Futurez  Kulkukoira

Projekti S60

  • 4 Vastauksia
  • 143 Lukukerrat

gearbox ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
Projekti S60
« : tänään kello 14:13:07 »
Ostin huutokaupasta halvalla Volvo S60, vm. 2002. Perusmalli, manuaali, kangaspenkit. Ei katsastettu, seissyt vuodesta 2022, kilometrejä 340000. Ajoin auton siirtoluvalla Espoosta Mäntsäälään. Hyvältä se tuntui ajaa!
Väri on hopea.
https://ibb.co/KcnnR3m3

Nyt minulla on siis sekä kultainen että hopeinen Volvo. Kultainen S60 on myös vm. 2002 mutta siinä on kaikki herkut eli neliveto, automaatti vaihteet, turbo ja puolinahkapenkit.

Korjaan hopeisen Volvon jos osaan. Mittariston sain näköjään juotettua kuntoon. "SRS huolla heti" virhe pysyy pois.
Muita tunnettuja vikoja :
- Moottorin lämpöanturi. Lämpömittari joskus hyppää tappiin ja tulee varoitus vaikka moottori olisi kylmä.
- Bensavuoto tankatessa. Johtunee tankin ja syöttöputken välisestä letkun pätkästä. Siitä oli viestiketju äskettäin. Vaihdon hankaluus on tiedossa. Saan lainata traktorihallia ja voisin koittaa vaihtaa sen itse. Vuoto selvisi kun tankkasin kanisterista Espoossa. Jännitti lähteä ajamaan kun ei tiennyt vuotaako tankki. Ei vuoda.
- Pakoputken viimeinen pönttö vetelee viimeisiään ja kiinnitys rämisee.
- PCV tukossa. Siitä lisää myöhemmin.
- Takaluukun kaasujouset loppu ja rikki. Korjattu.
- Bensaluukun sarana murtunut tuttuun tyyliin. Korjasin luukun Bilteman uudella saranalla mutta asennan sen myöhemmin. Korjaan pieniä ruostetäpliä ensin.
- Bensaluukun lukitus ei toiminut. Korjasin sen voitelemalla ym. Harjoittelin hommaa kultaisen Volvon kanssa. On hankala testata luukun lukkiutumista kun siinä on 10 min. viive. Toisessa Volvossa sen oli joku ohjelmoinut Vidalla yhteen sekuntiin. Tähän saisi tehdä saman tempun.
- Radion 2 pienempää nuppia oli haljennut. Laitoin tilalle nupit varaosaradiosta, missä näyttö on laikukas. Heh, synergia-etuja tulee heti.
- Pieniä naarmuja ja kolhuja muttei mitään kovin pahaa. Oikean etuoven ikkunan alta on maali hilseillyt. Muualta ei.
https://ibb.co/x85PqM7V

Ensin pesin auton ulkoa ja sisältä. Taitaa olla väärä järjestys. Ensin pitäisi korjata ja katsastaa auto. Jos se päätyy paaliin jonkun moottori vian takia niin sitten harmittaa. Mutta nyt meni näin.
Ostin halvan Scheppach märkäimurin ja pesin penkit ja verhoilut. Hyvin toimii!
Tässä esim. ennen...
https://ibb.co/MkxmHQwH
ja jälkeen...
https://ibb.co/j9sZmMYz
Kuivuttuaan näyttää vielä paremmalta.

Olen keksinyt itse, miten paljon käytetyt kojelaudan nupit kannattaa pestä, varsinkin puhaltimen nopeus nuppi. Nuppi tuntuu vähän tahmealta ja värikin on hiukan muuttunut. Vahvan pesuaineen ja karkean sienen kanssa voi hinkata ja jotain siitä irtoaa, mutta nuppi on tahmea sen jälkeenkin. Raaputin pintaa hyvin pienellä elektroniikka meisselillä suurennuslasin alla ja huomasin, että pinnasta irtoaa mönjää. Pesuaine on pehmittänyt sitä. Sopiva meisselin asento eikä liikaa voimaa niin muovi ei naarmuunnu. Vähän kuin petkeleellä kuorisi puuta, mutta mittakaava on 1:100. Toimii parhaiten kun meisseli on todella pieni, ehkä 1mm leveä. Lopulta pintaan jääneet pienet kaistaleet lähtevät sienellä hinkkaamalla.
Irtoava tavara on vaaleata hilseen näköistä ja lienee rasvaa ja kuollutta solukkoa kuten hilsekin. Rasvanäpit ovat hiplanneet nuppia yli 20 vuotta.
Tein tempun toiseen Volvooni aiemmin ja samanlaiset nupit oli sielläkin. Minä ja muut rasvanäpit hiplanneet siellä.
Volvo S60 2.4T AWD vm. 2002 tällä hetkellä.

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
Vs: Projekti S60
« Vastaus #1 : tänään kello 15:15:48 »
Irrotin imusarjan, jotta saan tukkeutuneen PCV palikan vaihdettua.
Perusmallissa kaasuläppäkotelo onkin imusarjan päädyssä kiinni, siis se ei olisi vaatinut imusarjan irrotusta.
Kauhea kun auton korjaaminen on vaikeaa. Koko ajan joku asia tökkii.
Päädyin lopulta irrottamaan myös jäähdyttimen puhaltimen, että pääsin käsiksi imusarjan alimmaiseen ruuviin. Ohjaustehostimen putki oli tiellä kaiken muun lisäksi.
Puhaltimen takia joutui taas irrottamaan letkua ja piuhaa. Saa nähdä saanko kaikki palikat takaisin paikalleen vai päätyykö auto paaliin.

Toisessa ketjussa kerroin etten saanut bensalinjaa irti kun en tiennyt ko. työkalusta. Taisin vieläpä rikkoa siinä olevan letkun kun vääntelin ja revin sitä pihdeillä. Voi hitto! No, purkuautoja on ja ensi kerralla tiedän miten se liitos aukeaa.

Tässä tulos kovan ähellyksen jälkeen:
https://ibb.co/YTwdYWz0

Kaasuläppäkotelo on startin päällä. Johdon liitin ei mahdu raosta ulos. Eiku mahtuuhan se kun vähän pujottelee.
Itse kotelossa on liittimen näköinen palikka, missä 2 ruuvia, mutta se ei irtoa. Rikon senkin jos revin lisää.
Miten se kannattaa pestä? Rasvaa poistava pesuaine ilmeisesti.
[Edit] Pesin sienen ja harjan kanssa. Ei ollut kauhean likainen, tuskin aiheutti ongelmia.

PCV boxinkin rikoin kun en löytänyt alimmaista ruuvia vaikka kovasti etsin. Mutta PCV vaihdetaan ja saakin hajota.
Kuvassa näkyy myös japanilainen Kamasa Tools 10mm hylsy vääntimineen. Se on niin kapea, että se yksi hankalaksi mainostettu imusarjan ruuvi aukesi helposti.
Jotain positiivistakin siis. Kamasa pieni hylsysarja on 1990-luvulta ja oli silloin kallis.

Tässä imusarja:
https://ibb.co/WvFcMnvZ
https://ibb.co/xqHgR87h
Ei siellä mitään banjopulttia näy.

Jakopään lähellä on paljon öljyä. Joku tiiviste on pettänyt joskus, varmaan vuonna 2017 kun jakopään remmi on vaihdettu. Se näyttää hyvältä, kilometrejä on sen jälkeen vain 15000.
PCV olisi kannattanut vaihtaa silloin saman tien.
Sitten pesemään...
« Viimeksi muokattu: tänään kello 17:40:25 kirjoittanut JuhaManninen »
Volvo S60 2.4T AWD vm. 2002 tällä hetkellä.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6762
  • Global alligator
Vs: Projekti S60
« Vastaus #2 : tänään kello 16:01:15 »
Ei o banjoo ku on vapari. Ei oo takaiskulle käyttöö.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
Vs: Projekti S60
« Vastaus #3 : tänään kello 17:54:00 »
Kun puhaltaa ilmaa PCV:n alemmasta reiästä moottorin sisään, miten kova virtaus pitäisi tulla öljyn lisäysreiästä? Nyt ei ole kova mutta jotain sieltä tulee kuitenkin. Voiko röörin puhdistaa tarvittaessa oikein kovalla paineella?
Volvo S60 2.4T AWD vm. 2002 tällä hetkellä.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6762
  • Global alligator
Vs: Projekti S60
« Vastaus #4 : tänään kello 19:09:04 »
Kai oot sen reiän ihan mekaanisesti rassannut puhtaaksi. Siellä voi olla pirun kovaa karstaa seinissä.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

 

Kulkukoira  Proturbo