Projekti-Volvon kuulumisia.
Heti alkuun juonipaljastus. Auto meni läpi katsastuksesta ilman huomautuksia. Ihmeellistä!
Ensin olin korjannut mittariston juottamalla. Vika aiheutti ainakin "SRS turvatyyny" virheen ja olisi estänyt katsastuksen. Onnistui, virhekoodi on pysynyt pois.
Viallinen moottorin lämpöanturi olisi myös estänyt katsastuksen. Lämpömittari hyppäsi tappiin ja siitä jäi virhekoodi. Ostin anturin Motonetistä. Myivät oikean osan, johdonpätkä mukana. Ostin varmuudeksi myös termarin kun sen joutui kuitenkin avaamaan. Se olikin sitten ihan eri näköinen väärä osa. Ei ole helppoa osien valinta ammattilaisillekaan. Ei se mitään, vanha termari toimii. Ja uusi anturi myös. Ei pomppaa lämpömittari enää.
Vikakoodit sain nollattua omalla iCarSoft testerillä.
Pakoputken takimmainen kiinnike piti myös korjata katsastusta varten. Siitä lisää alempana.
Voi kuitenkin olla, että nämä 3 korjausta olisi riittänyt katsastukseen. Loput korjaukset on sitten "nice to have". Tai no, bensaputki oli pakko vaihtaa, jos autolla meinaa ajaa. Ei ole kivaa kun puolet bensasta menee maahan aina tankatessa.
Suurin työ oli PCV:n vaihtaminen ja siihen liittyvä purkaminen ja kasaaminen. En tiedä miten välttämätön tuo uusi PCV oli. Ei siitä haittaa ole kuitenkaan ja pääsin harjoittelemaan kuten oli tarkoituskin.
Ennen remonttia tyhjäkäynti taisi vähän seilata mutta se voi johtua muista syistä kuten viallisesta lämpöanturista.
Kuin ihmeen kaupalla taisin saada kaikki johdot ja letkut takaisin oikeille paikoilleen. Moottori käy nätisti.
Bensalinjassa olevan kumiletkun onnistuin rikkomaan kun en tiennyt oikeasta työkalusta. Niinpä tutkin Nettivaraosa-sivua ja kävin ruuvaamassa osia purkuautosta Kouvolassa. Ostin koko palkin suuttimineen, oikean etuoven lukon ja nippeleitä + merkkilamppuja.
Purkuautossa oli vähän enemmän tehoa muttei turboa ja suuttimet oli samanlaisia. Se oli vähemmän ajettu joten käytin sen osia. Puhdistin palkin ja suuttimet ja vaihdoin O-renkaat. Hyvin toimii!
Tuo letku olikin sitten ainoa osa, minkä onnistuin rikkomaan. Ei huono saavutus.

Moottorin tuet olen vaihtanut kaikki paitsi takimmaisen hydraulituen. Etummaisen hydraulituen sain vaihdettua helposti kun imusarja oli irti. Jakopään lähellä oikealla oleva tuki vaihtuu myös melko helposti, tosin minulla hommaan tuhraantuu aikaa kun etsin sopivia työkaluja ja vipuvarsia. 2 tukea ylhäällä ja alhaalla ovat helppoja.
Kysymys: Ovatko etummainen ja takimmainen hydraulituki samanlaisia? Trodo ei jostain syystä laittanut takimmaista tilaukseen mukaan enkä sitten tivannut asiaa enempää.
Etuoven lukon vaihto vaati ikkunan ohjainkiskon niitin poraamisen. Homma olikin helppo ja lukko irtosi ja meni paikalleen ilman tuskaa.
Laitoin ikkunan ohjainkiskon kiinni pienellä ruuvilla. En tiedä miksi käyttivät niittiä. Kai se on viesti, ettei sitä ole tarkoitus avata huvikseen.
Nyt keskuslukitus toimii kaikissa ovissa. Oikean takaoven lukkoa voitelin kun nuppi liikkuu toisinaan hitaasti. Toimii kuitenkin. Kuskin ovi on jäänyt lukkoon pari kertaa. Voitelen sitäkin varmuudeksi.
Bensaluukun lukko toimii myös kun herkistin ja voitelin sen.
Toinen pissapojan suutin oli tukossa. Liitos katkesi kun irrotin sitä letkusta. Uudessa suuttimessa on letkun pätkä mukana. Sen on vissiin tarkoitus yhdistyä johonkin liittimeen konepellin umpinaisen kotelon sisällä. En ymmärrä miten sinne pääsisi operoimaan. Itse tökkäsin suuttimen vanhaan letkuun kiinni. Hyvin toimii.
Autosta puuttui alkuperäisvarusteita kuten Volvon omat kumimatot, ja vararenkaan kiinnityshärveli + tunkki. Ostin ne yhdeltä Volvo-harrastajalta. Kytkinpolkimen kumi oli kulunut puhki vasemmasta reunasta, sain siihenkin ehjän kumin. Sitten vielä kirjain "S" takaluukkuun. Siitä oli muistona pelkkä liimajälki.
Nämä menee hifistelyn puolelle, mutta projektin kanssa voi vähän hifistellä.
Sisustan jynssääminen ja märkäimurilla pesu teki autosta hyvän näköisen.
Takaluukku piti paiskata kohtuuttoman kovaa kiinni. Lukon vastakappaletta pystyi säätämään ylöspäin. Nyt luukku menee nätisti kiinni.
Takaluukun kaasujouset vaihdoin heti ensi töikseni kun hommasin auton. Joku voisi sanoa, että luukku toimii ilmankin. Kaasujouset ovat kuitenkin edullisia ja helppo vaihtaa, ja luukun käyttö on mukavampaa. Ehdottomasti niiden pitää toimia.
Sitten oli hankala korjaus. Bensatankin ja syöttöputken välinen letkun pätkä. Se maksoi Trodolta alle kympin (
Volvon oma yli 60€ Eikun sotkin toiseen osaan, en tiedä mitä tuo maksaa Volvolla), mutta vaihtaminen on hankalaa. Toisessa ketjussa oli linkki videoon:
https://www.youtube.com/watch?v=3IwLUEGsOyQRuotsalaisetkin tekivät kovasti hommia, mutta heillä kaikki onnistui suunnitelmien mukaan. Minä sen sijaan ähelsin epätoivon vallassa 4 tuntia. Lopputulos kuitenkin on hyvä. Letku on paikallaan eikä tankatessa valu tipan tippaa maahan.
Etukäteen jännitin takasillan (vai mikä se on?) irrottamista ja laskemista ja sitten kasaamista. Se oli kuitenkin homman helppo osa. Vaikeinta oli saada vanha letku irti ja uusi paikalleen. Miten semmoinen kiristin irrotetaan, missä ei ole ruuveja? Ruotsalaiset käyttivät sivuleikkureita mutta ei minun leikkurit siihen pystyneet. Toisen pään sain jotenkin sorkkaraudalla irti, mutta toinen otti koville.
Sama homma pitäisi tehdä myös kultaiseen Volvoon. Huh! Haittaako neliveto takasillan laskemista?
Ensin näytti, että pakoputki on huonossa kunnossa, mutta se oli väärä arvio. Vain takimmainen kiinnike oli ruostunut poikki ja putki heilui ja rämisi. Kiinnikkeessä on yksi sarvi sivulle ripustusta varten. Kävin kyselemässä samanlaista mm. Mäntsälän Fixus liikkeestä. Ei löytynyt. Motonetissä sattui Volvoja tunteva myyjä ja hän tunnisti osat. Sarvi on erillinen osa ja tulee tavalliseen putken kiristimeen kiinni. Volvon varaosahaulla tuota ei välttämättä löydy, eikä Fixus myyjät tunteneet asiaa vaikka ovatkin päteviä.
Tässä kuva:

Itse pakoputki on kunnossa. Vain keskimmäisen pöntön ulkopelti repsotti melkein irti. Katsastusmies Pukkilassa tarjoutui repimään sen kokonaan pois. Hyvä palvelu. Tuo pelti ei ole katsastusvaatimus.
Katsastus siis meni läpi.
Jarrut, iskarit ym. ovat hyvässä kunnossa vaikken tehnyt niille mitään. Jarruvoimien ero molemmilla akseleilla ja myös käsijarrulla oli 0%. En ole nähnyt sellaista ennen.
Auto ylitti odotukset!