Autodiagnoosi  Carcom Oy

Projekti S60

  • 38 Vastauksia
  • 3860 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Projekti S60
« : 22.06.2025, 14:13:07 »
Ostin huutokaupasta halvalla Volvo S60, vm. 2002. Perusmalli, manuaali, kangaspenkit. Ei katsastettu, seissyt vuodesta 2022, kilometrejä 340000. Ajoin auton siirtoluvalla Espoosta Mäntsälään. Hyvältä se tuntui ajaa!
Väri on hopea.
https://ibb.co/KcnnR3m3

Nyt minulla on siis sekä kultainen että hopeinen Volvo. Kultainen S60 on myös vm. 2002 mutta siinä on kaikki herkut eli neliveto, automaatti vaihteet, turbo ja puolinahkapenkit.

Korjaan hopeisen Volvon jos osaan. Mittariston sain näköjään juotettua kuntoon. "SRS huolla heti" virhe pysyy pois.
Muita tunnettuja vikoja :
- Moottorin lämpöanturi. Lämpömittari joskus hyppää tappiin ja tulee varoitus vaikka moottori olisi kylmä.
- Bensavuoto tankatessa. Johtunee tankin ja syöttöputken välisestä letkun pätkästä. Siitä oli viestiketju äskettäin. Vaihdon hankaluus on tiedossa. Saan lainata traktorihallia ja voisin koittaa vaihtaa sen itse. Vuoto selvisi kun tankkasin kanisterista Espoossa. Jännitti lähteä ajamaan kun ei tiennyt vuotaako tankki. Ei vuoda.
- Pakoputken viimeinen pönttö vetelee viimeisiään ja kiinnitys rämisee.
- PCV tukossa. Siitä lisää myöhemmin.
- Takaluukun kaasujouset loppu ja rikki. Korjattu.
- Bensaluukun sarana murtunut tuttuun tyyliin. Korjasin luukun Bilteman uudella saranalla mutta asennan sen myöhemmin. Korjaan pieniä ruostetäpliä ensin.
- Bensaluukun lukitus ei toiminut. Korjasin sen voitelemalla ym. Harjoittelin hommaa kultaisen Volvon kanssa. On hankala testata luukun lukkiutumista kun siinä on 10 min. viive. Toisessa Volvossa sen oli joku ohjelmoinut Vidalla yhteen sekuntiin. Tähän saisi tehdä saman tempun.
- Oikean etuoven lukko ei toimi kaukosäätimestä.
- Radion 2 pienempää nuppia oli haljennut. Laitoin tilalle nupit varaosaradiosta, missä näyttö on laikukas. Heh, synergia-etuja tulee heti.
- Pieniä naarmuja ja kolhuja muttei mitään kovin pahaa. Oikean etuoven ikkunan alta on maali hilseillyt. Muualta ei.
https://ibb.co/x85PqM7V

Ensin pesin auton ulkoa ja sisältä. Taitaa olla väärä järjestys. Ensin pitäisi korjata ja katsastaa auto. Jos se päätyy paaliin jonkun moottori vian takia niin sitten harmittaa. Mutta nyt meni näin.
Ostin halvan Scheppach märkäimurin ja pesin penkit ja verhoilut. Hyvin toimii!
Tässä esim. ennen...
https://ibb.co/MkxmHQwH
ja jälkeen...
https://ibb.co/j9sZmMYz
Kuivuttuaan näyttää vielä paremmalta.

Olen keksinyt itse, miten paljon käytetyt kojelaudan nupit kannattaa pestä, varsinkin puhaltimen nopeus nuppi. Nuppi tuntuu vähän tahmealta ja värikin on hiukan muuttunut. Vahvan pesuaineen ja karkean sienen kanssa voi hinkata ja jotain siitä irtoaa, mutta nuppi on tahmea sen jälkeenkin. Raaputin pintaa hyvin pienellä elektroniikka meisselillä suurennuslasin alla ja huomasin, että pinnasta irtoaa mönjää. Pesuaine on pehmittänyt sitä. Sopiva meisselin asento eikä liikaa voimaa niin muovi ei naarmuunnu. Vähän kuin petkeleellä kuorisi puuta, mutta mittakaava on 1:100. Toimii parhaiten kun meisseli on todella pieni, ehkä 1mm leveä. Lopulta pintaan jääneet pienet kaistaleet lähtevät sienellä hinkkaamalla.
Irtoava tavara on vaaleata hilseen näköistä ja lienee rasvaa ja kuollutta solukkoa kuten hilsekin. Rasvanäpit ovat hiplanneet nuppia yli 20 vuotta.
Tein tempun toiseen Volvooni aiemmin ja samanlaiset nupit oli sielläkin. Minä ja muut rasvanäpit hiplanneet siellä.
« Viimeksi muokattu: 26.07.2025, 01:16:41 kirjoittanut JuhaManninen »
Ykkösautona kultainen Volvo S60 2.4T AWD automaatti vm.2002.
Toinen hopeinen Volvo S60 perusmalli bensa manuaali, myös 2002.

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: Projekti S60
« Vastaus #1 : 22.06.2025, 15:15:48 »
Irrotin imusarjan, jotta saan tukkeutuneen PCV palikan vaihdettua.
Perusmallissa kaasuläppäkotelo onkin imusarjan päädyssä kiinni, siis se ei olisi vaatinut imusarjan irrotusta.
Kauhea kun auton korjaaminen on vaikeaa. Koko ajan joku asia tökkii.
Päädyin lopulta irrottamaan myös jäähdyttimen puhaltimen, että pääsin käsiksi imusarjan alimmaiseen ruuviin. Ohjaustehostimen putki oli tiellä kaiken muun lisäksi.
Puhaltimen takia joutui taas irrottamaan letkua ja piuhaa. Saa nähdä saanko kaikki palikat takaisin paikalleen vai päätyykö auto paaliin.

Toisessa ketjussa
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=148868.msg1061744414#msg1061744414
kerroin etten saanut bensalinjaa irti kun en tiennyt ko. työkalusta. Taisin vieläpä rikkoa siinä olevan letkun kun vääntelin ja revin sitä pihdeillä. Voi hitto! No, purkuautoja on ja ensi kerralla tiedän miten se liitos aukeaa.

Tässä tulos kovan ähellyksen jälkeen:
https://ibb.co/YTwdYWz0

Kaasuläppäkotelo on startin päällä. Johdon liitin ei mahdu raosta ulos. Eiku mahtuuhan se kun vähän pujottelee.
Itse kotelossa on liittimen näköinen palikka, missä 2 ruuvia, mutta se ei irtoa. Rikon senkin jos revin lisää.
Miten se kannattaa pestä? Rasvaa poistava pesuaine ilmeisesti.
[Edit] Pesin sienen ja harjan kanssa. Ei ollut kauhean likainen, tuskin aiheutti ongelmia.

PCV boxinkin rikoin kun en löytänyt alimmaista ruuvia vaikka kovasti etsin. Mutta PCV vaihdetaan ja saakin hajota.
Kuvassa näkyy myös japanilainen Kamasa Tools 10mm hylsy vääntimineen. Se on niin kapea, että se yksi hankalaksi mainostettu imusarjan ruuvi aukesi helposti.
Jotain positiivistakin siis. Kamasa pieni hylsysarja on 1990-luvulta ja oli silloin kallis.

Tässä imusarja:
https://ibb.co/WvFcMnvZ
https://ibb.co/xqHgR87h
Ei siellä mitään banjopulttia näy.

Jakopään lähellä on paljon öljyä. Joku tiiviste on pettänyt joskus, varmaan vuonna 2017 kun jakopään remmi on vaihdettu. Se näyttää hyvältä, kilometrejä on sen jälkeen vain 15000.
PCV olisi kannattanut vaihtaa silloin saman tien.
Sitten pesemään...
« Viimeksi muokattu: 30.07.2025, 11:08:47 kirjoittanut JuhaManninen »
Ykkösautona kultainen Volvo S60 2.4T AWD automaatti vm.2002.
Toinen hopeinen Volvo S60 perusmalli bensa manuaali, myös 2002.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6947
  • Global alligator
Vs: Projekti S60
« Vastaus #2 : 22.06.2025, 16:01:15 »
Ei o banjoo ku on vapari. Ei oo takaiskulle käyttöö.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.4T 1999 The Saint.

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: Projekti S60
« Vastaus #3 : 22.06.2025, 17:54:00 »
Kun puhaltaa ilmaa PCV:n alemmasta reiästä moottorin sisään, miten kova virtaus pitäisi tulla öljyn lisäysreiästä? Nyt ei ole kova mutta jotain sieltä tulee kuitenkin. Voiko röörin puhdistaa tarvittaessa oikein kovalla paineella?
Ykkösautona kultainen Volvo S60 2.4T AWD automaatti vm.2002.
Toinen hopeinen Volvo S60 perusmalli bensa manuaali, myös 2002.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6947
  • Global alligator
Vs: Projekti S60
« Vastaus #4 : 22.06.2025, 19:09:04 »
Kai oot sen reiän ihan mekaanisesti rassannut puhtaaksi. Siellä voi olla pirun kovaa karstaa seinissä.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.4T 1999 The Saint.

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: Projekti S60
« Vastaus #5 : 23.06.2025, 07:24:18 »
Kai oot sen reiän ihan mekaanisesti rassannut puhtaaksi. Siellä voi olla pirun kovaa karstaa seinissä.
Juu, ensin pienellä meisselillä niin pitkälle kuin se ulottuu. Sitten sain vielä rautalangan tungettua sisään. Uskoisin että se on riittävän hyvä.
Ykkösautona kultainen Volvo S60 2.4T AWD automaatti vm.2002.
Toinen hopeinen Volvo S60 perusmalli bensa manuaali, myös 2002.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6530
Vs: Projekti S60
« Vastaus #6 : 23.06.2025, 10:32:20 »
Öljykorkin tiiviste kannattaa uusia jos ei löydä muuta selvää vuotokohtaa ja se on kadottanut pehmeytensä
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: Projekti S60
« Vastaus #7 : 23.06.2025, 17:39:43 »
Öljykorkin tiiviste kannattaa uusia jos ei löydä muuta selvää vuotokohtaa ja se on kadottanut pehmeytensä
Joo, sen voisi uusia joka tapauksessa. Tosin moottori ei enää vuoda öljyä. Kanpiakselin tms. tiiviste varmaan petti vuonna 2017 ja ruikki öljyt ympäriinsä. Päättelen siitä, että jakopään hihna vaihdettiin v. 2017. Hihna on terveen näköinen, kilometrejä sillä vain 15000. Auto on seissyt vuodesta 2022 ja näköjään ajettu niukasti myös sitä ennen.
Ykkösautona kultainen Volvo S60 2.4T AWD automaatti vm.2002.
Toinen hopeinen Volvo S60 perusmalli bensa manuaali, myös 2002.

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti S60
« Vastaus #8 : 23.06.2025, 18:18:43 »
Aihe kiinnostaa. Öljykorkista tuli mieleen jäähdytysnesteen ja ohjaustehostimen korkit. 

Tehostajan korkkiin porasin noin millisellä terällä huohotusreijän auki V70 niin väheni säiliön sotkeentuminen. Se säiliö näytti suorastaan pullistuneelle.

Kaveri vinkkas että jäähärin korkki kannattaa uusia, niin ei vuoda sisäkenno niin helposti. Puolison V70 jo hain siniseltä uuden.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6947
  • Global alligator
Vs: Projekti S60
« Vastaus #9 : 23.06.2025, 21:56:13 »
Jos tehostinsäiliö pullistuu ja paineistuu niin on kyllä vikaa ehkä muualla kuin säiliössä.
Vetää jostain ilmaa ja pumppaa sitten sitä sekaan.
Helpottaahan se poraaminen ensiapuna mutta kannattaa tutkia mikä vikana kun ei tuo ole normaalia että painetta kertyy.

Kyllä korkki voi joskus vähän posauttaa kun sen avaa mutta se on pientä se.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.4T 1999 The Saint.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6530
Vs: Projekti S60
« Vastaus #10 : 23.06.2025, 22:47:37 »
Joo kovilta paineilta kuulostaa, omassa kuuluu joskus poks korkkia aukaistessa ja vähän korkki hikoilee ympäristöönsä mut en ole pullistelua havainnut. Säiliö on kyl kerran uusittu uudempaan malliin 10+ vuotta sitten.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti S60
« Vastaus #11 : 24.06.2025, 11:14:39 »
Voihan sitä vikaa olla missä vain. Mutta ohjaustehostimessa ainoa huohotus on siitä korkin pienestä reiästä?
Järjestelmä missä pumppu pyörittää nestettä ja avittaa sylinterin työskentelyä lämpenee. Lämmin neste laajenee ja järjestelmän tilavuus muuttuu. Tästä hyvänä osoituksena se mittatikussa näkyvä mittaviiva kylmälle ja lämpimälle nestepinnalle erikseen.

En haluais olla eri mieltä, mutta jos se korkin huohotus ei toimi, ei sillä ilmalla ole muuta mahdollisuutta kuin puristua tiivisteen välistä sotkien säiliötä, tai pullistaen säiliötä.  Sen jälkeen kun avasin 1mm terällä sen korkin, ei mielestäni ole kovin sotkuinen ollu säiliön ympäristö. Näin ainakin meillä. 450tkm mittarissa ja meinasin kipata myös tähän puolison autoon sen bilteman ohjaustehostimen korjausaineen pehmittämään tivareita. - Ties vaikka imee ilmaa jostain kuten sanoitte. Tai alkaa puhaltamaan jonkin muun stefan tai tiivisteen välistä.
« Viimeksi muokattu: 24.06.2025, 11:19:52 kirjoittanut V850 »

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: Projekti S60
« Vastaus #12 : 26.07.2025, 08:18:26 »
Projekti-Volvon kuulumisia.
Heti alkuun juonipaljastus. Auto meni läpi katsastuksesta ilman huomautuksia. Ihmeellistä!

Ensin olin korjannut mittariston juottamalla. Vika aiheutti ainakin "SRS turvatyyny" virheen ja olisi estänyt katsastuksen. Onnistui, virhekoodi on pysynyt pois.

Viallinen moottorin lämpöanturi olisi myös estänyt katsastuksen. Lämpömittari hyppäsi tappiin ja siitä jäi virhekoodi. Ostin anturin Motonetistä. Myivät oikean osan, johdonpätkä mukana. Ostin varmuudeksi myös termarin kun sen joutui kuitenkin avaamaan. Se olikin sitten ihan eri näköinen väärä osa. Ei ole helppoa osien valinta ammattilaisillekaan. Ei se mitään, vanha termari toimii. Ja uusi anturi myös. Ei pomppaa lämpömittari enää.
Vikakoodit sain nollattua omalla iCarSoft testerillä.

Pakoputken takimmainen kiinnike piti myös korjata katsastusta varten. Siitä lisää alempana.
Voi kuitenkin olla, että nämä 3 korjausta olisi riittänyt katsastukseen. Loput korjaukset on sitten "nice to have". Tai no, bensaputki oli pakko vaihtaa, jos autolla meinaa ajaa. Ei ole kivaa kun puolet bensasta menee maahan aina tankatessa.

Suurin työ oli PCV:n vaihtaminen ja siihen liittyvä purkaminen ja kasaaminen. En tiedä miten välttämätön tuo uusi PCV oli. Ei siitä haittaa ole kuitenkaan ja pääsin harjoittelemaan kuten oli tarkoituskin.
Ennen remonttia tyhjäkäynti taisi vähän seilata mutta se voi johtua muista syistä kuten viallisesta lämpöanturista.
Kuin ihmeen kaupalla taisin saada kaikki johdot ja letkut takaisin oikeille paikoilleen. Moottori käy nätisti.

Bensalinjassa olevan kumiletkun onnistuin rikkomaan kun en tiennyt oikeasta työkalusta. Niinpä tutkin Nettivaraosa-sivua ja kävin ruuvaamassa osia purkuautosta Kouvolassa. Ostin koko palkin suuttimineen, oikean etuoven lukon ja nippeleitä + merkkilamppuja.
Purkuautossa oli vähän enemmän tehoa muttei turboa ja suuttimet oli samanlaisia. Se oli vähemmän ajettu joten käytin sen osia. Puhdistin palkin ja suuttimet ja vaihdoin O-renkaat. Hyvin toimii!
Tuo letku olikin sitten ainoa osa, minkä onnistuin rikkomaan. Ei huono saavutus.  :)

Moottorin tuet olen vaihtanut kaikki paitsi takimmaisen hydraulituen. Etummaisen hydraulituen sain vaihdettua helposti kun imusarja oli irti. Jakopään lähellä oikealla oleva tuki vaihtuu myös melko helposti, tosin minulla hommaan tuhraantuu aikaa kun etsin sopivia työkaluja ja vipuvarsia. 2 tukea ylhäällä ja alhaalla ovat helppoja.
Kysymys: Ovatko etummainen ja takimmainen hydraulituki samanlaisia? Trodo ei jostain syystä laittanut takimmaista tilaukseen mukaan enkä sitten tivannut asiaa enempää.

Etuoven lukon vaihto vaati ikkunan ohjainkiskon niitin poraamisen. Homma olikin helppo ja lukko irtosi ja meni paikalleen ilman tuskaa.
Laitoin ikkunan ohjainkiskon kiinni pienellä ruuvilla. En tiedä miksi käyttivät niittiä. Kai se on viesti, ettei sitä ole tarkoitus avata huvikseen.
Nyt keskuslukitus toimii kaikissa ovissa. Oikean takaoven lukkoa voitelin kun nuppi liikkuu toisinaan hitaasti. Toimii kuitenkin. Kuskin ovi on jäänyt lukkoon pari kertaa. Voitelen sitäkin varmuudeksi.
Bensaluukun lukko toimii myös kun herkistin ja voitelin sen.

Toinen pissapojan suutin oli tukossa. Liitos katkesi kun irrotin sitä letkusta. Uudessa suuttimessa on letkun pätkä mukana. Sen on vissiin tarkoitus yhdistyä johonkin liittimeen konepellin umpinaisen kotelon sisällä. En ymmärrä miten sinne pääsisi operoimaan. Itse tökkäsin suuttimen vanhaan letkuun kiinni. Hyvin toimii.

Autosta puuttui alkuperäisvarusteita kuten Volvon omat kumimatot, ja vararenkaan kiinnityshärveli + tunkki. Ostin ne yhdeltä Volvo-harrastajalta. Kytkinpolkimen kumi oli kulunut puhki vasemmasta reunasta, sain siihenkin ehjän kumin. Sitten vielä kirjain "S" takaluukkuun. Siitä oli muistona pelkkä liimajälki.
Nämä menee hifistelyn puolelle, mutta projektin kanssa voi vähän hifistellä.
Sisustan jynssääminen ja märkäimurilla pesu teki autosta hyvän näköisen.

Takaluukku piti paiskata kohtuuttoman kovaa kiinni. Lukon vastakappaletta pystyi säätämään ylöspäin. Nyt luukku menee nätisti kiinni.
Takaluukun kaasujouset vaihdoin heti ensi töikseni kun hommasin auton. Joku voisi sanoa, että luukku toimii ilmankin. Kaasujouset ovat kuitenkin edullisia ja helppo vaihtaa, ja luukun käyttö on mukavampaa. Ehdottomasti niiden pitää toimia.

Sitten oli hankala korjaus. Bensatankin ja syöttöputken välinen letkun pätkä. Se maksoi Trodolta alle kympin (Volvon oma yli 60€ Eikun sotkin toiseen osaan, en tiedä mitä tuo maksaa Volvolla), mutta vaihtaminen on hankalaa. Toisessa ketjussa oli linkki videoon:
 https://www.youtube.com/watch?v=3IwLUEGsOyQ
Ruotsalaisetkin tekivät kovasti hommia, mutta heillä kaikki onnistui suunnitelmien mukaan. Minä sen sijaan ähelsin epätoivon vallassa 4 tuntia. Lopputulos kuitenkin on hyvä. Letku on paikallaan eikä tankatessa valu tipan tippaa maahan.
Etukäteen jännitin takasillan (vai mikä se on?) irrottamista ja laskemista ja sitten kasaamista. Se oli kuitenkin homman helppo osa. Vaikeinta oli saada vanha letku irti ja uusi paikalleen. Miten semmoinen kiristin irrotetaan, missä ei ole ruuveja? Ruotsalaiset käyttivät sivuleikkureita mutta ei minun leikkurit siihen pystyneet. Toisen pään sain jotenkin sorkkaraudalla irti, mutta toinen otti koville.
Sama homma pitäisi tehdä myös kultaiseen Volvoon. Huh! Haittaako neliveto takasillan laskemista?

Ensin näytti, että pakoputki on huonossa kunnossa, mutta se oli väärä arvio. Vain takimmainen kiinnike oli ruostunut poikki ja putki heilui ja rämisi. Kiinnikkeessä on yksi sarvi sivulle ripustusta varten. Kävin kyselemässä samanlaista mm. Mäntsälän Fixus liikkeestä. Ei löytynyt. Motonetissä sattui Volvoja tunteva myyjä ja hän tunnisti osat. Sarvi on erillinen osa ja tulee tavalliseen putken kiristimeen kiinni. Volvon varaosahaulla tuota ei välttämättä löydy, eikä Fixus myyjät tunteneet asiaa vaikka ovatkin päteviä.
Tässä kuva:


Itse pakoputki on kunnossa. Vain keskimmäisen pöntön ulkopelti repsotti melkein irti. Katsastusmies Pukkilassa tarjoutui repimään sen kokonaan pois. Hyvä palvelu. Tuo pelti ei ole katsastusvaatimus.
Katsastus siis meni läpi.
Jarrut, iskarit ym. ovat hyvässä kunnossa vaikken tehnyt niille mitään. Jarruvoimien ero molemmilla akseleilla ja myös käsijarrulla oli 0%. En ole nähnyt sellaista ennen.
Auto ylitti odotukset!
« Viimeksi muokattu: 27.07.2025, 23:55:26 kirjoittanut JuhaManninen »
Ykkösautona kultainen Volvo S60 2.4T AWD automaatti vm.2002.
Toinen hopeinen Volvo S60 perusmalli bensa manuaali, myös 2002.

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: Projekti S60
« Vastaus #13 : 26.07.2025, 10:54:48 »
Tässä vanha letkun pätkä tankin kyljestä :

Letku on pöydällä ylösalaisin eli repeämä oli alapuolella. Ei ihme että puolet bensasta valui maahan tankatessa.

Tässä vielä katsastustodistus. Nolla prosenttia eroa eri puolien jarruilla. Iskareissakin minimaalinen ero. Aika harvinaista.

Ykkösautona kultainen Volvo S60 2.4T AWD automaatti vm.2002.
Toinen hopeinen Volvo S60 perusmalli bensa manuaali, myös 2002.

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: Projekti S60
« Vastaus #14 : 26.07.2025, 11:15:45 »
Kysymys: Mikä on kuvassa oikealla ylhäällä näkyvän lipan tarkoitus takana kurakaaressa?

Kokemukseni mukaan se vain kerää hiekkaa ja kuraa. Onko siihen tarkoitus ripustaa jotain?
Kuva on AWD Volvostani, mutta samanlainen lippa on kaikissa.
Vaihdoin aiemmin takapyörän laakerin / navan AWD Volvoon. Onnistui vaikka aikaa taas tuhraantui runsaasti.
Seuraavassa kuvassa näkyvä Lednycklar avain on hyvä.

Laakerihommassa vain sen avulla sain yhden hankalan ruuvin auki.
Muutkaan ruuvit eivät meinanneet ensin aueta. Kurakaaren sisällä ei pysty käyttämään pitkää vipua, mutta putken pätkä ja n. 20cm lisää ratkaisi tilanteen. Tietysti jos on oikein vahva niin ei tarvitse jatkovarsia.

Käsittääkseni etupyörän laakerin vaihto ei onnistu ilman erikoistyökalua / ulosvetäjää. Onko näin? Takapyörän laakeri onnistuu.

Tässä tuli nyt toisenkin Volvon korjaus saman projektin alle, mutta projekteja ne ovat molemmat.
Ykkösautona kultainen Volvo S60 2.4T AWD automaatti vm.2002.
Toinen hopeinen Volvo S60 perusmalli bensa manuaali, myös 2002.

 

Autoracing  KL-varaosat