Proturbo  Autodiagnoosi

B200K pieniä ongelmia

  • 8 Vastauksia
  • 960 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • I ♥ my Volvo
B200K pieniä ongelmia
« : 24.06.2025, 08:49:58 »
Kyselin tuolta naamakirjan ryhmästä mutta tuli eipäs juupas kommentteja asiasta. Eli -88 240 B200K tekee sellaista että aamusin lähtee tosi hyvin käyntiin, käy aika hyvin lämpimänä aavistuksen heiluu kone. Kun pysähtyy vähäksi aikaa 20-30min niin ei lähde heti vaan vaatii sen 4-5 kierrosta kone ja sitten lähtee ja käy epätasaisesti, mutta pienen ajon jälkeen taas käy hyvin. Jos seisoo vaikka tunnin niin lähtee heti käyntiin ensimmäisellä pyörähdyksellä, tai jos seisoo vähemmän aikaa kun sen 20-30min niin lähtee taas hyvin.

Vaihdettu/kokeiltu imusarjan tiiviste, tulpat, tulpanjohdot, jakajan kansi ja pyörijä, tehdasuusi kaasutin ja tiivisteet, seokset säädetty leimalle liikkeessä, sytytys säädetty, bensapumppu ollut irti ja pumppaa hyvin, ohitettu se kammio ja kokeiltu pumpulta suoraan kaasuttimelle. Tutkitaan vielä se pakoputkesta putsarille menevä ilman läppä jossa kuulema termostaatti että toimii oikein.
Miksi siis tekee sellaista että pienen seisomisen jälkeen ei lähde heti käyntiin, mutta kylmänä lähtee ja vähän pidemmän seisomisen jälkeen lähtee taas hyvin. Onko bensapumpussa takaisku ja joku solenoidi, ainakin se suodatin valuu tyhjäksi kun seisoo, palaako tankiin. Tästäkin ollaan kahta mieltä, jotkut sanoo että sen pitääkin tyhjentyä jotkut taas että se takaisku ei toimi. Pumppu on sellainen missä puolessa välissä useampi ruuvi mistä purkautuu. oli auki ja en nähnyt mitään takaiskua siellä enkä suodatinta. Kuuluuko käyttäytyä noin vai missä vika?
Edit:
Bensapumppu puretu ja hyvin toimii takaisku, eli siinä ei voi olla vika.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2025, 10:31:01 kirjoittanut V70TR »
Kotka

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7132
  • Global alligator
Vs: B200K pieniä ongelmia
« Vastaus #1 : 30.06.2025, 19:06:07 »
Puola? ELK
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint "pikku virillä".

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • I ♥ my Volvo
Vs: B200K pieniä ongelmia
« Vastaus #2 : 02.07.2025, 07:53:22 »
Puola? ELK
Käyttäityisikö noin että 20-30min seisomisen jälkeen vaatii muutaman kierroksen käynnistyäkseen, alle 20min lähtee ensimmäiisellä pyörähdyksellä, ja kylmänä lähtee myös heti. En oikein jaksa uskoa puolaan, tiedän että puola alkaa katkoa lämmetessään jos on hajalla, mutta miksi lähtee kuumana jos seisoo alle sen 20min?
Kotka

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • I ♥ my Volvo
Vs: B200K pieniä ongelmia
« Vastaus #3 : 10.08.2025, 15:44:19 »
Nyt vaihdettu vielä uusi pakeliittitiivisten imusarjan ja kaasuttimen väliin ja tarkistettu että kaasuttimen laippa on suora, ei mitään vaikutusta....
Kotka

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • I ♥ my Volvo
Vs: B200K pieniä ongelmia
« Vastaus #4 : 16.09.2025, 13:02:59 »
Tähän ei nyt löydy ratkaisua ja luulen että kyseessä on höyryyntyneen bensan syntyminen imusarjaan, ja se kun palaa huonosti niin siitä johtuu se kuumana sahaaminen.
Kotka

Poissa Retro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Vs: B200K pieniä ongelmia
« Vastaus #5 : 17.09.2025, 07:53:22 »
Jos auto ei starttaa kuumana, syynä voi olla ylikuumentunut käynnistysmoottori, "höyrylukko" (bensapumpun tai polttoaineen lämpeneminen),  tai sähköliitäntöjen huono kunto. Ensimmäinen keino on antaa moottorin jäähtyä hetki. Jos ongelma toistuu, syy on usein käynnistysjärjestelmässä (startti, solenoidi)

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • I ♥ my Volvo
Vs: B200K pieniä ongelmia
« Vastaus #6 : 18.09.2025, 07:56:41 »
Ei startin pyörimisessä ole mitään vikaa, mekaaninen bensapumppu tuskin lämpenee, eikä bensa voi mitenkään lämmetä. Luitko aiemmat kommentit?
Kotka

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 720
  • www.vrcf.fi
Vs: B200K pieniä ongelmia
« Vastaus #7 : 18.09.2025, 10:01:19 »
Miten se imusarjan alla oleva separaattori/huurujen poisto systeemi. Onko se käytössä/toimiiko tai kytketty oikein, kun senhän pitäisi parantaa kuumana käynnistystä. Ite alan epäileen, että taitaa olla tämän moottorin ominaisuus, kun itellä on korvaukaasutin weberi ja sähköinen bensapumppu ja itselläkin puolilämpimänä starttauttaa enemmän. Tosin lähtee kyllä aina käyntiin, kun kaasua painaa startatessa. Minulla tosin ei ole enää käytössä tuota separaattoria, kun on se sähköinen bensapumppu.

Höyrynerotin
B200K, B230K
Kuumakäynnistysominaisuuksien parantaminen
https://www.240.se/litteratur/sm23-202.pdf

Poissa Mustasudenkorento

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: B200K pieniä ongelmia
« Vastaus #8 : 28.09.2025, 20:53:54 »
Käyttäityisikö noin että 20-30min seisomisen jälkeen vaatii muutaman kierroksen käynnistyäkseen, alle 20min lähtee ensimmäiisellä pyörähdyksellä, ja kylmänä lähtee myös heti. En oikein jaksa uskoa puolaan, tiedän että puola alkaa katkoa lämmetessään jos on hajalla, mutta miksi lähtee kuumana jos seisoo alle sen 20min?
Mulla b23 koneella ollu 240 teki tota, puolan vaihdolla tokeni. Sopivasti lämpimänä ei käynnistyny lopussa enään lainkaan ennenkuin oli jäähtyny kunnolla. Kun kävi tankilla kahvilla ja tupakalla niin ei käyntiin millään vaan sai pari korsteenia imasta lisää ennenkä käynnisty.

 

Autoracing  KL-varaosat