Proturbo  Autodiagnoosi

S90 D4/D5 4WD vm. 17/18 etsinnässä

  • 7 Vastauksia
  • 225 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kahimooni

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
S90 D4/D5 4WD vm. 17/18 etsinnässä
« : 12.07.2025, 14:51:53 »
Moro kaikille!

Uutena foorumilaisena tässä ollaan ja automerkki vaihtumassa BMW:stä Volvoon.

Jonkin aikaa olen jo hakuvahtia katsellut ja eilen kävin autoliikkeessä koeistumassa ja juttelemassa myyjän kanssa.

Yritin katsella foorumia mutten löytänyt tyyppivikaketjua ko. malliin.

Löytyisikö apuja siihen, mitä kannattaa tarkistaa läpi (Carverticalilla tietty ensin historia). Hakusassa on siis nelivetodiesel D4/D5-koneella.

Mitä lisävarusteita/mukavuuksia pidätte ehdottomina?

Kyselen lisää tarkentavia, kun tai jos saadaan keskustelu alkuun.

520 tkm ajettu 525 N57 menossa myyntiin, autoliike ei oikein innostunut vaihdosta ;)

Kiitoksin,

-K

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
Vs: S90 D4/D5 4WD vm. 17/18 etsinnässä
« Vastaus #1 : 12.07.2025, 16:23:33 »
Terve!

Ihan oikealla asialla olet. Itsekin kattelin pitkään mersuja, mutta päädyin alkuvuodesta V90 D5 AWD -17 Volvoon. Syynä se, että kyyti on ihan yhtä hyvää kuin saman ikäisessä E-mersussa, mutta kalliita korjattavia nykyajan ongelmia tuntuu olevan hämmästyttävän vähän. Jotain pientä tyyppivikaa toki näissäkin, mutta mitä ilmeisimmin moottorit kestää läjässä, ei vaikuttaisi olevan muutenkaan mitään useiden tonnien perusremontteja, ja saa halutessaan uudehkon auton ilman ureavehkeitä. Tämä oli oikeastaan se E-mersun eniten ahdistava asia. Volvon ureavehkeet ei kai ihan pahimmasta päästä ole, mutta -17 vuotisissa ei niitä vielä näiden autojen kohdalla ole. Olikohan joku alkuvuoden päivä vuonna -18, josta lähtien valmistetuissa Volvoissa ne löytyy.

Omani oli ostaessa ajettu 322tkm ja oikein malliesimerkki tyyppivioista. Siinä korjattiin liikkeen piikkiin ennen myyntiä useampi vika, joista oikeastaan kaikki ovat kyseisen mallin tyyppivikoja.

- Takaoven lukkolaite vaihdettiin. Lukkolaitteethan näissä temppuilee pakkasella hyvinkin usein. Tämä oireili siten, että takaovi ei mennyt kiinni jos käytti vähänkään voimaa ovea kiinni laittaessa. Oikein hellästi sulkemalla meni kiinni.

- Kuskin penkinlämmitin oli pimeänä ja sinne vaihdettiin uusi matto. Hyvin tyypillistä näissä.

- Kabiiniin tuli mieto, mutta selkeä pakokaasun haju. Syynä vuotava EGR-putki, eli ko. putki meni vaihtoon. Sama ongelma oli myös toisessa vastaavassa, jota kävin koeajamassa. Ihmisiä ei ilmeisesti häiritse kabiinissa haiseva pakokaasu. Tuskin tuo vika kumpaankin on yhen äkkiä tullut.

-Imusarjan pultin potero täynnä öljyä. Näkee selvästi, kun nostaa moottorin kopan päältä pois. Syynä vuotava imusarjan sauma. Korjauksena uuden imusarjan vaihto.

Muuta mitä tulee mieleen:

Öljyjen vaihto laatikkoon ei kuulu huolto-ohjelmaan muilla kuin takseilla, joten niihin kannattaa kiinnittää huomiota. Jos laatikko toimii ok, niin tuskin on liian myöhäistä, ellei ole tolkuttomasti ajettu. Kulmavaihteen, perän ja haldexin öljyistä en olisi niin huolissani jos vaan haldex toimii, mutta ne kannattaa kyllä vaihdattaa mahdollisimman äkkiä, ellei ole tietoa vaihdosta.

Koripuolella työskentelevä tuttava vinkkasi, että jos autossa ei ole edessä kuraläppiä, niin kannattaa tsekata ovien alalaidan kunto. Itsellä ei ollut kuraläppiä, eikä myöskään vikaa ovien alalaidoissa, mutta ruostehommien kohdalta sanoi, että tuo kannattaa kattoo. Muuten nuo ei kuulemma sinänsä ruostu. Tosin omassa takakelkka on aika rajussa pintaruosteessa, mutta tämän hetken tietojeni mukaan eivät ole nuo takakelkat puhkiruostuvaa tyyppiä yleisesti. Nosturillahan auto kannattaa muutenkin käyttää, jos vain mahdollista.

V90 mallissa yks tyyppivika on löystyvät takavalojen kiinnitysmutterit, jonka seurauksena vesi pääsee valoihin tekemään tuhojaan. Käsittääkseni tätä ongelmaa ei S90 malleissa ole, tai ainakaan en ole kuullut. Omasta kiristelin valojen kiinnitykset ennakoivana huoltona, ja löysällähän ne olivat.

Omassa temppuilivat myös oven kahvojen keyless go -sensorit. Korjaukseksi riitti se, että otti kahvat irti, kuivatti uunissa ja suihki elektroniikka sprayta kahvojen sähköliittimiin. Jokainen aiemmin pimeänä ollut sensori on toiminut siitä lähtien.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1034
  • www.vrcf.fi
Vs: S90 D4/D5 4WD vm. 17/18 etsinnässä
« Vastaus #2 : 12.07.2025, 18:22:46 »
Ihan mielenkiinnosta kysyn, miksi neliveto? Jossain korotetussa OK, mutta henkilöautossa melko turha. Lisää kulutusta ja öljyjä kannattaa vaihtaa niissäkin kuuden kympin välein. Montako päivää vuodessa mahtaa olla iloa, kyllä etuvedollakin liikkeelle pääsee.

Hyvä etuveto on myynnissä tuolla myytävänä-osiossa, on roiskeläpätkin edessä ja takana :).

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
Vs: S90 D4/D5 4WD vm. 17/18 etsinnässä
« Vastaus #3 : 12.07.2025, 19:39:00 »
Kävin itse koeajamassa sekä nelivetoa, että etuvetoa. Sattuipa sopivasti joulu/tammikuun vaihteen kelit ja ero oli sen verran järkyttävä, että eipä tehnyt etuvetoa enää mieli. Ei se nelivetoisuus ainakaan itselleni välttämättömyys ole, mutta jos jossakin autossa se kannattaa hyödyntää, niin Volvossa. Esim. saman ikäisissä Mersuissa en ottaisi nelivetoa, koska nelivedoissa on niissä yleensä järestään suunnitteluvirheitä ja kalliita remontteja. Sen sijaan Volvon nelivetolinja on varsin huoleton. Ei toki niin huoleton kuin etuveto, mutta nelivedoksi erittäin huoleton.

Poissa Kahimooni

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: S90 D4/D5 4WD vm. 17/18 etsinnässä
« Vastaus #4 : 12.07.2025, 21:54:53 »
Kiitos kommenteista! Nykyinen bimmeri on takaveto. Kyyti on ihan mielettömän hiljainen edelleen vaikka paljon ajettu ritsa onkin.

Luin jostain, että S90 yksi ”ominaisuus” on ajomelu, jonka johdosta rengastukseen tulee kiinnittää huomiota. Siksi(kin) haluan nelikon, että voi ottaa kitkarenkaat, joiden pito märällä jäällä on heikompi. Kuitenkin ajomelu on maltillisempi. Samoin paljolla lumella nelikko liikkuu kivemmin.

Pidän myös siitä, että auto kiihtyy nopeasti. Siihen tottui tällä melko tehokkaalla BMW:llä. Kulutus ei itselleni ole kovin suuressa roolissa ostopäätöstä tehdessä, vaikka ympäristöasioita arvostan muuten.

Tähän liittyen - millainen riski(?) liittyy M-HEV-systeemiin? Uskaltaako sitä ottaa?

-K

Poissa Keninto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: S90 D4/D5 4WD vm. 17/18 etsinnässä
« Vastaus #5 : tänään kello 06:41:45 »
Kiitos kommenteista! Nykyinen bimmeri on takaveto. Kyyti on ihan mielettömän hiljainen edelleen vaikka paljon ajettu ritsa onkin.

Luin jostain, että S90 yksi ”ominaisuus” on ajomelu, jonka johdosta rengastukseen tulee kiinnittää huomiota. Siksi(kin) haluan nelikon, että voi ottaa kitkarenkaat, joiden pito märällä jäällä on heikompi. Kuitenkin ajomelu on maltillisempi. Samoin paljolla lumella nelikko liikkuu kivemmin.

Pidän myös siitä, että auto kiihtyy nopeasti. Siihen tottui tällä melko tehokkaalla BMW:llä. Kulutus ei itselleni ole kovin suuressa roolissa ostopäätöstä tehdessä, vaikka ympäristöasioita arvostan muuten.

Tähän liittyen - millainen riski(?) liittyy M-HEV-systeemiin? Uskaltaako sitä ottaa?

-K

Jos ajomelu epäilyttää tai haluat varmistella, että se on mahdollisimman hiljainen niin kokeile ja etsi autoa, johon on valittu varusteeksi laminoidut äänieristelasit.
Ja onhan se neliveto nyt ihan eri veto kuin vajaa vetonen. Talvella varsinkin kitkarenkailla paljon mukavampi lähteä liukkaaksi liipatuista liikennevaloista liikkeelle, kun vieruskaverit useimmiten jäävät kokeilemaan liikkeellelähtöä. Ja sitten mitä tulee kulutukseen, omani V90CC syö noin 5,5-6,1L sadalle ihan muun liikenteen mukana ajaen. Kovimmilla pakkasilla (-25) kulutus nousee välille 6,1-7,0. Joten ei mielestäni paha ja tod.näk S90 menee vähemmällä?? Joten en näkisi järkeä lähteä kokeilemaan M-HEV systeemiä säästösyistä. Siinä vaan saa mahdollisia vikapaikkoja lisää ja vaikutus kulutukseen varmaankin olematon??
V90CC D4

Poissa Kahimooni

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: S90 D4/D5 4WD vm. 17/18 etsinnässä
« Vastaus #6 : tänään kello 09:43:38 »
Tuo m-hev oli vain jossain autossa varusteena, muut ominaisuudet kiinnostivat niin siksi kyselen kokemuksia. En sitä välttämättä siis halua.

Noista laminoiduista laseista luinkin jostain, mutta hyvin harvoissa ovat varustelistassa.

Ad-blueta en myöskään tahtoisi (kukapa haluaisi), mutta kuulemma niiden kanssa ei Volvolla ole ollut ongelmia. Vai onko jollain niistäkin kokemusta?

Vaihdelaatikkoöljyt siis kannattaa tarkistaa vaihdetun. Mitä muuta kriittistä?

-K

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1034
  • www.vrcf.fi
Vs: S90 D4/D5 4WD vm. 17/18 etsinnässä
« Vastaus #7 : tänään kello 11:40:55 »
D- ja B-MHEV tuli uudempiin, kun tehdas lupasi, että kaikissa malleissa on sähköä vetolinjassa eli kevythybridi.

Rengasmelu taitaa olla enemmän farmarien ongelma ja sama vaiva on lähes kaikissa autoissa ainakin läntisen Suomen surkeilla teillä. Laminoidut lasit eivät rengasmelua helpota, vaikka auto muuten niillä hiljeneekin. Korvakuulolla ja osin melumittarillakin moni sähköauto on satasen vauhdissa S90 meluisampi.

 

Autoracing  KL-varaosat