Terve!
Ihan oikealla asialla olet. Itsekin kattelin pitkään mersuja, mutta päädyin alkuvuodesta V90 D5 AWD -17 Volvoon. Syynä se, että kyyti on ihan yhtä hyvää kuin saman ikäisessä E-mersussa, mutta kalliita korjattavia nykyajan ongelmia tuntuu olevan hämmästyttävän vähän. Jotain pientä tyyppivikaa toki näissäkin, mutta mitä ilmeisimmin moottorit kestää läjässä, ei vaikuttaisi olevan muutenkaan mitään useiden tonnien perusremontteja, ja saa halutessaan uudehkon auton ilman ureavehkeitä. Tämä oli oikeastaan se E-mersun eniten ahdistava asia. Volvon ureavehkeet ei kai ihan pahimmasta päästä ole, mutta -17 vuotisissa ei niitä vielä näiden autojen kohdalla ole. Olikohan joku alkuvuoden päivä vuonna -18, josta lähtien valmistetuissa Volvoissa ne löytyy.
Omani oli ostaessa ajettu 322tkm ja oikein malliesimerkki tyyppivioista. Siinä korjattiin liikkeen piikkiin ennen myyntiä useampi vika, joista oikeastaan kaikki ovat kyseisen mallin tyyppivikoja.
- Takaoven lukkolaite vaihdettiin. Lukkolaitteethan näissä temppuilee pakkasella hyvinkin usein. Tämä oireili siten, että takaovi ei mennyt kiinni jos käytti vähänkään voimaa ovea kiinni laittaessa. Oikein hellästi sulkemalla meni kiinni.
- Kuskin penkinlämmitin oli pimeänä ja sinne vaihdettiin uusi matto. Hyvin tyypillistä näissä.
- Kabiiniin tuli mieto, mutta selkeä pakokaasun haju. Syynä vuotava EGR-putki, eli ko. putki meni vaihtoon. Sama ongelma oli myös toisessa vastaavassa, jota kävin koeajamassa. Ihmisiä ei ilmeisesti häiritse kabiinissa haiseva pakokaasu. Tuskin tuo vika kumpaankin on yhen äkkiä tullut.
-Imusarjan pultin potero täynnä öljyä. Näkee selvästi, kun nostaa moottorin kopan päältä pois. Syynä vuotava imusarjan sauma. Korjauksena uuden imusarjan vaihto.
Muuta mitä tulee mieleen:
Öljyjen vaihto laatikkoon ei kuulu huolto-ohjelmaan muilla kuin takseilla, joten niihin kannattaa kiinnittää huomiota. Jos laatikko toimii ok, niin tuskin on liian myöhäistä, ellei ole tolkuttomasti ajettu. Kulmavaihteen, perän ja haldexin öljyistä en olisi niin huolissani jos vaan haldex toimii, mutta ne kannattaa kyllä vaihdattaa mahdollisimman äkkiä, ellei ole tietoa vaihdosta.
Koripuolella työskentelevä tuttava vinkkasi, että jos autossa ei ole edessä kuraläppiä, niin kannattaa tsekata ovien alalaidan kunto. Itsellä ei ollut kuraläppiä, eikä myöskään vikaa ovien alalaidoissa, mutta ruostehommien kohdalta sanoi, että tuo kannattaa kattoo. Muuten nuo ei kuulemma sinänsä ruostu. Tosin omassa takakelkka on aika rajussa pintaruosteessa, mutta tämän hetken tietojeni mukaan eivät ole nuo takakelkat puhkiruostuvaa tyyppiä yleisesti. Nosturillahan auto kannattaa muutenkin käyttää, jos vain mahdollista.
V90 mallissa yks tyyppivika on löystyvät takavalojen kiinnitysmutterit, jonka seurauksena vesi pääsee valoihin tekemään tuhojaan. Käsittääkseni tätä ongelmaa ei S90 malleissa ole, tai ainakaan en ole kuullut. Omasta kiristelin valojen kiinnitykset ennakoivana huoltona, ja löysällähän ne olivat.
Omassa temppuilivat myös oven kahvojen keyless go -sensorit. Korjaukseksi riitti se, että otti kahvat irti, kuivatti uunissa ja suihki elektroniikka sprayta kahvojen sähköliittimiin. Jokainen aiemmin pimeänä ollut sensori on toiminut siitä lähtien.