Itselleni vastaten: Lontoon foorumeilla tuota on sattunut, usein syytetään kiristintä taikka rullaa, välillä hihnaa. Joskus taas tuohon ei kai ole löytynyt syytä, tai ainakaan sitä ei ole nettiin asti laitettu.
Itse laitoin Gatesin sarjan, INAn VVT ja öljypumpun tiivistesarjan hain Volvolta. Täytyy seurata tuota hihnan elämää, ei ole tälläkään foorumilla ihan vierasta, että Gatesin kiristin on kuraa.
Homma meni jotakuinkin näin:
1. Moottori käsin kääntäen jakomerkkeihin. Koneen yläpää lukkoon erillisellä työkalulla moottorin toisesta päästä. Purin myös startin ja käytin sitä toista, alapään lukitustyökalua, koska varma on varmaa ja toisaalta turha on turhaa

2. Vanha hihna + muut osat pois, öljypumppu irti. Pintojen putsaus, öljypumppu paikalleen, vesipumppu paikalleen. Vesipumpun ruuvit 17Nm. Öljypumppua asentaessa käytin kampiakselilla Volvon stefan asennustyökalua, niin ei tarvinut tapella. Kampuran hammaspyörän naputtelin kumivasaralla kunnes kuului metallinen kolahdus -> pohjassa
3. Hihnan rulla paikalleen, ruuvit 24Nm. Hihnan kiristin hollille, kuusiokolon paikka n. klo 10, keskipultti sormitiukalle.
4. Vanhat VVT irti. Vanhat stefat irti. Uudet stefat paikalleen, tässä käytin Volvon työkalua. VVT:t paikalleen ja pultti sormitiukkuuteen. Ensin tosin kirrasin pultteja vähän enemmän, jotta pyörät ovat varmasti pohjalla.
5. Hihna paikalleen, kiristin kuusiokololla myötäpäivään kääntäen "korvien väliin". Pultti 24Nm
6. VVT:t momenttiin, 120Nm. Tsekkaus että kaikki edelleen kuten pitää. Takapään työkalu irti, moottorin käsin pyörittelyä, tsekkaus että kaikki edelleen ok. VVT:n tulpat 35Nm. Uusiin pyöriin merkit jakopään muovikannen mukaisille paikoille.
Loppujen osien kasaus
Menikö kuten piti, vai teinkö jotain väärin?