Autodiagnoosi  Carcom Oy

2.5 koneen jakohihnan paikasta

  • 4 Vastauksia
  • 332 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa OlliS60V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
2.5 koneen jakohihnan paikasta
« : 13.07.2025, 21:03:50 »
Tässä viime päivinä on tullut foorumille spämmättyä, jatketaan vielä yhdellä....

Auto p3 V70, b5254t6

Jakopäärreppa tehty, hihna, rulla, pumppu, kiristin ja VVT-pyörät vaihdettu uusiin. Lisäksi meni uusiksi muutamat valitut stefat. Kasatessa oikein kiinnitin huomiota että hihna olisi VVT-pyöriä keulasta katsoessa keskellä hihnapyörää. Näinhän se olikin, kunnes auton löi tulille. Hihna haki paikkansa ihan VVT-pyörien moottorin puolelle, ollen kuitenkin juuri ja juuri kokonaan pyörillä.

Muistan joskus jossain keskustelussa lukeneeni, että tuo ei välttämättä ole toivottavaa, mutta onko tuolla oikeasti väliä? Ja minkäs perkele tolle tekee kun oikein laittaa hihnan keskelle ja sitten se päättää hakeutua toiseen laitaan?  :o

Poissa OlliS60V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 koneen jakohihnan paikasta
« Vastaus #1 : 14.07.2025, 09:12:43 »
Itselleni vastaten: Lontoon foorumeilla tuota on sattunut, usein syytetään kiristintä taikka rullaa, välillä hihnaa. Joskus taas tuohon ei kai ole löytynyt syytä, tai ainakaan sitä ei ole nettiin asti laitettu.

Itse laitoin Gatesin sarjan, INAn VVT ja öljypumpun tiivistesarjan hain Volvolta.  Täytyy seurata tuota hihnan elämää, ei ole tälläkään foorumilla ihan vierasta, että Gatesin kiristin on kuraa.

Homma meni jotakuinkin näin:

1. Moottori käsin kääntäen jakomerkkeihin. Koneen yläpää lukkoon erillisellä työkalulla moottorin toisesta päästä. Purin myös startin ja käytin sitä toista, alapään lukitustyökalua, koska varma on varmaa ja toisaalta turha on turhaa  ;)

2. Vanha hihna + muut osat pois, öljypumppu irti. Pintojen putsaus, öljypumppu paikalleen, vesipumppu paikalleen. Vesipumpun ruuvit 17Nm. Öljypumppua asentaessa käytin kampiakselilla Volvon stefan asennustyökalua, niin ei tarvinut tapella. Kampuran hammaspyörän naputtelin kumivasaralla kunnes kuului metallinen kolahdus -> pohjassa

3. Hihnan rulla paikalleen, ruuvit 24Nm. Hihnan kiristin hollille, kuusiokolon paikka n. klo 10, keskipultti sormitiukalle.

4. Vanhat VVT irti. Vanhat stefat irti. Uudet stefat paikalleen, tässä käytin Volvon työkalua. VVT:t paikalleen ja pultti sormitiukkuuteen. Ensin tosin kirrasin pultteja vähän enemmän, jotta pyörät ovat varmasti pohjalla.

5. Hihna paikalleen, kiristin kuusiokololla myötäpäivään kääntäen "korvien väliin". Pultti 24Nm

6. VVT:t momenttiin, 120Nm. Tsekkaus että kaikki edelleen kuten pitää. Takapään työkalu irti, moottorin käsin pyörittelyä, tsekkaus että kaikki edelleen ok. VVT:n tulpat 35Nm. Uusiin pyöriin merkit jakopään muovikannen mukaisille paikoille.

Loppujen osien kasaus

Menikö kuten piti, vai teinkö jotain väärin?
« Viimeksi muokattu: 14.07.2025, 09:53:30 kirjoittanut OlliS60V70 »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6841
  • Global alligator
Vs: 2.5 koneen jakohihnan paikasta
« Vastaus #2 : 14.07.2025, 16:01:51 »
5. Eikös kiristin pitäs kääntää kuusiokololla ensin täysin myötäpäivään ja palauttaa sitten siihen lämpötila-asetukseen?
En tiiä onko sillä oikeen mitään merkitystä kuitenkaan.

Jos se remmi on rattaalla niin että ratasta näkyy edes vähän en olis kovin huolissani.

Se gates ei kiristimissä kuulu myöskään omiin suosikkeihin vaikka gatesin remmejä käytänkin. :)
Johtuu omista kokemuksista kiristimien ja v-pumppujen laakeroinnissa.
Voihan joskus osua kestäväkin kohdalle mutta kun näin pitäis tapahtua aina ...
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa OlliS60V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 koneen jakohihnan paikasta
« Vastaus #3 : 16.07.2025, 22:49:17 »
Volvon ohjetta kun katsoo (jota tuotakaan ne ei ole kuvien osilta päivitettyä), niin ehkä tuon kiristimen asennuksen voi ymmärtää myös siten, että ensin kaikki eteen ja sitten vasta keskelle, mutta omasta mielestä tuossa on vain kerrottu nuo eri lämpötilojen vaikutukset säätöön. Toisaalta onhan tuo hassua, että järjestys on minimi-maksimi-keskilämpö, eikä minimistä maksimiin  :D Täytyy tsekata Gatesin ohje, kai se loota qr-koodeineen vielä jossain tallin nurkassa pyörii...

Käytännössä remmi on tasan VVT-pyörien moottorin puolen laidan kanssa. Pykälää ei näe, vaan se pitää sormella kokeilla. Heitin tuossa rapiat 300km lenkin ja puolessa välissä katsoin hihnaa, eikä se ollut mihinkään liikkunut sivusuunnassa. Käynnissä ollessa hihna ehkä hakee ihan aavistuksen moottorista ulospäin tietyssä kohtaa, tai sitten kyseessä on hihnassa olevista teksteistä johtuva harha.

Pitääkö nyt jo olla huolissaan?

Jotenkin olin Gatesia pitänyt kohtuu laadukkaana merkkinä, kunnes foorumilta tuli luettua noita huonompia kokemuksia ja nyt alkoi epäilyttää. Ois pitänyt olla viitseliäs ja tilata osat erikseen, mutta niin ois pitänyt ostaa bitcoiniakin vuonna 2010.

Toisaalta moni noita Gatesin sarjoja ihan menestyksekkäästi käyttää, mutta oishan se vaan perseestä olla se jonkun ekonomin hyväksyttäväksi tappioksi katsoma yks tuhannesta, jolla kiristin taikka vesipumppu pettää,

« Viimeksi muokattu: 16.07.2025, 23:04:25 kirjoittanut OlliS60V70 »

Poissa OlliS60V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 koneen jakohihnan paikasta
« Vastaus #4 : 17.07.2025, 16:16:49 »
Gatesin ohje vapaasti kerrottuna:

1. Asenna kiristin paikalleen, tiukkaa keskipultti 20Nm

2.Asenna jakohihna

3. Aseta kiristin kuusiokololla korvien väliin

4. Käännä konetta 2 kierrosta

5. Pidä kiinni keskipultista, käännä epäkesko vastapäivään, "kunnes kiristimen osoitin menee merkityn asennon ohi"

6. Käännä epäkeskoa myötäpäivään, kunnes osoitin on merkkien välissä, pidä tässä ja tiukkaa pultti 24Nm

Toi 5. kohdan lainaus on suoraan ohjeesta ja vähän hämärä, mutta vissiin meinaa että kiristimen pitää käydä täysin löysällä. Mun mielestä koko remmi ei mene paikalleen, jos näin ei ole, mutta enpäs ole tuotakaan asiasta satavarma. Itse avitin jakohihnan pujotellessa siten, että käänsin sormella sitä osoitinta täysin myötäpäivään. Samalla siis epäkesko oli n. klo kympissä. Gatesin kuvissa oli muuten myös vanha kiristin, mutta ilmeisesti sanallinen ohjeistus on uuteen?

Edit: Googlatessa löyty tämmöinen: https://www.gatestechzone.com/en/news/2021-08-tensioner-base-plate

Tuossa sanotaan että 20Nm on maksimi. Ohjeessa kuitenkin on 24Nm. Voi moro, täytyy varmaan laittaa INAn kiristin tilaukseen ja heittää toi Gates helvettiin koneen kyljestä, kerta homma on näin jumalattoman epäselvää
« Viimeksi muokattu: 17.07.2025, 16:28:45 kirjoittanut OlliS60V70 »

 

Elekma  Autoracing