Itse en taas ole ajanut V90CC:llä, joten en osaa sanoa, kuinka paljon tuntumassa on eroa normi V90.
Saan kyllä hyvin kiinni, miksi tykkäät tuosta mersun ohjaustuntumasta. Jos mersussa on kaikki kunnossa, niin onhan se tuolla ison tien päällä hyvä ajettava. Se vaan on niin pirun herkkä kokonaisuus, että riittää ihan vaan jo se, että nelipyöräsuuntausta tekevä henkilö ei älyä säätää sitä takapään aurausta lähelle nollaa vaan jättää sen vaan "jonnekin vihreelle alueelle", niin jo alkaa kauhee vetely urissa ja pitkien matkojen ajaminen johtaa jännetupin tulehdukseen. Raskas ohjaustuntuma korostaa ongelmaa, sillä jos mersua joutuu paimentamaan tien päällä, se ottaa voimille. En tiedä vieläkö näissä uudempikorissa on sama homma, mutta ainakin vielä 211- ja 212-korisissa tuo taka-auraus oli merkittävässä roolissa kulkupuoleen.
Mä ehken itse tykästyin tuohon Volvon kevyeen ohjaukseen heti sen vuoksi, kun tulee ajeltua paljon kaupungissa ja rattia joutuu veivaamaan paljon. Sitten kun Volvolla ajettuaan pitkästä aikaa hyppäsi w213 rattiin, niin tuli heti semmonen olo, että tätä ohjaustuntumaa ei ole kyllä ikävä. Tämä ajelu tosin ei ollut pitkän matkan ajoa, joten se mersun ohjaus ei päässyt ihan oikeuksiinsa tuolla viimeisimmällä ajolenkillä.
Kun auton vaihtaminen oli ajankohtainen, niin kävin koeajamassa kahta karvalakki s205 korista ja jäi sellainen mielikuva, että meteliä oli V90 Volvoon nähden huomattavasti enemmän. Ei pelkästään rengasmelua, vaan myös motarilla ohi ajavien autojen rengasmelu tuli melkoisen kovana kabiiniin. AMG:tä en ole ajanut, enkä kyllä ihmettelisi, vaikka sinne olisi pantu parempaa ääniääristettä vs. hinnat alkaen mallit. Toinen asia mikä häiritsi oli se hinnat alkaen -mallin äänentoisto. Siis jotain aivan kauheeta! Äkkiseltään väittäisin, että 20v vanhemmassa hinnat alkaen Skodassa on parempi äänentoisto. Vaan ei sillä, kyllä tuo Volvonkin hinnat alkaen -kaiutinjärjestelmä on kohtalaisen paska. Kaiuttimien päivitys on mielessä, mutta toisaalta tilanteeseen on kerennyt jo tottumaan. S211 oli mulla Harman Kardonin -paketilla, ja siirtyminen Volvon perusjärjestelmään oli melkoinen järkytys.
Mitä tulee noihin OM-moottoreiden kestävyyteen, niin ainakaan vielä tässä vaiheessa ei oo tullu niin kauheesti esille OM654 moottoreiden totaalituhoja. On niitä foorumille muutamia raportoitu, mutta toistaiseksi yksittäistapauksia. Sitähän ei tiedä, että onko ne vielä edessä. n. 200tkm kohdilla kun teetättää siihen moottoriin sen venttiilikoneistorempan, niin selviää vielä suht edullisesti, eikä tarvii nokka-akseleita vaihdattaa. Muistelen kuulleeni, että kyseessä on reilun tonnin remppa, joka on vielä kohtuullinen 200tkm välein tehtäväksi.
Sitten taas se pykälää vanhempi OM651 on kerännyt kohtalaisen huonon maineen itselleen juurikin sen kiertokangen alapään korkkaamisen vuoksi. Tuo hommahan olisi lähes varmasti estettävissä, kun etsisi mahdollisimman vähän ajetun yksilön itselleen, ja käyttäisi sitä oikein. Sehän on yleisesti tiedossa, että ongelmalle altistaa pitkät öljynvaihtovälit, kylmäkäynnistykset, sekä öljynpainetta alentava solenoidi. Jos vähän ajetusta moottorista ottaisi solenoidin pois käytöstä, vaihtaisi öljyä tiheään ja huolehtisi moottorin esilämmityksestä, niin todennäköisesti saisi rullata miljoonan moottorin puolesta.