Samppasport  Futurez

Volvo v90 d5 2017

  • 29 Vastauksia
  • 807 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6919
  • Global alligator
Vs: Volvo v90 d5 2017
« Vastaus #15 : 01.08.2025, 07:42:38 »
 ::) Tästä päästäänkin takaisin tuohon 30tkm huoltoväliin.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.4T 1999

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2251
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo v90 d5 2017
« Vastaus #16 : 01.08.2025, 10:59:46 »
Jos egr ohjelmoidaan pois niin tarviiko sitä vielä erikseen tulpata? Koeajollahan se laatikon toiminta selviää. Nelivetoa vähän huono testata näin kesä aikaan. Tietysti jos samoilla öljyillä ajettu se 350tkm niin eihän se hyvä ole

Jos ohjelmoija osaa hommansa niin ei tarvitse tulpata mitään vaan kaikki hoidetaan ohjelmallisesti.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Nahkisfin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v90 d5 2017
« Vastaus #17 : 01.08.2025, 14:03:07 »
SPA alustaisissa ei pitäisi olla enää öljynsyöntiongelmaa samaan tapaan kuin ensimmäisissä VEA-moottoreissa. Öljyrenkaan rakennetta muutettu ainakin. Lieneekö myös EGR:n toimintaakin muokattu, kun ei varsinaisesti SPA-alustaisten tapauksissa muutenkaan ole karstaongelmista juuri raportoitu?

Mutta miksi moottori on vaihdettu? Käsittääkseni näiden moottorit eivät ole kovinkaan helposti hajoavaa tyyppiä. Voihan ne toki hajota esim. laiminlyödyn jakopäärempan takiakin.

Oisko hihnan vaihto mennyt pitkäksi tai sitten tuo öljynsyöntiongelmaa

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
Vs: Volvo v90 d5 2017
« Vastaus #18 : 01.08.2025, 17:12:31 »
No kun ei ole öljynsyöntiongelmaa enää tämän ikäisissä. Tai jos on, niin se on todella poikkeuksellista. Yhdestäkään tälläisestä tapauksesta tämän ikäisissä en ole kuullut tai lukenut. Pelkkiä foorumilla jaettuja tornareita vaan. Ennen SPA alustaa olleet VEA-moottorit sitten asia erikseen.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3494
Vs: Volvo v90 d5 2017
« Vastaus #19 : 01.08.2025, 17:25:16 »
No kun ei ole öljynsyöntiongelmaa enää tämän ikäisissä. Tai jos on, niin se on todella poikkeuksellista. Yhdestäkään tälläisestä tapauksesta tämän ikäisissä en ole kuullut tai lukenut. Pelkkiä foorumilla jaettuja tornareita vaan. Ennen SPA alustaa olleet VEA-moottorit sitten asia erikseen.
Melko ponnekas väite. Muutaman taksikuskin kanssa olen jutellut, joilla on menny kone vaihtoon öljynsyönnin takia ja muistelen lukeneeni kourallisen tarinoita, joissa nämä uudemmatkin VEA-dieselit vetävät litran öljyä , vähänä tapauksesta riippuen 5-10tkm matkalla. Ongelmat toki vähenivät merkittävästi, kun Volvo teki muutoksia männänrenkaisiin, mutta ei se juurisyytä poistanut. Aktiivisesti touhuava ystävämme EGR työntää öljyrenkaat täyteen skeidaa, voitelu kärsii ja lopulta kone on kirjaimellisesti väljä. Se on sitten varmaan jokaisen itsensä päätettävissä, että onko litran lisääminen 5-10tkm matkalla normaalia vai ei, mutta itse en pidä sitä normaalina, vaan merkkinä siitä että kohta alkaa tapahtua. Täällä ajossa 117 000km ajettu V90 2020 D3, joka ei toistaiseksi ainakaan hukkaa ollenkaan öljyä. Uudesta asti vaihdettu öljyt noin 5 000km välein ja ulkomaanreissujen yhteydessä poljettu huippunopeutta silloin tällöin, ihan vain siksi että kone pysyisi kunnossa, kun saa edes joskus laulaa kunnolla.

Poissa Nahkisfin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v90 d5 2017
« Vastaus #20 : 01.08.2025, 17:27:21 »
Samaa itsekin olen lukenut

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v90 d5 2017
« Vastaus #21 : 01.08.2025, 18:48:56 »
No kun ei ole öljynsyöntiongelmaa enää tämän ikäisissä. Tai jos on, niin se on todella poikkeuksellista. Yhdestäkään tälläisestä tapauksesta tämän ikäisissä en ole kuullut tai lukenut. Pelkkiä foorumilla jaettuja tornareita vaan. Ennen SPA alustaa olleet VEA-moottorit sitten asia erikseen.

Kyllä näitä on niin paljon liikenteessä, että sanoisin myös kyseessä olevan melko marginaalisen ongelman. Tai sitten on kyllä itsellä ja omalla lähipiirillä sekä kylän miehillä käynyt todella hyvä tuuri, kun on öljyä kuluttamattomia yksilöitä sattunut. Ikinä ei ole ollut öljyn lisäyksen tarvetta 30 tkm vaihtovälillä.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1068
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v90 d5 2017
« Vastaus #22 : 01.08.2025, 20:00:58 »
Kyllähän näihin moottoreitakin vaihdettiin, mutta erään ammattilaisen suusta kuultuna omilla autoilla ajavilla ei ole juurikaan ollut ongelmia. Jos renki oli ohjaimissa, saattoi isäntä joutua maksamaan. Tarkempikin syy-seuraus- suhde kerrottiin, mutta jääköön se minun ja kertojan väliseksi.


Poissa t4power

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v90 d5 2017
« Vastaus #23 : 01.08.2025, 22:30:45 »
Työkaverilla kusivehkeillä varustettu v60 d3 ja se syö kyllä öljyä melko reilusti. Useasti saa lisätä vaihtovälillä

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1068
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v90 d5 2017
« Vastaus #24 : 02.08.2025, 09:50:00 »
Oma D4 toimi ongelmitta yli 200 tuhanteen, eikä öljyä tarvinnut lisäillä. Auto aloitti taksina, ja huoltoväli 20 koko ajan. Koronavuosista alkaen öljynvaihtoväleissä puhuttiin tuhansista, kun auto enimmäkseen lepäsi katoksessa, joten mahdollinen kulutus ei olisi edes näkynyt.

Suunnitelmissa oli EGR:n aukaisu ja puhdistus ennalta ehkäisevänä toimenpiteenä, mutta pistin auton haikein mielin kiertoon.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2251
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo v90 d5 2017
« Vastaus #25 : 02.08.2025, 11:17:39 »

Suunnitelmissa oli EGR:n aukaisu ja puhdistus ennalta ehkäisevänä toimenpiteenä, mutta pistin auton haikein mielin kiertoon.

Tämä on se suurin virhe VEA-moottorin tapauksesessa. Puhdistus vaan lisää pakokaasunkiertoa ja edesauttaa lisääntyvästi juuri tästä kierrätyksestä johtuvia ongelmia eli öljyrenkaiden karstoittumista. Tukossa oleva EGR on siis vain hyvä juttu.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
Vs: Volvo v90 d5 2017
« Vastaus #26 : 02.08.2025, 12:17:26 »
Yleensä homma menee siten, että jos jossain tietyssä moottorityypissä on jokin yleisesti ilmaantuva ongelma, alkaa siitä ajan kanssa tulemaan jatkuvaa tarinaa ja ihmettelyä foorumeille. SPA-korisia autoja on ajossa paljon, ja niitä on ajossa myös melko paljon ajettuja. Siksi pidän todennäköisenä, että jos näihin moottoreihin liittyisi yleisellä tasolla rajua öljynsyöntiä tai muita moottorin tuhoon johtavia ongelmia, niin niistä olisi keskusteltu jo jonkun verran foorumilla tässä vaiheessa autojen elinikää. Kuitenkaan tämän tyyppisiä keskusteluja ei juurikaan ole, joten pidän itse näitä öljynsyöntitapauksia mahdollisina, mutten yleisenä tai todennäköisenä. Pari kertaa olen lukenut foorumilta juttua, että SPA-alustaisen kone on mennyt vaihtoon jonkin moottorivaurion seurauksena. Näitä tapauksia yhdistää se, että juurisyytä ei ole kerrottu.

Oma V90 D5 oli minulle tullessa ajettu n.320tkm. Huoltokirjan mukaan öljyillä oli ajettu aina normaali huoltoväli, eli aivan liikaa. En kuitenkaan pitänyt tätä tässä tapauksessa niin vakavana asiana sen vuoksi, koska auto oli viimeiset 250tkm ajan ollut pitkän matkan sairaankuljetustaksina. Ajomäärät olivat olleet luokkaa 50tkm vuoteen. Entisen omistajan mukaan öljyä ei tarvinnut koskaan lisätä vaihtovälillä, mutta öljymäärän mittaus oli melkolailla minimissään siinä vaiheessa, kun öljynvaihto oli ajankohtainen.

Autoon vaihdettiin 320tkm kohdalla imusarja vuodon takia. Tässä on kuva, miltä vanha imusarja näytti läppien osalta. Kuva jopa ehkä hieman vääristää karstakertymää isommaksi, kuin miltä se livenä näytti. Karstakertymää siis oli, mutta se oli mielestäni todella pientä verrattuna siihen, mitä se joissakin moottoreissa noilla kilometreillä on. Tuossa on todella ohut kerrostuma.


Tässä kuva imusarjan sisältä kliinerin ja rätin jäljiltä. Kiinni palanutta karstakerrostumaa ei siis ollut, ja minkäänlaista mekaanista puhdistusta rätillä pyyhkäisyä lukuunottamatta ei ole tehty.


Se mitä yritän tässä sanoa on se, että imusarjan perusteella EGR:n aiheuttama karstoittaminen on autossani ollut todella vähäistä. Olen ymmärtänyt, että näissä vanhemmissa VEA-moottorisissa karstaa on joka paikassa reilusti. Tosin nämä mielikuvat perustuvat foorumijuttuihin, ei omaan kokemukseen. Pidän itse mahdollisena, että männänrengasmuutoksen lisäksi EGR:n toimintaa on myös saatettu muuttaa samoihin aikoihin. Olisiko kenties kylmänä tapahtuvaa kierrätystä vähennetty? Täysin omaa spekulaatiota, mutta osaisiko joku ohjelmia muokannut kommentoida?

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1068
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v90 d5 2017
« Vastaus #27 : 02.08.2025, 16:30:46 »
Näissä oli ainakin takaisinkutsu joskus -19, jossa tehtiin joku letkumuutos EGRään liittyen, jos oikein muistan.

Todettakoon, että minulla ei yleensä ole kalusto päässyt karstoittumaan ::)

Poissa Keninto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v90 d5 2017
« Vastaus #28 : 02.08.2025, 17:16:41 »
Näissä oli ainakin takaisinkutsu joskus -19, jossa tehtiin joku letkumuutos EGRään liittyen, jos oikein muistan.

Todettakoon, että minulla ei yleensä ole kalusto päässyt karstoittumaan ::)

Jos oikein muistan, niin siinä EGR:n takaisinkutsussa parannettiin EGR:n jäähdytystä. Konehuoneeseen ilmaantui muutama uusi jäähdytysnesteletku. Autona oli silloin V60 D4 -15, elikä juuri se pahamaineinen alkupään VEA. Kyseinen yksilö ei muuten syönyt öljyä lainkaan 203 tkm kohdalla, kun vaihtoon laitoin.

https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/7722
Tuossa vielä muuten tuo takaisinkutsu..
V90CC D4

Poissa Mepi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v90 d5 2017
« Vastaus #29 : 02.08.2025, 20:08:45 »
Minulla on myös alkupään VEA diesel vanhakorisessa Volvossa. Olen ajanut +60tkm ilman yhtään öljynlisäystä. Öljymäärä on pysynyt aina koko 10-15tkm vaihtovälin
”yhtä merkkiä vaille täynnä” eli juuri siinä mihin se täytetäänkin. Ei nämä siis kaikki huonoja ole.
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

 

RallyBaron  Samppasport