Autoracing  KL-varaosat

V70 mk3 EPB jumissa

  • 6 Vastauksia
  • 268 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jaha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
V70 mk3 EPB jumissa
« : 05.08.2025, 10:40:31 »
Sähköinen käsijarru jäi vänkärin puolelta jumiin.  EPB-moottorin voimansiirto on ilmeisesti jotenkin hajallaan, kun 9v patterin kanssa sitä navoista pyörittelin, niin moottori pyöri vain tyhjää. Jarrumännät on siis tiukasti levyä vasten.. Miten tuon EPB-moottorin saa irroitettua? Taaimmainen torx-ruuvi on niin hankalassa paikassa, ettei sinne pääse käsiksi? Pitääkö nuo torx-ruuvien korvakot vaan lyödä hajalle, että sen saa irti?

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3245
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk3 EPB jumissa
« Vastaus #1 : 05.08.2025, 10:55:27 »
Pyörititkö tarpeeksi pitkään että lähtee aukeamaan? Näitä akuilla ja paristoilla ajeltuja on nyt ollut aika paljon kalibroitavana kun sekoaa jarru huonolla tuurilla tyystin.

Poissa tilaitin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk3 EPB jumissa
« Vastaus #2 : 05.08.2025, 12:38:19 »
Itsellä käynyt vastaavasti. Moottorin torx-ruuvit saa kyllä auki jarrusatula paikoillaankin, muistaakseni L-mallisella torx-avaimella. Sen jälkeen saa karaa pyöritettyä myötäpäivään sen verran että jarrupalat vapauttavat jarrulevyn. En nyt muista torx kantojen kokoa. Moottorin ja karan välinen torxinomainen liitos ruostuu/syöpyy/kuluu, jolloin alkaa sutimaan tyhjää.

Poissa Diisseliätankkiin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk3 EPB jumissa
« Vastaus #3 : 05.08.2025, 17:01:33 »
Pyörititkö tarpeeksi pitkään että lähtee aukeamaan? Näitä akuilla ja paristoilla ajeltuja on nyt ollut aika paljon kalibroitavana kun sekoaa jarru huonolla tuurilla tyystin.
Onko noissa jätetty ajamatta ääriasentoon moottori(huoltoasento)? Omaan järkeen käyvänä eri kohtaan ajettu käsijarru on ainoa syy, miksi se voisi seota. Ts. Kalibrointi = huoltoasento?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6919
  • Global alligator
Vs: V70 mk3 EPB jumissa
« Vastaus #4 : 05.08.2025, 17:02:43 »
Riko vaan niin saat väänneltyä sen verran että palat löystyy vähän. Uusiks se satula menee kuitenkin.
Sit ku helpottaa niin vanha kasaan ja jättää johdon irti siihen asti kun saa uuden.

Tai näin ainakin me tehtiin. Aika vääntelyä oli ja jos siellä on kitinälevyt palojen takana niin ota ne pois.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.4T 1999 The Saint.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3245
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk3 EPB jumissa
« Vastaus #5 : 05.08.2025, 17:24:43 »
Onko noissa jätetty ajamatta ääriasentoon moottori(huoltoasento)? Omaan järkeen käyvänä eri kohtaan ajettu käsijarru on ainoa syy, miksi se voisi seota. Ts. Kalibrointi = huoltoasento?
Ei ole, vaan niitä ajeltu edes takaisin miten sattuu, herja käsijarrusta päälle ja ei poistu muuten kuin kalibroimalla tuo yksikkö uudelleen.
Kuorta suotta säästämään, yleensä se on jo halki jos hilpeet jumissa ja ruostuneet.
« Viimeksi muokattu: 05.08.2025, 17:27:19 kirjoittanut jak900 »

Poissa jaha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk3 EPB jumissa
« Vastaus #6 : 05.08.2025, 21:46:10 »
Itsellä käynyt vastaavasti. Moottorin torx-ruuvit saa kyllä auki jarrusatula paikoillaankin, muistaakseni L-mallisella torx-avaimella. Sen jälkeen saa karaa pyöritettyä myötäpäivään sen verran että jarrupalat vapauttavat jarrulevyn. En nyt muista torx kantojen kokoa. Moottorin ja karan välinen torxinomainen liitos ruostuu/syöpyy/kuluu, jolloin alkaa sutimaan tyhjää.

Näillä mentiin ja aukesi :)  Kiitoksia vinkeistä, nyt on taas kunnossa.

 

KL-varaosat  Race.fi