RallyBaron  Samppasport

s60 / P2 volvon kytkinremonttia tiedossa

  • 8 Vastauksia
  • 222 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa tomaattifarmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
s60 / P2 volvon kytkinremonttia tiedossa
« : 01.09.2025, 19:51:16 »
Mitenkäs on viisaammat kytkinremonttia pihamaalla tehnyt näihin? onko mitään oikotietä onneen, apurunko varmaan tarttee ottaa pois jne. loota alakautta ulos.. kyseessä on ihan perus 2.4 bensa vapari.

potilas oireilee siten, että kytkin ei irrota juuri ollenkaan, oli vissiin luistateltu REILUSTI helteellä parkkipaikalla, joten hetken jo kävi mielessä että onko mahdollista että nesteet kiehahtanut ja ilmaa järjestelmässä, muttei kyllä pikaisilla ilmausyrityksillä mitään auttanut.
voiko tuonne työsylinteriin laatikon päähän jäädä ilmakupla mitä ei saa pois? ajelin auton kotiin sillai että starttasin ykkönen silmässä niin pääsi liikkeelle. paikallaan ei vaihteet päälle mene koneen käydessä. mitä muuta voi olla rikki noilla oireilla jos ei ilmaa ole kytkinhydrauliikassa? kytkin ei edes juuri luista, ehkä ihan vähän, aika varovasti ajelin. kaikki vaihteet toimii kyllä, laatikko vaikuttaa ehjältä.

kaksoismassa ja kaikki kytkimestä tähän on vaihdettu joitakin vuosia sitten, mutta meneekö se kaksoismassapyöräkin uusiksi jos kytkin on tärvelty luistattamalla?
minä en näitä kytkinhommia ole koskaan joutunut vielä tekemään... ja voi olla että tuokin menee osiksi koko auto jos on liian hankalaa. kone käy kyllä nätisti ja muuten on ihan leimakunnossa oleva auto.

jos sattuu olemaan vinkkejä ja kokemuksia moisesta remontista, niin otetaan kiitollisena vastaan!

Poissa Turbo 242

  • Hankintapäällikkö
  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10288
  • Teiden tukko
Vs: s60 / P2 volvon kytkinremonttia tiedossa
« Vastaus #1 : 01.09.2025, 20:43:50 »
Työsylinteriä voi koittaa ilmata väärään suuntaan, eli työsylinteristä säiliöön päin.

Jos kytkin on poltettu pilalle, niin kyllä se melkein vaatii vauhtipyörän vaihdon. Lopullisen arvion saa tietysti vasta kun asetelma on otettu pois.

Kytkimen vaihdossa on kyllä oma hommansa. Itse en alkaisi edes tekemään ilman autonosturia. Kahteen etuveto Volvoon tehneenä apurunko ja laatikko tiputettiin alas. Moottorin kannatinpalkki konehuoneeseen on ihan välttämätön.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6998
  • Global alligator
Vs: s60 / P2 volvon kytkinremonttia tiedossa
« Vastaus #2 : 01.09.2025, 21:45:59 »
Jollekin taval korjaamolle viet niin se on semmonen 1000€+ osineen töineen.
Tai sit pihalla vaan auto pukeille ja apurunkoo pudotat kuskin puolelta. Toinen puoli löysälle tai vielä parempi kun vaihdat apurungon pultit yks kerrallaan pitempiin niin saat runkoo alemmas. ;)
Vetarit ehkä ensin pois. :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.4T 1999 The Saint.

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: s60 / P2 volvon kytkinremonttia tiedossa
« Vastaus #3 : 01.09.2025, 22:08:07 »
Itse olen tuon väärään suuntaan kytkimen ilmauksen tehnyt kaikessa yksinkertaisuudessaan niin että kuskin puolen etujarrun ilmaus nipasta letku kytkimen ilmaus nippaan ja kummatkin nipat auki. Sitte vaan jarrulla pumppaa hiljoksiin vaikka reilu kymmenen polkasua ja laittaa nipat kiinni niin pitäs olka ilmat pois kytkimestä eikä tarvi erillisiä ilmaus laitteita.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1159
  • www.vrcf.fi
Vs: s60 / P2 volvon kytkinremonttia tiedossa
« Vastaus #4 : 02.09.2025, 07:02:36 »
Ilmausnippaan läpinäkyvä letku ja letkun toinen pää pulloon. Silloin voi tehdä yksin, eikä horase ilmaa takaisin päin kun päästää polkimen ja lähtee nippaa kiristämään. Eli letku täynnä nestettä niin pelkkää nestettä nipan päässä. Korjaamolla ilman laitteita siellä on toinen henkilö kiristämässä nippaa kesken polkaisun.

Poissa tomaattifarmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: s60 / P2 volvon kytkinremonttia tiedossa
« Vastaus #5 : tänään kello 12:10:16 »
kiitoksia vinkeistä, pitää koittaa kunnolla ilmata tuolla jarrulla sitä huvikseen, vaikka taitaa se kyllä kytkinlevykin olla jo kulunut.
onko siellä joku irrotuslaakeri joka on hirttanyt jumiin, jos itse kytkinhydrauliikka on kunnossa?

sitten jos tota rupee purkamaan, niin ilmeisesti näissä tarvii rattiakseli ja raidetanko irrotella? pitää jonku aikaa miettiä asiaa ennen kun rupee pihassa tota tekemään..

Poissa Turbo 242

  • Hankintapäällikkö
  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10288
  • Teiden tukko
Vs: s60 / P2 volvon kytkinremonttia tiedossa
« Vastaus #6 : tänään kello 15:41:33 »
kiitoksia vinkeistä, pitää koittaa kunnolla ilmata tuolla jarrulla sitä huvikseen, vaikka taitaa se kyllä kytkinlevykin olla jo kulunut.
onko siellä joku irrotuslaakeri joka on hirttanyt jumiin, jos itse kytkinhydrauliikka on kunnossa?

sitten jos tota rupee purkamaan, niin ilmeisesti näissä tarvii rattiakseli ja raidetanko irrotella? pitää jonku aikaa miettiä asiaa ennen kun rupee pihassa tota tekemään..

Purkamisesta... Raidetangon päät irti olkavarresta ja hammastanko irti apurungosta. Hammastanko jollain liinalla tai narulla kannatukselle esim. siitä moottorin kannatuspalkista.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1159
  • www.vrcf.fi
Vs: s60 / P2 volvon kytkinremonttia tiedossa
« Vastaus #7 : tänään kello 15:43:29 »
kiitoksia vinkeistä, pitää koittaa kunnolla ilmata tuolla jarrulla sitä huvikseen, vaikka taitaa se kyllä kytkinlevykin olla jo kulunut.
onko siellä joku irrotuslaakeri joka on hirttanyt jumiin, jos itse kytkinhydrauliikka on kunnossa?

sitten jos tota rupee purkamaan, niin ilmeisesti näissä tarvii rattiakseli ja raidetanko irrotella? pitää jonku aikaa miettiä asiaa ennen kun rupee pihassa tota tekemään..

Mun S60 D5 vaihdettiin kytkin ja kaksoismassa korjaamolla reilut 150.000km sitten. Puolentoista päivän homma ammattilaiselle joka on tehnyt homman useasti ja nosturi käytössä. En ehkä lähtisi ilman nosturia tekemään ollenkaan. Siihen tarvitaan se moottorin kannatinpalkki josta konetta voi hallitusti laskea alas yms.
Onko se nyt varmaa, että tärvelty kytkinlevy tekisi sen, ettei irrota enää? Jotenkin kävisi mielessä ennemmin luistaminen olisi ongelma kuten mun kytkin teki, 4. ja 5, vaihteella kiihdyttäessä kierrokset nousi vaikkei auton vauhti kiihtynyt.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6998
  • Global alligator
Vs: s60 / P2 volvon kytkinremonttia tiedossa
« Vastaus #8 : tänään kello 19:30:22 »
Mun S60 D5 vaihdettiin kytkin ja kaksoismassa korjaamolla reilut 150.000km sitten. Puolentoista päivän homma
Naisen autoon kölvi vaihto laatikon päivässä tuossa pikkupajalla. Sitten temusivat melkein pari tuntia kun ei lähtenyt käyntiin.
Syynä oli anturin väärä etäisyys vauhtipyörästä. Uus laatikko vähän eri mitalla. Vähän hiontaa niin läks. :idiot2:
Muutama vuos aikaa niin vaihtotyö oli jonkun 500€.

No se ei tätä ongelmaa kyllä ratkaise.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.4T 1999 The Saint.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy