Elekma  Autoracing

83mm porauksella olevat t4 moottorit.

  • 4 Vastauksia
  • 406 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • www.vrcf.fi
83mm porauksella olevat t4 moottorit.
« : 03.09.2025, 21:40:09 »
Niin, nämä uudemmat 83mm porauksella olevat t4 moottorit, nehän ei kestä 240hv:ta enempää tehoa ottaa.

Mutta yksi aika tärkeä pointti, halkeaako lohko max. vääntömomentin kohdalla vai max tehon kohdalla, villi veikkaus: max väännön.

Jos tällaiseen moottoriin laittaa hieman kireämmät nokat, luokkaa 2l vaparin 140hv nokat ja rajoittaa vääntöä alle 4000rpm, ahtopaineella, ennakolla, kaikella. Sitten kun koneessa on kierroksia sanotaan yli 4500 niin siitä ahtoja ylös ja niin pois päin.

Tuo 140hv tulee 6100rpm kohdalla, jos noita nokkia hioisi siten että koko tehoalue siirtyisi 700-800rpm ylöspäin, niin luulempa että 350hv:n rikkominen ei olisi mahdottomuus, jos kierroksia on silloin vaikka 7500!

Mielipiteitä?

Poissa TomppaT4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 83mm porauksella olevat t4 moottorit.
« Vastaus #1 : 04.09.2025, 13:36:22 »
Sinänsä ihan hyvää pohdintaa, mutta tosiasia on että niitä lohkoja on kyllä ponnistettu vuosien mittaan 200-400hp tehoilla. Osa on hajonnut aiemmin, osa myöhemmin ja osa on mennyt halki ihan vakionakin. Se materiaalivahvuus niissä sylinteriputkissa on vaan niin heikko. Eikä tänä päivänä varmasti edesauta se, että tuoreimmatkin moottorit on yli 20v vanhoja ja niillä on ajettu x-määrä kilsoja.
S40 T4 -98, V40 1.9D -03, V40 T4 -99,
S60 2.4 -02, V40 T4 -98

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • www.vrcf.fi
Vs: 83mm porauksella olevat t4 moottorit.
« Vastaus #2 : 09.09.2025, 07:55:18 »
Niin, ja 1.6:sen lohkon saa satasella, kevyt poraus jos tarpeen, t5 männät, h-prof kanget.

Siihen se b4204s:n kansi, niin saa 34mm perusympyrällä olevat nokat, jotka tuottaa max tehon 6100rpm kohdalla (toki siihen vaikuttaa muukin, imusarja, cr, dcr, ennakot, polttoaine, aika moni asia), mutta jotain 6-8 astetta enemmän molempiin suuntiin, yht siis 12-16 astetta enemmän aukioloa, samalla sen 8.45mm noston pitäisi saada johki 10mm tienoilla.

Sitten leikkaa vakioimusarjan laipan irti siten että imuputkia jää 30mm ja suutinten paikat säilyy hyvinä, sit ostaa ebaystä 50€ hondan b18, tai k-sarjalaisen koneen käytetyn imusarjan, nyt en muista et kummasta se sopi, se sit ihan laipan juresta poikki, ja niissä on pyöreät kanavat, volvossa ei ihan, siihen 20mm pitkät sovitteet, ja ei muuta ku tiggi laulamaan. Ei tuu kalliiksi ja vaikuttaa yläkierrostehoon huomattavan paljon, vie toki alakierrosvääntöä jonkun verrran, mutta ei tämmösellä moottorilla oo tarkoituskaan ajella siten et kiekkamittari vispaa 1200 ja 2800 välillä, ei toki, vaan jossain 5000-7000 välillä.

Se vaan on kylmä fakta, että 1855cc koneesta on lähes mahdoton saada hyvää alakierrosvääntöä ja samalla reilua yläkierrostehoa, on niin vähän kuutioita.

Mutta kannen tekee hyvin, ja varsinkin venttiilityöt ja seetit niin saa matalillekin nostoille virtausta, ainakin turbobricksillä oli joku mitannut whiteblockien virtausta ja 10mm nostolla vakiona 185 imu ja 165 pako, cfm on yksikkö. Käytännössä ihan pieni pocket portingi ja kunnon seetityöt ja venatyöt riittää ihan hyvin, ei kannata alkaa kanavia kairaamaan isomaaksi, huonontaa vaan moottoria siinä sitten.

Sit pakosarja, tuonne on aika hankala rakentaa kunnon twin-scroll pakosarjaa, tilanpuutteen ja olemattomien hitsuastaitojen takia.  :D
No, ei, osaan mä hitsata, mutta kaikki twin-scroll ahtimet tahtoo olla aika isoja.

Ehkä vaan teen 4-1 sarjan ja t3 laippa, siihen sit joku gt3076 ahdin, onhan tuokin tietty aika iso, mut jos sais boost thresholdin johonki 3200-3800 välille.

98:lla ajetaan, vesi-metanoliruisku on kyllä käynyt mielessä, se on aika hyvä varmistus ettei pääse kone nakuttaan tai vielä pahempaa pre-ignitionia. Ja saahan siinä tehoa enemmän ku imuilma on kylmempää, metanoli nostaa oktaaneja aika paljon, pitää vaan säätää ennakkoa enemmän, ja bensakartat kattoo sopiviksi...


Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • www.vrcf.fi
Vs: 83mm porauksella olevat t4 moottorit.
« Vastaus #3 : 09.09.2025, 08:23:49 »
Eiköstä sitä ole semmonen peukalosääntö että 10 astetta, 1mm nostolta siirtää max vääntöä 500rpm ylöspäin ja samoin tehoa...

Eli jos hioo sen 16 astetta enemmän aukioloa, niin max teho siirtyy 800rpm ylöspäin + muut muutokset, lähinnä kansi ja imusarja, ehkä sen 1000rpm, silloin noista 6100rpm max teho nokista b4204s:n siis siirtyisi 7100, joka on aika sopiva.

Poissa ImportTuning

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 416
  • BBS & OZ Only
Vs: 83mm porauksella olevat t4 moottorit.
« Vastaus #4 : 09.09.2025, 19:20:12 »
Teepäs meille joskus edes sellanen moottori mitä höpötät täällä. Milloin on vinokonetta millon ison porauksen tinanelosta yms. Teoriaa osaat kyllä mutta käytännön kokemukset/suoritukset on aika minimaalisia ilmeisesti. Moottorin tekeminen on aina kompromissi halusitpa sitä tai et.

Haaveilen itsekin monista asioista ja ymmärrän teoriaa vaan ei rahkeet ja rahat riitä kaikkeen niin jätän ne vaan haaveiksi.

Haastan sinut JopasJotakin tule ensikesän kesämiittiin niin ajetaan jotain moottorirataa (missä se nyt ens vuonna järjestetäänkään) kaasupohjassa tinanelosilla. Itellä toki tätä nykyä 81mm poraus mutta ei se edellinen moottori hajonnut lohkosta vaikka 83mm porauksella olikin ja tehoa oli n.370hv penkattu joskus ja tosiaan kyseessä rata-auto joten vähän eri rasitukset kuin jossain katukinnereissä.

Speksinä sulle tosta moottorista mistä voit vaikka aloittaa.
83mm lohko
H-veivit
Turbon männät
Vakioimusarja
Vakionokat
jonkun tekemä ei twinscroll pakosarja
Garretin joku vanha ei twinscroll motorsport turbo 54mm imu ja 55mm pako noin niiku tönärillä otettuna.
Tästä saat sen mitä havittelet unoha turhat kansityöt ja kaikki hipostelu.

Vekku nimimerkki jatkaa sit jos saat tän aikaseks ja havittelet enemmän kuin 700hv.
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04 midnight purple 3 + atacama
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

 

Proturbo  Autodiagnoosi