Sorry mutta pitää haastaa tässä vähän. Uskon että auto tosiaan kulutti öljyä jossain määrin, varsinkin kun D4 vaati 0W20-öljyä, joka käsittääkseni "vuotaa" helpommin männänrenkaista. Toisaalta, koneen päällä oli näkyvissä vuotojälkiä ja käsittääkseni pienehköt vuodot kuumalle moottorille palaa siihen kiinni eikä jätä jälkiä auton alle. Lisäksi voinee vuotaa turbosta ihan hyvin sisään päin myös. Anteeksi skeptisyyteni, mutta en usko että näiden koneiden öljynkulutusongelma nimenomaan männänrenkaiden osalta on niin laaja kuin on puhuttu. Tai olisi ainakin kiva saada jostain oikeita faktoja ja tilastoja esille. Samalla kertaa olisi kiinnostavaa saada tietoa myös mistä nämä yleensä vuotavat öljyä. Ainakin turbo, venttiilikoppa ja nokka-akselien tiivisteet(?)
Moottori tuskin koskaan käy niin kuumana, että öljy palaa sen pinnalla. Poikkeuksena pakosarja. Sen päälle valuessaan öljy kyllä palaa ja sellaisen käryn kanssa, että sen huomaa sisälläkin.
Öljyvuodot, edes vähänkään isommat sellaiset näkyy aina jossain lammikoina, koska se ei itsestään kovin helposti minnekään haihdu saatikka pala. Eri asia on sitten ns. hikoilu, mehiminen tai miksi sitä ikinä haluaakaan kutsua. Esim. jos tiiviste jostain vähän hikoilee, niin se näkyy moottorin kylessä helposti "massiivisena vuotona", koska pölyn ja muun paskan siihen tarttuessa alue muuttuu tumman puhuvaksi ja saa helposti kuvittelemaan, että vuoto olisi isompikin. Tässä ilmiössä kuitenkin loppujen lopuksi on kyse olemattomista määristä öljyä.
Mitä tulee VEA-moottoreihin, niin ilmeisesti öljynkulutusongelma männänrenkaiden kautta on ollut kohtalaisen yleinen, kun kerran Volvon toimesta öljyrenkaan rakennetta on muutettu asian korjaamiseksi. Minulla ei ole öljyä kuluttavista VEA-moottoreista muuta kokemusta kuin foorumijutut, ja niitähän riittää haulla etsittäväksi paljon. Itseasiassa lähiaikoina tämä aihe on ollut keskusteluissa esillä foorumilla lähes viikoittain tavalla tai toisella.