Proturbo  Autodiagnoosi

Kaasuläppäkotelo vaihdettu ja heti uusi ihmeellinen vika. S60 2.4T -01*KORJATTU*

  • 13 Vastauksia
  • 11390 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AnttiV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Noniin elikkä tänään sijoitin tonnin uuteen kaasuläppäkoteloon ja ehdin riemuita että nyt volvo pelaa. 40 km ajettuani syttyi ajotietokoneeseen teksti "lampfel halvljus" eli valot jossain puolitilassa? Aikaisemmin autosta oli ihan ihmeellisesti loppunut akku. Jonkin matkaa ajettuani syttyi moottorinvikavalo. Tyhjäkäynti alkoi heitellä ja moottori sammahteli. Lähtee kuitenkin käyntiin ihan hyvin. Jännitteitä en ole vielä mitannut... Onko jollain tietoa mikä voisi olla? Taasko tonnin remontti  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 30.01.2012, 17:21:07 kirjoittanut AnttiV »

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Laturi rikki? S60 2.4T -01
« Vastaus #1 : 28.01.2012, 08:56:00 »
Noniin elikkä tänään sijoitin tonnin uuteen kaasuläppäkoteloon ja ehdin riemuita että nyt volvo pelaa. 40 km ajettuani syttyi ajotietokoneeseen teksti "lampfel halvljus" eli valot jossain puolitilassa? Aikaisemmin autosta oli ihan ihmeellisesti loppunut akku. Jonkin matkaa ajettuani syttyi moottorinvikavalo. Tyhjäkäynti alkoi heitellä ja moottori sammahteli. Lähtee kuitenkin käyntiin ihan hyvin. Jännitteitä en ole vielä mitannut... Onko jollain tietoa mikä voisi olla? Taasko tonnin remontti  :idiot2:

Eikai sentään ;) Tsekkaapas ajovalot. Sitä tuo "lampfel halvljus" tarkoittaa ja vaihda molempien puolien polttimot samalla kertaa.

Minulla oli yksi tuollainen 2.4T/01 vielä viime kesänä. Sitä lainailin, ja tietty lainaaja sai useita kertoja akun tyhjäksi. Ihmettelin, miten se akku nyt juuri tietyn lainaajan käsissä tyhjenee. Ongelma olikin  kuskin tavassa sammuttaa auto ja jättää avaimet virtalukkoon. Avain jäikin poikkeuksetta jonnekin väliasentoon tyhjentäen akun. Kyseisen auton virtalukko ilmeisesti takerteli ja siitä helposti tulkitsi sellaisen tilanteen että virta on pois, vaikka ei ollutkaan. Ko. lainaajan jälkeen ei vika enää toistunut ja akkukin oli ihmeen toimiva vielä.

Kun akku tyhjenee, niin siellä saattaa yksi sun toinen tietokoneyksikkö olla hieman sekaisin. Joku yksittäinen laite voi olla jumissakin. Akun "-" kaapelin irroitus muutamaksi minuutiksi nollaa tilanteen.

Jos tuo moottorinvikavalo syttyy toistuvasti juuri tuon kaasuläppäkotelon vaihdon jälkeen, niin on saattanut jotain jäädä tekemättä, kuten vaikkapa ohjelmointi?

Poissa AnttiV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Laturi rikki? S60 2.4T -01
« Vastaus #2 : 28.01.2012, 22:51:41 »
Elikkä Nortti oli ajovalojen suhteen oikeassa. Kuitenkin ihmetyttää Akun alhainen varaus, 10,5 V... Lataus kuitenkin 13,7 V. Vaihdoin uuden akun kuitenkin. Moottorin vikavalo se vaan jaksaa palaa, tyhjäkäynti välillä ihan normaali, yhtäkkiä alkaa heittelemään ja sitten auto sammuu. Voi sammua myös kun polkasee kaasua eikä sitten enää jää tyhjäkäynnille. Näytössä ei enää mitään ilmoituksia, ainoastaan moottorin oranssi vikavalo. Voiko se kaasuläppäkotelo taas hajota? Niin ja ilmamassamittarikin on melko uusi, vaihdettu joku kuukausi sitten.  :( Niin ja miinus navan irroitus ei tällä kertaa auttanut
« Viimeksi muokattu: 28.01.2012, 23:02:07 kirjoittanut AnttiV »

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vikakoodin luku auttas aika paljon, ei tarvis ihan hatusta heittää veikkauksia.

Poissa kaksi70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 806
  • Volvo V70 2010 2,0D Momentum
Latausjännite 13,7V on hieman alhainen. Yleensä se on omistamissani Volvoissa ollut 14,3 - 14,5V tyhjäkäynnillä.
Nyt : V70 -10 2,0D Momentum, Ex:740 -89 B200F aut, V70 -07 Classic 2,4D Geartronic, V70 -01 2,4 , S70 -99 2,5 20 V, V70 -09 D5 Summum Geartronic, V70 -01 2,4T aut

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1108
  • www.vrcf.fi
Vs: Laturi rikki? S60 2.4T -01
« Vastaus #5 : 29.01.2012, 10:54:05 »
Elikkä Nortti oli ajovalojen suhteen oikeassa. Kuitenkin ihmetyttää Akun alhainen varaus, 10,5 V... Lataus kuitenkin 13,7 V. Vaihdoin uuden akun kuitenkin. Moottorin vikavalo se vaan jaksaa palaa, tyhjäkäynti välillä ihan normaali, yhtäkkiä alkaa heittelemään ja sitten auto sammuu. Voi sammua myös kun polkasee kaasua eikä sitten enää jää tyhjäkäynnille. Näytössä ei enää mitään ilmoituksia, ainoastaan moottorin oranssi vikavalo. Voiko se kaasuläppäkotelo taas hajota? Niin ja ilmamassamittarikin on melko uusi, vaihdettu joku kuukausi sitten.  :( Niin ja miinus navan irroitus ei tällä kertaa auttanut

Onko akun jännite uudellakin akulla 10,5V? Jos on, niin latauspiirissä on jokin ongelma tai isohko kuorma koko ajan päällä. Tyhjentyykö akku? Miten starttaus, pyöriikö ihan normaalisti.
Onko mittari suhkoht luotettava? Jos ei, niin ajaa etsimään vikaa sivuraiteelle.
 

Poissa rommitommi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Kyllä toi itsestäni aika paljon kaasuläppäkotelon ongelmilta kuulostaa, mitä nyt omaa laitetta miettii. Samoja oireita oli, mutta hävisivät läppäkotelon puhdistuksella ja uudella ohjelmoinnilla.

Samanlaista vikaa tosin itselläni aiheutti myös vikaantunut sytytystulppa(tulpat). Kone kävi nätisti kun paino kaasua, mutta tyhjäkäynillä kierrokset heilu jossain 300-800 välillä ja saatto myös sammua.
Ajossa: BMW 530d GT -12

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Missä ja kuka sen kaasuläpänkotelon vaihtoi?
S60 T5

Poissa TK1974

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Mun ymmärtääkseni joutuu aina lataa uusi ohjelma autoon kun on kaasuläppä vaihdettu muuten alkaa oireilla näin.
XC70 -07  D5 185hv
S60 -06  2.4 170hv
VIDA & DiCE

Poissa AnttiV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Kotelon vaihtoi Keskusautohalli, Raisio. Soitan sinne huomenna maanantaina että ottavat takaisin.

Uudella akulla jännite 12,3V. Latausjännite heittelee satunnaisesti 12,3 ja 13,9 Voltin välillä tyhjäkäynnillä. Startti pyörittää nyt hienosti (ei kuitenkaan lähde käymään ellei auta kaasulla).

Tyhjäkäynti jää jumiin nyt 1100 rpm, ajo takkuilee, aina kun nostaa kaasun tuntuu että sammuu (voimakas moottorijarrutus). Tulpat on vaihdettu 3 viikkoa sitten. Tuntuu ettei olis muutaku murhetta tämän auton kanssa  :-\
ps. en tutkimallakaan löytänyt vuotoja mistään.

Poissa AnttiV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Mun ymmärtääkseni joutuu aina lataa uusi ohjelma autoon kun on kaasuläppä vaihdettu muuten alkaa oireilla näin.

En yhtään ihmettelisi vaikka olisi kyseinen toimenpide jäänyt tekemättä, edellisellä kerralla kun putsasivat kotelon, unohtivat laittaa klemmarilla kiinni sen kotelolta lähtevän ahtoputken joka putosi sitten parin kilometrin ajon jälkeen  :o

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
En yhtään ihmettelisi vaikka olisi kyseinen toimenpide jäänyt tekemättä, edellisellä kerralla kun putsasivat kotelon, unohtivat laittaa klemmarilla kiinni sen kotelolta lähtevän ahtoputken joka putosi sitten parin kilometrin ajon jälkeen  :o

Jos ohjelmisto olisi jäänyt laittamatta uuteen läppäkoteloon, et olisi autolla ajanut 20metriä pidempään, ellei takaisin korjaamon parkkipaikalle kiertäminen olisi vaatinut enemmän.
Ilman softaa maksimi vauhti, mitä autolle saa, on jotain 40km/h paikkeilla ja siihen huippunopeuteen saa auton kiihtymään ehkäpä minuutissa :D

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5522
  • Volvo V70

 Latausjännite heittelee satunnaisesti 12,3 ja 13,9 Voltin välillä tyhjäkäynnillä.


Laturin puolelta voisi hakea vikaa, tyhjäkäynnillä pitäisi laturilta tulla se 14 ja ylikin.. Eli heittelyä ei saisi olla..
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa AnttiV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Eli vika selvisi! Olivat sitten unohtaneet keskarilla kiinnittää jonkun putken turbon imupuolelle. Korjasivat ihan veloituksetta. Täytyy vielä seurata tota laturia, tänään mittasin jännitteet flukella niin olivat 13,9-14,2... Kiitos vastauksista!
« Viimeksi muokattu: 30.01.2012, 17:31:55 kirjoittanut AnttiV »

 

KL-varaosat  Race.fi