Ite pidin hyvänä tuota 1v tai 30tkm vaihtoväliä enkä kyllä huomannut kertaakaan, että olisi ollut jotenkin huonompi, vaikka olisi ajanut vaikka sen vajaa 25tkm ennen vaihtoa...
Koskaan ei mennyt yli eli ainakaan Volvoissa tuota 30tkm. Taksikäytössä toki voi olla ihan eri juttu. Ei ole kokemusta...
Dieselmoottorit kyllä kestävät sen mitä on tarkoitettu ja jos/kun käyttää laadukkaita öljyjä, niin on melkein se ja sama vaikka tulisikin tuo 30tkm täyteen vaikka jo vajaassa vuodessa.
Samaa mieltä tuosta, että käyttää vain sitä huolto-ohjelman suositusta eli nuo "väliöljyt" vähän ehkä turhaa rahankulua. Bensamoottoreissa saattaa olla toki tarpeen vaihtaa tiheämpäänkin.
En ole mikään moottoreiden asiantuntija, mutta aika monta dieselautoa ehti olla ja sen puolesta voin sanoa, että se 1v vaihtoväli kyllä riitti enkä huomannut mitään käytännön eroa esim.
kesä- tai talviajon suhteen, että menikö öljyä jommassa kummassa tapauksessa enemmän. Yhtään sellaista autoa ei ole sattunut dieseleiden suhteen, että olisivat juurikaan öljyä syöneet.
Toki sitten, jos menee ajomäärät pitkiksi tai on enemmän ajettu dieselauto, niin voi harkita vähän tiheämpään vaihtoa. Mutta se mittari tai öljytikku kyllä näyttää, että onko mennyt ajossa liikaa.
Meillä oli aika monessa dieselissä EGR poistettu pelistä eli sen puolen voi olla vaikutusta ettei tullut noita öljynsyöntiongelmia tai moottorin karstoittumista. Mutta nykyään vähän eri homma...