Samppasport  Futurez

Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä

  • 28 Vastauksia
  • 833 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JJA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Löytyy tuollainen ajopeli. Ajattelin itse vaihtaa ns. väliöljynvaihdot (15000 km välein). Onko tuossa jotain ihmeellistä otettavaksi huomioon. Pohjalevy ja äänenvaimennusmuhvi pois jne. perinteiset jutut tiedän. Kuinka tarkka on öljyn täytömäärästä ja pitäisikö auton aivoja nollata tai ohjelmoida. Nuo ns. 30 000 km huollot on tarkoitus käyttää merkkiliikkeessä.
V60 CC D4 AWD 2020

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2936
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #1 : 14.09.2025, 12:28:50 »
Oikea öljymäärä on 5,2 litraa. Todennäköisesti auto on 5 litran kanisteriin tyytyväinen, mutta jos se yhtään kuluttaa öljyä, niin sitten pyytää lisäämään jossain kohtaa. Yli ei kannata täyttää, koska siitä tulee herja "öljyhuolto tarvitaan" ja joudut vähentämään öljyä.

Mitään ei tarvi nollata, mutta itse ainakin nollaisin huoltovälimuistuttimen. Tapahtuu siten, että käännetään virrat lyhyesti päälle, painetaan vasemmalla peukalolla nuoli alas ja pidetään pohjassa, laitetaan auto käyntiin ja odotellaan, että keltainen symboli vilkkuu kolme kertaa mittaristossa, jonka jälkeen vapautetaan peukalo.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 575
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #2 : 14.09.2025, 13:51:33 »
Löytyy tuollainen ajopeli. Ajattelin itse vaihtaa ns. väliöljynvaihdot (15000 km välein). Onko tuossa jotain ihmeellistä otettavaksi huomioon. Pohjalevy ja äänenvaimennusmuhvi pois jne. perinteiset jutut tiedän. Kuinka tarkka on öljyn täytömäärästä ja pitäisikö auton aivoja nollata tai ohjelmoida. Nuo ns. 30 000 km huollot on tarkoitus käyttää merkkiliikkeessä.
Samaa mieltä hessu80 kanssa ja sain häneltä tosi hyviä vinkkejä Volvon huoltoon liittyen. Ite vaihtelin meidän aiempaan V90CC D4seen kans ite "väliöljyjä" ja käytin Volvon alkuperäisosia (öljynsuodatin ja proput/tiivisteet yms) sekä hessu80:n suosittelemia öljyjä Volvon luokituksilla (Motonetista) yleensä Comma ja Total -merkkisiä. Yhtään ei tuo meidän Volvo öljyjä syönyt, kerran jäi muistaakseni öljynsuodatin jotenkin vähän löysälle ja sieltä pari desiä ehkä oli vuotanut alle, mutta muuten toimi erittäin hyvin tuo D4nen. Kerran pari tuli tosiaan tuo hessu80:n mainitsema ilmoitus "liikaa öljyä lisätty" tjsp (kun menin lisäämään liikaa enkä odottanut tarpeeksi, että aiempi öljymäärä sinne pohjaan saakka valunut) eli kaataisin kans vain tasan 5L sinne ja ei välitä niistä pykälistä liikaa eli kaikki muutama napsu alle sen maksimin on ihan ok.
1. XC60 T8 TE MY2020 134tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa McCloud

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #3 : 14.09.2025, 19:36:09 »
Viimeksi kun vaihdoin öljyt omaan (V60 D4 2020) niin pois tuli 5,6 litraa vaikka sinne oli laitettu edellisessä vaihdossa vain 5,2 litraa.

Nyt laitoin koneeseen uutta 5,1 litraa ja tällä hetkellä öljymäärä on n. 2000 km:n jälkeen tuon öljymittarin 50 portaisella asteikolla 2-3 pykälää maksimin alla. Mielestäni 5 litraa olisi sopiva täyttömäärä vaihdossa, niin jää hieman tilaa öljyyn väkisin sekoittuvalle dieselille.

Tuo aiempi 5,6 litraa ei vielä aiheuttanut ilmoitusta liiallisesta öljymäärästä. Vaihtovälit aina siis max. 15 tkm ja öljynä Mobil Super 3000 Formula VC 0W-20.

Joskus aiemmin merkkihuollon jäljiltä alkoi valittaa liiallista öljymäärää jo ennen tuon 15 tkm:n täyttymistäkin - ei ollut silloin mitään havaintoa paljonko sinne lopunperin sitä öljyä oli laitettu.

Oikeaa kunnon öljynmittatikkua kaipailen takaisin, niin ei tarvitsisi noiden näyttöjen palkkien kanssa temppuilla...
« Viimeksi muokattu: 14.09.2025, 19:40:04 kirjoittanut McCloud »

Poissa JJA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #4 : 16.09.2025, 16:04:10 »
Kiitos hyvistä vinkeistä. Taidan laittaa öljyiksi nuo Castrollin professionalit joita tehdas suosittaa. Varmaan muita parempia ja edullisempiakin olisi, mutta kun tällä on menty alusta asti 70 000 nkm niin jospa jatkaisi sillä. Olikos se viskositeetti 0W-20? Siitä en löytänyt mainintaa konehuoneessa/huoltokirjassa.
« Viimeksi muokattu: 16.09.2025, 16:12:20 kirjoittanut JJA »
V60 CC D4 AWD 2020

Poissa JJA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #5 : 16.09.2025, 16:21:43 »
Jaa, kävinkin tuolla Castrollin sivuilla ja huomasin, että Edge sarjan öljyistä on tuo professional sana poistettu (onko vaan joku mainoskikka). Castrol Edge 0W-20 V on ainakin luokitukseltaan Volvoon sopiva ja sitä Castrollin kotisivu tarjoaa kun tekee kyselyn rekisterinumerolla.
V60 CC D4 AWD 2020

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 575
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #6 : 16.09.2025, 22:44:01 »
Jaa, kävinkin tuolla Castrollin sivuilla ja huomasin, että Edge sarjan öljyistä on tuo professional sana poistettu (onko vaan joku mainoskikka). Castrol Edge 0W-20 V on ainakin luokitukseltaan Volvoon sopiva ja sitä Castrollin kotisivu tarjoaa kun tekee kyselyn rekisterinumerolla.
Castrol on aina hyvä ja varma valinta, koska ainakin omassa kotikaupungissani Wetterin paja käyttää nimenomaan tuota merkkiä. Eikä ole edes merkkihuollossa ollut juuri paljoakaan kalliimpi, jos ostaisi jostain tarvikeliikkeestä itse sekä myös verraten muihin esim. Comma ja Total. Tärkein on se, että on se Volvon "oma luokitus". Tuo Edge OW-20 V on myös itelle tuttu ja sitä tuli dieselivolovoon laitettuakin. Hyvin toimii!
1. XC60 T8 TE MY2020 134tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Volvorules

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #7 : 20.09.2025, 10:33:02 »
Tuohon öljynvaihto tarpeeseen vaikuttaa paljon ajosuoritteet. Jos ajaa vähän ja pääosin lyhyttä ajoa, niin välivaihdot on ihan suositeltavia. Jos taas enemmän pidempää matkaa ja paljon kilsoja, niin välivaihtoja on turha tehdä. itse olen ajanut pari miljoonaa kilometriä Volkkari, Audi, Skoda ja nyt Volvo linjalla. Näissä on kaikissa tuo 30 tuhannen huoltoväli. Ajomäärät 120-220 tkm, riippuen vähän autosta.

Poissa Volvorules

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #8 : 20.09.2025, 15:20:35 »
Tuohon öljynvaihto tarpeeseen vaikuttaa paljon ajosuoritteet. Jos ajaa vähän ja pääosin lyhyttä ajoa, niin välivaihdot on ihan suositeltavia. Jos taas enemmän pidempää matkaa ja paljon kilsoja, niin välivaihtoja on turha tehdä. itse olen ajanut pari miljoonaa kilometriä Volkkari, Audi, Skoda ja nyt Volvo linjalla. Näissä on kaikissa tuo 30 tuhannen huoltoväli. Ajomäärät 120-220 tkm, riippuen vähän autosta.

Niin enkä siis koskaan ole teetättänyt välivaihtoja ja kaikki moottorit ovat olleet tuolla 200 tkm kohdalla vielä uuden karheita.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1122
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #9 : 20.09.2025, 18:29:18 »
Niin enkä siis koskaan ole teetättänyt välivaihtoja ja kaikki moottorit ovat olleet tuolla 200 tkm kohdalla vielä uuden karheita.
Avasitko moottorit, vai miten totesit tuon ”uuden karheuden” :)?

Miksikähän Volvo on määritellyt taksikäyttöön 20 tuhannen huoltovälin?

30 tuhatta on omalla, maantievoittoisella ajoprofiililla suuruusluokkaa 500 käyttötuntia. Siinä ajassa jo öljy nokeentuu ja saattaa mukaan päästä vähän polttoainettakin, ainakin dieselissä. Teknologia on toki kehittynyt niin öljyissä, materiaaleissa kuin valmistusmenetelmissäkin, mutta melko laajasti pitkiä huoltovälejä vieroksutaan. Eikä syyttä.

Kun haetaan äärimmäistä luotettavuutta, kuten lentokoneiden mäntämoottoreissa, öljyt vaihdetaan 50 tunnin välein! Turhaanko?

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #10 : 20.09.2025, 18:54:09 »
Jos ostaa auton uutena, ajaa sillä 200-300tkm ja pääsääntöisesti pidempiä pätkiä kerrallaan, niin kyllä se hyvin suurella todennäköisyydellä kestää läjässä pitkillä vaihtoväleillä. Jos suunnittelee vaihtavansa auton seuraavaan noilla kilometreillä eikä aio ajaa sillä hamaan tulevaisuuteen, niin tiheät vaihtovälithän ovat periaatteessa rahan hukkaa. Autohan on silloin suunnitellun elinkaaren päässä, eikä sen pidempään tarvitse kestääkään. Se, että moottori tuossa vaiheessa vielä toimii ei tarkoita sitä, etteikö pitkät vaihtovälit olisi saaneet jo vahinkoa aikaan. Pitkistä vaihtoväleistä on haittaa meille, jotka ostamme auton kun ne ovat niiden suunnitellun elinkaaren päässä. Niille, jotka vaihtaa auton uuteen muutaman vuoden välein, on tiheistä öljynvaihtoväleistä vaan rahan ja ajan hukkaa.

Poissa Volvorules

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #11 : 20.09.2025, 20:26:59 »
Avasitko moottorit, vai miten totesit tuon ”uuden karheuden” :)?

Miksikähän Volvo on määritellyt taksikäyttöön 20 tuhannen huoltovälin?

30 tuhatta on omalla, maantievoittoisella ajoprofiililla suuruusluokkaa 500 käyttötuntia. Siinä ajassa jo öljy nokeentuu ja saattaa mukaan päästä vähän polttoainettakin, ainakin dieselissä. Teknologia on toki kehittynyt niin öljyissä, materiaaleissa kuin valmistusmenetelmissäkin, mutta melko laajasti pitkiä huoltovälejä vieroksutaan. Eikä syyttä.

Kun haetaan äärimmäistä luotettavuutta, kuten lentokoneiden mäntämoottoreissa, öljyt vaihdetaan 50 tunnin välein! Turhaanko?

Koita lukea tarkemmin mitä kirjoitin. Minä kirjoitin että lyhyillä ajosuoritteilla väli öljynvaihdot ovat ihan ok. Juurikin taksiajot Volvo määrittelee sellaisiksi, joten öljyvaihtovälit 20 tkm välein ovat takseissa ihan ok.

Uuden karheudun voi fiksu ihminen todeta muullakin tavoin kuin avaamalla moottorin, tyhmä ei tarvitse olla. Jos poikani jatkaa käyttöä samalla autolla ajaen sillä 100-150 tkm, eikä moottoripuolelle ole tullut vieläkään mitään vikaantumisia tuona aikana, niin kyllä voin hyvällä omalla tunnolla sanoa moottorin olleen uudenkarhea luovuttaessani sen pojalleni. Näin olen tehnyt kolmelle "uudenkarhealle" autolleni, joihin on vaihdettu öljyt 30 tkm välein.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2936
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #12 : 20.09.2025, 20:59:52 »
Takseissa on lyhyempi huoltoväli kilometreissä, koska käyttötunnit 650 h tulevat usein ensin täyteen, välillä jo paljon ennen 20 tkm. Vuosihuolto on monille järkevin huoltoväli, sillä vettä ja polttoainetta kertyy öljyyn kylmäkäynnistyksissä joka tapauksessa. Jos ajaa paljon, niin em. ilmiöt ovat vähäisiä ja 30 tkm voi ajella huoletta samoilla litkuilla.

Taloudellisesti katsottuna ei ole mitään järkeä teettää välivaihtoja vaan kannattaa paukuttaa menemään huolto-ohjelman mukaan. Jos vaihtaa öljyt itse, niin auton huoltaminen ei ole kyllä kovinkaan kallista. About 40 eurolla vaihtaa moottoriöljyt ja suodattimen. Diesel nelivedon kaikki öljyt, suodattimet ja nesteet vaihtaa noin 200 eurolla, mutta päivä ei tahdo riittää tuohon harrastukseen, kun öljyjä on viidessä paikassa, suodattimia on neljä ja jarru- ja jäähdytinnesteet siihen päälle.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #13 : 20.09.2025, 21:47:16 »

Uuden karheudun voi fiksu ihminen todeta muullakin tavoin kuin avaamalla moottorin, tyhmä ei tarvitse olla. Jos poikani jatkaa käyttöä samalla autolla ajaen sillä 100-150 tkm, eikä moottoripuolelle ole tullut vieläkään mitään vikaantumisia tuona aikana, niin kyllä voin hyvällä omalla tunnolla sanoa moottorin olleen uudenkarhea luovuttaessani sen pojalleni. Näin olen tehnyt kolmelle "uudenkarhealle" autolleni, joihin on vaihdettu öljyt 30 tkm välein.
Uuden karheutta ei nimenomaan voi todeta mitenkään muuten kuin moottorin avaamalla. Moottorissa voi olla pitkälle kehittyneitä vaurioita, jotka eivät näy vielä tässä vaiheessa millään tavalla ajossa, mutta jotka lyhentävät moottorin käyttöikää merkittävästi. Tai sitten ei....

Aiheesta löytyy kyllä paljon videomateriaalia esim. youtubesta. simolammikko-kanavalla käsitellään paljon juuri tätä aihetta. Siellä selitetään auki, että miksi autoissa on pitkät öljynvaihtovälit ja mitä kaikkea öljylle itseasiassa tapahtuu kun sillä ajetaan noin pitkään.

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 575
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #14 : 20.09.2025, 23:14:22 »
Ite pidin hyvänä tuota 1v tai 30tkm vaihtoväliä enkä kyllä huomannut kertaakaan, että olisi ollut jotenkin huonompi, vaikka olisi ajanut vaikka sen vajaa 25tkm ennen vaihtoa...
Koskaan ei mennyt yli eli ainakaan Volvoissa tuota 30tkm. Taksikäytössä toki voi olla ihan eri juttu. Ei ole kokemusta...
Dieselmoottorit kyllä kestävät sen mitä on tarkoitettu ja jos/kun käyttää laadukkaita öljyjä, niin on melkein se ja sama vaikka tulisikin tuo 30tkm täyteen vaikka jo vajaassa vuodessa.
Samaa mieltä tuosta, että käyttää vain sitä huolto-ohjelman suositusta eli nuo "väliöljyt" vähän ehkä turhaa rahankulua. Bensamoottoreissa saattaa olla toki tarpeen vaihtaa tiheämpäänkin.
En ole mikään moottoreiden asiantuntija, mutta aika monta dieselautoa ehti olla ja sen puolesta voin sanoa, että se 1v vaihtoväli kyllä riitti enkä huomannut mitään käytännön eroa esim.
kesä- tai talviajon suhteen, että menikö öljyä jommassa kummassa tapauksessa enemmän. Yhtään sellaista autoa ei ole sattunut dieseleiden suhteen, että olisivat juurikaan öljyä syöneet.
Toki sitten, jos menee ajomäärät pitkiksi tai on enemmän ajettu dieselauto, niin voi harkita vähän tiheämpään vaihtoa. Mutta se mittari tai öljytikku kyllä näyttää, että onko mennyt ajossa liikaa.
Meillä oli aika monessa dieselissä EGR poistettu pelistä eli sen puolen voi olla vaikutusta ettei tullut noita öljynsyöntiongelmia tai moottorin karstoittumista. Mutta nykyään vähän eri homma...
1. XC60 T8 TE MY2020 134tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

 

Kulkukoira  Proturbo