Samppasport  Futurez

Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä

  • 28 Vastauksia
  • 818 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7069
  • Global alligator
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #15 : 20.09.2025, 23:55:18 »
Kysykää joltain asentajalta jolla omassa autossaan on ilmoitettu vaihtoväli 30tkm että ajavatko öljyillään sen vai vaihtavat aiemmin jostain kumman syystä. :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint "pikku virillä".

Poissa McCloud

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #16 : 21.09.2025, 01:32:45 »
Tuohon öljynvaihto tarpeeseen vaikuttaa paljon ajosuoritteet. Jos ajaa vähän ja pääosin lyhyttä ajoa, niin välivaihdot on ihan suositeltavia. Jos taas enemmän pidempää matkaa ja paljon kilsoja, niin välivaihtoja on turha tehdä. itse olen ajanut pari miljoonaa kilometriä Volkkari, Audi, Skoda ja nyt Volvo linjalla. Näissä on kaikissa tuo 30 tuhannen huoltoväli. Ajomäärät 120-220 tkm, riippuen vähän autosta.

En tunne yhtään noita VAG-vehkeitä, mutta ainakin näissä Volvoissa 30 tkm:n vaihtovälillä on jo loppuvaiheessa suhteellisesti aika paljon öljyn seassa dieseliä ja tuo öljy kun on muutenkin jo uutenakin aika ohutta 0W-20:stä, niin voiteluominaisuudet ei kyllä enää ole kovinkaan optimaaliset. No, pysyypähän ainakin moottorin laakerit puhtaana kun dieselhän on tunnetusti aika "pesevää"  :D.

Poissa Volvorules

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #17 : 21.09.2025, 03:09:37 »
Onhan se toki hyvä, että nää Pertti Virtaset ja Jumalasta seuraava Simo Lammikko tietää paremmin kuin Volvon insinöörit nää öljyjen kestävyydet. Volvon ja saksan insinöörit eivät ole vieläkään huomanneet ongelmaa noissa öljynvaihto väli suosituksissa, vaikka ovat vuosikausia ja jopa vuosikymmeniä pitäneet öljynvaihto suositusväleinä 30 tkm/vuosi ja saksan pojat jopa 2 vuotta. On se luojan lykky että meillä on nää Pertit ja Simot autojemme turvana ;D

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #18 : 21.09.2025, 04:44:28 »
Saksan ja Volvon insinöörit tietävät oikein hyvin mitä öljyille tapahtuu, kun niillä ajetaan 30tkm. Uudet autot ja vanhojen autojen vaihtomoottorit menevät huonosti kaupaksi, jos entiset kestävät liian kauan. On huomattavasti tuottavampaa myydä uusia autoja, kuin yrittää tehdä rahaa "turhan" tiheästi toistuvilla huolloilla.

Vaihdatko muuten vaihteistoöljyjä? Huolto-ohjelman mukaanhan niitä ei tarvitse vaihtaa, ellei aja taksia.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3567
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #19 : 21.09.2025, 07:12:20 »
...Volvon ja saksan insinöörit eivät ole vieläkään huomanneet ongelmaa noissa öljynvaihto väli suosituksissa...
Mennään tasan 20 vuotta taaksepäin, Volvo oli juuri siirtynyt 30 000km huoltoväliin, niin menikö alle vuosi kun insinöörit totesivat, että taksikäytössä padat porsii nyt vähän turhan nopeasti, niin siirsivät taksit takaisin 20 000km huoltovälille.

Autolle on laskettu tietty elinikä valmistajan toimesta, johon pyritään mahdollisimman A) edullisesti valmistajan toimesta B) edullisesti huoltokustannusten suhteen, jotta ylläpito näyttää halvalta sille ensimmäiselle omistajalle. Jos tarkoitus on ajaa auto sinne 200tkm kieppeille, niin luottaisin toki Volvon insinööreihin, mutta jos autoa on tarkoitus pitää pidempään, niin 30 000km huoltoväli ottaa kyllä pidemmän päälle tekniikan päälle. Jos ei itse moottorin, niin tulilinjalla on vahvasti turbo.

Poissa Volvorules

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #20 : 21.09.2025, 07:16:43 »
Saksan ja Volvon insinöörit tietävät oikein hyvin mitä öljyille tapahtuu, kun niillä ajetaan 30tkm. Uudet autot ja vanhojen autojen vaihtomoottorit menevät huonosti kaupaksi, jos entiset kestävät liian kauan. On huomattavasti tuottavampaa myydä uusia autoja, kuin yrittää tehdä rahaa "turhan" tiheästi toistuvilla huolloilla.

Vaihdatko muuten vaihteistoöljyjä? Huolto-ohjelman mukaanhan niitä ei tarvitse vaihtaa, ellei aja taksia.

Tottakai vaihdatan. Myös Eradin öljyt ja molemmat 60 tkm välein.

Poissa Volvorules

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #21 : 21.09.2025, 07:21:26 »
Mennään tasan 20 vuotta taaksepäin, Volvo oli juuri siirtynyt 30 000km huoltoväliin, niin menikö alle vuosi kun insinöörit totesivat, että taksikäytössä padat porsii nyt vähän turhan nopeasti, niin siirsivät taksit takaisin 20 000km huoltovälille.

Autolle on laskettu tietty elinikä valmistajan toimesta, johon pyritään mahdollisimman A) edullisesti valmistajan toimesta B) edullisesti huoltokustannusten suhteen, jotta ylläpito näyttää halvalta sille ensimmäiselle omistajalle. Jos tarkoitus on ajaa auto sinne 200tkm kieppeille, niin luottaisin toki Volvon insinööreihin, mutta jos autoa on tarkoitus pitää pidempään, niin 30 000km huoltoväli ottaa kyllä pidemmän päälle tekniikan päälle. Jos ei itse moottorin, niin tulilinjalla on vahvasti turbo.

Kuten aiemmin kirjoitin. Olen pitänyt aina huoltovälinä 30 tkm. Keskimääräiset ajoni siis 200 tkm, jonka jälkeen poikani ajanut n. 100-150 tkm, eli tällöin niissä on ollut yhteensä 300-350 tkm ja edelleen erittäin hyvin toimivia patoja, vaikka ovat menneet vaihtoon. Uudesta siis pääosin maantieajoa ja pitkiä ajoja. Ei juurikaan kaupunkiajoa.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7069
  • Global alligator
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #22 : 21.09.2025, 08:53:05 »
Siinä se. Pitkässä ajossa ehtii polttoaine haihtumaan öljystä ja tuollainen 350tkm nyt ei ole saavutus eikä mikään näille autoille.
Se mitä sen jälkeen kelataan mittariin riippuu juurikin noista huoltoväleistä.
Uskallan jopa väittää että lyhyemmillä huoltoväleillä mennään pitemmälle mutta jos auton ei tarvitse enempää kestää kuin tuo edellä mainittu niin sehän nyt on melkein se ja sama miten öljynsä vaihtaa.

Miksipä sitä voimansiirtoakaan huoltelee jos ei moottoristakaan niin tarkkaan välitä vaan luottaa ruotsalaiseen insinööriin. :D
Kuten sanottu, kyllä ne sen keston tietää ja että on kannattavampaa myydä uusia autoja kuin vaihtaa öljyt.

Itse olen kulkineissa valinnut sen vaikeamman  ??? tien ja vaihdan öljyt aina "liian usein."
Ei ole bensakoneetkaan hajonneet vaikka on vedetty yli 1/2 miljoonaa.

Maksaahan se öljy ja suodatin mutta niin maksaa uusi auto tai moottoriremppakin. :nuhtelu Ehkä jopa enemmän.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint "pikku virillä".

Poissa Volvorules

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #23 : 21.09.2025, 09:00:43 »
Siinä se. Pitkässä ajossa ehtii polttoaine haihtumaan öljystä ja tuollainen 350tkm nyt ei ole saavutus eikä mikään näille autoille.
Se mitä sen jälkeen kelataan mittariin riippuu juurikin noista huoltoväleistä.
Uskallan jopa väittää että lyhyemmillä huoltoväleillä mennään pitemmälle mutta jos auton ei tarvitse enempää kestää kuin tuo edellä mainittu niin sehän nyt on melkein se ja sama miten öljynsä vaihtaa.

Miksipä sitä voimansiirtoakaan huoltelee jos ei moottoristakaan niin tarkkaan välitä vaan luottaa ruotsalaiseen insinööriin. :D
Kuten sanottu, kyllä ne sen keston tietää ja että on kannattavampaa myydä uusia autoja kuin vaihtaa öljyt.

Itse olen kulkineissa valinnut sen vaikeamman  ??? tien ja vaihdan öljyt aina "liian usein."
Ei ole bensakoneetkaan hajonneet vaikka on vedetty yli 1/2 miljoonaa.

Maksaahan se öljy ja suodatin mutta niin maksaa uusi auto tai moottoriremppakin. :nuhtelu Ehkä jopa enemmän.

Koita nyt vastata näille mikkihiirille järkevästi vuoronperään. Yksi on sitä mieltä että autolla pitää pystyä ajamaan loputtomiin, toinen sitä mieltä että ne on rakennettu juuri ja juuri 200 tkm ajosuoritteelle. Vastaan nyt vielä sinulle. Sen vuoksi vaihdatan Eradin ja vaihteistoöljyn, koska jos en vaihdattaisi ja eradi tai vaihteisto porsisi, niin takuu ei korvaisi senttiäkään. Ei tääkään taida mennä jakeluun, joten turhaa ilmeisesti jatkaa. Seison edelleen vahvasti alkukirjoitukseni takana. Lyhyisiin ajoihin ja hitaasti kilsoja kerryttäen väliöljynvaihdot ok, vaikka valmistaja ei niitä vaadikaan. Maantieajoa pitkää matkaa ja kun 30 tkm tulee tällöin helposti alle vuodessa täyteen, öljyjä on turha vaihtaa tiheämmin.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2936
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #24 : 21.09.2025, 09:52:05 »
Voihan tästä aiheesta tehdä vaikka elinkaarianalyysin. Essential huolto maksaa 227 euroa ja vaihtomoottori purkuautosta 3500 euroa asennettuna. Välihuollot teetettynä merkkiliikkeessä 500 tkm matkalle maksavat 227 x 16 = 3632 euroa. Eli vaihtomoottorin vaihto kerran auton elämän aikana tulee edullisemmaksi kuin teetättää väliöljynvaihdot merkkiliikkeessä.

Jos vaihtaa itse öljyt vaikka 50 x 16 = 800 euron kustannuksin, niin melko halpa vakuutus mielenrauhalle.

Jos tekee itse myös varsinaiset huollot, niin niissä säästää lisää eli -177 x 16 = -2832 euroa. Eli omatoimisessa moottorin huollossa 15 tkm välein säästää noin 2000 euroa verrattuna siihen, että teettää huolto-ohjelman mukaan merkkiliikkeessä 30 tkm välein. Melkeinpä uskallan väittää, että suurin osa autoaan "liikaa" huoltavista on autotallimekaanikkoja. Kenenkään ei kannata teettää extrahuoltoja ainakaan merkkiliikkeessä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7069
  • Global alligator
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #25 : 21.09.2025, 16:28:00 »
Olen aistivinani lievää ylimielisyyttä.
Melkein kaikeks muakin on jo haukuttu mutta ei vielä mikkihiireksi.

Kaikki on mennyt jakeluun mitä tässä olet selittänyt. Täällä kuuluis asioista väitellä jos niin haluaa eikä mennä yksilö tai yleistystasolle.
Kiitos.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint "pikku virillä".

Poissa Paron1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #26 : 21.09.2025, 16:35:05 »
Ja mikähän käytetty myötätuulimoottori lähtenee 3500€ vieläpä asennettuna? :idiot2:
XC70 D5 AWD Aut. Business Summum MY14.2

Poissa Merlin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1523
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #27 : 22.09.2025, 19:18:21 »
Sen vuoksi vaihdatan Eradin ja vaihteistoöljyn, koska jos en vaihdattaisi ja eradi tai vaihteisto porsisi, niin takuu ei korvaisi senttiäkään.
Mikä takuu vaatii, että voimansiirron öljyt vaihdetaan, kun ne ei edes kuulu huolto-ohjelmaan? Vai onko kyseessä taksi?

Yksi hyvä esimerkki öljynvaihdoista löytyy raskaasta kalustosta: Mercedes-Benz ja Sisu.

Molemmissa käytetään samoja Detroit Dieseliin perustuvia moottoreita. Meisseleissä auto kertoo itse, milloin mitäkin huoltoja pitää tehdä, kun taas Sisuissa valmistaja on itse määrittänyt huolto-ohjelman, mitä huolletaan milloinkin käyttötavan mukaan.

Työkaverin Mersu pyysi ensimmäistä moottoriöljyn vaihtoa kun mittarilukema oli 252 XXX km. Sisuissa nuo on huomattavasti järkevämmin välein perustuen myös käyttötunteihin. Ei liene vaikea arvata, kummassa moottorit ovat paremmin kestäneet? Useaan Mersuun jouduttu vaihtamaan moottori jo ennen ensimmäistä öljynvaihtoa.

Onhan se tietysti myyjän helpompi myydä kuorma-autoa, sillä verukkeella, että tässä huoltokustannukset ovat pienemmät, kuin kilpailijoilla. Silkkaa säästöä, eikö? :)
V60 T8 Inscription 2021
V70R 2000

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 466
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 CC vm 2020 D4 öljynvaihto, vinkkejä
« Vastaus #28 : 22.09.2025, 21:29:40 »
Mikä takuu vaatii, että voimansiirron öljyt vaihdetaan, kun ne ei edes kuulu huolto-ohjelmaan? Vai onko kyseessä taksi?

Yksi hyvä esimerkki öljynvaihdoista löytyy raskaasta kalustosta: Mercedes-Benz ja Sisu.

Molemmissa käytetään samoja Detroit Dieseliin perustuvia moottoreita. Meisseleissä auto kertoo itse, milloin mitäkin huoltoja pitää tehdä, kun taas Sisuissa valmistaja on itse määrittänyt huolto-ohjelman, mitä huolletaan milloinkin käyttötavan mukaan.

Työkaverin Mersu pyysi ensimmäistä moottoriöljyn vaihtoa kun mittarilukema oli 252 XXX km. Sisuissa nuo on huomattavasti järkevämmin välein perustuen myös käyttötunteihin. Ei liene vaikea arvata, kummassa moottorit ovat paremmin kestäneet? Useaan Mersuun jouduttu vaihtamaan moottori jo ennen ensimmäistä öljynvaihtoa.

Onhan se tietysti myyjän helpompi myydä kuorma-autoa, sillä verukkeella, että tässä huoltokustannukset ovat pienemmät, kuin kilpailijoilla. Silkkaa säästöä, eikö? :)

Nyt on kyllä semmosta Shellin baarin juttua et oksat pois. Eli väität et mesessä tietokone pyytää ensimmäistä öljynvaihtoa +250 tkm? Uskoa saa kuka haluaa...

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron