Sen vuoksi vaihdatan Eradin ja vaihteistoöljyn, koska jos en vaihdattaisi ja eradi tai vaihteisto porsisi, niin takuu ei korvaisi senttiäkään.
Mikä takuu vaatii, että voimansiirron öljyt vaihdetaan, kun ne ei edes kuulu huolto-ohjelmaan? Vai onko kyseessä taksi?
Yksi hyvä esimerkki öljynvaihdoista löytyy raskaasta kalustosta: Mercedes-Benz ja Sisu.
Molemmissa käytetään samoja Detroit Dieseliin perustuvia moottoreita. Meisseleissä auto kertoo itse, milloin mitäkin huoltoja pitää tehdä, kun taas Sisuissa valmistaja on itse määrittänyt huolto-ohjelman, mitä huolletaan milloinkin käyttötavan mukaan.
Työkaverin Mersu pyysi ensimmäistä moottoriöljyn vaihtoa kun mittarilukema oli 252 XXX km. Sisuissa nuo on huomattavasti järkevämmin välein perustuen myös käyttötunteihin. Ei liene vaikea arvata, kummassa moottorit ovat paremmin kestäneet? Useaan Mersuun jouduttu vaihtamaan moottori jo ennen ensimmäistä öljynvaihtoa.
Onhan se tietysti myyjän helpompi myydä kuorma-autoa, sillä verukkeella, että tässä huoltokustannukset ovat pienemmät, kuin kilpailijoilla. Silkkaa säästöä, eikö?
