RallyBaron  Samppasport

Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?

  • 36 Vastauksia
  • 1315 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 151
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #15 : 27.09.2025, 07:39:28 »
Itse ollut useamman vuoden just tuo bilteman laturi käytössä näissä vdash jutuissa ja hyvin toiminut. Laittaa heti ensimmäisenä auton lataukseen ennen kuin avaa läppärin.
Kiitoksia tiedosta! Tuo olisi se edullisin, joskaan ei välttämättä järkevin vaihtoehto.

Oletko seurannut, että jaksaako tuo Bilteman laturi pitää oikeasti jännitteen ylhäällä vai tekeekö se vaan jännitteen tippumisesta tarpeeksi hidasta, jotta ohjelmointi onnistuu. Eli karkea esimerkki, että jos kääntää autoon virrat päälle aamulla, niin onko jännite vielä illalla sama tai korkeampi, vai matalampi kuin aamulla?

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3582
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #16 : 28.09.2025, 07:29:06 »
Kokemusta ei ole tuosta Bilteman laturista, mutta mutuilen silti. Epäilen vahvasti tuota 25A teholupausta, varmaan pystyy piikkinä hetken pitämään tuota, mutta sitten tipahtaa. Vanhemman Volvon PIN-koodin purkusessioon varmasti ihan tarpeeksi jaksava, mutta SPA/CMA Volvoa varten epäilemättä liian mopo, koska kuten todettu, ne ottavat hetkellisesti jopa 50A kun ohjelmointi on menossa ja siinä kohtaa kyykähtää varmasti jännite, jos ei ole virransaanti kunnossa.

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 151
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #17 : 28.09.2025, 09:47:16 »
Niin tosiaan... Unohtui kysyä bilteman laturin suosittelijalta, että missä autossa laturia käytetty?

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1161
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #18 : 28.09.2025, 12:35:03 »
Sähköstä juuri mitään ymmärrä, mutta 50A kuulostaa aika hurjalta. Ja olettaisi, ettei auton prosessori ole pääosassa, kun numeroita murskataan.

En nähnyt, kun omastani koodi avattiin, mutta normaali ohjelmointi ja vakioksi palauttaminen sujuu mainiosti ylläpitolaturin turvin. Ei tainnut Sinisenkään huoltolaturit mitään amppeerihirviöitä olla, ei kyllä viimeksi ollut tarvetta tutkia -eikä enää tarvi huoltohalliin astua. Toivottavasti.

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 151
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #19 : 28.09.2025, 13:36:24 »
Jälleen kerran, mikä auto kyseessä? Vanhemman auton kanssa pärjää huomattavasti vähemmällä.

Tuon oman V90 tapauksessa 10A defalla ei tehnyt mitään. Virrat päälle defan ollessa kytkettynä ja alle 10min kuluttua oli jännite tippunut 12,5V -> 12,0V. Ajovalot, sisävalot ja lämppärin puhallin olivat pois päältä.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1161
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #20 : 28.09.2025, 14:03:16 »
Jälleen kerran, mikä auto kyseessä? Vanhemman auton kanssa pärjää huomattavasti vähemmällä.
SPA S90, vanha tosin, eli -16 lopussa käyttöön otettu :).

Kaikki poistettavissa oleva kulutus tietenkin pois, sen sanoi niin käyttöohje, kuin maalaisjärkikin.
« Viimeksi muokattu: 28.09.2025, 14:05:48 kirjoittanut Scraab »

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3386
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #21 : 28.09.2025, 21:05:47 »
Toistan vieläkin, älkää säästäkö amppeereissa ja laadussa, turhan monta perseelleen mennyttä päivitystä nähnyt virran puutteen vuoksi, niitä on kiva selvitellä jos ei kunnon yhteyksiä tukeen ja hintaakin näille monesti tulee, kannattiko säästää laturissa..

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 151
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #22 : 09.10.2025, 16:04:21 »
Saan tuossa jonkun tovin päästä tuttavalta lainaan tuollaisen samanlaisen 30A Victronin, jonka tuoralil linkkasi. Jos vaikuttaa mieleiseltä, niin täytyy hankkia sitten itselle myöhemmin samanlainen. Black fridaykin lähestyy sopivasti.

Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että päädyn kokeilemaan orbitia. Harmi kun sitä ei pääse testailemaan millään tavalla ennen lisenssin ostamista. Vdashillä kun pääsee tekemään perusjuttuja ja hyvä niin, sillä se on osoittanut tuon ohjelman todella bugiseksi. Luulin ensin, että vika on minun koneen ja ohjelman yhteensopimattomuudessa, mutta täysin samat bugit siellä kummittelee toisellakin koneella. Ei oikein tunnu siltä, että tekee mieli alkaa ohjelmoimaan bugittavalla ohjelmalla.

Tuli vielä mieleen kysymys liittyen noiden molempien ohjelmien tarjoamaan alkuperäisten asetusten palautukseen. Mitkäs asetukset se nyt oikeastaan palauttaa? Palauttaako se tilan, jossa auto on ollut tehtaalta lähtiessä, vai palauttaako se myös kaikki virallisia reittejä pitkin ajetut päivitykset? Toisin sanoen, mikä noiden ohjelmien mielestä on se alkuperäinen tila ja mistä se sen tietää?

Kävin jututtamassa omamekaanikkoa ja autooni olisi saatavissa kolme eri päivitystä. Kuukauden sisään olisi huollon aika, joten ajattelin käyttää auton essential-huollossa, jotta saa nuo viimeisimmät päivitykset ennen ohjelmointihommien aloittamista. Tämä tietenkin sisältää sen olettamuksen, että nuo päivitykset jäävät voimaan tulevien orbit-ohjelmointien ja alkuperäisten asetusten palautusten jälkeen.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3386
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #23 : 09.10.2025, 16:23:21 »
Kerros lisää mitä bugeja vdashissä on tullut vastaan ja millä kaapelilla sitä käytät? Vuosia tuota itse käyttänyt ilman ongelmia.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3582
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #24 : 09.10.2025, 17:05:09 »
Orbitin näkökulmasta katsottuna ei ole merkitystä onko auto päivitetty vai ei, se ei koske päivityksiin millään muotoa. Orbit ottaa autosta ensimmäisellä yhdistämiskerralla auton konfiguraatiosta varmuuskopion, jonka se tallentaa palvelimelleen. Toki varmuuskopioin voi ottaa myös paikallisesti talteen.

Alkuperäinen tila tarkoittaa siis Orbitin näkökulmasta sitä tilaa, joka vastaa auton virallista konfiguraatiotiedostoa, johon ei tehdä lähtökohtaisesti ohjelmoidessa muutoksia toisinkuin ainakin VDASH teki ainakin aikanaan, en tiedä nykytilaa.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3386
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #25 : 09.10.2025, 17:27:08 »
Vdash ottaa myös kopion auton asetuksista ym kun se siihen kytketään, tämä juurikin mahdollisia palautuksia varten jos jotain menee pieleen.

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 151
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #26 : 09.10.2025, 22:21:16 »
Kuvien uppaus suoraan viestiin ei nyt syystä tai toisesta toimi, niin palaan tuohon vdashin bugiasiaan myöhemmin. Huomattavasti helpompaa selittää, kun saa kuvan upattua.

Kaikesta päätelleen vaikuttaa siis siltä, että kannattaa aina käydä huollon lähestyessä kysäisemässä, että onko autoon saatavilla päivityksiä ja käyttää sit essential-huollossa, mikäli päivityksiä on vuoden aikana tullut. Parempihan se vaan on, että saa pidettyä softat ajan tasalla niin pitkään kun parannuksia julkaisevat.

https://www.volvocars.com/fi/support/car/vin/software-release-notes/?car=v90_16w46

Tuossa on lista, että mitä kaikkia päivityksiä autooni on lähiaikoina tullut. Auto on käynyt viimeksi essential-huollossa ennen minulle tuloa marraskuussa -24, eli sen jälkeen tulleet päivitykset lienee ainakin asentamatta. Muutenhan nuo päivitykset ovat omaa käyttöäni ajatellen ihan höpöhommia, mutta saisikohan mistään selville, että mitä tuo kesäkuun -25 "parannukset ja virheenkorjaukset" käytännössä sisältää? Ajattelin laittaa Volvolle viestiä asiasta, mutta saa nähdä heruuko sieltä tietoa.

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 151
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #27 : 10.10.2025, 16:29:09 »
Kerros lisää mitä bugeja vdashissä on tullut vastaan ja millä kaapelilla sitä käytät? Vuosia tuota itse käyttänyt ilman ongelmia.


Noniin nyt alkoi kuvien uppaus toimimaan.

Kun olen avannut vdashin, softa on lukenut vikakoodit ja yrittää sen jälkeen mennä ohjainlaitteen tarkempiin tietoihin, jää tuo latausympyrä pyörimään tuohon ikuisiksi ajoiksi. Tämä ominaisuus on jokaisen ohjainlaitteen kohdalla.

Toista ärsyttävää bugia en nyt saanut testaamalla esille millään enkä tarkkaan muista miten siihen tilanteeseen ollaan aina päädytty, mutta se oli joku sellainen homma, että kun tekee jotain niin softa käytännössä kadottaa yhteyden autoon ja homma on aloitettava uudestaan sulkemalla koko softa ja käynnistämällä uudelleen. Tämähän on jo saattanut korjaantua jonkun softapäivityksen myötä, kun en millään saanut sitä esille tulemaan.

Nuo kaksi ovat olleet sellaisia eniten silmille hyppineitä piirteitä. En muista, että onko jotain pienempiä hommiakin tullut vastaan. Kaapeli on elekmalta ostettu BMW ENET. Ei varmaan maailman paras kaapeli, mutta sekä vdash, että orbit mainostavat tämän olevan toimiva.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3386
  • www.vrcf.fi
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #28 : 10.10.2025, 18:59:14 »
Tuossa sulla on koodi että ohjainlaitteen sugnaali on hukassa niin ei silloin siihen yhteyttä saakkaan kun kerran vika päällä, jokaisella yksiköllä jos ongelmaa niin sitten kyllä on kaapelissa tai muualla vikaa, itsellä tuo on jo vuosia toiminut ja "kaapelina" on dice ja toisena suosituksena on super j2534 kaapeli, tuosta sun kaapelista niin tukee malleja 2015+ jonkun mukaan mutta itse en ainakaan muista vdashin sivuilla tuollaiseen törmännyt..
Elekman sivuilla tämä huomautus:
HUOM! Kaapelia ei saa suoraan kytkettyä Volvon OBD2 pistokkeeseen, koska kaapeli ei sovi menemään perille asti kiinni Volvojen OBD2 pistokkeessa. Volvoihin tarvitaan lisäksi jatkoadapteri, jolla kaapelin saa kytkettyä kiinni auton OBD2 pistokkeeseen.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2025, 19:08:30 kirjoittanut jak900 »

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3582
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #29 : 10.10.2025, 19:39:13 »
Liekö joku kämmi tuo huomautus, kun itselläni samanlainen ENET kaapeli ja hyvin rokkaa. En ole SPA-Volvoja niin perusteellisesti ronkkinut VDASHilla että osaisin sanoa ilmeneekö nuo bugit minulla, mutta Orbit toimii kuin junan vessa tuolla kaapelilla.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo