Samppasport  Futurez

SU-kaasutin ja käynnistäminen

  • 47 Vastauksia
  • 21660 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa wolkat4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • keula kevyttä ja sora levotonta kun 142:lla ajaa
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #15 : 09.02.2012, 14:17:38 »
Ei ole tossa meijän auton tuplissa kuin paperitiiviste kaasareitten ja imusarjan välissä.
corolla-78,sunny-82,ascona-79,hj60-82,subaruXT-84,camry-88,almera-00,skoda-82,mini-70,king cap-88,lancer-82,sunny-87,hiace-81,hymer-90,sprinter-95,volvoT4-00,volvoS80 T6-99 MB Sprinter-98.
Nyt ajossa CRV-05, ja MB C 280-95 ,VOLVO 142-70.Onhan noita raatoja ollut.

Poissa hegron

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #16 : 09.02.2012, 19:03:08 »
Ei minunkaan autossa ole bakeliittilevyjä, vaan pelkät tiivisteet kaasareitten ja imusarjan välissä. Imusarjan pinnapultit on myös niin lyhyet ettei ole mahdollista niitä edes laittaa. Mulla on kaasuttimiin tehty täydelliset huollot eli mm läppäakselit ja niiden holkit on koneistamolla teetetty kokonaan uusiksi ja kaikki suuttimet, neulat, venttiilit jne on uudet. Kylmänä saa silti sahata vähän aikaa, mutta kyllä se käyntiin lähtee. Mutta ei niin hyvin kuin 240srj B21 k-jet ruisku joka pörähtää heti käyntiin 30 asteen pakkasessa, kun avainta kääntää. Siinähän on kyllä erillinen kylmäkäynnistys suutin.

Poissa VolvoPösö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #17 : 09.02.2012, 22:23:51 »

Alunperin ne bakeliittilevyt (paksuus n. 4 mm) ovat niissä tehtaan jäljiltä, niistä on hyötyä varsinkin kesällä, ei lämpö siirry kaasuttimiin.

Tuosta edellisestä vastauksesta: missä tuo läppäakseleiden holkitustyö tehtiin ja mitä maksoi? Olen tekijää etsinyt laihoin tuloksin.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2012, 22:25:43 kirjoittanut VolvoPösö »

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2452
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #18 : 10.02.2012, 07:48:17 »
Täälläkin SU:itten kanssa ongelmia, tosin taitaa olla pakkanen syypää. Kone starttaa kyllä, joskus kuten tänään aamulla sahata varmaan puoli minuuttia kunnes örähti nätille tyhjäkäynnille. Käy hyvin mutta nyt pakkasilla ei meinaa ottaa mitenkään kierroksia, kuullostaa kaasua painaessa siltä kun kävisi yhdellä kaasarilla(kaikilla nopeuksilla). Kierrokset kun tavoittaa n.1500-2000 niin alkaa käymään tasaisesti ja vedot löytyy. Sama myös jos vaikka liikennevaloissa pysähtyy ja kytkin alas, niin auto sammuu siihen paikkaan, vaikka kone on normaali lämmöissä.

Sytkät vaihdoin kärjettömään kun aiemmin nykimistä aiheutti kärjet jotka eivät kestäneen paikallaan jostain syystä, muttei se vaikuttanut nyt mitenkään. SU:t itsessään on väljät pikkusen, mutta kesällä esim. toimi erittäin nätisti. Suuttimia olen kääntänyt isommalle ja tyhjäkäyntiä nostanut muttei se vaikuta tuohon "röpöttämiseen" kaasua antaessa mitenkään, hitaassa vauhdissa meinaa sammua kun antaa kaasua vähänkään, kun pitää kaasun vaan pohjassa, rupeaa kohta "röpötys" kuulumaan, käy kun traktori hetken, sitten käynti tasoittuu.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #19 : 10.02.2012, 08:21:06 »
Onko sulla alkup ilmanputsari käytössä ja tuleeko kuuma imuilma pakosarjan päältä? Itelläni oli 142s -69 joskus ja noilla se jotenkin pakkasella toimi. Muuten ajossa huomaa jos pintakaasulla ajaessa 'nypyttää'/nykii vähän, niin silloin käy laihalla noin niinkun vinkiksi. Kaasarit rupes jotenkuten toimimaan korjaus sarjalla ja akselit sain tiiviiksi sopivilla O-renkailla ja hyvää valkosta vaseliinia väliin. Kolmenkympin helteillä testasin ton höyrystymis ongelman ajaen joku 30km ja kävin asioillani 30min jättäen konepellin auki. Silloin volle hörähti helposti käyntiin.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2452
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #20 : 10.02.2012, 10:21:18 »
Tein autoon ilmanputsarit itse aman tarvikeputsareista, suodattimet ja paksut peltilätkät vaan molemmin puolin. Ovat täysin avoimena siellä konehuoneessa, onhan siinä toki kuuma pakosarja suoraan alla, muttei noilla pakkasilla taida paljoa lämmittää. Kesällä kun kaasareita säädin niin suuttimien ruuvit laitoin suht minimille, silleen ettei nykinyt kuitenkaan milloinkaan, paitsi nyt näillä pakkasilla alkoi ongelmat. Pitänee kokeilla tuota että kehittää vaikka alumiinista ison kopan putsarien päälle ja imuaukot siihen pakosarjan tuntumaan.

Kaasarit rupes jotenkuten toimimaan korjaus sarjalla ja akselit sain tiiviiksi sopivilla O-renkailla ja hyvää valkosta vaseliinia väliin.

Tungitko O-renkaat sinne kaasarin läppäakselin reikään vai ? Toinen kaaasari on akselista väljä, ja vaikuttaa vähän käyntiin kun sitä nuljuttaa, laitoin kunnon jouset kumpaankin kaasariin vetämään läpät kiinni niin käynti parani sillä erittäin hyväksi. Tosin tuokin ennen talvea tehty.

Saako Cvi:ltä tai ruotsista ylipäätänsä tilattua varaosia ilman luottokorttia tai vastaavaa ? On pitänyt tuo SU:iden korjaussarja tilata sieltä, ja miljoona muutakin varaosaa  ;D
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #21 : 10.02.2012, 10:51:57 »
Läppäakselien mutterien ja prikkojen alta löytyy sellanen ura johon mitotin sopivat O-renkaat. En muista pitikö laittaa jopa kaksi rengasta. On jo yli kymmenen vuotta aikaa niin aivosolut on tällä välin järjestäytynyt moneen kertaan uudelleen ;D Olikohan siella alunperin sellaiset stefan näköset kumitiivisteet. Jostain räjäytyskuvista ne näkyis. Tossa ainakin näkyy kumit: http://www.sucarb.co.uk/ExplodedImageCoordinates.aspx?ProductId=33926
« Viimeksi muokattu: 10.02.2012, 11:06:34 kirjoittanut kilikali »

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2452
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #22 : 10.02.2012, 14:29:17 »
Näköjään noissa HIF6:ssa on parempi tuo läppäakselin ratkaisu. Itselläni on HS4:set amukassa, poikkeaa jonkun verran tuo läppäakselin kiinnitysalue. http://www.sucarb.co.uk/ExplodedImageCoordinates.aspx?ProductId=33918&ref=detail#
Ei varmaan passaa käydä itse porailemaankaan, tiivistettä taikka holkittamista varten. Uudet kohokammion kannen tiivisteet olisi jostain kehitettävä myös, näkyy pysyvän märkänä tuo ulompi kaasari siitä kohdilta. Tiedä vaikka sekin olisi syypää että ei jaksa täyttää toista kaasaria kunnolla, kun bensa tulee juuri siihen kaasariin, ja vasta sen kannen läpi menee lyhyt letku toiseen.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #23 : 10.02.2012, 16:18:50 »
KG:lta saa ainakin tilattua maksamalla lasku etukäteen kotimaasta.
Itse maksoin nettipankista ulkomaanmaksut, ja osat tuli nopeammin Ruotsista tänne
kuin tulisi jostain tuuninkiosaputkasta Suomessa vaikka olisi varastossakin..
CVI:ltähän saa ihan uusia HS6:siakin jos ei rahasta kiinni ole.

SU:ita muuten valmistetaan vieläkin tilauksesta, Skinner Union on
yhä pystyssä Englannissa Wiltshiressä ja valmistaa tilauksesta mitä mallia tahansa
jos tahtoo.

http://www.sucarb.co.uk/
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2452
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #24 : 10.02.2012, 19:31:38 »
Ok, kiitokset tiedosta ! Pitääkin katsella tuota KG:n tarjontaa sitten. Ei tässä ihan niin paljon ole rahaa laittaa kiinni, kun nuo entisetkin kaasurit toimivat vielä ja on muuten ihan ehjät noita läppäakseleita lukuunottamatta(kai :D). Korjaussarjalla varmaan pärjää hyvin.

Vähän aiheen ohi toinen juttu olisi että miten on muilla jaksanut auto lämmetä ? Ei meinaa amukka puhaltaa piiiitkänkään ajon jälkeen kun sellasen lehmän henkäyksen sisälle lämmintä.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 710
  • www.vrcf.fi
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #25 : 10.02.2012, 19:43:05 »
Vähän aiheen ohi toinen juttu olisi että miten on muilla jaksanut auto lämmetä ? Ei meinaa amukka puhaltaa piiiitkänkään ajon jälkeen kun sellasen lehmän henkäyksen sisälle lämmintä.

OT: 144-71, kuuma tulee ja pitää pienentää lämppäriä 10km ajon jälkeen.
144-70

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #26 : 10.02.2012, 22:02:10 »
Ohi aiheenhan tää nyt menee, mutta ei ne vireissä olevatkaan meinaa käynnistyä http://www.youtube.com/watch?v=sP0wLK3YxHA Mikähän tekniikka tossakin on? Ei ainakaan puikkokone  ;D

Poissa hegron

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #27 : 11.02.2012, 18:36:13 »
Jyväskylässä Keskisuomen Koneistamossa teetin Hif6 läppäakseli remontin viitisen vuotta sitten. Vanha akseli hiottiin suoraksi ja holkit tuli uudet. Tekivät ne itse.  Maksoi muistaakseni 50eur per kaasari. Samalla kannataa uusia läppä. Se kuluu myös käytössä. Nyt tyhjäkäynnin saa säädettyä vaikka 700rpm, kun ennen ei saanut millään alle 1000rpm.

Poissa wolkat4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • keula kevyttä ja sora levotonta kun 142:lla ajaa
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #28 : 13.02.2012, 20:20:00 »
Kuuluisko noissa tuplissa ryypyn vaijeri haarautua molempiin kaasareihin?
Tossa meijän yksilössä ryypyn vaijeri menee vaan toiseen kaasariin eli 3 ja 4 pyttyyn.
corolla-78,sunny-82,ascona-79,hj60-82,subaruXT-84,camry-88,almera-00,skoda-82,mini-70,king cap-88,lancer-82,sunny-87,hiace-81,hymer-90,sprinter-95,volvoT4-00,volvoS80 T6-99 MB Sprinter-98.
Nyt ajossa CRV-05, ja MB C 280-95 ,VOLVO 142-70.Onhan noita raatoja ollut.

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #29 : 13.02.2012, 21:59:53 »
Kuuluisko noissa tuplissa ryypyn vaijeri haarautua molempiin kaasareihin?
Tossa meijän yksilössä ryypyn vaijeri menee vaan toiseen kaasariin eli 3 ja 4 pyttyyn.
Joissakin tuplissa on sellainen toiminto, että yhdellä vivulla käytetään saman kaasarin molempien kurkkujen ryyppyä (samoin kuin kaasuläppiä), mutta silloin toinen vaijeri menee 1-2 ja toinen 3-4 kurkuille.
Tuntuu oudolle, että vain 3-4:lle menee ryypyn vaijerit.
Reagoiko 1-2 kurkut jos 3-4:ia käytetään ?
Tai onko 1-2 kurkuissa lainkaan ryypyn läppiä ? Jos on, niin silloin niitä käyttävät vaijerit puuttuvat.
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

 

Kulkukoira  Proturbo