Omistusaika - Kertomuksia ja kuvia - Osa 1Ensimmäisen kolmen omistuskuukauden aikana autolle tehtiin laajamittainen käyttöönottohuolto, joka käsitti kaikkien ilmenneiden puutteiden/vikojen korjaamisen, normaalin huollon sekä sisustan täydellisen pesun ja puunauksen lattiasta kattoon.
Myös auton kunnostaminen alkuperäistä vastaavaksi ja enemmän omaa silmää mielyttäväksi alkoi tällöin.
Seuraavassa "käyttöönottohuollon" osalista ja huoltokohteet:
-Raitisilmasuodatin+suodattimen kotelo
-Öljyt+öljynsuodatin
-Ilmansuodatin
-Peruutusvalokatkaisin
-Etuvilkut
-Takavalot
-Polttoainesuodatin
-Ajovaloumpiot
-D2 street-sarja+muutoskatsastus
-Uusi avain
-Kuljettajan oven alatiiviste
-Virtalukon pohja
-Kaasuläppäkotelon suoja
-Tuulilasi
-4-pyöräsuuntaus
-Oikean vetoakselin sisempi suojakumi
-Uudet rengaspultit+lukkopulttisarja
-Paksummat kääntymisenrajoitinpalat tukivarsiin
-Jakopään asennussarja (volvo)(sis. jakopäähihna,vesipumppu+tiiviste,rullat,käyttähihna)
-Ovenrajoittimet (molemmat etuovet)
-Jarruvalokytkin
-Moottorin ylätukipusla (epäkeskohela)
-Raidetangon sisä+ulkopäät
-Jarrulevyjen alkuperäiset kiinnitystapit/"vanteen ohjaintapit"
-Sytytystulpat
04.02.2012 - Takavalot vaihdettuinaTummennuslakalla maalatut, halkeilleet takavalot eivät oikein säväyttäneet. Tilalle tuli Volvon valmistamat uudet.
07.06.2012 - Ahtoputkiston alkuperäistäminenAuton mukana tullut itsetehty dumppiputki sai väistyä alkuperäisen ahtoputken tieltä. Volvolta ostin uudet ahtoletkut coolerin ja kaasuläpän välille. Samalla ostin alkuperäisen, Öhlinsin valmistaman poikkituen eteen. Myös kaikki TCV:n alipaineletkut vaihdettiin.
Kesällä 2012 maalautuksen jälkeenPeräkontin ruostevauriot ja konepellin maalivauriot sekä etupuskurin rivat korjattiin jotta auto olisi hieman ehjempi kokonaisuutena.
13.07.2012 LaturiremppaJännitteensäädin tuli tiensä päähän, tilalle uusi alkuperäinen.
19.07.2012 Jarrujen ilmausIlmaus käsitti jarrunesteiden lisäksi tehdaskunnostetut Aten jarrusatulat taakse, uudet satuloiden kiinnityspultit sekä jarruputken vasemman takasatulan ja Y-haaran välille.
26.07.2012 Öljyjäähdyttimen putkien o-renkaat ja vaihteistoöljyjen vaihtoÖljynjäähdyttimen putkiin vaihtui uudet o-renkaat sekä kiinnitysklipsit. Myös vaihteistoöljyt vaihdettiin.
30.07.2012 VRCF-kesämiitti @ BotniaringAuton ensimmäinen kesämiitti oli Botniaringillä 2012. Auto kesti hienosti koko ~800km reissun ilman ongelmia. Radallakin tuli pyörähdettyä.
14.08.2012 Alatukivarret & katsastusEnnen ensimmäistä katsastusta vaihdettiin tarvikealatukivarret molemmille puolille. Autoon saatiin puhdas leima ja vuosi ajoaikaa.
22.08.2012 Sisätilan valojen päivittäminen ledeiksiHehkupolttimot saivat luvan väistyä ledien tieltä pois. Takapenkin lukuvalojen käänteinen napaisuus oli ongelmallinen mutta paikallisesta liikkeestä löytyikin valmiiksi käännetyillä navoilla olevia polttimoita joten homma ratkesi sillä.
25.08.2012 Penkitys @ Motest JklPenkkipäiville osallistuminen oli itsestäänselvyys sillä auton oikeista tehoista ei ollut todisteita. Paperille piirtyi lukemat 250hv/380Nm.
31.08.2012 PyöränlaakeriPyöränlaakeri petti, tilalle vaihtui SKF:n valmiste.
14.09.2012 Öljynvaihto+suodatinMittarissa 388949km
04.10.2012 Bensapumpun relePenkityksessä saatujen seos-kommettien perusteella aloitin bensapuolen huoltamisen bensapumpun releestä.
17.11.2012 BensapumppuTilalle vaihtui uusi alkuperäinen Boschin valmistama pumppu
01.12.2012 Alatukivarsien vaihto - osa 2 & Lisää valoa kabiiniinTarvikealatukivarret olivat sitten semmoiset "katsastustukivarret" Silloin päätin että tarvikkeeseen ei enää luoteta, tilalle löytyi käypään hintaan alkuperäiset volvon tukivarret molemmille puolille, jotka ovat siellä edelleen. Samalla vaihtui kaikkiin katkaisijoihin,mittaristoon ja ilmastoinnin paneelin uudet alkuperäiset polttimot.
06.12.2012 Oikean vetoakselin kunnostusVetoakselin ulommalle murrokselle tuli kilometrit täyteen.
Uutta murrosta paikoilleen:

Samalla helpompana hommana tuli vaihdettua uusi raitis-ilmasuodatin.
08.12.2012 KL-Racingin 40mm cooleri +maalausCoolerin suhteen ei tarvinnutkaan lähteä meren taakse kalaan kun himoitsemani KL-Racingin 40mm cooleri löytyikin lähempää kuin arvasinkaan, Lappeenrannasta.
28.12.2012 Ilmastoinnin huolto osa 1 ja ulkoasun ehostustaUusi ilmastoinnin kuivain asennettiin sekä järjestelmä täytettiin.
Ulkopuoli koki ehostusta kilventaustojen ja uuden etukilven muodossa.
11.01.2013 Defa-huoltoKesken ardicin asentamisen pääsi myös huoltamaan lohkolämmitintä ja sisähaaraa uuden haaroitinsarjan muodossa.
04.01.2013-07.02.2013 Ardicin asennusSain käsiini sopuhintaan Ardic 091-B:n asennussarjan. Lisälämmitin huollettiin sekä rintapellin vesiputkisto korjattiin. Muuten asennus oli plug&play vaikka asennusohjeiden puute hidastikin projektia.
25.01.2013 Uuden puskurin asennus Vastapuolen vakuutus korvasi autoon tehdasuuden R-puskurin.
10.02.2013 Sytytysosien vaihtoSytytyspuolelle tehtiin perushuolto vaihtamalla uudet sytytystulpat, Bougicordin sytytysjohdot ja puolan johto sekä Boschin valmistama virranjakajan kansi + pyörijä
16.02.2013 The talvimiitti ja kontin muovitTalvimiitistä lunastin itselleni ehjät peräkontin muovit sekä toimivat diskanttikaiuttimet D-pilareihin.
01.04.2013 TitanitSain vinkin Mikkelissä olevista Titaneista ja niitähän oli sitten lähdettävä katsomaan. Hinnasta päästiin sopuun ja vanteet lähtivät matkaan. Vanteilla olleet renkaat vaihdoin toiseen sarjaan Titaneita

Molemmilla sarjoilla on sama kohtalo eli kunnostus uutta vastaaviksi.
20.05.2013 Pakonokan stefaLankku vaihtoi töikseen uuden pakonokan stefan.
22.05.2013 Öljynjäähdyttimen putketTeetätin uudet öljyjäähdyttimen putket paikallisessa hydrauliikkakeskuksessa.
03.06.2013 Skandixin tilausPaketissa tuli tulevia asennuksia varten seuraavat osat:
-Bypassin kalvo
-Ilmastoinnin lauhdutin
-Ilmastoinnin putki välille kompressori-lauhdutin
-Ilmastoinnin putki välille lauhdutin-oikea etukulma
-Delta-linkin korihelat
-4kpl Takapuskurin kannatinrautoja
18.06.2013 Coolerin ja ilmastoinnin "täyshuolto"Aiemmin ostettu KL-racingin 40mm cooleri sekä Skandixilta tilatut osat asennettiin paikoilleen Autohuolto K. Pulkkisella.
21.06.2013 Öljyjäähy Osa IITermostaatin puoleiset o-renkaat pettivät asennusvirheet seurauksena, korjauksena uudet o-renkaat tilalle.
26.06.2013 Varaosasisustan hankkiminenOstin kokonaisen 855R:n sisustan varaosiksi, koska auton oma sisusta oli vähän elämää nähnyt.
08.07.2013 Takajarruhuolto & modattujen ikkunakytkinten rakentaminenTakajarrut saivat huomiota osakseen Brembon levyjen, Boschin sport-palojen ja käsijarruosien muodossa.
Varaosasisustan mukana tulleita osia hyväksikäyttäen rakensin myös takaoviin valaistut ikkunakatkaisijat.
18.07.2013 Delta-linkin korihelatJälleen Lankulle hommia, vaihdon kohteena oli otsikon mukaiset delta-linkin korihelat.
20.07.2013 Mittariston pikkuratasPysähtyneet matka- ja trippimittari korjautui uudella pikkurattaalla.
22.07.2013 Bypassin kalvoSkandixilta tullut uusi osa laitettiin vanhan risan tilalle:
26.07.2013-22.08.2013 Ruostesuojaus & Maalaus & vasemman vetoakselin uusintaOli tullut ruostesuojauksen aika jota suunniteltiin tehtäväksi jo kesällä 2012 mutta homma siirtyi sitten vuodella.
Paikaksi valikoitui Taavelin Hiekkapuhallus KY/Mikkelin Ruoste-estokeskus ja sovimme että puran itse autosta irti helmat, sisälokarit,takapuskurin ja vetokoukun eli kaiken kunnollisen suojaamisen estävän. Purkaminen olikin odotettua nopeampi homma, puoli päivää siihen taisi mennä. Mitään suurempia yllätyksiä ei löytynyt, takapuskurin kannakeraudat oli läpimädät kuten oletinkin ja ainoat paikkauskohteet löytyivät kuskinpuolen "munapussista" ja oikean helman etuosasta.

Seuraavat kuvat on korkeapainepesun jälkeen. Nätisti se niin ehjän näköinen pvc-pohjainen massa lähti lentoon kun tarpeeksi on vedellä painetta ja allahan olikin yllätys

Jos ruostetta ei näy, se ei tarkoita ettei sitä ole

kuvat puhukoon puolestaan:






Sillä välin kun koppa oli poissa, irtioleville osille tehtiin taikoja ja uusia osia ostettiin.
Käytännössä tämä tarkoitti sitä että takapuskuri ja helmat saivat päälleensä uuden maalipinnan. Tiskiltä hain tällä kertaa uudet etusisälokasuojat, alumiininiitit lokareiden ja kuraläppien kiinnittämistä varten, helmojen kaikki kiinnikkeet niiden kiinnittämistä varten ja uuden vetoakselin vasemmalle. Hiekkapuhallettu vetokoukku maalattiin happomaalilla.

Eikä nuhruiset astinlistatkaan mulle kelvanneet sellaisenaan, kiillotin ne sitten käsin ja nyt kelpaavat oikein mainiosti myös allekirjoittaneelle


Kun auto tuli ruostesuojauksesta ei aloitettukaan kasaamista vaan odottelu että massa hieman kuivahtaisi jotta koria voisi hieman paikkamaalailla

Siinä odotellessa tuli sitten harjattua mokkanahkaharjalla keskikyynärnojan alcantara uuteen uskoon ja siitä sitten innostuneena myös koko loppusisusta. Samalla kun kerta oli aikaa niin tuli toistamiseen pestyä niin täydellisesti kuin vaan osaa ja jotenkin se taas onnistui.

Sitten olikin aika maalata autosta vähän kaaria ja ovien alaosat listoista alaspäin

Eihän se nyt loppupeleissä ollut edes vaihtoehto vaan auto koki ylimaalauksen, Hups!


Sitten kasaamisen pariin! Maski,etuvilkut, umpioiden listat ja etupuskurin sivujen kiinnitys kovassa vauhdissa
Sitten kuskinpuolen kimppuun ja sisälokasuojat ja helma sekä kiiltävän mustaksi maalattu roiskeläppä kiinni. Myös kiveniskuteippiä tuli vedettyä kriittisiin paikkoihin kuten roiskeläppien ja lokarin/takapuskurin väliin ja takakaarien etuosaan .

Ennen toiselle puolelle siirtymistä päätin vielä maalata satulat ja levyt uusiksi ehjän kokonaisuuden saavuttamiseksi. Ja vasen takasatula ja takajarrulevyt olivatkin vielä maalaamatta edellisten remonttien jäljiltä. Väriksi valikoitui jälleen musta, ei kovin erottuva väri mutta niin en halunnutkaan ja on nätimmät kuin ruosteiset.


Illan tilannekatsaus:

Tilannekatsauksen jälkeen koukun rungon päällä istuessa tuli mieleen että sen pitäisi tosiaan olla jo mustan värinen joten äiteen mattoteline sai toimia maalaustelineenä kun ei mitään yhtä tukevaa löytynyt

Pohjasta tai paremminkin vararengaskotelosta kuvaa että miltä se massauksen jälkeen näyttää

Sitten hyppy seuraavaan päivään ja oikea puoli pukkien varaan ja samat osat eli sisälokarit,helma ja roiskeläppä kiinni sekä jarruosien maalaus sekä kiveniskuteipin veto kriittisiin paikkoihin

Sitten saikin laskea auton pyörien varaan ja siirtyä perään. Vetokoukun rungon takaisin kiinnitys ja uudet takapuskurin kannakeraudat paikoilleen ja mallaamaan puskurin kanssa oikeaa kohtaa jotta saisi puskurin vaaterin entisen roikkumisen sijasta

Puskuri paikoilleen ja mallaamaan. Ei ekalla mennyt purkkiin vaan rautoja piti nostaa vielä ylemmäs ja sitten alkoikin puskuri istua paikoilleen oikein nätisti

sitten puskuri kuori kiinni runkoon ja uudet pultit kannakerautoihin ja sivuihin. sitten vielä alumiininiiteillä takakuraläpät ja lokarit kiinni puskuriin ja auto olikin valmis ulkoilemaan pitkästä aikaa

tämän jälkeen laitoin vielä uudet pakoputken kannatinkumit niin sai loppuhännän nousemaan hieman entisestä


Ulkona iltaauringossa ensimmäistä kertaa pitkään aikaan



vielä uudet kirkkaat sivuvilkut ja listat oviin kruunuksi ja auto oli kuin uudestisyntynyt vaikka itse sanonkin


Kuten otsikossa tulikin jo mainittua niin vasemman vetoakselin sisäpää alkoi pitää napsetta ja mekkalaa aina liikkeellelähdöissä. Ratkaisu tähän ongelmaan oli upouusi vetoakseli The Tiskiltä. Ei varmasta halvin vaihtoehto mutta ei varmaan huonoinkaan

Tulevaisuutta ajatellen tämäkin ostettiin.

26.08.2013 Lappeenrannan satamassa fiilistelyäKävin kuvaamassa ärrän täsmälleen samassa paikassa kuin missä Volveren T-5R on aikanaan kuvattu

Kyseinen auto oli aikanaan yksi allekirjoittaneen T-5R-kuumeen suurimmista nostattajista


21.09.2013 Sytytystulppien vaihtoaVanhojen tulppien kilometrit oli mielestäni jo täynnä joten vaihdoin uudet tilalle
25.10.2013 IMM-vaihtoAutoa joskus kylmänä vaivannut huono kaasuun vastaavuus sai viimeisen niitin arkkuun kun koulun pihalta startatessa oli köhiminen sitä luokkaa että tiesi varmasti missä se vika on. Uusi IMM tilalle ja vika poistui.
22.11.2013 Öljyjen vaihtoKilometrejä mittarissa 410975. Samalla uusi öljytikku.
28.11.2013 Titanien kunnostusEnsimmäinen sarja Titaneita sai kunnostuksen päätteeksi päällensä alkuperäisen värin kirkaslakalla höystettynä.
14.12.2013 Käyttöhihnan kiristin & käyttöhihnaKiristin oli tullut tiensä päähän, ei kiristänyt enää kunnolla joten hihna luisti aina ilmastoinnin kompressorin kytkeytyessä. Ratkesi sitten lopulta tämäkin vika
02.01.2014 KoneremonttiKone alkoi vuotamaan öljyä kansipahvin välistä 5. pytyn painekanavasta joten oli aika nostaa kansi pois paikoiltaan ja tehdä pieni huolto. Kaiken työn teki jälleen Lankku ja Autohuolto K. Pulkkinen

Koneeseen laitettiin uusi yläpään tiivistesarja sekä jakopäähihna ja turbon öljypaluun tiivisteet.
Myös kansi sai osansa, sille tehtiin perusteellinen huolto sisältäen tasopintojen suoristuksen, uudet seetit ja venttiilien kiillotus/puhdistus.
12.01.2014 SisätilanpuhallinVanhasta puhaltimesta oli hiilet aivan loppu joten vaihdoin uuden tilalle
18.01.2014 EtujarruremonttiTilalle vaihtelin brembon levyt ja girlingin palat
24.01.2014 TakapenkinlämmittimetAsensin varaosasisustan mukana tulleet penkinlämmittimien osat sekä releen paikoilleen.




Tässä vaiheessa tarinaa meiltä loppuu yksinkertaisesti tila, maksimimerkkimäärä on täynnä joten tarina jatkuu seuraavassa kommentissa
