Futurez  Proturbo

Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"

  • 544 Vastauksia
  • 349706 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla JoonasH

  • Hallituksen varapuheenjohtaja - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5110
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« : 29.01.2012, 13:28:05 »
Lainaus
R-Känslan
Mycket lockar fram den. En blick på bilen. Tanken på att det var längesen du såg en likadan. Greppet om ratten. Inredningen. Ljudet från motorn och trycket från ryggstödet när du ger gas. Glädjen att gå in i en kurva och få ett snabbt, precist svar när du vrider på ratten. Att vrida upp ljudet och ha hela orkestern inne i bilen. Samtidigt som du vet att du kör en Volvo.

Projektipäiväkirjan auto on allekirjoittaneen lapsuuden unelma, tipunkeltainen vuoden 1995 Volvo 850 T-5R Sportswagon.



Auton nykyasu





Inforuutu

Ulkoasu:

- Cream Yellow 607-11
- Kokopitkät kattolistat
- Lisäjarruvalollinen spoileri
- USA-vilkut
- XC-maski
- Add-On-Lippa etupuskurissa

Konehuone:


- B5234T5, 5-sylinteriä, 2319cc, 20V, Turbo
- Moottorinohjaus Bosch Motronic 4.3
- 3,5" downpipe +Kemira Racecat + 3"catback
- KL-racingin 40mm mallikohtainen välijäähdytin 
- Vaihteisto M56
- Kiihtyvyys: 0-100km/h: Man: 6,9sek
- Huippunopeus: Man: 245km/h

Lohko
- Lohko porattu 0,5mm ylikokoon, poraus 81,5mm
- Kampiakselin kaulat kiillotettu, isku 90mm
- H-profiili kiertokanget ARP-pulteilla
- Wössner takomännät 81,42mm
- Uudet runkolaakerit ja kiertokankien laakerit
- Uusi öljypumppu - Volvo

Kansi
- Perushuollettu
- Imuistukat 1/45 kolmikulmaseetit ja pakoistukat 1,5/45 kolmikulmaseetit
- Venttiilinvarren kumit - Volvo
- KL-Racing 40kg venttiilinjouset + jousikohtaiset retainerit
- Uudet hydrauliset venttiilinpainimet - Volvo
- GLT-nokat
- Kannentiiviste - Volvo
- Kansipultit - Elring

Jakopää
Jakopääsarja - Volvo
Vesipumppusarja - Volvo
Jakohihnan kiristin - Volvo

Kytkin
- 850R kytkinlevy & asetelma - Volvo
- Painelaakeri Sachs

Bensa
- Moonlight Motorsport lastu
- Siniset suuttimet 391cc @ 3.8bar
- Uusi bensanpaineensäädin - Bosch
- Uusi bensansuodatin - Bosch

pakopuoli
- V70 T5 japan-pakosarja
- Mitsubishi TD04HL-20T by ProTurbo

Sytytys
- Tulpat Bosch FR7DPP
- Tulpanjohdot & puolan johto - Bougicord
- Pyörijä - Bosch
- Virranjakajan kansi - Bosch

Nesteet
- Jäähdytinneste Volvo original
- Vaihteistoöljyt vaihdettu - Volvo original
- Ohjaustehostimen nesteet vaihdettu, Mobil1
- Öljy Valvoline VR1 10W-60

Muuta
- Kaikki stefat, tiivisteet ja o-renkaat uusittu volvon valmistamiin
- Iso kasa pultteja uusittu
- Uusi ilmansuodatin
- PLX Gen4 laajakaistalambda
- Ardic huollettu & vesilinjat vaihdettu
- Konehuone pesty
- Vetoakselit pesty ja huollettu, vaihdelaatikon stefat vaihdettu


Alusta:

- BC Racing BR, edessä 8kg & takana 7kg jouset
- Volvo/Öhlins poikkituki edessä
- MPRE:n poikkituki takana

Vanteet:

- Titan 17" useita sarjoja

Sisusta, Varustus:

- Nahka-Amaretta sisustus, sisustakoodi 3871.
- Sähkösäätöiset etupenkit kolmella muistipaikalla ja penkinlämmittimillä edessä
- Takapenkinlämmittimet, käsinojaan integroitu lastenistuin.
- Nahka-Amaretta ratti
- ECC Automaatti-ilmastointi
- Ajotietokone
- Vakionopeudensäädin
- Sähkötoiminen lasikattoluukku
- Sähköpeilit, lämmitettävät
- Takaovien aurinkoverhot
- Peräkontin näkösuojaverho
- Ardic 091-B, Type 4 ajastinkello, 091-D:n automaattitoiminto
- Autodown-toiminto kaikissa ikkunoissa
- Takaovien katkaisijoissa valaistus
- Volvon mallikohtainen vetokoukku (irti)

Äänentoisto:

SC-801 Premium Sound System, 8 kaiutinta,vahvistin & 6cd vaihtaja


« Viimeksi muokattu: 03.09.2018, 00:20:36 kirjoittanut JoonasH »

Paikalla JoonasH

  • Hallituksen varapuheenjohtaja - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5110
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 855 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #1 : 22.11.2013, 20:10:32 »
Omistusaika - Kertomuksia ja kuvia - Osa 1

Ensimmäisen kolmen omistuskuukauden aikana autolle tehtiin laajamittainen käyttöönottohuolto, joka käsitti kaikkien ilmenneiden puutteiden/vikojen korjaamisen, normaalin huollon sekä sisustan täydellisen pesun ja puunauksen lattiasta kattoon.
Myös auton kunnostaminen alkuperäistä vastaavaksi ja enemmän omaa silmää mielyttäväksi alkoi tällöin.

Seuraavassa "käyttöönottohuollon" osalista ja huoltokohteet:
-Raitisilmasuodatin+suodattimen kotelo
-Öljyt+öljynsuodatin
-Ilmansuodatin
-Peruutusvalokatkaisin
-Etuvilkut
-Takavalot
-Polttoainesuodatin
-Ajovaloumpiot
-D2 street-sarja+muutoskatsastus
-Uusi avain
-Kuljettajan oven alatiiviste
-Virtalukon pohja
-Kaasuläppäkotelon suoja
-Tuulilasi
-4-pyöräsuuntaus
-Oikean vetoakselin sisempi suojakumi
-Uudet rengaspultit+lukkopulttisarja
-Paksummat kääntymisenrajoitinpalat tukivarsiin
-Jakopään asennussarja (volvo)(sis. jakopäähihna,vesipumppu+tiiviste,rullat,käyttähihna)
-Ovenrajoittimet (molemmat etuovet)
-Jarruvalokytkin
-Moottorin ylätukipusla (epäkeskohela)
-Raidetangon sisä+ulkopäät
-Jarrulevyjen alkuperäiset kiinnitystapit/"vanteen ohjaintapit"
-Sytytystulpat

04.02.2012 - Takavalot vaihdettuina
Tummennuslakalla maalatut, halkeilleet takavalot eivät oikein säväyttäneet. Tilalle tuli Volvon valmistamat uudet.


07.06.2012 - Ahtoputkiston alkuperäistäminen
Auton mukana tullut itsetehty dumppiputki sai väistyä alkuperäisen ahtoputken tieltä. Volvolta ostin uudet ahtoletkut coolerin ja kaasuläpän välille. Samalla ostin alkuperäisen, Öhlinsin valmistaman poikkituen eteen. Myös kaikki TCV:n alipaineletkut vaihdettiin.

Kesällä 2012 maalautuksen jälkeen
Peräkontin ruostevauriot ja konepellin maalivauriot sekä etupuskurin rivat korjattiin jotta auto olisi hieman ehjempi kokonaisuutena.


13.07.2012 Laturiremppa
Jännitteensäädin tuli tiensä päähän, tilalle uusi alkuperäinen.

19.07.2012 Jarrujen ilmaus
Ilmaus käsitti jarrunesteiden lisäksi tehdaskunnostetut Aten jarrusatulat taakse, uudet satuloiden kiinnityspultit sekä jarruputken vasemman takasatulan ja Y-haaran välille.

26.07.2012 Öljyjäähdyttimen putkien o-renkaat ja vaihteistoöljyjen vaihto
Öljynjäähdyttimen putkiin vaihtui uudet o-renkaat sekä kiinnitysklipsit. Myös vaihteistoöljyt vaihdettiin.

30.07.2012 VRCF-kesämiitti @ Botniaring
Auton ensimmäinen kesämiitti oli Botniaringillä 2012. Auto kesti hienosti koko ~800km reissun ilman ongelmia. Radallakin tuli pyörähdettyä.

14.08.2012 Alatukivarret & katsastus
Ennen ensimmäistä katsastusta vaihdettiin tarvikealatukivarret molemmille puolille. Autoon saatiin puhdas leima ja vuosi ajoaikaa.

22.08.2012 Sisätilan valojen päivittäminen ledeiksi
Hehkupolttimot saivat luvan väistyä ledien tieltä pois. Takapenkin lukuvalojen käänteinen napaisuus oli ongelmallinen mutta paikallisesta liikkeestä löytyikin valmiiksi käännetyillä navoilla olevia polttimoita joten homma ratkesi sillä.


25.08.2012 Penkitys @ Motest Jkl
Penkkipäiville osallistuminen oli itsestäänselvyys sillä auton oikeista tehoista ei ollut todisteita. Paperille piirtyi lukemat 250hv/380Nm.


31.08.2012 Pyöränlaakeri
Pyöränlaakeri petti, tilalle vaihtui SKF:n valmiste.

14.09.2012 Öljynvaihto+suodatin
Mittarissa 388949km

04.10.2012 Bensapumpun rele
Penkityksessä saatujen seos-kommettien perusteella aloitin bensapuolen huoltamisen bensapumpun releestä.

17.11.2012 Bensapumppu
Tilalle vaihtui uusi alkuperäinen Boschin valmistama pumppu


01.12.2012 Alatukivarsien vaihto - osa 2 & Lisää valoa kabiiniin
Tarvikealatukivarret olivat sitten semmoiset "katsastustukivarret" Silloin päätin että tarvikkeeseen ei enää luoteta, tilalle löytyi käypään hintaan alkuperäiset volvon  tukivarret molemmille puolille, jotka ovat siellä edelleen. Samalla vaihtui kaikkiin katkaisijoihin,mittaristoon ja ilmastoinnin paneelin uudet alkuperäiset polttimot.

06.12.2012 Oikean vetoakselin kunnostus
Vetoakselin ulommalle murrokselle tuli kilometrit täyteen.
Uutta murrosta paikoilleen:

Samalla helpompana hommana tuli vaihdettua uusi raitis-ilmasuodatin.

08.12.2012 KL-Racingin 40mm cooleri +maalaus
Coolerin suhteen ei tarvinnutkaan lähteä meren taakse kalaan kun himoitsemani KL-Racingin 40mm cooleri löytyikin lähempää kuin arvasinkaan, Lappeenrannasta.



28.12.2012 Ilmastoinnin huolto osa 1 ja ulkoasun ehostusta
Uusi ilmastoinnin kuivain asennettiin sekä järjestelmä täytettiin.
Ulkopuoli koki ehostusta kilventaustojen ja uuden etukilven muodossa.

11.01.2013 Defa-huolto
Kesken ardicin asentamisen pääsi myös huoltamaan lohkolämmitintä ja sisähaaraa uuden haaroitinsarjan muodossa.

04.01.2013-07.02.2013 Ardicin asennus
Sain käsiini sopuhintaan Ardic 091-B:n asennussarjan. Lisälämmitin huollettiin sekä rintapellin vesiputkisto korjattiin. Muuten asennus oli plug&play vaikka asennusohjeiden puute hidastikin projektia.

25.01.2013 Uuden puskurin asennus
Vastapuolen vakuutus korvasi autoon tehdasuuden R-puskurin.



10.02.2013 Sytytysosien vaihto
Sytytyspuolelle tehtiin perushuolto vaihtamalla uudet sytytystulpat, Bougicordin sytytysjohdot ja puolan johto sekä Boschin valmistama virranjakajan kansi + pyörijä


16.02.2013 The talvimiitti ja kontin muovit
Talvimiitistä lunastin itselleni ehjät peräkontin muovit sekä toimivat diskanttikaiuttimet D-pilareihin.

01.04.2013 Titanit
Sain vinkin Mikkelissä olevista Titaneista ja niitähän oli sitten lähdettävä katsomaan. Hinnasta päästiin sopuun ja vanteet lähtivät matkaan. Vanteilla olleet renkaat vaihdoin toiseen sarjaan Titaneita

Molemmilla sarjoilla on sama kohtalo eli kunnostus uutta vastaaviksi.

20.05.2013 Pakonokan stefa
Lankku vaihtoi töikseen uuden pakonokan stefan.

22.05.2013  Öljynjäähdyttimen putket
Teetätin uudet öljyjäähdyttimen putket paikallisessa hydrauliikkakeskuksessa.


03.06.2013 Skandixin tilaus
Paketissa tuli tulevia asennuksia varten seuraavat osat:
-Bypassin kalvo
-Ilmastoinnin lauhdutin
-Ilmastoinnin putki välille kompressori-lauhdutin
-Ilmastoinnin putki välille lauhdutin-oikea etukulma
-Delta-linkin korihelat
-4kpl Takapuskurin kannatinrautoja

18.06.2013 Coolerin ja ilmastoinnin "täyshuolto"
Aiemmin ostettu KL-racingin 40mm cooleri sekä Skandixilta tilatut osat asennettiin paikoilleen Autohuolto K. Pulkkisella.


21.06.2013 Öljyjäähy Osa II
Termostaatin puoleiset o-renkaat pettivät asennusvirheet seurauksena, korjauksena uudet o-renkaat tilalle.

26.06.2013 Varaosasisustan hankkiminen
Ostin kokonaisen 855R:n sisustan varaosiksi, koska auton oma sisusta oli vähän elämää nähnyt.


08.07.2013 Takajarruhuolto & modattujen ikkunakytkinten rakentaminen
Takajarrut saivat huomiota osakseen Brembon levyjen, Boschin sport-palojen ja käsijarruosien muodossa.

Varaosasisustan mukana tulleita osia hyväksikäyttäen rakensin myös takaoviin valaistut ikkunakatkaisijat.


18.07.2013 Delta-linkin korihelat
Jälleen Lankulle hommia, vaihdon kohteena oli otsikon mukaiset delta-linkin korihelat.

20.07.2013 Mittariston pikkuratas
Pysähtyneet matka- ja trippimittari korjautui uudella pikkurattaalla.

22.07.2013 Bypassin kalvo
Skandixilta tullut uusi osa laitettiin vanhan risan tilalle:


26.07.2013-22.08.2013  Ruostesuojaus & Maalaus & vasemman vetoakselin uusinta
Oli tullut ruostesuojauksen aika jota suunniteltiin tehtäväksi jo kesällä 2012 mutta homma siirtyi sitten vuodella.
Paikaksi valikoitui Taavelin Hiekkapuhallus KY/Mikkelin Ruoste-estokeskus ja sovimme että puran itse autosta irti helmat, sisälokarit,takapuskurin ja vetokoukun eli kaiken kunnollisen suojaamisen estävän. Purkaminen olikin odotettua nopeampi homma, puoli päivää siihen taisi mennä. Mitään suurempia yllätyksiä ei löytynyt, takapuskurin kannakeraudat oli läpimädät kuten oletinkin ja ainoat paikkauskohteet löytyivät kuskinpuolen "munapussista" ja oikean helman etuosasta.


Seuraavat kuvat on korkeapainepesun jälkeen. Nätisti se niin ehjän näköinen pvc-pohjainen massa lähti lentoon kun tarpeeksi on vedellä painetta ja allahan olikin yllätys :) Jos ruostetta ei näy, se ei tarkoita ettei sitä ole ;) kuvat puhukoon puolestaan:







Sillä välin kun koppa oli poissa, irtioleville osille tehtiin taikoja ja uusia osia ostettiin.
Käytännössä tämä tarkoitti sitä että takapuskuri ja helmat saivat päälleensä uuden maalipinnan. Tiskiltä hain tällä kertaa uudet etusisälokasuojat, alumiininiitit lokareiden ja kuraläppien kiinnittämistä varten, helmojen kaikki kiinnikkeet niiden kiinnittämistä varten ja uuden vetoakselin vasemmalle. Hiekkapuhallettu vetokoukku maalattiin happomaalilla.

Eikä nuhruiset astinlistatkaan mulle kelvanneet sellaisenaan, kiillotin ne sitten käsin ja nyt kelpaavat oikein mainiosti myös allekirjoittaneelle  :D


Kun auto tuli ruostesuojauksesta ei aloitettukaan kasaamista vaan odottelu että massa hieman kuivahtaisi jotta koria voisi hieman paikkamaalailla  ::)
Siinä odotellessa tuli sitten harjattua mokkanahkaharjalla keskikyynärnojan alcantara uuteen uskoon ja siitä sitten innostuneena myös koko loppusisusta. Samalla kun kerta oli aikaa niin tuli toistamiseen pestyä niin täydellisesti kuin vaan osaa ja jotenkin se taas onnistui.


Sitten olikin aika maalata autosta vähän kaaria ja ovien alaosat listoista alaspäin  :D Eihän se nyt loppupeleissä ollut edes vaihtoehto vaan auto koki ylimaalauksen,  Hups!



Sitten kasaamisen pariin! Maski,etuvilkut, umpioiden listat ja etupuskurin sivujen kiinnitys kovassa vauhdissa

Sitten kuskinpuolen kimppuun ja sisälokasuojat ja helma sekä kiiltävän mustaksi maalattu roiskeläppä kiinni. Myös kiveniskuteippiä tuli vedettyä kriittisiin paikkoihin kuten roiskeläppien ja lokarin/takapuskurin väliin ja takakaarien etuosaan .

Ennen toiselle puolelle siirtymistä päätin vielä maalata satulat ja levyt uusiksi ehjän kokonaisuuden saavuttamiseksi. Ja vasen takasatula ja takajarrulevyt olivatkin vielä maalaamatta edellisten remonttien jäljiltä. Väriksi valikoitui jälleen musta, ei kovin erottuva väri mutta niin en halunnutkaan ja on nätimmät kuin ruosteiset.



Illan tilannekatsaus:

Tilannekatsauksen jälkeen koukun rungon päällä istuessa tuli mieleen että sen pitäisi tosiaan olla jo mustan värinen joten äiteen mattoteline sai toimia maalaustelineenä kun ei mitään yhtä tukevaa löytynyt :)

Pohjasta tai paremminkin vararengaskotelosta kuvaa että miltä se massauksen jälkeen näyttää


Sitten hyppy seuraavaan päivään ja oikea puoli pukkien varaan ja samat osat eli sisälokarit,helma ja roiskeläppä kiinni sekä jarruosien maalaus sekä kiveniskuteipin veto kriittisiin paikkoihin

Sitten saikin laskea auton pyörien varaan ja siirtyä perään. Vetokoukun rungon takaisin kiinnitys ja uudet takapuskurin kannakeraudat paikoilleen ja mallaamaan puskurin kanssa oikeaa kohtaa jotta saisi puskurin vaaterin entisen roikkumisen sijasta :)

Puskuri paikoilleen ja mallaamaan. Ei ekalla mennyt purkkiin vaan rautoja piti nostaa vielä ylemmäs ja sitten alkoikin puskuri istua paikoilleen oikein nätisti 8) sitten puskuri kuori kiinni runkoon ja uudet pultit kannakerautoihin ja sivuihin. sitten vielä alumiininiiteillä takakuraläpät ja lokarit kiinni puskuriin ja auto olikin valmis ulkoilemaan pitkästä aikaa :) tämän jälkeen laitoin vielä uudet pakoputken kannatinkumit niin sai loppuhännän nousemaan hieman entisestä :)

Ulkona iltaauringossa ensimmäistä kertaa pitkään aikaan 8)


vielä uudet kirkkaat sivuvilkut ja listat oviin kruunuksi ja auto oli kuin uudestisyntynyt vaikka itse sanonkin  :)


Kuten otsikossa tulikin jo mainittua niin vasemman vetoakselin sisäpää alkoi pitää napsetta ja mekkalaa aina liikkeellelähdöissä. Ratkaisu tähän ongelmaan oli upouusi vetoakseli The Tiskiltä. Ei varmasta halvin vaihtoehto mutta ei varmaan huonoinkaan :) Tulevaisuutta ajatellen tämäkin ostettiin.



26.08.2013 Lappeenrannan satamassa fiilistelyä
Kävin kuvaamassa ärrän täsmälleen samassa paikassa kuin missä Volveren T-5R on aikanaan kuvattu :) Kyseinen auto oli aikanaan yksi  allekirjoittaneen T-5R-kuumeen suurimmista nostattajista  S*





21.09.2013 Sytytystulppien vaihtoa
Vanhojen tulppien kilometrit oli mielestäni jo täynnä joten vaihdoin uudet tilalle :)

25.10.2013 IMM-vaihto
Autoa joskus kylmänä vaivannut huono kaasuun vastaavuus sai viimeisen niitin arkkuun kun koulun pihalta startatessa oli köhiminen sitä luokkaa että tiesi varmasti missä se vika on. Uusi IMM tilalle ja vika poistui.

22.11.2013 Öljyjen vaihto
Kilometrejä mittarissa 410975. Samalla uusi öljytikku.

28.11.2013 Titanien kunnostus
Ensimmäinen sarja Titaneita sai kunnostuksen päätteeksi päällensä alkuperäisen värin kirkaslakalla höystettynä.


14.12.2013 Käyttöhihnan kiristin & käyttöhihna
Kiristin oli tullut tiensä päähän, ei kiristänyt enää kunnolla joten hihna luisti aina ilmastoinnin kompressorin kytkeytyessä. Ratkesi sitten lopulta tämäkin vika :)

02.01.2014 Koneremontti
Kone alkoi vuotamaan öljyä kansipahvin välistä 5. pytyn painekanavasta joten oli aika nostaa kansi pois paikoiltaan ja tehdä pieni huolto. Kaiken työn teki jälleen Lankku ja Autohuolto K. Pulkkinen  P> Koneeseen laitettiin uusi yläpään tiivistesarja sekä jakopäähihna ja turbon öljypaluun tiivisteet.
Myös kansi sai osansa, sille tehtiin perusteellinen huolto sisältäen tasopintojen suoristuksen, uudet seetit ja venttiilien kiillotus/puhdistus.


12.01.2014 Sisätilanpuhallin
Vanhasta puhaltimesta oli hiilet aivan loppu joten vaihdoin uuden tilalle

18.01.2014 Etujarruremontti
Tilalle vaihtelin brembon levyt ja girlingin palat


24.01.2014 Takapenkinlämmittimet
Asensin varaosasisustan mukana tulleet penkinlämmittimien osat sekä releen paikoilleen.






Tässä vaiheessa tarinaa meiltä loppuu yksinkertaisesti tila, maksimimerkkimäärä on täynnä joten tarina jatkuu seuraavassa kommentissa  :)
« Viimeksi muokattu: 03.09.2018, 00:34:34 kirjoittanut JoonasH »

Paikalla JoonasH

  • Hallituksen varapuheenjohtaja - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5110
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 855 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #2 : 25.11.2013, 16:30:54 »
Omistusaika - Kertomuksia ja kuvia - Osa 2

11.03.2014 - Alkuperäiset kangasmatot
Hankin viimein alkuperäiset, brodeerauksilla varustetut kangasmatot.


31.03.2014 - Näkösuojaverho
Sisustan viimeisteli puuttunut peräkontin näkösuojaverho.


06.04.2014 - Kesän aloitus & Titanit alla
Kunnostetut Titanit ensimmäistä kertaa alla


24.04.2014 - Mikkelissä


04.05.2014 - Puskurien päällisten maalaminen rubbercompilla
Puskurien päälliset olivat jo hieman elämää nähneet joten päätin kokeilla niiden maalaamista mastonin rubbercompilla ja niistähän tuli hyvät.


05.05.2014 - Tyhjäkäyntimoottorin letku
Pitkään mietityttänyt tyhjäkäynnin epätasaisuuden syy paljastui haljenneeksi tyhjäkäynnin letkuksi, lääkkeeksi volvolta uusi.

11.05.2014 - Ajovalon pesureiden kunnostus
Purin ajovalonpesureiden varret, puhdistin ja kasasin uusilla pesurien suuttimilla ja pyyhkijänsulilla.

29.07.2014 - Turboremontti
Vanha ahdin oli tullut tiensä päähän joten lääkkeeksi hankittiin uusi Pro Turbolta Lappeenrannasta. Muut tarpeelliset osat hain volvolta. Asennukseen meni aikaa noin kuutisen tuntia.
Samalla saapui jälleen Skandixilta paketti joka sisälsi jenkkivilkkuja, uuden turbon imuputken, pusseja täynnä nippeleitä äRRään sekä vanhempien kasipätkään sekä tottakai "halvalla" kun sai, volvo original alatukivarsia pari kappaletta.




01.08.2014 -Kesämiittiin valmistautuminen & ovilistojen maalaaminen rubbercompilla
Kesämiittiä varten auto puhdistettiin ympäriinsä kuten aina ennenkin ja vahauksen lomassa myös sivulistat saivat kumimaalia päällensä kun sopivasti irti olivat vahauksen takia.

02.08.2014 VRCF Ry kesämiitti @ Alastaro circuit & R-miitti
Osallistuin kesämiittiin vuoden tauon jälkeen jälleen omalla autolla. Kilometrejä tuli päivän aikana ~900 ja auto toimi moitteetta koko päivän. Radallakin tuli pyörähdettyä mutta päivän pääpaino oli R-miitissä joka järjestettiin ensimmäistä kertaa.


Kotiinviemisiksi tapahtumasta sain "Hallituksen valinta"-palkinnon, allekirjoittanut kiittää  :kukkia:

04.08.2014 Mikkelissä - Kuvaus Volvo-viestiä varten
Otin osaa Volvo-Viestin Suomen kaunein klassikko-Volvo kilpailuun, jossa auto menestyi sen verran hyvin että pääsi vielä uudestaan lehden sivuja kaunistamaan. Tätä varten piti tietysti käydä ottamassa sopiva kuva.


10.08.2014 Etulippa ja sumuvalojen korjaus
Korjasin sumuvalojen johtosarjat kun sumuvalot tahtoivat toimia vähän pätkittäin. Samalla kun etupuskuri oli irti, asensin vihdoin Saulin valmistaman etulipan :)


17.08.2014 - Käsijarrukahva
Käsijarrukahva vaihtui uuteen kun vanhasta petti hitsit.

25.08.2014 - Etujarruremontti
Etujarrut saivat huomitota osakseen sisältäen uudet jarruputket, jarruletkut ja satulat. samalla vaihtui myös käyttöhihnan taittopyörä.




06.10.2014 Lämmittimen kennon vaihto
Vuotava lämmittimen kenno vaihtui uuteen.

31.12.2014 Uusi jäähdytin
Auton alkuperäinen jäähdytin vaihtui Hella/Behr valmistamaan


08.01.2015 Omistajan kansio
Auton varustuksesta puuttui omistajan kansio, hankin siis semmoisen.


18.01.2015 Vaihteiston tuki, käsijarruvaijerit & TPS
Vaihdoin loppuunajetun vaihteiston tuen tilalle uuden. Samalla vaihdoin molemmat käsijarruvaijerit uusiin sekä uuden TPS-anturin.

13.02.2015 Skandixin tilaus
EVAP-järjestelmän magneettiventtiili lakkasi toimimasta joten ostin uuden saksasta Skandixilta. Samassa tilauksessa tuli myös uusi kaukosäädin ja kaikkea pientä tulevaa ajatellen.



27.02.2015 Pyyhkijänmoottori
Vanha moottori toimi verkkaisesti joten hain purkuautosta ehjemmän tilalle. Samalla vaihtui raitisilmasuodatin


28.02.2015 Ahtoletkut & Vaihteensiirtimien laakerointi
Skandixilta saapui uudet ahtoletkut putkien välille, joten asensin ne paikoilleen. Samalla vaihdoin vaihdevaijerien loppuun kuluneet kumipuslat laakereihin.


10.03.2015 Puhaltimen moottori
Vaihdoin takuuna saadun puhallinmoottorin paikoilleen.
« Viimeksi muokattu: 02.09.2017, 17:07:22 kirjoittanut JoonasH »

Paikalla JoonasH

  • Hallituksen varapuheenjohtaja - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5110
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 855 T-5R Sportswagon "T-Gul" -Siivous kesken-
« Vastaus #3 : 28.11.2013, 15:46:49 »
Omistusaika - Kertomuksia & Kuvia - Osa 3



17.-24.04.2015 Hottentottiin valmistautuminen
Auton ei pitänyt alunperin edes mennä näytteille mutta suunnitelmien muututtua uhrasin oman autoni. Toteutin sitten pika-aikataululla kaikki kevään ulkokuoren parantelut. Rauhallisesti tekien auto oli jopa etuajassa valmiina lähtemään kohti Tampereen Pirkkahallia.


25-26.04.2015 Hot Rod & Rock Show
Been there, done that.


02.05.2015 Mikkelissä
Hottentotin jäljiltä piti ottaa pari kuvaa :)


22.06.2015 Tummennukset, Titanit ja Puola
Ruoste-estokeskuksen Samppa laittoi uudet kalvot ikkunoihin. Sain myös puhelun jota olinkin jo pitkään odottanut, pääsin siis hakemaan Titanit pois suoristuksesta. Eteen sattui myös uusi alkuperäinen sytytyspuola niin semmoisen tähän asensin.



24.06.2015 XC-maski & kabiinin äänieristys
Pitkään mietitty ulkonäön muutos tapahtui kun xc-maski asentui keulille.


Oviin ja konttiin tuli vedettyä STP Gold äänieristysmattoa ja ovipahveihin sekä kontin verhoiluun Silentcoat Sound Absorberia.


04.07.2015 Kesämiitti @ Ahvenisto

Ahvenistolta sain matkamuistoksi takaovien aurinkoverhot jotka tuli hommattua.


06.07.2015 Huohotinjärjestelmän huolto
Moottori sai jälleen osakseen vähän huomiota huohotusjärjestelmän uusimisen muodossa.


03.09.2015 Fiilistelyä ja Ardicin automaattitoiminnan asennus


Purin itselleni dieselpätkästä kokonaisen Ardic 091-D:n johtosarjan, josta sain sitten autoon asennettua automaattitoimintonapin.



Siinä se oli, minun ja ärrän tarina kuvina ja sanoina. Paljon on tullut tehtyä, ehkä liikaakin :D Osiin on mennyt kuittien mukaan priiman T-5R:n verran rahaa mutta ompa nyt ainakin sellainen kuin itse on aina toivonut ja tietää mitä auto on syönyt :)

Tulevaisuus näyttää mitä tuo tullessaan ja allekirjoittaneella aina muutama ässä taas hihassaan auton suhteen, sen näkee sitten täällä mitä on taas tullut turattua :)

-JoonasH
« Viimeksi muokattu: 02.09.2017, 17:37:08 kirjoittanut JoonasH »

Paikalla JoonasH

  • Hallituksen varapuheenjohtaja - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5110
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 855 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #4 : 29.11.2013, 20:38:22 »
-
« Viimeksi muokattu: 02.09.2017, 17:30:03 kirjoittanut JoonasH »

Paikalla JoonasH

  • Hallituksen varapuheenjohtaja - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5110
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 855 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #5 : 29.11.2013, 21:08:52 »
-
« Viimeksi muokattu: 02.09.2017, 17:30:11 kirjoittanut JoonasH »

Paikalla JoonasH

  • Hallituksen varapuheenjohtaja - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5110
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 855 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #6 : 30.11.2013, 00:52:43 »
-
« Viimeksi muokattu: 02.09.2017, 17:30:17 kirjoittanut JoonasH »

Paikalla JoonasH

  • Hallituksen varapuheenjohtaja - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5110
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 855 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #7 : 11.12.2013, 18:08:40 »
-
« Viimeksi muokattu: 02.09.2017, 17:30:25 kirjoittanut JoonasH »

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2909
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #8 : 13.07.2015, 21:46:24 »
Onhan se totta ettei varmaan enää viitsi älyttömiä alkaa tällä rankaisemaan. Eihän mulla mitään oikeaa asiaa olis ollutkaan mutta kun jäi Pirkkalassa sana vaihtamatta. Mutta tuleehan näitä tapahtumia  :)
V60 D5 AWD R-Design -14  
240 DL B19K -84

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1430
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #9 : 06.09.2015, 11:29:11 »
Olipas hyvä kun tuli lueskeltua ekaa sivua..

Annatkos speksejä noista sisustan LED-valoista, oon yrittänyt löytää huonolla menestyksellä vastaavia.. :)
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #10 : 12.09.2015, 15:33:46 »
Moro,

Led-polttimoiden hankintaa olen itsekin suunnitellut. Joten jos vain saisi vinkkejä..

Kiitos,

Tommi

Paikalla JoonasH

  • Hallituksen varapuheenjohtaja - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5110
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #11 : 15.09.2015, 14:24:20 »
Olipas hyvä kun tuli lueskeltua ekaa sivua..

Annatkos speksejä noista sisustan LED-valoista, oon yrittänyt löytää huonolla menestyksellä vastaavia.. :)

Moro,

Led-polttimoiden hankintaa olen itsekin suunnitellut. Joten jos vain saisi vinkkejä..

Kiitos,

Tommi
Hyviä kysymyksiä mutta valitettavasti en pysty tarjoamaan vastaavan tasoisia vastauksia  :-[
Paikallisesta liikkeestähän nuo aikanaan on ostettu kaikki, oli silloin ihan hyllytavaraa, jopa takalukuvalojen käännetyllä napaisuudella olevat polttimot. Kerroin vaan myyjälle mitä tarvitsin :)



Lisätietona kerrottakoon että keltaisiin lisävarustepistokkeisiin saa sähköt laittamalla sulake 16 paikoilleen. Tällä saa mm. Ardicin automaattitoimintoon eloa :) Sähköpiiskalla varustetuissa sedaneissa tämä sulake onkin jo paikoillaan.

Poissa laatikkovika

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1176
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #12 : 15.09.2015, 14:32:30 »
Vaatimaton kysymys köyhälle opiskelijalle, paljonko tämä auto on tullut maksamaan? :P

Paikalla JoonasH

  • Hallituksen varapuheenjohtaja - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5110
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #13 : 15.09.2015, 15:12:20 »
Vaatimaton kysymys köyhälle opiskelijalle, paljonko tämä auto on tullut maksamaan? :P
Toivottavasti kysymystä kirjoittaessa ajattelit edes hetken ettet tule tarkkaa vastausta saamaan? :)
Kysymyksen vastaus lienee aika triviaali, eli paljon.

Harvoin itse mietin koko asiaa, vaikka sen saisikin helposti selville kuittipinon ynnäämällä.
Harrastukset maksaa, tämä vaan vähän tavallista enemmän  :D


Poissa NordicR

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #14 : 15.09.2015, 16:11:58 »
Toivottavasti kysymystä kirjoittaessa ajattelit edes hetken ettet tule tarkkaa vastausta saamaan? :)
Kysymyksen vastaus lienee aika triviaali, eli paljon.

Harvoin itse mietin koko asiaa, vaikka sen saisikin helposti selville kuittipinon ynnäämällä.
Harrastukset maksaa, tämä vaan vähän tavallista enemmän  :D
Vanha viisaus pitää tässäkin paikkaansa - Halvalla ei saa hyvää  ;)
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

 

Race.fi  TamCar