Kulkukoira  Proturbo

Volvo V90 CC:tä ostamassa

• 12 Vastauksia
  • 432 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Aamuetana

• De Luxe
  • *
  • Ensimmäistä Volvoa ostamassa
Volvo V90 CC:tä ostamassa
« : 07.11.2025, 08:36:25 »
Hei forumilaiset,

Aika Audikuskina on tullut päätökseen ja perheenlisäyksen myötä katseet ovat kääntyneet V90 CC malliin. Vuosimalleista tulevat kyseeseen oikeastaan vain 2017 ja 2018 scr-järjestelmävapauden vuoksi. Olen joitakin yksilöitä katsellut ja ennen hankintaa haluaisin kuulla teidän mietteitä näistä kohdista, jotka minua autossa arveluttaa.

Ajokilometrit. 250tkm on kyseisellä yksilöllä mittarissa. Voiko tätä pitää liian suurena riskinä? Merkkiliikkeen huoltokirja on täydellinen. Harmillisesti vaihteistoöljyjä ei ole vaihdettu. Myyjän perusteella tekniikka ja aski pelaa kuitenkin siististi ja toimii kuten kuuluukin.

Panoramakatto. Tällaista en ole ennen omistanut ja hieman hirvittää miten on toiminta ja tiiveys täällä pohjolassa. Mitä lasikatosta kannattaisi erityisesti tutkia ennen ostoa?

Onko lisäksi jotain muuta, jota olisi hyvä ennakoida?

Kiitokset ja hyvää viikonloppua! :)

Paikalla Merlin

• Grand Touring
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Volvo V90 CC:tä ostamassa
« Vastaus #1 : 07.11.2025, 09:17:56 »
Ei kai tuo välttämättä mikään suurempi riski ole. Työkaveri osti 300tkm ajetun, eikä siihenkään ollut vaihdettu mitään voimansiirron öljyjä. Ongelmia ei kuulemma ole ollut auton kanssa.

Panoramasta en osaa muuta sanoa, kuin että tutkii vedenpoistokourut ja pitää ne puhtaana. Lukemani perusteella vuotaa tyypillisesti takapäästä ja näkyy tummentumana kattoverhoilussa. Jollakin, olikohan nimimerkki Ristus(?), kasteli kalliin yksikön, taisi olla VCM.
V60 T8 Inscription 2021
V70R 2000

Poissa Niclashki

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 07.11.2025, 12:39:27 »
Mulla on ollut kolmessa panoraama katto. XC 60 2014, V90 D5 AWD 2018 ja nykyisessä V90 T8 2020. Ei ole kattoluukun kanssa ollut koskaan ongelmia. Muistaa pari kertaa vuoteen vain vesikourut putsata ja putket katsoa, että ei ole tukossa. Tosin nämä tekevät aina merkki huollossakin ja rasvaavat kiskot.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa Aamuetana

• De Luxe
  • *
  • Ensimmäistä Volvoa ostamassa
« Vastaus #3 : 08.11.2025, 10:41:35 »
Kiitos vastauksista.

Eräs automyyjä oli sitä mieltä, että laatikon öljyjä ei kannattaisi näissä vaihtaa, jos toiminta on normaalia. Vaihto voi laittaa kuulemma muhjut liikkeelle mistä sitten seuraa ongelmia.

Onko tässä jotain perää vai onko täyttä soopaa?

Itsellä oli ajatus, että laitan heti auton saatuani voimansiirron litkut vaihtoon.

Paikalla Merlin

• Grand Touring
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
« Vastaus #4 : 08.11.2025, 11:35:31 »
Kiitos vastauksista.

Eräs automyyjä oli sitä mieltä, että laatikon öljyjä ei kannattaisi näissä vaihtaa, jos toiminta on normaalia. Vaihto voi laittaa kuulemma muhjut liikkeelle mistä sitten seuraa ongelmia.

Onko tässä jotain perää vai onko täyttä soopaa?

Itsellä oli ajatus, että laitan heti auton saatuani voimansiirron litkut vaihtoon.
Mielipiteitä on monenlaisia, mutta oikein olet ajatellut. :) Paremmin se uusi öljy voitelee, kuin vanha.

Työkaveri suunnitteli, että vaihtaa kohta vaihteistoöljyt uudestaan, kun vähän saa kilometrejä ajettua.
V60 T8 Inscription 2021
V70R 2000

Poissa T-Row

• De Luxe
  • *
« Vastaus #5 : 08.11.2025, 11:42:07 »
Mä en ole itse koskaan kuullut tapauksesta, jossa toimiva vaihteisto olisi mennyt öljyn vaihdon vuoksi rikki. Jos jollain on tälläisestä kokemusta, kuulisin mielelläni tapauksesta. Itse nimittäin pidän tätä urbaanina legendana.

Eri asia on sitten sellainen tapaus, jossa vaihteisto oireilee jo rankasti ja siihen koitetaan pelastusta öljyn vaihdolla. Silloin on kaikki mahdollista. Tosin näihinkään tapauksiin en ole tosielämässä koskaan törmännyt.

Poissa tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
« Vastaus #6 : 08.11.2025, 12:02:03 »
Kai tuo legenda on jostain alkunsa saanut, mutta itse miellän sen kanssa legendana sinne urbaanien joukkoon. Vanhoilla öljyillä tuho on vääjäämättä edessä, uusilla öljyillä puolestaan laatikko saa lähes varmasti paremmat edellytykset jatkoelämäänsä varten. Tätä on vähän kahta koulukuntaa, mutta pääasia mielestäni että laatikko huuhdellaan kunnolla että sieltä tulee epäpuhtaudet ulos ja mielellään seuraava öljynvaihto aikaistettuna, niin hyvä tulee.

Paikalla volvoandy

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
« Vastaus #7 : 08.11.2025, 12:56:48 »
Meillä oli edellinen auto V90CC D4 AWD Momentum-varusteilla ja siinä ei ollut lasikattoa. Oli kuitenkin 3,5v aikana mitä pidettiin erittäin varmatoiminen peli.
101tkm oli ajettu, kun siihen vaihdettiin ja aika tasan 70tkm tuli ajeltua V90CC:llä. Nyt olisi varmaan jotain 220-230tkm mittarissa, jos olisi vielä meillä eli en
kyllä huolehtisi tai huolestuisi yhtään tuosta 250tkm mittarilukemasta ja varsinkin, kun huoltohistoria hyvä, niin on luotettava auto edelleen.
Meillä V90CC ei syönyt öljyä ja moottori/vaihteisto/voimansiirto pelasivat moitteettomasti. Teetin siihen säännölliset huollot osittain merkkiliikkeessä ja 3s osapuoli/paja
ja vaihdeltiin myös itse öljyjä. Autossa oli pari juttua mitkä muistan eli 1. piti vaihtaa sulake, kun kuskin kohdan 12V virran ulostulo oli pimeänä ja 2. ratista meni
se monitoiminappuloiden johtosarja jotenkin pimeäksi eli ei toiminut kuin tietyt jutut. Muutapa siinä ei sitten ollutkaan. Öljyjä vaihtaessa kerran tuli sohlattua ite
ettei öljytaso pysynyt aivan tapissa, kun öljynsuodattimen tiiviste tms kiinnitys oli jäänyt vissiin vähän liian löysälle, olisko desi pari sieltä pikku hiljaa tihkunut,
mutta itse moottori ei siis kuluttanut öljyä. Castrol ja Comma 0W-20 tyyppisiä Volvo sertifioituja öljyjä käytettiin.
Kitkarenkailla auto oli kyllä todella miellyttävä ajella ja matka-ajossa meni jopa 4,7L kulutuksella. Jossain 6,5-7L paikkeilla kuitenkin yleensä kaikki ajot. Meillä on
nykyisessä autossa lasikatto ja yleensä aika vähän käytetty. Jos sitä kattoa aukoo, niin huolehtia vain että tulee kunnolla kiinni ja tiivisteet yhteen. Hyvä kuulla, että
merkkihuollossa noitakin tarkistaneet, koska en itse ole asiasta tajunnut edes sanoa... Meillä ei ole ollut mitään vuotoja tms.
Automaattivaihteiston öljyt kannattaa kyllä vaihdattaa esim. 60-100tkm välein, mielummin tiuhemmin esim. 60tkm kuin ei ollenkaan. Haldex-öljyt ja sen jakolaatikon
toiminnan myös tarkistuttaisin. Tuossa CC:ssa oli kyllä aivan mahtava se neliveto, kävin sitä vähän riskillä umpihangessa kokeilemassakin... ::) Oli erittäin hyvä auto
ja kyllä voi suositella! Juhlallisesti tilaa ja lokoisat kyydit maantiellä varsinkin!!!
1. XC60 T8 TE MY2020 137tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. Moduulinvaihtoa odotellessa...
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey Oli kyllä ihan huippuauto!!!
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Niclashki

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #8 : 08.11.2025, 22:35:15 »
Kannattaa ottaa kaiken varalle se automaattilaatikon pesu+öljynvaihto, niin ei ainakaan mitään "mujuja" jää liikenteeseen. Joskus saattoi tosin olla vanhemmissa laatikoissa, jos oli ajettu joku 200-300tkm ilman öljynvaihtoa, että uusi öljy jotain irroitti moskaa jopa liikenteeseen, tai näin olen kuullut. Mutta luulisi että jos tekevät koneellisen pesun+öljynvaihdon, niin pitäisi riski olla olematon. normaali vaihtoväleillä en oikein keksi mitään hyötyä tuolle pesulle.
« Viimeksi muokattu: 08.11.2025, 22:38:13 kirjoittanut Niclashki »
V90 T8 2020 Inscription

Poissa tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
« Vastaus #9 : 08.11.2025, 22:40:46 »
Näitä on kaiketi vähän moneen junaan, mutta itse pitäydyn kaukana pesuaineista. Tästä on kirjaimellisesti kuusi vuotta, mutta silloin juttelin laatikkokorjaajan kanssa, kun oma XC70 sai uuden laatikon, niin muistelen että silloin ainakin oli joskus tullut tapauksia joissa laatikon kitkapinnat olivat irronneet/kuluneet pois noiden pesuaineiden suhteen. Huuhtelu on hyvästä, mutta pesuaineet vähä niin ja näin.

Poissa Niclashki

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #10 : 08.11.2025, 22:46:15 »
Näitä on kaiketi vähän moneen junaan, mutta itse pitäydyn kaukana pesuaineista. Tästä on kirjaimellisesti kuusi vuotta, mutta silloin juttelin laatikkokorjaajan kanssa, kun oma XC70 sai uuden laatikon, niin muistelen että silloin ainakin oli joskus tullut tapauksia joissa laatikon kitkapinnat olivat irronneet/kuluneet pois noiden pesuaineiden suhteen. Huuhtelu on hyvästä, mutta pesuaineet vähä niin ja näin.

Mä en ole itsekkään tuota pesua koskaan ottanut, vaikka ovat yrittäneet niin Bilialla kuin Öljypisteelläkin tuota tuputtaa ja todella hanakastikin. Tosin olen pitänyt aina sen 60-80tkm vaihtovälinä, niin en ole nähnyt syytä tehdä. Mutta hyvä huomio tuokin jos näinkin on käynyt. Jännä tosin, jos Volvon merkkihuolto näitä myös suorittaa. Tosin onhan heh näitä eri koulukunnan laatikon öljynvaihtojakin vielä eri Volvo liikkeiden välillä. Kajaanissa tarjosivat propusta 3L ulos ja sama sisään ja 280€ valohoidosta. Juu, kiitos ei.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa T-Row

• De Luxe
  • *
« Vastaus #11 : 09.11.2025, 00:03:03 »
Itse menisin tuon pesuhomman kanssa sen mukaan, että minkä väristä öljyä siellä laatikossa on. Jos öljyjä on vaihdeltu säännöllisesti ja öljyssä edelleen näkyy punaisuus, en näkisi pesuainetta tarpeellisena. Tosin en usko pesuaineesta olevan mitään haittaakaan. Nykyaikaiset lisäaineet, olivatpa ne sitten tarkoitettu moottoriin, polttoainejärjestelmään tai vaihdelaatikkoon, ovat kyllä ihan toimivia aineita. Ja jos eivät kaikki toimivia, niin ainakin turvallisia. Toisin on ehken olleet asian taannoin. Syylärisementin tosin jättäisin vielä tänäkin päivänä kauppaan.

Ei liity laatikon pesuun, mutta tässä on yksi aine, josta on kuulunut paljon hyvää. Tekee kuulemma ihmeitä vanhaan ja ajetun oloiseen vaihteistoon.
https://www.motonet.fi/tuote/lubegard-shudder-fixx-automaattivaihteiston-hoitoaine-59ml?product=60-8173

Poissa Beagle

• Grand Luxe Touring
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
« Vastaus #12 : 10.11.2025, 18:37:51 »
Minä ostin tänään V90 cc:n 360tkm ajettuna, eikä pelottanut yhtään. Kaikki varusteet toimii, pohja kunnossa, ei vuoda öljyä ja vaihteisto toimii kuin unelma.

Edelleenkin Volvot tykkää kilometreistä, niitä ei kannata pelätä, kunto ratkaisee. Edellinen XC70 meni uuteen kotiin hieman alle 600tkm ajettuna ja varmasti ajaa vielä useamman satatuhatta.

Vaihteistoöljyt on tuohon tiettävästi kaksi kertaa vaihdettu. Voimansiirtoöljyistä ei ollut mainintaa, joten ne nyt ensiksi vaihtoon.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Carcom Oy  Elekma