Futurez  Kulkukoira

Calix säteilijä polttaa sulakkeen

  • 29 Vastauksia
  • 665 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa wikke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #15 : 18.11.2025, 19:10:26 »
Jaa, aattelin kun jostain luin että pystyyn... :P
Eikä kyllä re480 ohjeessa ole näitä vanhempia volvoja, alkaa 2010 vuodesta neloskone"volvoihin".
Mutta kait se toimii kun niitä on pantu.
Asennukseen pitäisi käyttää Calixin mukaan M15-asennussarjaa. "Edullinen" :D sarja sisältää parit klemmarit, nippusiteen ja pikku letkumutkan. Tuon asennussarjan ohjeessa on miten asennus tapahtuu näihin vanhempiin.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7246
  • Global alligator
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #16 : 18.11.2025, 19:23:28 »
Joo on tullut laitettua kun omakin torppa jo täyttää yli 70v.
Liitäntä johto testattu ettei jossain asennossa mene oikkariin?
Kaikki testattu joo ja nokalta mitaten menee virrasta maihin 200-300 Ohmin vastuksella, poks.

Katos joo tuolla hienon asennussarjan ohjeessahan tuo on. Hommasin kans tuon sarjan mut siinä ei mukana tullu mitään ohjetta (motonet)mutta Calixin sivuilla näköjään on. *taavih->
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001 talviunilla, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint, nopeempi kuin T5 ;)

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 749
  • O.V.L.O.V.
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #17 : 19.11.2025, 07:47:23 »
Nii mut pistorasian asennuksessa ei oo väliä kumpaan vaiheen laittaa vaikka vanhan tavan mukaan se usein on oikealla.
Eihän niitä töpseleitä tökitä pistorasiaan tietyin päin.
Piru, mites päin se töpseli pitikään laittaa, jää pian kahvit keittämättä... :2funny:

Aika seppähän pitää olla jos calixin ja defan naittaa ilman adapteria. :D



Tarkotinkin näjes että kun laittaa calixin defaan, vai kumminpäin se nyt oli mahdollista lievällä väkivallalla, niin silloin saattaapi toimia kun laittaa töpselin säkällä tietyn päin taloon kiinni. Kun on vain vanhan liiton nollaus talossa, eikä KEVI.ä

Ja usko pois, näitä olen nähny jo monta jotka on saanu sorvattua sen töppelin sinne väkisin.    :buck2:

Fiksuimmat on jopa vähä veistelly kuulemma pistoketta kun on niin kiree ollu asentaa kuulemma...    ;D

Kyllä meitä kuule riittää moneen junaan.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7246
  • Global alligator
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #18 : 19.11.2025, 08:27:47 »
Fiksuimmat on jopa vähä veistelly kuulemma pistoketta kun on niin kiree ollu asentaa kuulemma...    ;)
Kyllä meitä kuule riittää moneen junaan.
Pitää kai se uskoo, jotkut jää vielä asemallekin. :D

Onhan noita asennuksia  :o nähty monessa muussakin asiassa juu. Viimesin juttu oli rengaspajalla kun joku poitsu laitto mulle uusia kesäkumeja vanteelle, onneks kävin vilkaseen.
Oli kaks kumia väärinpäin (outside teksti). Huomautin ystävällisesti asiasta  :o niin meinas jätkä että eikös ne mee oikein kun kattoo kummalle puolen ne laittaa?
Voi pyhä jeesuksen aasi.
Sanoin vaan että meinaatko niiden kääntyvän vanteella itekseen oikeinpäin kun laittaa tietylle puolelle?
Lähin kahville ja sanoin pomolle asiasta.
Kuinkahan monta kumia on laittanu väärin, eihän se kuvio ole suunniteltu toimimaan kuin yhteen suuntaan kun ei ole symmetrinen. :tickedoff:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001 talviunilla, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint, nopeempi kuin T5 ;)

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1194
  • www.vrcf.fi
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #19 : 19.11.2025, 08:58:29 »
Kevennän tätä vähän kun ootte mittaillu systeemin ohmeja. Ennen vanhaan kun oli lohkolämmittimiä (siis ihan vastus jäähdytinnesteessä) niin tehot oli monesti 500 W.
Nykyiset säteilijät on harvoin 500 W tai yli koska vastuksesta ei saa lämpöä siirtymään lohkoon yhtä tehokkaasti kuin nesteen sisällä saa.
Sitten sähkötekniikkaa, jos on hyvä yleismittari, vastuksen tehon voi laskea mittaustuloksista. Pitää huomioida, että mittapäissä (johtojen päät, toiset päät on mittarissa kiinni) on pientä ylimenovastusta joka syntyy siitä, että mittapäiden ja säteilijän liitin ei ole kuparia eikä kultaa ja voi olla eristävää likaa välissä. Kaava josta teho saadaan: P (teho W) = (U x U)/R, jossa U on verkkojännite, yleensä 230 V ja R on vastuksen arvo ohmeina. Esim P=(230x230)/105 =503W. Yleismittarilla voi mitata myös syöttöjännitteen, voi olla muutakin kuin 230 V

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6657
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #20 : 19.11.2025, 09:57:33 »
Ei noi säteilylämppärit ihan huonoja ole, kun mulla on puoli tankkia re85:tta tossa bensa-tinakoneessa, sitä ei pakkasaamuna saa millään sahauksella käyntiin mutta pari tuntia Brakon-lämppärillä niin lähtee kuin palmun alta.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 749
  • O.V.L.O.V.
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #21 : 19.11.2025, 11:58:38 »
Pitää kai se uskoo, jotkut jää vielä asemallekin. :D

Onhan noita asennuksia  :o nähty monessa muussakin asiassa juu. Viimesin juttu oli rengaspajalla kun joku poitsu laitto mulle uusia kesäkumeja vanteelle, onneks kävin vilkaseen.
Oli kaks kumia väärinpäin (outside teksti). Huomautin ystävällisesti asiasta  :o niin meinas jätkä että eikös ne mee oikein kun kattoo kummalle puolen ne laittaa?
Voi pyhä jeesuksen aasi.
Sanoin vaan että meinaatko niiden kääntyvän vanteella itekseen oikeinpäin kun laittaa tietylle puolelle?
Lähin kahville ja sanoin pomolle asiasta.
Kuinkahan monta kumia on laittanu väärin, eihän se kuvio ole suunniteltu toimimaan kuin yhteen suuntaan kun ei ole symmetrinen. :tickedoff:

Vähän OT. mutta eikai vaan teitin kylän First Stopilla?
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7246
  • Global alligator
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #22 : 19.11.2025, 13:39:24 »
Vähän OT. mutta eikai vaan teitin kylän First Stopilla?
Ei ollu vaan siellä 9-tien notkossa...
Ei mulla oo varaa ostaa renkaita first-stopilta. :D

Siellä oli varmaan jotain tredulaisia työharjoittelussa kausiapuna. Ei ollu vakiokamaa.

Nii ja tuosta säteilijän tehosta vielä, muistelisin jostain lukeneeni että joku pirun direktiivi rajoittaa sen tehoa ettei kuumene liian kuumaksi.
Tulipalovaara jos koneessa on öljyvuotoa.
Defan säteilijä volvoon on esim. 400W tehoinen ja se taitaa olla suurin sallittu teho.
« Viimeksi muokattu: 19.11.2025, 13:52:00 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001 talviunilla, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint, nopeempi kuin T5 ;)

Poissa Ralli B 20

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #23 : 19.11.2025, 21:57:57 »
Tuossa minun tapauksessa missä töpseliä kääntämällä sulake alkoi kestää oli vika vain siinä calix vastuksessa,kaikki muu kunnossa.
Aika erikoista on jos joku hullu laittaa moottoriin nokka ja kampiakselin pyörimään samaan suuntaan!

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1194
  • www.vrcf.fi
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #24 : 20.11.2025, 11:42:42 »
Tuossa minun tapauksessa missä töpseliä kääntämällä sulake alkoi kestää oli vika vain siinä calix vastuksessa,kaikki muu kunnossa.

Millainen vika mahtoi olla jos sähköt vaihtoi vastuksen päästä toiseen niin alkoi toimia? Mieleen tulee vika jossa suojamaa (kevi) olisi kytkeytynyt vastuksen toisen pään johtoon. Itsellä oli joskus vastaava ongelma ja syy oli auton mukava tullut jatkojohto, jonka pistokkeen kytkentä oli jonkun maallikon arvaama.

Poissa Ralli B 20

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #25 : 20.11.2025, 14:12:59 »
^Jos kuvitellaan että vastus olisi vaikka 10 metriä pitkä naru ja on oikarissa maihin kohdalta 9.5 metriä niin toimii silloin ok kun vaihe ei tule sieltä 10m kohdalta vaan narun alusta...vaikea selittää mutta toivottavasti joku saa kiinni.
Aika erikoista on jos joku hullu laittaa moottoriin nokka ja kampiakselin pyörimään samaan suuntaan!

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1194
  • www.vrcf.fi
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #26 : 20.11.2025, 15:25:18 »
^Jos kuvitellaan että vastus olisi vaikka 10 metriä pitkä naru ja on oikarissa maihin kohdalta 9.5 metriä niin toimii silloin ok kun vaihe ei tule sieltä 10m kohdalta vaan narun alusta...vaikea selittää mutta toivottavasti joku saa kiinni.

Niin - ei polta sulaketta mutta eihän se lämpiä normaalisti. Totuus on siellä jossain - vastuskaan ei ole narumuodossa.

Poissa Ralli B 20

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #27 : 20.11.2025, 21:00:39 »
Joo eipä ole narumuodossa,tiedän. Yritin vain jotenkin kuvailla mutta arvasin ettei onnistu. En nyt sekoita enempää väittelemällä toimiko normaalisti vai ei mutta glygoli oli lämmintä parinkympin pakkasessa.
Aika erikoista on jos joku hullu laittaa moottoriin nokka ja kampiakselin pyörimään samaan suuntaan!

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1194
  • www.vrcf.fi
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #28 : 20.11.2025, 22:00:16 »
Joo eipä ole narumuodossa,tiedän. Yritin vain jotenkin kuvailla mutta arvasin ettei onnistu. En nyt sekoita enempää väittelemällä toimiko normaalisti vai ei mutta glygoli oli lämmintä parinkympin pakkasessa.

Ei niin mitään ongelmaa jos kerran toimii ja voihan siinä olla tehoakin enemmän jos pienemmällä vastuksella saa täyden jännitteen. Sen verran pitää aina olla varovainen, jos kaikki virta ei palaa takaisin lämmittimen johtoa pitkin, ettei käyttäjä joudu virtapiirin osaksi eli auton rungossa on jännitettä maata vasten - auto seisoo eristävien kumipyörien päällä. Jos märkä maa ja nahkakengissä seisot lämpiävän auton vieressä niin koita ensin nopsaan sormenpäällä peltiä ennen kuin kunnolla nojaat siihen. En usko, että mitään riskiä oikeasti muttei vara venettä kaada.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7246
  • Global alligator
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #29 : 20.11.2025, 22:39:37 »
Eikö se lämppärin pikkukaapeli mene auton rungosta maapiuhaan? Jos siis on jaksettu kytkeä. :D
Rengasliitin siinä.
Jos rungossa jännite niin pitäis kans polttaa sulakkeen.

S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001 talviunilla, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint, nopeempi kuin T5 ;)

 

RallyBaron  Samppasport