Futurez  Kulkukoira

Calix säteilijä polttaa sulakkeen

  • 42 Vastauksia
  • 1417 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ralli B 20

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #30 : 21.11.2025, 09:03:52 »
Selvennykseksi vielä että lämmitinelementti vaihtui kyllä uuteen aika nopeaan mutta piti tutkia mielenkiinnosta mikä aiheuttaa tuon ilmiön. Suojamaa oli kyllä siinä elementin rungossa koska poltti sulakkeen eli ei mikään osa päättynyt jännitteelliseksi. Viimeinen Calix oli mitä omilla rahoilla tarvii ostaa.
Aika erikoista on jos joku hullu laittaa moottoriin nokka ja kampiakselin pyörimään samaan suuntaan!

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7266
  • Global alligator
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #31 : 21.11.2025, 14:04:05 »
Saat sit joltain rahat sen ostoon. :2funny:
Kyllä noi Calixit ihan hyvin on pelittäneet mutta ei mikään oo ikuista. Vois verrata naruun kun lähdet toisesta päästä vetämään... ;)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001 talviunilla, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint, nopeempi kuin T5 ;)

Poissa raslak tuuheapää

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #32 : 24.11.2025, 11:10:10 »
Pakko näin sähkärinä sanoa, ei kahta johtoa voi väärin laittaa. Mutta se vika, että toimii toisin päin. Johtuu siitä, että toisinpäin oikosulku on vastuksen jälkeen, jolloin toimii. Toisinpäin tulee jännite suoraan vikakohtaan ennen vastusta, ja sulake toimii. Vaihe oikealle on hyvän asennustavan mukainen, ei mikään pakko.

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #33 : 25.11.2025, 09:41:23 »
Minulla viime talvena täsmälleen sama homma säteilylämmittimen kanssa, asensin tuon Calix re480 letkulämmittimen ja sen asennussarjan. Semmoinen havainto tuossa on että kylmillä keleillä "semi" lyhyen lämmitysajan jälkeen sotkee kylmäkäynnistystä, kai se lämmin vesi päätyy lämpöanturille ja häiritsee. Tasaantuu kyllä heti kun hetken käynyt.
V60 D3AWD -20,  V70 T5 2005, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
  • www.vrcf.fi
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #34 : 25.11.2025, 09:51:21 »
Minulla viime talvena täsmälleen sama homma säteilylämmittimen kanssa, asensin tuon Calix re480 letkulämmittimen ja sen asennussarjan. Semmoinen havainto tuossa on että kylmillä keleillä "semi" lyhyen lämmitysajan jälkeen sotkee kylmäkäynnistystä, kai se lämmin vesi päätyy lämpöanturille ja häiritsee. Tasaantuu kyllä heti kun hetken käynyt.

Mun entisellä kollegalla oli V70 2.5T vm. 08 ja sehän ei tuon letkulämmityksen jälkeen lähtenyt ollenkaan käyntiin, start-stop napista kun painoi niin starttas ainakin 15 s eikä käynnistynyt. Lämmitin oli asennettu Biliassa lähes uuteen autoon. En tiedä miten ratkaisivat..

Poissa Shadow_Fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #35 : 25.11.2025, 10:38:08 »
Pakko vähän lisätä.

1. Vastuselementti on täytetty eristävällä jauheella, joka siellä pitää olla tiiviisti. Ulkokuori on taas vain suojakuori, joka on tottakai maadoitettu. Jos mitataan runkoa vastaan jompaa kumpaa vastuselementin liitintä, täytyy olla vastusarvo "ääreetön" ainakin näin normi yleismittarilla. Jos on jotain lukuja rungossa, on jo kontakti runkoa vasten, elementti on entinen.

2. Ei periaatteessa riitä yleismittari, kun sen testausjännite sen verran matala. Rungon, vaihetta tai nollaa vasten pitää testata oikealla eristysvastusmittarilla. Eli yleismittari ei ole oikea työkalu ollenkaan.

3. Jos polttaa sulakkeen yhteen suuntaan ja toimii kuitenkin maita (runkoa) vasten, ei selkeästi ole kunnossa syötön päässä vikavirtasuojaus, jonka pitäisi silloin laueta (tai vikavirtasuojaus puuttuu kokonaan).

4. Jos polttaa sulakkeen, tutkituttakaa joko sähkärillä, tai roskiin vaan huoletta.

Mun entisellä kollegalla oli V70 2.5T vm. 08 ja sehän ei tuon letkulämmityksen jälkeen lähtenyt ollenkaan käyntiin, start-stop napista kun painoi niin starttas ainakin 15 s eikä käynnistynyt. Lämmitin oli asennettu Biliassa lähes uuteen autoon. En tiedä miten ratkaisivat..

Tuo taas on anturivika. Vaihtoon mittaus, valehtelee lämmöt radikaalisesti. Lämmennyt moottori, esim 30 asteeseen, ei ole ongelma jos anturikin sen näkee. (Jos ei ole kyseessä typerä asennus että letkunlämmitin on ohjeiden vastaisesti lähellä mittausta jä ensin lämmittää pelkästään mittauspäätä).
« Viimeksi muokattu: 25.11.2025, 10:44:22 kirjoittanut Shadow_Fi »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7266
  • Global alligator
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #36 : 25.11.2025, 13:38:12 »
Eiköhän se yleismittarin vastuspuolikin nyt näytä onko maihin yhteys vai ei niinkuin sanoitkin.
Eristysvastusmittauksella saadaan sitten esiin pienet alkavat viat mitkä ei vielä muuten näytä itsestään mitään. Näin ajatellen kyllä oikea työkalu mutta moniko mittailee lämppäriään jos se vielä toimii? ELK
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001 talviunilla, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint, nopeempi kuin T5 ;)

Poissa Shadow_Fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #37 : 25.11.2025, 14:16:25 »
Aika moni mittailee. Tai kaikki uudiskohteet. Sitä kutsutaan vikavirtasuojaksi, ja 30mA virta maihin laukaisee sen. Löytyy nykyään autotolpista ihan syystä.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7266
  • Global alligator
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #38 : 25.11.2025, 14:22:23 »
Mulla onkin tolpassa

.       :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001 talviunilla, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint, nopeempi kuin T5 ;)

Poissa Shadow_Fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #39 : 25.11.2025, 14:26:11 »
Ei se sitä estä etteikö syöttö olisi kuitenkin keskuksella vikavirtasuojattu. Mut jos ei ole, niin ei ole. Mitä merkitystä?

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
  • www.vrcf.fi
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #40 : 25.11.2025, 18:58:46 »


Tuo taas on anturivika. Vaihtoon mittaus, valehtelee lämmöt radikaalisesti. Lämmennyt moottori, esim 30 asteeseen, ei ole ongelma jos anturikin sen näkee. (Jos ei ole kyseessä typerä asennus että letkunlämmitin on ohjeiden vastaisesti lähellä mittausta jä ensin lämmittää pelkästään mittauspäätä).

Asennus tehtiin sinisellä, Bilia Kaivoksela. Voisin otaksua, että tiedossa on letkulämppärin asennuspaikka, voiko sitä edes moneen kohtaan asentaa?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7266
  • Global alligator
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #41 : 25.11.2025, 19:05:14 »
Ei millään oo mitään väliä. Jospa se mun calixi alkais huomenna toimimaan kun saa auton sisälle ???.

Jospa siellä bilialla oli laitettu väärä lämmitin väärään paikkaan. Sehän on mahdollista mutta ei luultavaa.
Toisaalta on merkkihuollossakin sössitty erinäisiä juttuja. Ei ne virheettömiä ole. :P
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001 talviunilla, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint, nopeempi kuin T5 ;)

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1399
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Calix säteilijä polttaa sulakkeen
« Vastaus #42 : 25.11.2025, 21:00:50 »
Emännän S60 säteilylämmitin kun korkkas niin pistoke jossa vikavirtasuoja laukes heti. Kun se lämmitin uusittu niin toimi toi suojakin ja sitten silloses omassa S40 meni myös säteilylämmitin.

Tuon jälkeen jonkun 6kk ajan kuluttua piti sitten uusia vikavirtasuoja ja pistoke kun meni sellaiseen tilaan ettei pysynyt katkaisin enää virta päällä asennossa. Ikää noilla vaihtaessa oli noin 15v.
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

 

RallyBaron  Samppasport