Kulkukoira  Proturbo

V70 AWD -99

  • 0 Vastauksia
  • 465 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8250
  • Sairaan nopee
    • Videoita
V70 AWD -99
« : 14.12.2025, 00:36:01 »
Vaikka kaluston vähentäminen on ollut listalla, eikö se ole normaalia ostaa yksi tilalle kun on saanut kaksi pois :idiot2:

Katselin halpoja kakkoskoppasia ärriäkin ja juuri ennen tämän ostoa, eli vajaa 1,5kk sitten, meni huutokaupassa kohtuu säädylliseen hintaan yksi manuaali ja oston jälkeen toinenkin. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että tällaisen kanssa pääsee "parempaan" tulokseen pienemmällä sijoituksella kuin mitä rakentelematon ärrä maksaa. Vaikka ärrä houkuttaa silti edelleen :D

Hakureissulta palaamassa.


Alkuunsa piti tehdä pieniä päivityksiä. Kuten keulan kaikki keltaiseksi vaihdetut polttimot normaaleiksi, nurkista Cometit alle, XC:n maski kokomustan tilalle ja tuulilasin yläreunan tummennuskalvo roskiin. Niiden muutosten jälkeen osuu omaan silmään paremmin.



Lähinnä tekniikan takia tuli hankittua vaikka onkin 83mm ylikokoporauksella. Saa siitäkin tehoa tarvittaessa kohtuullisesti ulos ainakin turbonvaihdon jälkeen. Koneosasto on tehty 10 vuotta sitten ja sisältää: ~30tkm ajetut Wisecot(kurkkasin ennen ostoa endoskoopilla pyttyyn varmistukseksi), H-profiilit, 448cc suuttimet, 18T, DLI-Teknik vauhtipyörän, SRE-asetelman sekä -levyn, kakkoskoppasen ärrän pakosarjan, Do88 välijäähyn sekä ahtoputkisarjan.

Voimansiirron suuntaankin on uusittu kampetta vuosien varrella, esim. kulmavaihde holkkeineen on vaihdettu Volvolla aikanaan. Levyt ja palat on kauttaaltaan tuoreet, eikä etuiskaritkaan ole kovin vanhat.

Päälipuolelta on ihan ok kuntoinen. Yksi isompi kolhu tankinluukun luona ja muutamia muita pieniä jälkiä muutamien hieman oranssilla sävyllä maalattujen korinosien lisäksi. Sisusta on ok, keskikonsolissa on aika paljon ylimääräisiä ruuvinreikiä ja jostain aiemmasta soitinasennuksesta on jäljellä diskanttien reiät keskellä ovipahveja. Lisämittareita on AEM-laajakaista, sähköinen ahtopaine ja jännite. Jännitemittarin teippasin kuvaamisen jälkeen piiloon koska siinä on kaksi asetusta valolle, kirkas ja erittäin kirkas.



Suht hilkulla oli, että olisi jäänyt ostamatta korin kunnon takia. Yhdestä myyntikuvasta näytti ruostekuprua pilkottavan takaoviaukossa takakaaren puolella. Rapistelin helmamuovien välistä ruostetta jo autoa katsoessa ja nosturille pääsyn jälkeen sai todeta vasemman helman pohjakantin ja sisähelman alaosankin olevan laho. Oikealla selviää ehkä vain pintapellillä. Uudet pintapellit hommasin jo. Taka-akselistokin olisi tiputettava alas jos enimmät ruosteet haluaa pois. Paremman korin etsiminen ja rojujen siirtäminen onkin käynyt suht vakavasti mielessä, jopa 850 D5 AWD:lle voimansiirron luovuttanut olisi pohjaltaan parempi :D



Konehuonetta olen siistinyt hieman ja vapaavirtaussuodattimen tilalle hommasin 850 putsarikotelon jolla sai TURBO-tekstin jota ei 70:ssä ole. Siinä ohessa ahtopaine- ja imulämpöanturit sekä ilmamäärämittari vaihtuivat uusiin. Vanha immu on edelleen aiemmin laitetussa imuputkessa. Imuputki on 4mm isompi kuin vakio immun runko, niin sekin vaikutti tuolla ohjelmalla toimintaan. Mutta enemmän vaikutti verkon puuttuminen joka vakiossa on tasaamassa virtausta.



Pakoputkistossa katti oli korvattu pienellä pöntöllä ja takana 2,5" pieni ovaali isolla ulostulolla. Melu oli taattu, paluumatkalla olisi kaivannut 80-90 nopeudessa tulppien lisäksi kuulosuojaimia päälle :buck2: Mukana tuli Magnaflow:n katti ja ensitoimena laitoin sen paikalleen pienemmän pakoputkenpään lisäksi. Tasoitti melua ihan kohtalaisesti ja viimeisimpänä versiona hommasin peruspöntöt taakse. Niille voisi kokeilla tehdä muutoksen tuplalähtöä varten.




Jo hakiessa oli aika paljon värinää 80-90 vauhdissa koko ajan ja sattumalta heti talvirenkaiden vaihdon jälkeen ravisti reilusti. Kardaanin keskinivel oli ihan väljä ja vaihdoin sinne uuden. Koska lukkorengasuria ei ole, niin prikoilla ja hitsillä kiinni. Edelleen voimansiirrosta tulee hieman vaihtelevaa jyrinää ja ravistusta 80-90 vauhdissa jos vetoa on yhtään enempää kuin tasamaalla tarvitsee.


Jakopäänpuoleinen moottorintukikumi oli ratkennut, sinnekin uusi löysi tiensä.


Apparin puolelle puhalsi kylmää kojelaudan sisältä ja syyksi löytyi reilun kokoinen aukko johtoja varten moottorin kotelossa. Liimamassaa täyteen ja teippi vielä päälle. Edelleen sille puolelle jostain välistä tulee hieman kylmää, ajeltava hanskalokero irrallaan koska sisähaaran läpiviennin painaminen paikalleenkaan ei auttanut tilanteeseen.


Ensimmäisellä käynnillä alla löytyi myös hammastangon reilu vuoto. Kokeilin huvikseni paikka-ainetta, mutta siitä ei ollut enää tässä tilanteessa apua. Tilasinpa siis uuden hammastangon.


Ohjelmakin on joskus tehty, mutta ainakaan myyjän BSR:n palikasta sisään lataama "parempi" versio ei toiminut oikein mitenkään. Hieman sai toimintaa paremmaksi kun vaihdoin paikallaan olleen kiinalaisen hukkaportinkellon tilalle mukana tulleen turbon oman. Silti seos oli vedossa pielessä ja toiminta hieman takkuista. Vakion immun asentamisen jälkeen tilanne parantui huomattavasti. Tavoitin aiemman omistajan jonka aikaan kone on tehty ja silloin autoon oli tehty muokattu ohjelma. Olinkin yhteydessä kyseiseen firmaan ja sieltä löytyi ajankohtaan sopiva kansio. Harmillisesti paikanpäällä käydessä ei löytynytkään lopullista ohjelmaversiota vaikka muutostietoja löytyikin. Ensihätään muutettiin suuttimien koko paremmin kohdalleen ja nyt voi jo antaa kenkääkin seoksen pysyessä alueella. Paineen noustessa piikkaa noin 1,2bar ja asettuu 0,8bar kohdalle.

Olin vähän kahden vaiheilla laitanko jonkun muun ruiskun vai käytänkö ohjelmoinnissa vakioruiskulla. Varsinkin nyt kun vanhaa ohjelmaa ei saanutkaan sisään. Yksi työpäivä ajeluineen meni periaatteessa hukkaan ja tarvitsee vielä lisää säätöä. Toisaalta, mikäli laitan hyllyssä olevan isomman turbon pitää säätöä tehdä kuitenkin.

Yksi erikoisuus löytyi kytkinpolkimenasentotunnistimeen liittyen. Paikalleen kytkettynä vakkari päällä kytkimen nopea painallus ei tiputa kierroksia heti vaan ne pomppaavat ennen kuin moottorinohjaus tajuaa ettei kuormitusta ole. Samalla tavalla käyttäytyy vaihdetta vaihtaessa jos kaasun nosto ja kytkimen painaminen tapahtuvat samaan aikaan. Kokeilin uudella tarvikkeella ja tilanne on edelleen sama. Johdon irrotuksella kierrokset tippuu vaihteenvaihdossa normaalisti, mutta tietenkään vakkari ei toimi. Myös moottorijarru kytkeytyy nopeammin kuin kytkettynä. Molemmat anturit antavat myös samansuuntaisen vastuksen molemmissa asennoissa, uusi hieman pienemmän.

Kaikkea pientä on siis ollut ja laittoa vielä riittää. Keskimäärin ihan ok vaikka laittoa korissa onkin paljon enemmän kuin olisin toivonut. Muuten hommat on olleet lähinnä tilanteen palauttamista normaalimmaksi. Pihassa on saman ikäinen vähän yli 500tkm menty automaatti XC, jonka alkujaan hommasin aihioksi ja katsastinkin hiljattain. Siitä "lainasin" maskin ja meinasin "lainata" ovipaneelitkin sekä ehkä suht uuden kardaanintukipellin vaikka tämän oman hitsailisi kuntoon.

Kuvakansio täällä: https://lankku.kuvat.fi/kuvat/V70+AWD+-99/
« Viimeksi muokattu: 14.12.2025, 00:40:56 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo