Proturbo  Autodiagnoosi

Korkiton polttoaineen täyttöjärjestelmä

• 5 Vastauksia
  • 132 Lukukerrat

laatikkovika ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Antti Kortelainen

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Korkiton polttoaineen täyttöjärjestelmä
« : 20.12.2025, 21:03:00 »
Hei, pyytäisin kuvaamaan kokemuksianne Volvon korkittomaan polttoaineen täyttöjärjestelmään liittyen. Minulla on Volvo XC60 vm 2021 plug-in hybridi, jossa on korkiton polttoaineen täyttöjärjestelmä. Joillakin huoltoasemilla polttoainetta tulvii tankista ulos ja valuu sekä auton kylkeä pitkin, että auton perästä maahan. Eniten tätä on tapahtunut Nesteen asemilla.

Vikaa on yritetty Bilialla korjata jo neljä kertaa siinä onnistumatta. Vapautan pistoolin liipasimen heti, kun se naksahtaa, enkä ehdi ottamaan pistoolia pois tankista, kun polttoainetta tulvii jo yli.

Minua kiinnostaa kohtalotovereiden kokemukset ja se, onko vika saatu korjattua ja millä tavalla.

Poissa Maxxxed

• Tikkitakkimies
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Korkiton polttoaineen täyttöjärjestelmä
« Vastaus #1 : 20.12.2025, 23:02:35 »
Hei, pyytäisin kuvaamaan kokemuksianne Volvon korkittomaan polttoaineen täyttöjärjestelmään liittyen. Minulla on Volvo XC60 vm 2021 plug-in hybridi, jossa on korkiton polttoaineen täyttöjärjestelmä. Joillakin huoltoasemilla polttoainetta tulvii tankista ulos ja valuu sekä auton kylkeä pitkin, että auton perästä maahan. Eniten tätä on tapahtunut Nesteen asemilla.

Vikaa on yritetty Bilialla korjata jo neljä kertaa siinä onnistumatta. Vapautan pistoolin liipasimen heti, kun se naksahtaa, enkä ehdi ottamaan pistoolia pois tankista, kun polttoainetta tulvii jo yli.

Minua kiinnostaa kohtalotovereiden kokemukset ja se, onko vika saatu korjattua ja millä tavalla.

Puolison autossa V40 T2 2021, on myös kuten ilmeisesti kaikissa -20 jälkeen valmistuneissa on tälläinen korkiton.
Ei ole kertaakaan kuvailemallasi tavalla tehnyt, eikä se myöskään ole normaalia.

Liekö nesteen asemilla pistoolin katkaisu tulla myöhemmin ja muilla herkemmin jolloin se pääsee täyttymään yli hetkellisen paisumus varan.
Oletan jos vika olisi autossa se tekisi tätä joka tankkaus asemalla. Toki huonolla tuurilla auton korvausilma järjestelmässä saattaa olla vikaa joka taas estää polttoaineen valumisen vapaasti täyttöputkea alas kun pistooli naksahtaa mutta epäilen tätä.
Volvo V70 D5 Awd Polestar 2014 (Käyttöauto)
Volvo S40 T4 1997 (Racer)
Fiat Punto 188A 1.2 16v 2000 (Racer)

Poissa tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
« Vastaus #2 : 20.12.2025, 23:18:29 »
Täällä myös reilut 5 vuotta elämää V90:n kanssa, jossa tuo korkiton budjettiratkaisu ja ei ole ikinä ollut millään asemalla mitään ongelmaa, vaikka yleensä on jopa tapana lirutella muutama litra ensimmäisen naksahduksen jälkeen tavaraa tankkiin.

Poissa taffu

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 20.12.2025, 23:20:27 »

Mulla sama vekotin ja melko usein tekee samaa. Jos sen pistoolin saa syvemmälle esim. nostamalla pistoolia ja samalla tuuppaamalla, niin silloin ei tulvi. Myös jos kääntää pistoolia akselin suunnassa perään päin, niin tuntuisi tulvivan vähemmän. Myös kuun asento tuntuisi vaikuttavan....

Poissa taffu

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 20.12.2025, 23:25:24 »
Täällä myös reilut 5 vuotta elämää V90:n kanssa, jossa tuo korkiton budjettiratkaisu ja ei ole ikinä ollut millään asemalla mitään ongelmaa, vaikka yleensä on jopa tapana lirutella muutama litra ensimmäisen naksahduksen jälkeen tavaraa tankkiin.

Aiemmassa -19 XC40 oli ihan sama korkiton systeemi, eikä sekään tulvinut ikinä yli, mutta oli dieselkoneella. Erilainenhan dieselin luukku taitaa olla, niin selittäisikö tuo?

Poissa T-Row

• De Luxe
  • *
« Vastaus #5 : tänään kello 00:23:48 »
Liittynee tavalla tai toisella tankin korvausilmaan, tai sitten joidenkin asemien pistoolit ampuvat vaan tavaraa mahottomalla paineella, joka jotenkin saa ilmiön aikaan. Oman V90 kohdalla en ole ilmiöön törmännyt.

Toisen merkin autojen kohdalla olen kuullut seuraavanlaisesta skenaariosta. Jos tankkaa siten, että ei usko ensimmäistä pistoolin naksausta vaan liruttelee tankkia täydemmäksi useamman naksauksen verran, saattaa polttoaine päätyä huohotuksen puolelle. Huohotuksen puolelle päädyttyään nestemäinen bensa tuhoaa siellä olevan aktiivihiilisuodattimen siten, että huohotus ei enää hengitä. Tämä ilmenee sitten erinäisinä ongelmina tankatessa. Lähinnä siten, että tankkaus on suoritettava liruttaen. Ei ole omakohtaista kokemusta asiasta, mutta saattanee pitää paikkaansa.

RallyBaron  Samppasport