Virallisen ohjeen mukaan toimiessa avaimia ei pidetä kaukana autosta... Nimittäin akkua kiinnitettäessä virta-avain piti olla jossain muussa kuin nolla-asennossa (ykkönen vaiko kakkonen, sitä en enää muista). Saattaisi olla, että tuo on jopa selostettu auton ohjekirjassa, itse taisin aikoinaan katsoa vadiksen ohjeista.
Ja huolimatta tuosta virallisesta ohjeistuksesta olen nähnyt useampaankin Volvoon (S80/V70) vaihdettavan akun yksinkertaisesti menetelmällä vanha pois ja uutta tilalle, eikä ongelmia ole tietääkseni ollut. Näinkin tehdessä kannattaa pitää pieni tuumaustauko virtojen poiskytkennän jälkeen ennen akun irroitusta, niin ehtii aktiviteetti auton sähköistä/väylältä loppua hallitusti...
Ei ainakaa korjausopas käske avaimia laittamaa mihinkää erityisee asentoo, ku akku kytketää takas kii, tai irrotetaan. Erityisesti mainitaan, että avain olisi hyvä pitää taskussa, tai ainakin auton ulko puolella.
Työn vaikeudesta mainitaan sen verran, että kaapelin irrottaminen on aivan, tai lähes yhtä helppoa, kuin vaatimattomammin varusteituissa tai vanhemmissa autoissa.
Avain pois virtalukosta, odota 5min, että sähkölaitteet ja anturit menee "lepotilaan", vaihda akku. Ennen kuin kytket virrat päälle, lukitse ovet kaukosäätimestä, ja avaa uudestaan.. Laita virrat päälle, ja tarkista tuliko vikakoodeja.
Näin kertoo alfamer. Lyhennetysti. Oikeasti akun irti kytkemisestä on 1 sivun verran tekstiä...
