Kulkukoira  Proturbo

s80 '99 ei lämpiä sisältä.

  • 11 Vastauksia
  • 4337 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
s80 '99 ei lämpiä sisältä.
« : 31.01.2012, 06:25:05 »
Onko muilla vastaavia ongelmia edm. Mallin kanssa? Onkelma ei siis ole siinä, etteikö auto lämmittäisi, vaan siinä, että mm. Ratti, rattipylväs ja koko keskikonsoli ovat niin jääkylmät, että jostain pääsee kylmää ilmaa suoraan hyttiin. Olen möyrynnyt kojetaulun alusen sen sata kertaa läpi yrittäessä löytää jotain paikaltaan olevaa läpivientikumia tms, tuloksetta. Kun ulkolämpötila tippuu alle -15, on kabiinissa viileää, -20 ja yli ei enää voida puhua että hyttti mainittavasti lämpiäisi juuri yli +5:n... Asiaa ei auta edes nyt toimiva ardic, moottorinlämmöt ovat kyllä termarissa (puolessavälissä mittaria) mut lämppäri ei vaan kykene pistämään kampoihin sisään pääsevälle ulkoilmalle. Mä en jumalaatio keksi mistä se oikeen tulee...

Poissa ay28922

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: s80 '99 ei lämpiä sisältä.
« Vastaus #1 : 31.01.2012, 09:06:04 »
Voiko olla, että lämmityslaite ei mittaa sisälämpötilaa oikein. Et tosin kerro on automaattilämppäri vai millainen...

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: s80 '99 ei lämpiä sisältä.
« Vastaus #2 : 31.01.2012, 09:26:32 »
Kuulostaa siltä että joko automaatti ilmastointi on rikki. Tai lämppärin sisäkenno tukkeessa.
Mulla riittää lämpöä vaikka Ardic makaa varaston hyllyllä. Lohkis asennettu ja maskin alemmissa aukoissa suojat.

Jos automaatti ilmastointi niin pitääkö se sisäpuhallinta melko kovalla vai hiljaisella kun moottorissa on lämmöt noussu.
Jos kovalla niin se yrittää nostaa sisälämpöä (lämmönsiirtymisessä ongelma). Jos hiljaisella niin se olettaa että pyytämäsi sisälämpö on jo saavutettu (sisälämpöanturi rikki).

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: s80 '99 ei lämpiä sisältä.
« Vastaus #3 : 31.01.2012, 09:57:28 »
Tosiaan joo, lämppäri siis mallia automaatti. Ja kovalla puhaltaa. Ongelma ei siis ole kuuman ilman puute, taajamassa lämpimällä koneella ajellessa on myös kabiinissa lämmintä, vaan sisään paikasta x pyrkivän kylmän ilman määrä suhteessa lämmittimen tehoon. Mm ratin ja tööttinapin välistä sekä rattipylvään sisältä tulvii jääkylmää ilmaa näpeille ja munille, enkä mä yrityksistä huolimatta keksi mistä helvetistä se tulee...

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1680
Vs: s80 '99 ei lämpiä sisältä.
« Vastaus #4 : 31.01.2012, 10:04:42 »
Eikös museon puolella ollut jotain juttua pyyhinkoneiston moottorin alla olevasta reijästä, josta kylmä myös pääsee kabiinin puolelle vai muistanko ihan väärin.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: s80 '99 ei lämpiä sisältä.
« Vastaus #5 : 31.01.2012, 12:18:10 »
Mm ratin ja tööttinapin välistä sekä rattipylvään sisältä tulvii jääkylmää ilmaa näpeille ja munille, enkä mä yrityksistä huolimatta keksi mistä helvetistä se tulee...

Kuulostaa todella mukavalta.

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: s80 '99 ei lämpiä sisältä.
« Vastaus #6 : 31.01.2012, 20:37:44 »
Eikös museon puolella ollut jotain juttua pyyhinkoneiston moottorin alla olevasta reijästä, josta kylmä myös pääsee kabiinin puolelle vai muistanko ihan väärin.

Tämä täytyy tarkastaa. En päässyt halliin kun oli yks kuormuri siellä keräämässä motivaatiota, mutta pidetään mielessä. Varmaan ainoa paikka, mistä en vielä ole katsonut, kun on sen muovin alla.

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: s80 '99 ei lämpiä sisältä.
« Vastaus #7 : 23.01.2013, 06:34:31 »
Noniin palatkaamme taas vanhaan aiheeseen. Tuo aiemmin valittelemani kylmän iman vuoto paljastui pois paikaltaan olevaksi ohjauspylvään kumiksi sii pojinten vieressä, nyt ongelmana on ettei kabiiniin kertakaikkiaan tule lämmintä ilmaa. Yli-8 asteen pakkasella lämmityslaite ei enää pysty pistämään kylmälle vastaan. Tänään tuosa äsken töihin ajellessa sain pienen ahaa-elämyksen ja lukitin automaagilootan kolmoselle saadakseni moottorin ja sitä kautta vesipumpun pyörimään kovempaa ja kas perhana sehän auttoi. Hybin vähän mutta auttoi. Eli ongelma on selvästi se ettei jäähdytysneste kierrä kunnolla kennolla. Onko siellä joku venttiili mikä säätelee kiertoa vai onko systeemi ns vapaastivirtaava ja lämpötilaa säädellään sekoittamalla kylmää ja lämmintä ilmaa? Kuinka fileiksi kojetaulu täytyy silputa että kennon saa veke vai voisiko esim. Moottoritilan puolen putkista suoritettu huuhtelu auttaa asiaa? Eikös sitä ole sellaisia jäähdytysnestieen sekaan kaadettavia aineitakin joiden pitäisi liuottaa tukoksia? En millään viittis enää perata koko helvetin sisustaa jos ajan autolla enää pari kuukautta max

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: s80 '99 ei lämpiä sisältä.
« Vastaus #8 : 23.01.2013, 21:59:38 »
Elkää ny kaikki yhtä aikaa!!...

Joo, tämän päivän satoa:



Kenen vihoviimesen valopään idea on ollut haudata toi termostaatti tonne!!! Joutuu ahtoputkista lähtien purkamaan kottikärryllisen tavaraa edestä että sinne edes pääsee ja sillonkin käsikopelolla ja todella huonosti! Vieläkin hiukan epävarma olo menikö se uusi sinne kunnolla kun jäi se kansi keskeltä hiukan kaarelle irti siitä tiivistepinnasta mutta ei sieltä mitään tuntunut tulevan...



Ämpärissä niin kuumaa vettä kuin hanasta tulee sekä puteli STP radiator cleaneria, letkujen päät sisäkennon putkissa kiinni. Pyöritin porapumpulla puolisen tuntia mut ei sieltä ainakaan mitään silminnähtävää moskaa ämpäriin ilmestynyt...

Lämpötilaviisari pysyy nyt itseasiassa hieman alempana kuin ennen mutta vaikuttaisi siltä että lämpösiirtymä hytin puolelle olisi jonkin verran tehokkaampaa kuin aikaisemmin. Sisälämppärin kennosta ei tosiaan mainittavia moskia tullut, eikä jäähdytysneste itsessäänkään näyttänyt kamalan pahalta, mitä nyt hieman ruosteen väriä havaittavissa muttei mitenkään kamalasti. En nyt päässyt huuhtelemaan sitä koneen puolta systeemistä ulkona vallitsevan lämpötilan takia mutta toivotaan että hommasta oli edes jotain hyötyä, olen lykännyt tuon tekemistä iät ja ajat koska jotenkin aavistin homman olevan todella kettumainen tehdä, nyt se on sitten tehty ja varsinainen tulikoe päästään suorittamaan huomen aamulla töihin ajellessa.

Lieviä kauhun hetkiäkin tuli testilenkillä koettua kun kotipihassa jo kuulostelin että käypäs kone jotenkin räksyttäen, jonkin matkaa ajeltuani liiskasin lapun lattiaan ja ihmettelin että mitäs hemmettiä kun ei mitään tapahdu, auto nykii eikä ahdot nouse! Hetken pohdittuani ja ikkunasta hirveetä puhinaa kuunneltuani muistin et piti kait kiristää se ahtoputken lemmari ::) :D

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: s80 '99 ei lämpiä sisältä.
« Vastaus #9 : 23.01.2013, 23:19:39 »
Lämmityslaitehan tuossa(kin) on sekoitusilmatyyppiä, kuten jo kaikissa 30 vuotta on ollut.

Kannattaisi ehkä tutkia miten läpät liikkuvat vai liikkuvatko ollenkaan.

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: s80 '99 ei lämpiä sisältä.
« Vastaus #10 : 24.01.2013, 04:15:21 »
Kyllä ne vaikuttaisi liikkuvan kun testilenkillä juuri vaihtelin puhallusta jaloille, keskelle jne ja kyllä sieltä ihan oikeat surinat kuului ja ilmavirta vaihtoi kohdetta, samoin lämpötilaa säätäessä kuuluu ihan sellanen terhakka ääni mikä pitääkin.

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: s80 '99 ei lämpiä sisältä.
« Vastaus #11 : 24.01.2013, 07:15:26 »
Jes, taas tarkenee! Mahdoton sanoa varmaksi oliko se nyt sitten ilmalukko, paska termari, tukkeutunut kenno vai mikä, mut huu keers. Ei sieltä nyt vieläkään mitään bensa-autokuumaa ilmaa tule ja vartin saa ajaa -15 pakkasessa että alkaa puhaltaa mutta sentään tuo automaattiasento pystyy saavuttamaan 25 sisälämmöt. Mukavoittaa matkantekoa pottenssiin sata, todella kyrpä homma mut nyt se on tehty!

Ainoa pikkuketutus on ahtoputken irtonaisuuden takia palamaan jäänyt lambda-valo, täytyy se käydä kuittaamassa joku päivä.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy