Veikataan maajohtoa, tarkemmin sen kinnityspisteitä.
Kuin myös.... Totesin sen laturin ahterin ja imusarjan piuhan väliseksi heikoksi kontaktiksi omassani.
Syy mittaukseen oli klassinen. 2 vuotta vanha szajander 80Ah akku ja yöllä -27C auto jätetty viime viikon to illalla parkkiin (ulos) suoraan 300km reissulta. Aamulla klo 08 pyörittää kyllä mutta mittarivalot vilkkuivat ihan sammuksiin startatessa. Edellisenä aamuna oli pakkasta vain sen -22C ja tärähti tulille ihan nätisti.
Kaiken lisäksi lohkolämmittimen ajastimen kello oli jumittanut yöllä...

No, kikkailemalla sain auton käymään 25 min duunailun jälkeen. Jännite akun navoista oli n. 12 volttia mutta silti ähkyä kunnolla pyörittämiseen ei riittänyt ilman jännitenotkahdusta liian alas (joten joku akun kenno on sökö).
No, akku oli ostettu muutamaa päivää vaille 2 vuotta sitten mätänetistä. Kerroin tilanteen tiskillä ja kysyin mitä tehdään. No, etsittiin takuuta varten ostopäivä (minulla ei tietysti kuittia mukana), käteisosto löytyi ja siitä sitten tehtiin takuu juttu. Hämmästyttävän hyvää palvelua! Olin täysin äimän käkenä asiasta ja siitä kuinka kivuttomasti se sujui, enkä mennyt tiskille edes takuu mielessäni, vaan kertomaan mitä oli tapahtunut! :hello:
No, varmasti sillä on vaikutuksensa, että olen vakioasiakas siellä, mutta silti noin hyvää palvelua saa harvoin!

Any way, takaisin asiaan.
Mittasin tietysti kaikki mahdolliset jännitteet sen simahduksen ja yllätyksekseni laturi latasi jo tyhjäkäynnillä 14,2V (lämmin laturi/kone).
No, valot päälle. Jännite akun navoilla 13,98V. Takalasin/peilien lämppäri, pitkät ja penkin lämmitin päälle.
Akun navoilla 13,55V. Laturin ahterista mitattuna laturin runkoa vasten 14,2V.
Akun plussan ja laurin plussan välillä jännite-eroa sen 0,095V ja laturin rungon ahterin ja akun miinuksen välillä 0,55V.
Akun miinus - imusarja välillä häviötä 0,1V ja loput häviöt yllätys yllätys laturin rungon ahterin ja imusarjan väliseen piuhaan vähisivät sitten ne loput.
Kuorma normaaliksi ja jännite akun navoilla 13,98V. Kierroksilla 14,1V
Tuo 14V riittää normaalisti ehjälle akulle pitkässä ajossa (tunti tai enemmän), jotta akku saavutta normaalin täyden varauksen.
No, viikonloppuna oli la-su yönä sen -35C ja startti pyöritti ihan normaalisti uudella akulla, joka oli jätetty seisomaan samalla tavalla ja nyt ilman lohkolämmitintä kuin tiltanneella akulla. Pyöritti hyvin mutta kone käynnistyi vajailla pytyillä ja sammui. Homma toistettiin tarkoituksellisesti niin pitkään kunnes kone kävi itsekseen (liki parikymmentä kertaa).
No, latausjännitettä mittaamaan ilman kuomaa. Kone/laturi kylmä, latausjännite akun navoilla sen 14,8V ja siitä pikkuhiljaa hitaasti laskien laturin lämmetessä sinne 14,4V jänniteesen. Jätin kontin käymään lämpimäksi ja kabiinin kanssa. Kun konehuone oli lämmin, latusjännite taasen sen 14,2V.
Menee seuraavan öljynvaihdon yhteydessä laturin maadoitus syyniin, tulpat vaihtoon ja piuhat kanssa, virranjakajan kannen tarkistan (vaihdettu 10tKm sitten) ettei tarvi kikkailla, vaan kone käynnistyy pakkasestaklin normaalisti, kuten B230FK/FT/F moottorin tuleekin.

Ja juu, Bossilaisista latureista hiilisilta/jännitteensäädin on yleensä äärimmäisen helppo vaihtaa. Ainakin kaikissa volvoissa joista olen vaihtanut ja muistakin Bossilaisista. Yleensä pari ruuvia tms...