Toi SJS kommentti meni jossain kohtaa yli hilseen...
Noviisi turbohommissa :hello:
Nuo kaksi lausetta selittävät asian, eli kerrot että meni yli ymmärryksen ja toteat seuraavaksi olevasi noviisi.
Ja EI,
en missään nimessä ole mikään "guru" tai velho, mutta osaan kohtuuvaivalla laskea nämä asiat.
Laskuhan on todella simppeli, (selviää jopa ala-asteen matikalla) eli jos B20A koneessa on 82hv @ 1bar = normaali ilmanpaine, lisäät 1bar ahtopainetta, eli "tuplaat" paineet, niin vääntökin tuplaantuu. Mutta koska nuo ahtimet ovat niin pieniä että tukkeutuvat 120hv nurkilla (virtaus ei riitä), tarkoittaa tämä että 120hv/82hv = n.1,47 = 0,47bar ahtopaine, ja jos ahdin jaksaa pukata jonkun 1bar @ 3000rpm, tarkoittaa se että ahdin on "tukossa", eli ahtopaine laskee koska virtaus ei riitä.
Omassa vehkeessä ihan sama ongelma, ahtopaine 1,45bar @ 4100rpm -> 5500rp 1,3bar = ahdin tukossa, tosin se tuotti sen 408hv lähes koko tuolla alueella. Sama tulee sulle ongelmaksi, mutta koska ahdin on koo'oltaan (=virtausalalataan) alle 1/3 omastani, ja kone hengittää vakiona puolet, (82hv vs 167hv mulla vakiona) niin sulla on vieläkin pahempi ongelma, eli tehoalue tulee dieselmäiseksi, mutta kulutus bensakonemainen ja kahta kauheampi. Eli ts. tehoa ei ole, mutta kulutusta senkin edestä

Ja muistathan että sitten kun vääntö lisääntyy 160Nm->250-300Nm, tarvitset myös uuden kytkimen hyvin todennäköisesti ja M40 loota jos on, senkin kesto on kysymysmerkki.
Ilmoittele sitten penkkituloksia, ni saan nähdä miten "kartalle" osuin, vai menikö huti.
