No joo eiköhän nuo hienosäädöt ala oleen ny melkolailla hyvät..
Tarina alkaa siitä kun tajusin EGR-lähdön "tulpan" (laippa) vuotavan..

kiristin sen ja sitten otin koevedon ja pakopaine oli 1,8 bar ahtojen ollessa 1,5 bar. No tämähän olisi mennyt "säännön" max. pakopaine = 1,2 x ahtopaine kaavan mukaan justiin, mutta ajattelin että jos kuitenki hiukka vähemmän rasittais moottoria ja laskis ahtoja. Mittaukset suoritin samalla vaimennetulla teollisuusmittarilla, joten mittavirheitäkään ei pitäs olla..korkeintaan koeajajan silmissä..

Tuon "säännön" bongasin pariltakin foorumilta ja ajattelin että jos tuon alle saa niin hyvä, kuitenki autossa ajettavuus hyvä, vastaan kaasuun melko hyvin eikä viivekkään ole hirmuinen. Tämän hetkinen ahtopaine siis ~1,4 bar (hiukan pienemmällä bleedauksella), jolloin suurin sallittu laskennallinen pakopaine olisi 1,68 bar, joka kuitenkin onneksi on 1,6 bar.
Syöttöjä tuli myös rukattua.. aluksi ajattelin säätää vaan lisää perussyöttöä, mutta kun kierrokset jäivät nauramaan ja yläkierroksilla vetoja oli liian vähän sekä alakierroksilla savutus oli sietämätön, ainakin takana ajavalle, ajattelin että käännän muokatun karan maksimiin ja pienennän perussyöttöä. "Naurusta" päästiin, savutus oli silti runsasta alhaalla ja vetoja vieläkin liian vähän.. Päätin asentaa paikoilleen toisen noista omatekoisista karoista (syvin kohta 6-7mm, vert. vakio ~4mm). Laitoin sen äärimmilleen ja sääsin perussyöttöä hieman pienemmälle vielä, savutus väheni alhaalla riittävästi ja vetoja tuli ylös lisää ihan kivasti. Perussyötön pienennyksen johdosta myös vaikutti hieman siltä, että meno olisi alhaallakin parantunut..ei saa liikaa ruokaa.
Maksimi ahdoilla tummaa savua tulee vielä, mutta melko vähän. Tässä tapauksessa parempi rikkaalla kuin laihalla.

Ainaki omien tietojen mukaan, dieselkoneen operoidessa "stökiömetrisellä" hyötysuhteella tummaa savua tulee hiukan vaikka se "polttaa kaiken".
Huomena sitten totuuden hetki, eli penkkiin. Ja sen päätteeksi joko murehtimaan tai iloitsemaan hevosvoimia Kokkolalaisten Volvo-miittiin.

Perävälityksestä en ole varma, mutta uskon sen olevan se 3,54...saa toki kertoa mielipiteensä jos on melko varma, ettei se ole se. Tuolla Voimansiirto-puolella oli vaan juttua, että 240 deekuissa olis 3,54..mutta tiedä häntä

Ajattelin nimittäin sitä kautta laskea kierrosluvun nopeudella x, jotta voisin sitten varmistua kierrosluvusta penkissä huomena..jos sattuu ettei sitä muuten saada luotettavasti ulos koneesta.
Laittelen sitten penkkilappua tänne tuossa vkl:na.

E: Luin jostain, ettei näillä vakio kansilla (vakio nokalla) kannata tuosta pakopaineesta tuon enempää murehtia kun overlap on kuitenkin niin lyhyt, alkais poltteleen ensi kesäksi HX35 mutta...katsotaan.
