Elekma  Autoracing

760 IC "Musta pökäle"

  • 93 Vastauksia
  • 36537 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 IC "Musta pökäle"
« Vastaus #45 : 24.07.2012, 20:45:51 »
Tottakai alipainetehostin on myös turbomoottorissa alipainetoiminen. Alipainesäiliön tarkoitus on säilyttää alipaine jarrutehostimessa myös ahdoilla.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8991
  • Teiden tukko
Vs: 760 IC "Musta pökäle"
« Vastaus #46 : 24.07.2012, 20:49:21 »
Eikö sillä ole jarrujen tehostuksen kanssa mitään tekemistä? Kun kuitenkin ylipaine on läheskokoajan päällä ja alipainetta tarvitaan tehostukseen? vai eroaako turbon tehostin jotenkin normaalista, että se toimisin "päin vastoin"?

Eihän ahtopaine ole kuin hetken kerrallaan päällänsä ja sen aikaa takaisku hoitaa homman ettei ylipaine pääse väärään paikkaan. Yleensä kun jarrutetaan, on kaasupoljin ylhäällä ja täten alipaine vaikuttaa jokapaikkaan, johon sen kuuluukin, myös sinne jarrutehostimeen.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 IC "Musta pökäle"
« Vastaus #47 : 24.07.2012, 20:53:51 »
Jos aletaan nakkia polttamaan osuuskaupan pihassa, niin se jarru tarttee olla päällä myös ahdoilla, jotta volvo ei mene seinästä läpi.(kumin poltto tilanteessa)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8991
  • Teiden tukko
Vs: 760 IC "Musta pökäle"
« Vastaus #48 : 24.07.2012, 20:55:04 »
Jos aletaan nakkia polttamaan osuuskaupan pihassa, niin se jarru tarttee olla päällä myös ahdoilla, jotta volvo ei mene seinästä läpi.(kumin poltto tilanteessa)

Jos jarrua ei ihan älyttömästi pumppaa niin kyllä se poljin sen hetken pehmeenä pysyy. :juhau:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Juhuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 IC "Musta pökäle"
« Vastaus #49 : 24.07.2012, 21:01:45 »
Jos jarrua ei ihan älyttömästi pumppaa niin kyllä se poljin sen hetken pehmeenä pysyy. :juhau:
Säiliöttömästä ratkaisusta kokemusta? :D

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8991
  • Teiden tukko
Vs: 760 IC "Musta pökäle"
« Vastaus #50 : 24.07.2012, 21:07:00 »
Säiliöttömästä ratkaisusta kokemusta? :D

Täytyy myöntää että en ole koskaan polttanut rengasta...  :P Mutta noin yleisesti kun sammuksissa olevan auton jarrua painaa niin kyllä se muutaman kerran antaa pumpata ennenkuin alipaine sieltä rupee katoamaan.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9028
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 760 IC "Musta pökäle"
« Vastaus #51 : 24.07.2012, 21:56:12 »
Eikö sillä ole jarrujen tehostuksen kanssa mitään tekemistä? Kun kuitenkin ylipaine on läheskokoajan päällä ja alipainetta tarvitaan tehostukseen? vai eroaako turbon tehostin jotenkin normaalista, että se toimisin "päin vastoin"?

Mihis sitä käyttöjarrua tarvii jos moottori on seis. Pysäköintiä varten on seisontajarru.

Bensaturboissa käytetään takaiskuventtiiliä imusarjan ja alipainejärjestelmän välissä. Bensaturbohan on alipaineen puolella heti kun löysää kaasun.

Dieseleissä ei imusarjasta juuri löydy alipainetta joten niissä alipainetta tuotetaan erillisellä alipainepumpulla. Vastaava apupumppu on myös PRV:ssä, vaikka se onkin bensavapari niin ilmeisesti alipaine ei muuten riittäisi.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1522
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 760 IC "Musta pökäle"
« Vastaus #52 : 24.07.2012, 23:09:26 »
Se alipaine säiliö on VAIN ja ainoastaan lämmityslaitteen puhalluksen suunnan+lämmön säätöjä varten jotta lämppärin alipaine säätimillä on alipainetta käytettävissä myös silloin kun ajetaan "lappu lattiassa" oli kyseessä vapari tai turbo. Jos kyseistä säiliötä ei olisi niin kaasupohjassa alkaisi lämmityslaite puhaltamaan ihan minne sattuu.
Jarrutehostimen toimintaan se ei vaikuta mitenkään.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 IC "Musta pökäle"
« Vastaus #53 : 25.07.2012, 15:22:23 »
Siitä, että jarruihin se ei vaikuta suonen olla hieman eri mieltä! Itselläni ainakin säiliö haarautuu takaiskuventtiilin kera jarrutehostimelle. Tosin siitä en voi olla varma onko säiliö alun perin kytketty niin, että haarautuu jarrutehostimelle. Itselläni ainakin alipainesäiliöstä menee letkut lämmityslaitteelle, alipainetehostimelle ja tietenkin imusarjaan.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1522
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 760 IC "Musta pökäle"
« Vastaus #54 : 25.07.2012, 22:58:47 »
Omata
Siitä, että jarruihin se ei vaikuta suonen olla hieman eri mieltä! Itselläni ainakin säiliö haarautuu takaiskuventtiilin kera jarrutehostimelle. Tosin siitä en voi olla varma onko säiliö alun perin kytketty niin, että haarautuu jarrutehostimelle. Itselläni ainakin alipainesäiliöstä menee letkut lämmityslaitteelle, alipainetehostimelle ja tietenkin imusarjaan.
Omat kokemukset rajautuu vain b200e, b230ft ja b200et koneellisiin joissa aikanakin oli jarrutehostin oman alipaineletkun+takaiskun takana ja painesäiliölle oli sitten oma nippa imusarjassa + oma takaisku

Edit. mikähän härö teksti tonne lainauksen eteen oli oikein tullut  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 27.07.2012, 01:47:34 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 IC "Musta pökäle"
« Vastaus #55 : 26.07.2012, 00:03:17 »
OmataOmat kokemukset rajautuu vain b200e, b230ft ja b200et koneellisiin joissa aikanakin oli jarrutehostin oman alipaineletkun+takaiskun takana ja painesäiliölle oli sitten oma nippa imusarjassa + oma takaisku

Taas mulla meni ohi. :o

http://fi.wiktionary.org/wiki/omata

Miten voit omata tiedon, jos et tiedä?

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 IC "Musta pökäle"
« Vastaus #56 : 26.07.2012, 14:38:47 »
Taas mulla meni ohi. :o

http://fi.wiktionary.org/wiki/omata

Miten voit omata tiedon, jos et tiedä?

Olipa huono puujalka.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 IC "Musta pökäle"
« Vastaus #57 : 26.07.2012, 23:00:02 »
Aika hyvin tuli tänään ruuvailtua. Turbo on paikallaan "ei halkomallin" pakosarjan kera, kaikki koneen sähköt ja alipaineet.
Pumppasin vollesta tankin tyhjäksi ja kippasin uutta pensaa tankkiin.
Sen verran kaivelin arkistoani, että löysin 0 280 140 502 tyhjäkäyntimoottorin. Pulttasin kiinni ja väänsin virta-avainta: KÄYNTIINHÄN se tärähti.
Huomenna pitää käydä ostamassa ilmansuodatin ja apulaitehihnat, sekä pulttailla kaikki vesi- ja ahtoletkut kiinni, niin saa käytettyä lämpöiseksi.

Nyt raapasen kännit. <Kippis>


Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 IC "Musta pökäle"
« Vastaus #58 : 27.07.2012, 15:19:49 »
Ilmanputsarille pikkutuunausta.
Tuloilmaputkessa oleva kuristin mäkeen, niin 48mm reikä isonee 71 milliseksi.
Talviasennon mekanismi sekä tuloputki pois, ja putken paikalle kuvassa näkyvä spaypullonkorkki liimalla kiinni.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 IC "Musta pökäle"
« Vastaus #59 : 28.07.2012, 18:37:08 »
Olisi kannattanut vuokrata kääpiö asentamaan kytkin- ja jarrupoljin.
Kolmen tunnin taistelulla ne meni ja samalla poistui HA-3121 ja HA-5161 orkkis vahvarit sekä pari clarionin häiriön poistajaa.

 

Carcom Oy  Elekma