Autodiagnoosi  Carcom Oy

Lambdan johtoja etsimässä.

  • 33 Vastauksia
  • 9293 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Lambdan johtoja etsimässä.
« Vastaus #15 : 27.02.2012, 20:46:42 »
Tällaista löyty:

downpipessa lambda, ei kytketty!
katissa toinen lambda, kytketty. Ei anna tietoja!

downpipen lamdassa oli niin lyhyet johdot ettei niitä saa kaikkia kytkettyä. Ellei irroita sitä ensin.

Riittääkö, jos edes osan saisi kytketty?
Esim: vihreäjohto downpipen lamdaan, valkoiset antaisi olla katissa (nämät ovat liian lyhyet downpipessa).
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Lambdan johtoja etsimässä.
« Vastaus #16 : 27.02.2012, 21:08:16 »
Eiköhän ne ole poikki siksi, että se lampaada on sökö...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: Lambdan johtoja etsimässä.
« Vastaus #17 : 27.02.2012, 21:11:05 »
Riittääkö, jos edes osan saisi kytketty?
Esim: vihreäjohto downpipen lamdaan, valkoiset antaisi olla katissa (nämät ovat liian lyhyet downpipessa).

Kyllä se lambda tarvii sen lämmityksen, ei se muuten pelaa. Joku vissiin jo mainitsi, että signaali (0-0,8 V jännite) tulee vihreää pitkin ja bosch-liittimessä menee lämmitys, 12 V, lambdalle.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Lambdan johtoja etsimässä.
« Vastaus #18 : 28.02.2012, 07:49:21 »
Kyllä se lambda tarvii sen lämmityksen, ei se muuten pelaa. Joku vissiin jo mainitsi, että signaali (0-0,8 V jännite) tulee vihreää pitkin ja bosch-liittimessä menee lämmitys, 12 V, lambdalle.

Lämmitys ei ole millään lailla pakollinen lambdalle. Rupeaa ainoastaan näyttämään nopeammin oikeita lukemia.

Ja ysissäkin on uudempaakin liitintä tuossa lambdassa, jossa kaikki on yhdessä pötkössä, eikä vihreää johtoa enää ole olemassakaan (hetki sitten olleessa kuvassa oli uudempi jo).

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Lambdan johtoja etsimässä.
« Vastaus #19 : 28.02.2012, 10:28:38 »
Mihin muuhun lambdan pitäisi vaikuttaa, muutakuin siihen että kone käy rikkaalla ja syö enempi bensaa?

En ole huomannut mitään poikkeavaa ajossa eikä tyhjäkäynnissä.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Lambdan johtoja etsimässä.
« Vastaus #20 : 28.02.2012, 10:38:21 »
Lämmitys ei ole millään lailla pakollinen lambdalle. Rupeaa ainoastaan näyttämään nopeammin oikeita lukemia.
Kyllä se tarvii sen lämmityksen, kahdessa autossa tullut kokeiltua että jos lämmityksen ottaa ajossa poies niin pian lambda lakkaa näyttämästä mitään.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: Lambdan johtoja etsimässä.
« Vastaus #21 : 28.02.2012, 10:41:00 »
Ei se välttämttä vaikutakkaan muuhun. Maailman sivu on tehty ruiskuja ilman lambdaa, esim. vanhemmissa 740-turboissa motronic. Tämmöinen kapeakaistalambda antaa 1 tai 0 tyyppisen tiedon siitä, onko seos rikas vai laiha: Laihalla seoksella signaalijohdosta on mitattavissa alle 0,5 voltin jännite ja rikkaalla yli 0,5 volttia. Toimiessaan, eli kun ruisku tämän tiedon perusteellaa säätää seosta, lukema heiluu 0,2-0,8 voltissa. Sitä voi seurailla ajossakin ihan yleismittarilla. Suurin murhe lambdattomassa rikkaassa käynnissä taitaa olla öljyjen likaantuminen, jos ei kulutus häiritse...

Joissakin ruiskuissa mennään ns. "Limb home" moodiin jos lambdan signaali puuttuu, jolloin käydään ihan reilusti rikkaalla ja vajailla tehoilla, mahtoikos näin olla jossain LH 2.4?
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Lambdan johtoja etsimässä.
« Vastaus #22 : 28.02.2012, 11:54:50 »
Ei se välttämttä vaikutakkaan muuhun. Maailman sivu on tehty ruiskuja ilman lambdaa, esim. vanhemmissa 740-turboissa motronic. Tämmöinen kapeakaistalambda antaa 1 tai 0 tyyppisen tiedon siitä, onko seos rikas vai laiha: Laihalla seoksella signaalijohdosta on mitattavissa alle 0,5 voltin jännite ja rikkaalla yli 0,5 volttia. Toimiessaan, eli kun ruisku tämän tiedon perusteellaa säätää seosta, lukema heiluu 0,2-0,8 voltissa. Sitä voi seurailla ajossakin ihan yleismittarilla. Suurin murhe lambdattomassa rikkaassa käynnissä taitaa olla öljyjen likaantuminen, jos ei kulutus häiritse...

Joissakin ruiskuissa mennään ns. "Limb home" moodiin jos lambdan signaali puuttuu, jolloin käydään ihan reilusti rikkaalla ja vajailla tehoilla, mahtoikos näin olla jossain LH 2.4?
Lamda-säädöstä Suomeksi
http://www.motomatti.fi/2011/12/ilma-polttoaineseoksen-vaikutus.html

Yleismittarilla on pirun vaikeaa mitata oikeasti tuota kapeakaista-lamdaa, sillä se reagoi niin nopeasti, että jokaisen pytyn päästöarvot näkyvät omana pulssinaan. Yleismittarit taasen mittailevat niin hitaasti, että on täysin sattuman kauppaa, mihin kohtaan mittaustapahtuma osui.

Oskilloskoopilla näkeekin sitten enemmän.

Totta, ruiskutuksen voi tehdä ilman lamdaa, mutta järkevää se ei mielestäni ole. Eikä tosin täytä nykyisiä päästönormeja. Vähän sama juttu, kuin yrittäisi säätää venttiilinvälyksiä pajavasaralla.

Lamda-anturilla on myös se hyöty, että moottorin ohjaus osaa kompensoida sen avulla järjestelmän muutoksia. Vaikkapa pientä bensanpaineen laskua (laihempi seos) tai sen nousua. Yms. seikkoja, joten se lamdan läsnäolo tekee moottorinohjauksen elinkaarta pidemmaksi ja itsediaknostiikan helpommaksi. Toisin sanoen LH osaa säätää sen avulla itseään ja parametrejään.

Ja kyllä LH osaa jo tuon himaan nilkuttamisen, kuten kaikki sitä uudemmatkin. Lamdan paukahtaminen ja sitä seuraava yyber rikastaminen (LH:ssa) on tehty moottorin suojaamiseksi nakutukselta tms. moottorin surmilta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

hevonen

  • Vieras
Vs: Lambdan johtoja etsimässä.
« Vastaus #23 : 28.02.2012, 14:03:14 »
Juu ja saman tekee jos immu roppaa... Mennään tyyliin ämpärillä bensaa ja huipputeho puuttuu(liian rikkaalla).
Tarkoittaa matka-ajossa normaalin 8.5 litraa satasella sijaan ei niin millään alle kympin... BTDT.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Lambdan johtoja etsimässä.
« Vastaus #24 : 28.02.2012, 17:53:33 »
Nyt on ajettu noin 20km ilman lambdanlämmitintä! Vikavalo palaa, kun moottori on kylmä. Lämpimänä valo ei pala!

Vaikea vielä sanoa kulutuksesta taikka tehoista mitään...


Jos tuolla tavalla toimii viikonloppuun asti, niin teen sinne vielä kunnon johdot.  :)

V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Lambdan johtoja etsimässä.
« Vastaus #25 : 28.02.2012, 18:33:15 »
Ja kyllä LH osaa jo tuon himaan nilkuttamisen, kuten kaikki sitä uudemmatkin. Lamdan paukahtaminen ja sitä seuraava yyber rikastaminen (LH:ssa) on tehty moottorin suojaamiseksi nakutukselta tms. moottorin surmilta.
En vieläkään ole keksinyt, mistä tuo yber-rikastaminen tulisi? Jos lambaada oikeesti hajoaa, ei LH saa sieltä mitään tietoa ja silloin mennään vakiokartalla -> ei tee mitään havaittavaa eroa moottorin toimintaan vakiokoneessa, mitä nyt vikavalo palaa. Ja testattuna rimaa hipoen menisi savuistakin läpi tuollain. Sittenhän se rikastaa jos se lyö jotenkin oikoseen 0V sen lambaadasignaalin tai muuta eksoottista...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: Lambdan johtoja etsimässä.
« Vastaus #26 : 28.02.2012, 19:22:02 »
Matkustajan puolella iskaritolpan takapuolella johtonipussa kaksi liitintä. Ensimmäinen pelkkä apiko, suojattu paksulla kumisuojalla ja muistaakseni vihreä johto (signaali). Toinen liitin on kaksijohtoinen ja sellainen "bosch" liitin (lämmitys). Siitä lähtee lambdan johdot tulipeltiä myöten auton alle kardaanitunnelin kyljessä.
Tämä ohje koskee vapareita  :)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

EVO8

  • Vieras
Vs: Lambdan johtoja etsimässä.
« Vastaus #27 : 28.02.2012, 20:25:53 »
En vieläkään ole keksinyt, mistä tuo yber-rikastaminen tulisi? Jos lambaada oikeesti hajoaa, ei LH saa sieltä mitään tietoa ja silloin mennään vakiokartalla -> ei tee mitään havaittavaa eroa moottorin toimintaan vakiokoneessa, mitä nyt vikavalo palaa. Ja testattuna rimaa hipoen menisi savuistakin läpi tuollain. Sittenhän se rikastaa jos se lyö jotenkin oikoseen 0V sen lambaadasignaalin tai muuta eksoottista...

"Check engine light - CEL and limp-home mode":

Limp-home mode is the protective mode that the ECU reverts back to when something is faulty to protect the engine. When the ECU is in limp-home mode the ECU/EZK use a base map that is very rich and the ignition is retarded a lot. This is just for getting home to fix the problem, or to and from the Volvo dealer or the shop who will fix the problem for you.

The reason that the CEL comes on has many reasons. The main reasons will be explained here.

If the ECU/EZK chip is faulty or has a bad checksum in the software it will light the CEL and go into limp-home mode.

If the ECU/EZK has a problem (something broke) it will light the CEL and go into limp-home mode.

If the ECU has reached its adapting limits (if it is running too lean or too rich and can´t adjust it) it will light the CEL and go into limp-home mode.

If a vital component is broken or disconnected from the ECU/EZK it will light the CEL and go into limp-home mode.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5848
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambdan johtoja etsimässä.
« Vastaus #28 : 28.02.2012, 20:35:23 »
Jos lambda puuttuu, kulutus nousee sellaisen 5-10l/100km. Muuten sitä ei oikein huomaakkaan muuten kuin joistain pienistä käynti häiriöistä ja lambdavalon palamisesta.
Lambda vaatii sen lämmityksen, etenkin jos lambda on katalysaattorissa. Se on niin kaukana koneesta että jäähtyy eikä näytä oikein ja tulee ongelmaa. Jos lambda olisi suoraan pakosarjan jälkeen, silloin voisi koneen lämpö riittää.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Lambdan johtoja etsimässä.
« Vastaus #29 : 28.02.2012, 20:43:35 »
Jos lambda puuttuu, kulutus nousee sellaisen 5-10l/100km. Muuten sitä ei oikein huomaakkaan muuten kuin joistain pienistä käynti häiriöistä ja lambdavalon palamisesta.
Lambda vaatii sen lämmityksen, etenkin jos lambda on katalysaattorissa. Se on niin kaukana koneesta että jäähtyy eikä näytä oikein ja tulee ongelmaa. Jos lambda olisi suoraan pakosarjan jälkeen, silloin voisi koneen lämpö riittää.

Mulla on nyt vihreäjohto downpipen lambdassa kiinni. Se ainakin lämpenee  8)
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

 

Futurez  Kulkukoira