Race.fi  Puotilan autokorjaamo

S60 '02 D5 - katalysaattori

  • 13 Vastauksia
  • 6934 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1108
  • www.vrcf.fi
S60 '02 D5 - katalysaattori
« : 09.03.2012, 10:22:15 »
Vanhassa D5 ei ole hiukkasloukkua. Alkupäässä on pari pönttöä, jota kutsutaan katalysaattoriksi. Mitä ne tekee? Kuulemma ahistavat melkoisesti. Mitä seuraa jos pöntöt tyhjäisi?

Poissa Ticsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 '02 D5 - katalysaattori
« Vastaus #1 : 09.03.2012, 18:23:02 »
No siis katalysaattorithan putsaa pakokaasuja. Tyhjentäminen voi olla himppusen vaikeaa, koska siellä on semmonen kennosto minkä läpi kaasut kulkee. Helpompi laittaa suoraa putkee tilalle, mutta kannattaako niin minun mielestä ei. Leimasta ei ainakaan mene läpi ja tehon lisäyskään tuskin kummosta on. Yläkierroksille voi tulla vähän lisää, mutta useimmissa sitten alavääntö kärsii.. tai näin ainakin bensakoneissa. Dieselistä en mene vannomaan. Useimmat moottorit tarvii kuitenkin pientä vastapainetta. Jos virittämään alkaa muuten autoo niin sitten kannattas harkita siihen tarkotettuja katalysaattoreita niin saa vielä leimastakin läpi.

Paikalla anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5523
  • Volvo V70
Vs: S60 '02 D5 - katalysaattori
« Vastaus #2 : 09.03.2012, 19:13:53 »
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 '02 D5 - katalysaattori
« Vastaus #3 : 10.03.2012, 07:28:59 »
No siis katalysaattorithan putsaa pakokaasuja. Tyhjentäminen voi olla himppusen vaikeaa, koska siellä on semmonen kennosto minkä läpi kaasut kulkee. Helpompi laittaa suoraa putkee tilalle, mutta kannattaako niin minun mielestä ei. Leimasta ei ainakaan mene läpi ja tehon lisäyskään tuskin kummosta on. Yläkierroksille voi tulla vähän lisää, mutta useimmissa sitten alavääntö kärsii.. tai näin ainakin bensakoneissa. Dieselistä en mene vannomaan. Useimmat moottorit tarvii kuitenkin pientä vastapainetta. Jos virittämään alkaa muuten autoo niin sitten kannattas harkita siihen tarkotettuja katalysaattoreita niin saa vielä leimastakin läpi.
Menee kyllä leimasta läpi, dieselissä kun katin poisto ei vaikuta päästömittauksiin tai siis mitataan eri asioita kun ne mitä katti puhdistaa. Sit on asia erikseen jos vetää suoraa putkee tilalle niin inssi voi hylätä koska ei oo niitä katteja paikallaan.
S60 T5

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1108
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 '02 D5 - katalysaattori
« Vastaus #4 : 11.03.2012, 10:39:52 »
Olin nähnyt tuon Anssi68:n linkin viestit aiemmin, mutta laitoin kysymyksen tähän, ymmärtääkseni "enemmän luettuun" osioon. Mitään suoria putkia ei ole aikomuksena laittaa, mutta jotkut on tyhjännyt pöntöt yläpuolelta, jonne katsastussetän silmä ei näe, avaamalla pöntöt ja migillä takas kiinni.
Joku oli todennut, että ainakin savutus vähenee, mikä lienee seurausta siitä, että moottori saa paremmin happea/ilmaa jos vanhan käytetyn ilman (lue: pakokaasut)  poistumista haittaavat elementit on pois tieltä.
Bensamoottoriin vertaaminen on aika hankalaa kun sitä oikeasti säädetään katin luona olevien antureiden perusteella. Tietääkseni dieselissä moista toimintoa ei ole lainkaan. En ole löytänyt mistään tietoa, mitä saastetta diesel-kat puhdistaa pakokaasuista. Hiukkasloukku on paljon helpommin ymmärrettävissä.

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: S60 '02 D5 - katalysaattori
« Vastaus #5 : 11.03.2012, 15:16:54 »
Joku oli todennut, että ainakin savutus vähenee, mikä lienee seurausta siitä, että moottori saa paremmin happea/ilmaa jos vanhan käytetyn ilman (lue: pakokaasut)  poistumista haittaavat elementit on pois tieltä.
Tämä on taas niitä Esson baari juttuja.

 Fakta: Katalysaattori pienentää nokihiukkasten kokoa.

Dieseleissä käytettävä hapetuskatalysaattori  vähentää erityisesti co ja hc päästöjä. Ilman kattia tuon ikäiset dieselit ei olisi täyttäneet uutenakaan euro 3 normia co ja hc päästöjen osalta.

Toivottavasti meilläkin siirrytään dieselienkin katsastuksessa kivikaudelta nykyaikaan ja ruvetaan mittaamaan oikeasti pakokaasupäästöjä.  O0




Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1108
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 '02 D5 - katalysaattori
« Vastaus #6 : 11.03.2012, 20:37:00 »
Tämä on taas niitä Esson baari juttuja.

 Fakta: Katalysaattori pienentää nokihiukkasten kokoa.

Dieseleissä käytettävä hapetuskatalysaattori  vähentää erityisesti co ja hc päästöjä. Ilman kattia tuon ikäiset dieselit ei olisi täyttäneet uutenakaan euro 3 normia co ja hc päästöjen osalta.

Toivottavasti meilläkin siirrytään dieselienkin katsastuksessa kivikaudelta nykyaikaan ja ruvetaan mittaamaan oikeasti pakokaasupäästöjä.  O0

Näitä faktoja tässä juuri kysellään. Sinänsä mielenkiintoista, että katalysaattori pienentää nokihiukkasten kokoa kun niin monet ovat huolissaan juuri niistä pienhiukkasista, mitä pienempiä, sitä pahempia.  ;)

Vähän kahlasin netissä ja joku kertoi faktana, että eräitä johtotähtiä, joiden mittarissa on puoli miljoonaa ja vikavalot palaa, korjataan merkkikorjaamoissakin poistamalla katin sisukset. Syynä on katin tukkeutuminen ja siitä huono palaminen moottorissa. Volkkarin koneissa oli tapahtunut useammalle katin sisuksien irtoamista ja ajautumista ulostuloputken tukkeeksi.
Uudemmat, hiukkasloukulla varustetut, näyttävät kuulemma katsastuksessa nollaa hiukkasten kohdalla mutta voi sitä loukun puhdistusta tuolla liikenteessä, matkan varrella kerääntynyt noki poltetaan sitten kerralla putkesta ulos. Silloin ei näytä kovin pieniltä nuo hiukkaset. Ekojen hiukkasloukullisten kulutus nousi noin litralla noiden lisätoimenpiteiden vuoksi. Ei ainakaan nykymittapuun mukaan tähtäimessä oleva CO2 päästö ole trendin mukainen jos menovettä kuluu 20% enemmän. No tuota ongelmaa on kai saatu pienennettyä uudemmissa malleissa, ei kulutus osin vieläkään ole D5 koneissa yhtä pieni kuin oli 10 vuotta sitten.

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: S60 '02 D5 - katalysaattori
« Vastaus #7 : 12.03.2012, 10:40:53 »

Vähän kahlasin netissä ja joku kertoi faktana, että eräitä johtotähtiä, joiden mittarissa on puoli miljoonaa ja vikavalot palaa, korjataan merkkikorjaamoissakin poistamalla katin sisukset. Syynä on katin tukkeutuminen ja siitä huono palaminen moottorissa. Volkkarin koneissa oli tapahtunut useammalle katin sisuksien irtoamista ja ajautumista ulostuloputken tukkeeksi.

Suhtaudun hieman varauksella siihen tietoon, että merkkihuollossa lähdettäisiin tekemään autosta tyyppihyväksynnän vastainen ja siten tieliikenteeseen kelpaamaton. Kun liike lisäksi saa rahaa myös uuden katalysaattorin myynnistä ja asentamisesta, en näe järkeä moisessa.

Volkkarin (niinkuin muidenkin merkkien) katin sisäkalujen irtoamisia on onllut, kun palamatonta bensiiniä on päässyt puolavioista johtuen riittävästi jälkipotettavaksi katalysaattorissa, mutta näidenkin pitäis olla jo taakse mennyttä elämää. Näisäkin tapauksissa sinne on merkkiliikkeessä varmasti laitetu uusi katti, eikä ehdotettukaan mitään rautakangella sisuskalut pois juttua.

Toki voihan joku merkkiliike tällaista tehdäkin, mutta ei se kovin pitkänäköiseltä vaikuta ainakaan maahantuojan/valmistajan näkövinkkelistä katsottuna.

Uudemmat, hiukkasloukulla varustetut, näyttävät kuulemma katsastuksessa nollaa hiukkasten kohdalla mutta voi sitä loukun puhdistusta tuolla liikenteessä, matkan varrella kerääntynyt noki poltetaan sitten kerralla putkesta ulos. Silloin ei näytä kovin pieniltä nuo hiukkaset.
Niin siis ne hiukkaset poltetaan siellä hiukkassuodattimessa sen regeneroinnin aikana suodattimen lämpötilaa nostamalla. ei sieltä tule sillloinkaan hiukkasia ulos pakoputkesta.

Ekojen hiukkasloukullisten kulutus nousi noin litralla noiden lisätoimenpiteiden vuoksi. Ei ainakaan nykymittapuun mukaan tähtäimessä oleva CO2 päästö ole trendin mukainen jos menovettä kuluu 20% enemmän. No tuota ongelmaa on kai saatu pienennettyä uudemmissa malleissa, ei kulutus osin vieläkään ole D5 koneissa yhtä pieni kuin oli 10 vuotta sitten.
Toki kulutus hieman nousee hiukkassuodattimen käytön myötä, mutta vaihtoehtoa ei ole, jos tarkoitus on vähentää päästöjä. Pääosa ihmisistä jattelee vain noita hiilidioksidipäästöjä, mutta oikeasti ne muut päästöt on elämän kannalta vaarallisempia. Siksi niihin maailmalla päästönormein puututaankin.

Päästöjen pienentäminen maksaa aina, mutta sen tarkoituksen ymmärtää, kun menee Suomesta käymään itänaapurissa ja käy vaikka kuolan niemimaalla katsomassa tehtaiden ympäristöä. Siellä ei haluttu vähentää päästöjä, kun se maksaisi, nythän siellä ei kasva mikään. :'(

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1108
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 '02 D5 - katalysaattori
« Vastaus #8 : 12.03.2012, 16:10:55 »
Niin siis ne hiukkaset poltetaan siellä hiukkassuodattimessa sen regeneroinnin aikana suodattimen lämpötilaa nostamalla. ei sieltä tule sillloinkaan hiukkasia ulos pakoputkesta.

Kiitos lisätiedoista. Tuo lämpötilan nosto on tuttu juttu, mutta mitä sieltä putkesta tulee ulos ellei hiukkasia? Siis niin sakea musta pölly kuitenkin? Kuski kuulemma näkee taustapeilistä milloin regerointi on käynnissä.

Poissa dee viis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 '02 D5 - katalysaattori
« Vastaus #9 : 12.03.2012, 20:28:05 »
ittekkin tossa tyhjentelin pöntöt! savun pölläytys ainakin hävisi kun on lastutettu niin tuppas vähän pölläyttämään! jännä suhina rupesi kuulumaan tämän operaation jälkeen putkesta! varmaan johtuu tuosta kun ei enää se kenno siellä ahdista?

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1108
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 '02 D5 - katalysaattori
« Vastaus #10 : 13.03.2012, 07:31:35 »
Onko toi suhina jotenkin häiritsevää? Kuuluuko kabiiniin asti vai ulkona vain? Osaatko arvioida kulkupuolta kun "musta pölly muuttui momentiksi" eli poltetaan kaikki polttoaine mikä koneeseen syötetään?

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S60 '02 D5 - katalysaattori
« Vastaus #11 : 13.03.2012, 08:13:35 »
ittekkin tossa tyhjentelin pöntöt! savun pölläytys ainakin hävisi kun on lastutettu niin tuppas vähän pölläyttämään! jännä suhina rupesi kuulumaan tämän operaation jälkeen putkesta! varmaan johtuu tuosta kun ei enää se kenno siellä ahdista?

Saako tuota enää katsastettua runsaiden päästöjen takia koska katalysaattorikin on poistettu?

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 '02 D5 - katalysaattori
« Vastaus #12 : 13.03.2012, 10:18:26 »
Saako tuota enää katsastettua runsaiden päästöjen takia koska katalysaattorikin on poistettu?
4:ssä postauksessa vastaus  ;)
S60 T5

Poissa karpiaavi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 '02 D5 - katalysaattori
« Vastaus #13 : 18.03.2012, 09:46:12 »
Tähän voi vastata ilman mutua että menee ainakin 535 -05 bemu läpi leimasta ilman kattia ja partikkelisuodinta.

 

RallyBaron  Samppasport