Vaihdoin tuossa lambda-anturin kotvanen sitten. Anturi on mätänetistä se ~50,- hintainen. Orkkis anturi irtosi helposti, kunhan sen lambda-hylsyn sai soviteltua sen päälle (voimalla). Kiristysmomentti anturille oli yllättävän pieni, eli anturi irtosi ilman väkivaltaa.
No, pari minuuttia ehdin ajella kun vika valo syttyi. Tien poskeen parkkiin ja vikakoodeja lukemaan... Ei lambda signaalia kertoi LH. No tietysti unohdin liittimen irti.

Liitin paikalleen ja vikakoodit nollaten. Vikavalo pysyi pimeäni sen 40km opetuslenkin, jossa testailin pannun toimintaa.
Tosin ensimmäistä kertaa pihalle pysähdyttyäni huomasin rusetin punastelevan!

Enkä sentään niin tuhmia puhunut, että punasteluun olisi aihetta.

Tein muutamia vetoja täyskaasulla sinne motarinopeuksiin. Ja rauhallisia kiihdytyksiä sinne talvigummien rajoille.
Pääsääntönä pata tuntui pirteämmälle ja kulkuhaluiselle.

Ainoastaan se ns. nykäisy tms. vedon heikkous siinä 3200-3400 välissä avosandaalilla oli ajoittain hyvin selkeä ja ajoittain puuttui kokonaan. Tämä oire on vaivannut merikonttia jo ahtojen nostosta asti. Vakiolastulla se nakutti selkeästi noilla kierroksilla. Muutetulla lastulla taasen ei. Ongelma esiintyy vain tuolla kapealla kierroslukualueella, eikä missään muualla.
Ja juu, pata on B230FK 0,8bar ahdoilla, AW71L sen jatkona.
Pois otettu lambda oli ihan ehta Bosch ja näytti "hitusen" ikääntyneelle ulkoisesti. Turbon puolella oli valkoinen ja pölyävä pinnoite (syntynyt jotenkin pakokaasuista) ja takapuolella sellainen liki maitokahvin värinen kova pinnoite.
Purin pintapellin pois anturin päältä ja samanlainen maitokahvin välinen kova ja hauras pinta oli itse lambda-anturinkin päällä. Lohkaisin palasen siitä pois ja sen alta paljastui kaunis valkoinen pinta. Vaikutti sille, että tuo vaalean ruskea pinnoite ei kuulunu anturiin.
En tientenkään nollannut boxia vaihdon yhteydessä...

Sen siitä saa kun on sama pää kesät talvet.