Samppasport  Futurez

amazon -66 Turbo, kevennetty.

  • 115 Vastauksia
  • 51997 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #45 : 14.04.2012, 13:47:10 »
Kiitoksia, kiitoksia!

Näinhän se on, ettei homma etene, ellei tee työtä sen eteen!  :P

Nyt onkin vähän semmoinen puolitekoinen homma edessä, kun uusin koko takalokasuojan, kun pitäähän sinne mahtua kumi.

kotelosta tulee semmoinen neliskanttisella profiililla, tai pyöreähän se toki on, mutta se reuna on neliskanttinen, kun se nyt on pyöreä. ensinnäkin helpompi tehä ja tulee samalla lisää tilaa pyörälle. Joutuu vaan tekemään kahdessa osassa, koska nuo kyljet vaihdetaan molemmat suoriin ja ruostettomiin, joissa on ehjät kaaret yms.
Takahiekkapeltikin tulee uusi.

Niin, sitä meinasin, ettei voi tehdä ihan kylkeen asti sitä. Teen siihen puoleenväliin, missä menee se tehtaan tukikin.

Sitten vaan takakontista poistaa peltiä sen verran, että käytännössä sinne takapäähän ei jää mitään.
uusin samalla molemmat palkit, toinen tulee erilaiseksi kun alkuperäinen, koska varapyöräkoteloa ei ole.

Mitä tuota, kun ei ole varapyörääkään. Pitää mitata missä kohtaa tankki on ja irroittaa sen kehys ja poistaa ruosteet siitä.
Pohjaan voi laittaa pohjan (hienosti sanottu) vasta kun kyljet on paikallaan.

Sitä ennen onkin ikävin homma edessä, kun poistan kaikki massat pohjasta. Kyllä ne lähtee kuumailmapuhaltimella ja taltalla, vaan on kyllä iso työ. Hiekkahan ei siihen pure.

Punnittin huvikseen sen isomman lattiapalan, missä oli molemminpuolin massaa, niin oli noin 5kg painavampi, kuin puhdas samankokonen pelti.  :o

Tähän amazoniin ei tule kovin paksua massakerrosta, kesällähän sillä vaan ajetaankin.
Mutta varmaan 20kiloa lähtee pois kun rappaa nuo kaikki massat pois.

Mitä sanotte, laitanko pohjan alumiinilevystä, johon siiten istutan sen kehyksen ja tankin (tulee alkuperäisestä kopio, mutta alumiininen. Liimalla kiinni, vai tekisköhän 0.5mm levystä, se on aika kevyttä ja sopistai tulee se kehys, pohjan palkit ja sitten kylkipelteihinhän se tulee myös kiinni. Niin ei jäisi "ilman tukea" ku 20cm. pätkiä. Ja kontissa ei säilötä mitään. Sen verran pitää kattoa, että tankki ei tipu pohjan läpi... :idiot2:
Tuokin keventää noin vähintään 25kg. Nuo takalokasuojatkin teen 0.5mm pellistä ja ohuella massalla. Siinäkin tulee ehkä vajaa 10kg per puoli säästöä.

Pohjahan sit hiekkapuhalletaan vielä, kuten konehuone, rintapelti, sisältä juttuja ja niin edelleen.

Sitten ruiskutan heti puhalluksen jälkeen happopohjamaalin, siihen päälle kallista mutta lujaa raskaan kaluston maalia. 70€ litra.

Tuohon sitten strategisiin kohtiin massaa. eli semmoset kohdat, mihin tulee hiekkasuihkua.

Jonekin tuon aion hieroa siihen 8 alkavaan kilolukemaan. Sehän on selvää, ja kaikissa urheiluautotesteissäkin on todettu, että kevyt on hyvä. Varsinkin kun painopiste tulee tuossa paljon orig. alemmaksi. Siinähän paikat kestää paremmin, auto muuttaa suuntaa nopeammin, jousitus on jäykempi vakioiskareilla ja jousillakin. Puslat pääsee vähemmällä. jne.

Silti teen tuohon kunnon alustan, jolla on ilo ajaa mutkatiellä. Varttimailin ajastahan se on pois, mutta se ei haittaa, varttimaililla ei lopuksi auton Suorituskykyyn suurtakaan vaikutusta jossain mutkapätkällä. Suoralla toki.

Mutta eipä mennä asioiden edelle.

Pitää ruveta imuroimaan puheenjohtajan pyynnöstä...
« Viimeksi muokattu: 14.04.2012, 14:05:16 kirjoittanut Jaska_a@hotmail.fi »
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #46 : 14.04.2012, 16:54:12 »
Hittolainen, mähän unohin, että pyöräkotelo on kiinni siinä pellissä, joka tulee takapenkin selkänojan taakse.
Sehän taitaa olla kantavaa rakennetta. Pitää varmaan hitsata joku tuki siihen, vaan ei tahdo löytää paikkaa johon sen kiinnittäisi.

Hemmetti. Uskaltaakohan leikata pois tuossa vaiheessa tuon pellin, että lysähtääkö kori kasaan.

Jos laittaisi tuen vaan kyljestä kylkeen sinne kabiinin puolelle, voisi yhdistää sitten ne palkit poikittaistuella taka-akselin kohdalta.

Pitää mennä kattomaan.
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #47 : 14.04.2012, 17:22:29 »
Pitää tehdä pyöräkotelot sitten kun auto on pyörillään. En ota riskiä että tulee muodonmuutoksia.

Pitää laittaa täksi päivää jäihin tämä ja jatkaa huomenna kontin puolelta, niiden palkkien kanssa.
Peräkontinkin vois laittaa kun auto on pyörillään.

Ihan vaan varmuuden vuoksi.

Elikäs jatkan ruostevaurioiden korjausta ja hiekkapuhallan pohjan ja muut hilut.

Kun toi on puhalletti, pohja käsitellään tököteillä.

Sit puhalletaan keulan ripustukset ja maalataan ne. Niihinkin käytetään mustaa raskaan kaluston paalia, on kuulem kestävää.

Tämän jälkeen vaihdetaan kylkipalat.

Ei passaa hosua.

Huomenna jatkan, massan poistolla ja ruostevaurioiden korjaamisella.

Ei tarvii korjata ku taka-akselista eteenpäin, takakontti on helppo tehdä kun auto on normaali-asennossa.

Nyt lauantain viettoon, selkä on vähän kipeä, joten loikoilen sohvalla ja katton telkkua...
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #48 : 14.04.2012, 17:51:21 »
Ei malttanu olla pois koneelta.

tietäskö kukaan, miten on ratkaistu tuo pyöräkotelohomma.

Teenkö vaan x-mallisen ristikon sen pellin tilalle ja lätkäsen alumiinipellin päälle.
Samalla vois hattuhyllyäkin muokata sillain, että leikkais rälläkällä pellin pois ja jättäsi sentin "kaulukset ja niittais alupellin siihan päälle.

Tuostakin tulisi kevennystä varmaan 10kg, mutt jäykkyys kyllä säilyisi.

Juu noin mä taidankin sen tehdä.

Pitää vaan kattoa, ettei tuu liian etupainoinen. Noh taaksehan saa aina pitävää kumia.   8)

Joo, nyt välähti. laitan suorat tuet jotain 10cm päähän niiden ristikoiden kiinnityksistä ja poistan ne kunhan ristikkotuki on valmis. siihen riittänee joku aika pienikin neliöputki.
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #49 : 15.04.2012, 11:03:16 »
Rupeinpahan tekemään, sisähelma näyttäisi olevan loppupäästä kunnossa, ulkohelma vaihdetaan. Mutta ei vielä.
Ensin tehdään pyöräkotelo siihen puoleenväliin, eli siihen mis on se pelti takapenkin takana.

Ennen tuota, sisähelmat sun muut tuolta korjataan.

Aika avoimen näköinen. 0.7mm pellistä tehdään se ympyränkaari. Ja puolen millin pellistä se itse lokasuoja. Normisti ne on millin peltiä ja massaa kymmenen kiloa, niin tulee keveyttäkin.

Eikä auto heikkene, koska sinne tulee tukia, jotka vahvistaa auton varmaan kaks kertaa jäykemmäks ku uutena. esim oviin ja takasivuihin crmo putket vahvikkeeksi yms.

Tosa, on se ruma.

Mut katotaan illalla.



Uploaded with ImageShack.us

Näin.
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #50 : 15.04.2012, 13:03:52 »
mä laitan siihen uuden helman, niin tuleepahan hyvä...
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #51 : 15.04.2012, 20:22:07 »
Perhana kaverilla oli ehjä helma, mutta se oli väärälle puolelle.  :idiot2:

No, tulipahan tuo nurkka setvittyä.
Pitää tilata uus helma tälle puolen.



Uploaded with ImageShack.us

Sillävälin tehdä tuo pyöräkotelo. tai siis puolet siitä. Toinen puoli pyöräkotelosta sitten kun saan auton oikeaan asentoon ja kyljet paikoilleen.

Jospa tuon parissa viikossa (taitaa mennä pari kuukautta) saisi oikeaan asentoon.
Sitten pitää sovittaa siihen suoraan 240:sen kardaanitunnelin alku, niin tulee kepin paikat sun muut kerrasta, eikä tarvii itte värkätä.
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa mikkis83

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 949
  • SVK #02580
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #52 : 16.04.2012, 20:24:33 »
Jospa tuon parissa viikossa (taitaa mennä pari kuukautta) saisi oikeaan asentoon.
Sitten pitää sovittaa siihen suoraan 240:sen kardaanitunnelin alku, niin tulee kepin paikat sun muut kerrasta, eikä tarvii itte värkätä.

Itse ainakin hyödyntäisin, mikäli vähääkään mahdollista, tuota 200:n tunnelia.
-V940T-97/-VV70-99/VV70-98/V242-80/VA122S-67/FF500-63/C1508GT-79/VWJ-91/VWJ-91/E-59
Tappikoneella olisit jo perillä
Tappikoneen ääni sekoitti mun pääni

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #53 : 17.04.2012, 10:28:50 »
Itse ainakin hyödyntäisin, mikäli vähääkään mahdollista, tuota 200:n tunnelia.

Kyllä sitä hyödynnetään. Amazonin tunnelissa on semmonen ahdas kohta, jota varmaankin laajennan varulta.
Se on siinä etupenkin takaosan kohdalla tai jossain. Varulta sitä laajennan. Muuten on hankala laajentaa, paitsi just tuo kriittinen etuosa. Sitten voisi jossain vaiheessa hyödyntää myös m46:stakin.

Onokhan 240:sen perissä välitys stanssttu johonkin.
Tai no, pystyyhän sen laskemaankin. Tulos vaan ei välttis oo kovin tarkka...
Näkee siinä, onko se 4.11 tai 3.3, mitä pitempi sitä parempi. Mulla on ollu turbo volvo ja siinä ykönen oli ihan llian lyhyt, niin ku kakonenki. Vaikka painoa oli paljon enemmän ja voimaa paljon vähemmän. Laatikon välityksiin kajoaminen maksaa maltaita. Mut perävälitys ei, ja samalla matka-ajon kulutus pienenisi.
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #54 : 17.04.2012, 18:33:32 »
välitys on stanssattu siihen lautaspyörään esim. 43-11.... ;)

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #55 : 17.04.2012, 21:49:52 »
Hyvä vinkki muuten tuo 240 kardaanitunneli, pitääköhän munkin sellanen vaihtaa peeveeseen niin ei tartte metritavarasta
alkaa vääntää. Sehän olisikin fiksu veto, seuraillaan alatko toteuttamaan :) Näkyy muuten olevan tuo pohja aikalailla
samanlainen kuin peeveessä.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #56 : 18.04.2012, 10:26:57 »
Nyt on menny vähän hitaasti, kun on ollu muuta puuhaa. Mutta kuitenkin vänkärinpuolen helmat on tilauksessa.
Ja lokasuojakin on puoliksi tehty. Pystyy tekemään loppuun vasta kun saa kylkipalan heftiin



Uploaded with ImageShack.us

Näin. Nyt pitänee lähteä kiertämään vasemmasta alanurkasta eteenpäin ja hiekkapuhaltaa+panna tökötit ja sitten kääntää kori.
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #57 : 20.04.2012, 10:05:17 »
Hitsasin kaaret siihen asti, kun pystyy ennen kylkien vaihtoa.



Uploaded with ImageShack.us

Puolikas lokasuoja sisältäpäin.



Uploaded with ImageShack.us

Sama kontin puolelta.



Uploaded with ImageShack.us

Renkaan koetusta. Hyvinhän tuo mahtuu, peltipyörää vaan leventää sisäänpäin.



Uploaded with ImageShack.us

Jos ton kokonen mahtuu, niin uskaltaa 225/50/15 rattaatkin laittaa.



Uploaded with ImageShack.us

Juu, vkl pitää tehä enempi, niin toukokuussa sais tökötit pohjaan.
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #58 : 20.04.2012, 10:15:40 »
Ihan noin sisään rengas ei mahdu, ottaa kyljestä kiinni jousen kiinnike kuppiin.
Itsellä 205, vanteen mittoja en muista. Kumi kihnuttaa lievästi maksimi kallistus joustoissa jousikuppiin.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #59 : 20.04.2012, 11:12:45 »
Ok. Pitänee semmosta rengaskokoa kokeilla. Jonkunnäköset puolislicksit tuohon tarvin. Muuten ei riitä pito millään.

Eteen riittänee 195/*50/15". Varsinkin kun puslat iskarit ja jouset on uudet.

Elikäs kun tulee "ratarenkaat" taakse, niin mahtaako panhard-tangon kiinnike kestää sivuttaisvoimia, se olisi kyllä helppo vahvistaakin, niin että kestäisi vaikka mitä.
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

 

Elekma  Autoracing