Elekma  Autoracing

amazon -66 Turbo, kevennetty.

  • 115 Vastauksia
  • 51977 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #75 : 26.04.2012, 02:40:00 »
ei jääny runkopalkin sisään touhutessa  ;D

Voihan se olla koneen pytyssäkin.  :2funny:
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #76 : 27.04.2012, 17:02:00 »
Nyt on koko pohja melkein valmis. Ja massat on rapattu.
Muutama hitsi vielä niin on valmis. Sitten hiekkapuhallus, maalaus, ja muut tökötit.

Sitten voi alkaa suunnittelemaan tekniikkaa ja sisustaa.
Haittaakohan katsastusta, jos siirrän käsijarrun "oikealle paikalleen" ja laitan kahvan pystyasentoon, vähän niin kuin ralliautoissakin.

??, joku on pölliny sen kameran....
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 358
  • www.vrcf.fi
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #77 : 27.04.2012, 19:58:47 »
Voi sen käsijarrun huoletta siirtää jos tykkää muutella. Tekee tukevat kiinnitykset ja käyttää tehdastekoista kahvan mekanismia niin ei ongelmia ja tietenkin säilyttää sen mekaanisena.
Aikoinaan vaihdoin toisenmerkin autoon systeemit, jotta sain vaijerit auton pohjanalta auton sisälle (lähinnä muuttamisen ilosta :D ). Kahva oli toisesta autosta, kiinnikkeet omatekeleitä, leimalla ok.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #78 : 28.04.2012, 19:45:57 »
Nyt ei ole pohjassa muuta hitsattavaa, kun pari pientä palkinpätkää.
Ehkä päivän työ. Kyllä siellä on sit muutama semmonen kohta mitä ei oo voinu hitsata ennen kylkipeltien vaihtoa. Lähinnä takalokarit ja takakontin reunapellit.

Olisköhän pari neliötä mennyt jo peltiä.

Mut nyt kun tuo on kyljellään, pitää vielä vaihtaa 240:sen kardaanitunneli.
Ja siirtää tuo käsijarru penkin oikealle puolelle.
Sitten hiekkapuhaltaa ja "tökötöidä" :buck2:

Mut sitten onkin tarkkaa hitsausta kun ruvetaan kylkiä vaihtamaan. Takalokarista en oikeastaan vielä tiedä, tekiskö lasikuitupuskurin vaiko vääntäisi 0.5mm pellistä hiekkapellin, johon voisi laittaa pakoputkille ulostulot, niihin käyttäisi nuo tankin reiät, kun niitä on pari kappaletta, niin saisi nurkkiin 2.5" putkille ulostulot. Sillain, että nurkat olisi jonkun 40mm. alempana kuin takaosan keskikohta, keskikohtaan voisi tehdä alulevystä diffuusorin nätisti. Minkähän näköinen tuo olisi, kun muuten jos värjäis auton semmosella Volvon kuparipronssikulta -metallihohtomaalilla ja valkoinen katto, tottakai. Siis ihan tolpista ylöspäin valkoista, semmoista vähän wanhaa valkeaa. Komiasti kiiltelisi varmaan tuo diffuusori.

Taidan laittaa sen kuitupuskurin.

Vaikka tekisi mieli tehdä vähän custom. Ja tuolla värityksellä.

Taikka alaosa punainen katto valkea -sleeperin.

Vielä voi miettiä näitäkin.  :D

Vielä pitkään, mutta edistystä tapahtuu kokoajan.  ;)
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #79 : 28.04.2012, 21:05:31 »
Minkähän näköinen tuo olisi, kun muuten jos värjäis auton semmosella Volvon kuparipronssikulta -metallihohtomaalilla ja valkoinen katto, tottakai. Siis ihan tolpista ylöspäin valkoista, semmoista vähän wanhaa valkeaa. Komiasti kiiltelisi varmaan tuo diffuusori.

Taidan laittaa sen kuitupuskurin.

Vaikka tekisi mieli tehdä vähän custom. Ja tuolla värityksellä.

Taikka alaosa punainen katto valkea -sleeperin.

Tee vaan vähä erilainen, noita sleepereitä on jo, ja vakioita museossaki, mutta hienosti customoidut on harvinaisempi näky katukuvassa.
Hyvältähän se muutenki näyttää ja kuulostaa tämäkin projekti...

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #80 : 29.04.2012, 00:11:07 »
Juu, oikeassa olet.
Semmonen Race-henkinen olisi hieno!  8)

Lasikuitupuskurit päällystää hiilikuituteipillä.
Ja laittaa tuplaputket custom ulostuloilla, puskurin alta. Lasikuituista puskuria voisi vähän pienentää, niin, että se olisi ohuempi ja diffuusori näkyisi paremmin. Eli molemmissa kulmissa kromiset ulostulot, hiilaripuskuri ja diffuusori voisi olla lasikuitua, saisi ne pystyrivat siihen. Mutta koko diiffyysorihomman pitää olla erittäin hillitty. Se alaosa korinvärinen ja diffuusori niin, että just ja just näkyy. Oikeastaan se voisi olla mattamustakin.

Sähköllä avautuvat ovet ja tummat lasit. Sopisi hyvin valkoiseen kattoon. Alaosa olisi se tyypillinen Volvon "kiiltokultapronssi".
Maskista tekisi semmoisen yhtenäisen, mutta matalemman. siihen oikein harva kromiverkko, niin että uudet coolerit näkyy sieltä.

Täytyypä miettiä.

Löytyi kamerakin. Oli  läppärin näytön takana.
Tässä yks kuva. Tarvii enää muutaman tunnin työn pari pellinpalaa ja jonkun verran palkkia.
Mitätön määrä jo tehtyyn työhön nähden, massatkin on melkeen kokonaan rassattu pois, sitä oli paljon!



Uploaded with ImageShack.us

Täytynee huomenna hoitaa nuo pohjan peltityöt poies.
Jos kerkeää. On vähän hitaasti edennyt tuo hitsaus.
Esim. Palkkien alta ja erinäisistä koteloista on löytynyt ruostetta.
Peltiä tosiaan pari neliötä menny jo.
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #81 : 29.04.2012, 15:20:06 »
Ei välttämättä saakaan tänään kaikkia peltitöitä. Tuon pitkittäispalkin alla olevassa lattiapellissä oli reilusti ruostetta, ja palkkiin oli hitsattu varmaan kolme kerrosta peltiä. hirveä työ oli saaha se palkki irti. Siivotakin piti välissä ja rapsutin loputkin massat pohjasta.

Noh, jos sen verran saisi, että huomiselle jäisi se poikittaispalkki sekä loput purkamiset. :hello:
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Tontsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #82 : 29.04.2012, 21:28:48 »
Tämmöinen race henkinen projekti tarvitsee ehdottomasti hydraulisen käsijarrun. Kun vielä jäättää alkuperäisen paikalleen niin saa leimastakin läpi... Kovaa vauhia tuntuu etenevän. Mielenkiinnolla odotan kestääkö into loppuun asti. Jatkakaa... ;)
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi!
Escort RS Cosworth
Volvo Amazon

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 787
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #83 : 29.04.2012, 21:48:28 »
Työkaverin kanssa mietittiin että jos kuljettaisi vaijerisuojan sisässä jarruputken rumpuun, vois tuurillaan mennä läpi  :P
940 classic
Amazon -68

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #84 : 30.04.2012, 13:02:05 »
Tämmöinen race henkinen projekti tarvitsee ehdottomasti hydraulisen käsijarrun. Kun vielä jäättää alkuperäisen paikalleen niin saa leimastakin läpi... Kovaa vauhia tuntuu etenevän. Mielenkiinnolla odotan kestääkö into loppuun asti. Jatkakaa... ;)

Kyllä into riittää, vaikka sivutyönä teenkin.
Eri asia on riittääkö rahat nopeaan rakennustahtiin, sitten, kun pitää alkaa turboahtimia ostamaan.
Ahtoja.comissa oli 3/4 garretti hukkiksella 450€.

Holsetitkin oli halpoja, mutta erillinen hukkisa tulee vasta versioon 2.

Mulla on pakkomielle tehdä ensin stage 1 -versio tuohon 2.1:seen.

Sitten kun joskus sillä on kesä ajettu, teen 2.3:sen tai isomman, ihan oikealla turbolla ja vaikka 262:sella getragilla.
Tästä voi käyttää sitten siihen typ2:seen melkein kaikki muut osat, kun jättää 8-venttiiliseksi, kun teetätän tähänkin kannen, seetityöt ja venttiilien monikulmahionnat hoitaa ammattilaiset. Kansisettia ajattelin. Sit pakopuolen porttauksen hoitaa yks tyyppi, joka tekee sprinttiautoihinkin volvon kansia. Imupuolen teen itte. Yksien netistä löytyvien ohjeiden mukaan, elikäs en loivenna sitä tiukkaa sisäkurvia, venttiilimaljat avarran ja poistan valupurseet, siihen hiekkapuhallus, niin saa riittää.

Pakokanavan yläreunaa kestää varmaankin nostaa sen 4-5mm, siellä virtaus on kovimmillaan.

Noh, siihen on vielä aikaa.

Ai niin, tänään tilasin kuituiset lokasuojat. Siitä kiitokset eräälle foorumilaiselle.

Mietin vielä, voisiko takaluukun, kun se on aika pieni tehdä kokonaan hiilikuidusta. jo 2mm paksuudelta hiilaria on tosi lujaa, jos vertaa lasikuituun. Kallistahan se kyllä on. Toisaalta jos säästäs satasen, niin vois tehdä konepellinkin siitä. Ei tarvii lähellekkään niin paksua tehdä.

Noh, nyt hammaslääkäriin ja sitten volvoa rassaamaan...  :)

Vihaan hammaslääkäreitä.  :nohnoh
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa mikkis83

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 949
  • SVK #02580
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #85 : 01.05.2012, 18:43:28 »
Varmassa paikassa siulla kamera ollu tallessa ;D

Joskus olin 2D Mazda 626:n kyydissä. Siinä oli takasivuikkunat, samaan tyyliin aukeavat kuin amazonissakin, sähkötoimiset. Niistähän voisi hyödyntää myös taakse sähköisesti toimivat ikkunanavauksen?
-V940T-97/-VV70-99/VV70-98/V242-80/VA122S-67/FF500-63/C1508GT-79/VWJ-91/VWJ-91/E-59
Tappikoneella olisit jo perillä
Tappikoneen ääni sekoitti mun pääni

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #86 : 02.05.2012, 10:44:55 »
Työkaverin kanssa mietittiin että jos kuljettaisi vaijerisuojan sisässä jarruputken rumpuun, vois tuurillaan mennä läpi  :P

Mä mietin, että laitan 240:sen käsijarrumekanismit, kerta akseli ja jarrutkin tulee 240 sestä.
Eipähän tarvii orgista siirrellä mihinkään ja vaijerihommat passaa suoraan. Ja sit orgiksen ottaa talteen varuiksi.

Tossahan ei tarvii huomioida mitään muuta kun sen, että kahvan saa kabiiniin. Eli ei tarvihe sen kummemmin 240sen pohjasta leikellä mitään kardaanitunneleita pitemmästi, sehän tulee tunnelin päälle ja läpiviennit laittaa vaan sopiviin kohtiin.
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #87 : 06.05.2012, 14:23:42 »
Nyt on kontti valmis, paitsi tietysti ne peltisuikaleet runkoaisoista kylkiin puuttuu, koska kyljet vaihdetaan.
Nyt kun siinä on kaikki jäykisteet paikallaan, niin se on todella luja. Ja arviolta 5-10kg kevyempi.

Sinne tulee vielä alutankki, suodatin ja pumppu.
Siitäkin vähän kevenee, orgistankki on aika painava.

Onnistuuko muuten itsetehdyllä tankilla, vai pitääkö olla jonkun firman tuotos.
Parin mellin pellistä saisi sopivan kevyen tankin. Ostotankeissa on kyllä turvavaahto, se pitää ilmeisesti olla?

Vai pitääkö?

Kun menee rahat tiukalle, Noh ainahan ne projekteissa ylittyy, mutta pyöräntuentaan ja jarruihin menee joku 1000-1500 +renkaat ja vanteet. Etulokarit on valmiit ostolokarit, kiitoksia JuhaU:lle!
Puskurit ja luukut vielä kuidusta. sisusta alumiinia.

Meneeköhän semmonen käsijarru katsastuksesta läpi, joka on kytketty taakse menevän jarruputken väliin, kahvan saa joko normaalisti tai pystyyn. Tuommosesta saa pois päältä ne lukitukset, eli se liikkuu vapaasti. On niissä sitten se ihan seisontajrru -osiokin, eli keppi kun vedetään taakse sen saa napista vapautetuksi.

Jotain tämmöistä mietin:



Tollasia saa semmosiakin, että niissä on se salpa, tuosta en nähnyt.
Mutta kai käsijarruvipu saa olla pystyssä?
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #88 : 06.05.2012, 14:59:45 »
Tämmöinen olis hiton komee, muuten kliinissä sisustassa.
Ja tuossa on vielä se salpa, jonka saa myös pois päältä. (nuo lovet tuonne työsylinteriin menevässä varressa)



Hieno. Mutta onko laillinen?
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: amazon -66 Turbo, kevennetty.
« Vastaus #89 : 06.05.2012, 18:05:15 »
Nyt on sillä mallilla, että tuohon kippitelineeseen etitään pyörät ja hiekkapuhalletaan, auto sisältä ja päältä.

Siis tämmönen:



Uploaded with ImageShack.us

Tuo muokattu perä antaa eväitä vähän suurempaankin, mutta hyvin hillittyihin muutoksiin.
Kuitenkin hyvin onnistui tuo peräkin, vaikka pelti ei ollut ihan oikean kokoinen, eli sitä piti venyttää.



Uploaded with ImageShack.us

Lähinnä maski pitää tehdä uusiksi, muutenkin keulalta voi leikkoa "turhia" peltejä pois, kun tulee kuituluukku.
Maskista tulee hiukan matalampi, noin tuuman, mutta yhtenäinen, pari poikittaista kromiputkea ja niiden taakse verkko, sieltähän näkyy sitten niin isot kolme jäähdytintä, kuin vain mahtuu. Kiinacuulerin laitan ja taidan uskaltaa kokeilla näitä halppisturboja. Niissähän on kuitenkin vuoden takuu. Sinä aikana kerkiää kuitenkin polttaa 8 kansipahvia, rikkoa 6 laatikkoa ja ajaa yhden kolarin...  :2funny:

Siis vuoden aikana.

Mulla on joku pakkomielle väristä. Tällä viikolla saa varmaan pohjatökötit autoon.
Mutta pintamaaliksi on niin paljon vaihtoehtoja.

Nyt on ykkösenä semmonen Volvon kulta valkoisella katolla.

Näin.

« Viimeksi muokattu: 06.05.2012, 18:06:53 kirjoittanut Jaska_a@hotmail.fi »
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

 

Elekma  Autoracing