Kulkukoira  Proturbo

v70 AWD -98, toisioilmapuhallin

  • 6 Vastauksia
  • 3815 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa gran sport

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
v70 AWD -98, toisioilmapuhallin
« : 05.04.2012, 18:57:52 »
otsikon mukaisessa autossa autossa palaa lambdavaloa ja antaa vikakoodit;

83 Toisioilmapuh. kytkentäventtiili
80 Lisäilmajärjestelmä

Toisioilmapumppu vaihdettiin jo viime kesänä kun lambdavalo paloi ja vika katosikin puoleksi vuodeksi, -ja nyt siis taas sama homma.

ideoita?

Olen ymmärtänyt ettei tuota ilmapumppua ole kuin tietyissä vuosimalleissa josta tulee mieleen että heittäisi koko laitteen jorpakkoon mutta millä konstilla silloin saa tuon lamdavalon pysymään sammuksissa?
The difference between genius and stupidity is that genius has it's limits (Albert Einstein)

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 AWD -98, toisioilmapuhallin
« Vastaus #1 : 05.04.2012, 23:19:51 »
Kysäse tuolta awd puolelta. lie niissä eri hommelit ku etuvetoloissa

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: v70 AWD -98, toisioilmapuhallin
« Vastaus #2 : 06.04.2012, 00:43:16 »
Sopivalla vastuksellahan ainakin 850:sissä ollaan huijattu ECU:a luulemaan että siellä on tuo toisioilmapumppu vielä käytössä.
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: v70 AWD -98, toisioilmapuhallin
« Vastaus #3 : 06.04.2012, 13:26:42 »
Eikös sen pumpun rele ole ihan siinä pumpun lähellä... muistaisin, että joskus oli tosi hapettuneet liittimet releellä..
Voisi vaikka sen tarkastaa ??

Poissa vanharatsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 AWD -98, toisioilmapuhallin
« Vastaus #4 : 06.04.2012, 21:40:28 »
Tuo vikakoodi taitaa tarkoittaa magneettiventtiiliä, joka päästää alipaineen moottorin päällä sijaitsevalle venttiilille.
Magneettiventtiilillä ohjataan siis moottorinpäällä sijaitsevan venttiilin toimintaa, jotta moottorin päällä sijaitseva venttiili ei ole silloin auki, kun ilmaa ei pumpata pakosarjalle. Jos moottorin päällä oleva venttiili jää auki, seurauksena uusikin pumppu hajoaa pian, koska pumppuun pääsee kertymään kosteutta.

Moottorinpäällä sijaitsevan venttiilin toiminnasta voi varmistua, kun ensin on siirtänyt autoa sen verran, että ilmapumppu on lähtenyt käymään. Kun ilmapumppu on lakannut pyörimästä, laitetaan korva kiinni ilmapumpulle menevään letkuun. Moottorin ääni kantautuu ilmapumpun sammumisen jälkeen letkusta, mutta äänen kuuluisi pikkuhiljaa vaimentua. Mikäli moottorin ääni jää kuulumaan, niin venttiili jää auki asentoon.

Syyllisiä tähän voi olla kaksi, 1. joko magneettiventtiili päästää alipaineen kokoajan moottorin päällä olevalle venttiilille tai 2. moottorin päällä sijaitseva venttiili on viallinen. Seuraavaksi otetaan magneettiventtiililtä lähtevä ohut alipaineletku irti, joka menee moottorin päällä olevalle venttiilille. Magneettiventtiili löytyy ainakin 850:ssä jäähdyttäjän yläpuolelta. Tukitaan se alipaineletku, jos moottorin ääni lakkaa nyt kuulumasta ilmapumpulle menevästä letkusta, on magneettiventtiili juminut aukiolo asentoon. Jos ääni kuuluu edelleen on moottorinpäällä oleva venttiili vaihtokunnossa.

Poissa gran sport

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 AWD -98, toisioilmapuhallin
« Vastaus #5 : 07.04.2012, 17:10:09 »
Kiitos avuista, pitääpä alkaa tutkia asiaa jospa tähän saataisiin joku järki
The difference between genius and stupidity is that genius has it's limits (Albert Einstein)

Poissa gran sport

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 AWD -98, toisioilmapuhallin
« Vastaus #6 : 19.06.2012, 10:48:36 »
Kiitos avuista ja vinkeistä. Nyt on edetty pikku hiljaa yksi kohta kerrallaan ja odotellen että josko varoituslamput pysyisivät pimeinä. Nyt on;
- ilmapumppu irroitettu ja toiminta tarkastettu. Hiukan oli vettä mutta toimii
- Releet ja sulakkeet tarkastettu ja osin varmuuden vuoksi vaihdettu
- Magneettiventtiili tarkastettu, toimii

Edelleen parin päivän ajon jälkeen Lamda-valo syttyy, alkaa olla ideat vähissä....
The difference between genius and stupidity is that genius has it's limits (Albert Einstein)

 

RallyBaron  Samppasport