Yksi vaihtoehto olisi tietysti jättää keskipönttö pois ja korvata takapönttö vastaavalla, esim. isolla läpihönkivällä Simonsilla. Mölinä kasvaa mutta ne häiritsevät, korkeat äänet leikkaa pois. Ja jos halutaan välimerkkiä rakastella, niin virtauksien kannalta on parempi, mitä taaempana vaimentaja(t) on, mutta käytännön merkitystä ei liene.
Välimerkit! , .

Syvää rakkautta niihin!

Miksi se keskipönttö pitäisi jättää pois, jos ääniä halutaan pitää mahdollisimman hiljaisina? Virtauksiin sen vaikutus on vähäisestä olemattomaan, jopa tälläisen välimerkkien rakastajan mielestä.
Keskipönttö maksaa (Jurboon) mätänetissä sen €58,-
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=14-7753Pois jättämisen ymmärrän, jos kyseessä on teiniviri-äänien lisääminen tai äärettömän tiukka budjetti.
Vaimentimien sijainnilla on vaikutusta virtauksiin pakokaasun lämpötilan ( =tilavuuden) kautta. Kuumemmille kaasuille tarvitaan isompi pönttö, koska kaasun nopeus ja tilavuus on suurempi kuin kylmemmillä pakokaasuilla.
Tuo merikontin keskipönttö on nimenomaisesti tehty vaimentamaan korkeimpia ääniä. Turbossa se ei ole niin mahdottoman ja ehdottoman tarpeen, jos takapönttö on orkkis, vaparissa sen merkitys voi olla isompi.
Joka tapauksessa sillä on vaikutusta mölinään...
Itsellä on orkkis keskipytty ja takana tämä:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=14-8533Mölisee enemmän kuin vakio pintakaasulla. Avosandaalilla
tm se on hiljaisempi kuin vakio, eikä ole niin ahdas kuin vakio.
Mene sitten sanomaan mitä ne desibelit ovat?
01.01.1971 tai sen jälkeen tyyppikatsastetun auton melu ei saanut ylittää
- 84 dB (A) henkilöautolla
- 85 dB (A) muulla enintään 3.5 tonnin autolla
- 89 dB (A) muulla autolla, jonka kokonaispaino > 3.5 tonnia
- 92 dB (A) kuorma-, linja- ja erikoisautolla, jonka moott. teho yli 200 hv
MaA Tpp 5 §, 392/57 + 438/70