RallyBaron  Samppasport

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 342009 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #690 : 18.07.2013, 17:54:31 »
Siellä akun alla pitäisi olla reikä jos et ole korjannut sitä. :buck2:

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #691 : 18.07.2013, 18:06:36 »
Siellä akun alla pitäisi olla reikä jos et ole korjannut sitä. :buck2:

Täh?  ???

Minulta löytyy sieltä vaan tehtaalla tehdyt reiät, eli akkutelineen kiinnitysreiät, ja se kuminen tatti.
Eli jos ruostevariota tarkoitat, niin sitä siellä ei ole.

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #692 : 18.07.2013, 19:07:25 »
Täh?  ???

Minulta löytyy sieltä vaan tehtaalla tehdyt reiät, eli akkutelineen kiinnitysreiät, ja se kuminen tatti.
Eli jos ruostevariota tarkoitat, niin sitä siellä ei ole.

Sitä tarkoitin, harvinaista jos ei ole ruostevauriota siellä.  :o :o


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #693 : 18.07.2013, 19:25:05 »
Sitä tarkoitin, harvinaista jos ei ole ruostevauriota siellä.  :o :o

Joo ei ole ruostevaurioita.  8)

Massathan sinne on jo vedetty aikaisempien omistajien aikana, ja jotain pintaruostetta viime massauksella sieltä hioin, mutta oli uusinut nyttemmin, niin voisi hijasta ne pois ja vetää epoksin, sekä kiveniskumassan.  :)

EDIT. Skandix:lta on näköjään hyvä vakoilla mitä osia saa vielä Volvolta alkuperäisenä.
         Tulin pakosarjan pinnapultteja ja muttereita sieltä katsellessani siihen päätökseen, että hommaan ne Volvolta.
         Varmaan ensikuussa sitten. Saksan hintojen pohjalta vähän laskeskelin, että maksaisi varmaan 30 - 40e koko setti.
         Sitten on ihme jos ei enää kestä pinnapultit...  ::)
« Viimeksi muokattu: 18.07.2013, 19:36:55 kirjoittanut Niko_S »

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #694 : 18.07.2013, 21:57:21 »
Tuossa kuvassahan on ihan sitä aitoa motorsporttia jo.  :pomo:

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #695 : 18.07.2013, 23:27:10 »
Tuossa kuvassahan on ihan sitä aitoa motorsporttia jo.  :pomo:

Kiitoksia. Yritys on kova.  :D

Asiasta kukkaruukkuun. Otin silloin tietoisen riskin, kun laitoin 8.8 kierretankoa pakosarjan pinnapulteiksi.
Kokeneemmat varmaan tietää ettei ihan skulaa. Yksi pultti nimittäin katkesi kun tänään pakosarja mutterit kylmänä löysäsin ja kirrasin uudestaan varovasti. Katkesi onneksi keskeltä, niin saapi vielä irti. Muut on silleen kiinni, mitä uskalsi kirrata...  ::)

Eli seuraavaksi tulee sitten aidot ja alkuperäiset pinnapultit ja mutterit. Noilla pärjää jokusen viikkoa, kun tämän kuun autonosa-budjetti on käytetty. Elokuussa hommaan sitten Biliasta ne oikeat.

Eli en voi suositella kierretankoa ainakaan Volvon valusarjan kanssa (Vaikka ne jossakin muussa olisikin ehkä kestäneet). Jotain opittiin varmaan taas opittiin. "Tein itse, ja luulin säästäväni".  :D

Öitä!  :hello:
« Viimeksi muokattu: 18.07.2013, 23:38:24 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #696 : 23.07.2013, 22:39:04 »
Jotain pientä tapahtunut. Nyt on kahtena päivänä saanut koulussa laittaa Volvoa, ja eilen aloittelin hitsaamalla runkopalkkeja.
Oli tarkoitus hitsata ainoastaan paikka lisää oikeaan runkopalkkiin, jossa tiesin olevan mätää.

En sitten muistanut kuinka paskasti kaveri oli hitsannut paikat joulukuussa kiinni...
Parhaimmillaan sauma oli noin 50%. Kaveri vielä silloin vaati, että saa hitsata, koska hänen kone.
Mutta se siitä ja takaisin tähän päivään. Piti kuitenkin paikkailla niitä kaverin tekemiä "saumoja".



Lähti mädät. Kuten kuvata huomaa, niin korroosio oli myös edennyt runkopalkin sivuihin... joku ruostereikäkin näkyy.



Paikka. 100% sauma tottakai. Joku varmaan haukkuu nyt koko homman pystyyn, että on paskaa, kun tuolleen paikkaa.
Joo, ei ole paras ratkaisu. Paras ratkaisu on leikkata runkopalkit kokonaisuudessaan hevonv**uun, ja tehdä uudet.
Sama vanha virsi kuitenkin: aikaa, ja oma paikka, ja kaasupullo miggiin, niin vähän rahaakin tarvii matskuihin yms.
Muiden hitsattavaksi tätä en enää vie, sen opin kerrasta (tai tutulle korjaamolle voisinkin tiputtaa, mutta siihen jo tarvitaan rahaa, ja toinen auto millä kulkea...).

Eli apparin paremmassa runkopalkissa oli seinissä ruostetta, mutta itse auton pohja oli ehjä.
Kuskin puoli oli se mädempi silloin viime joulukuussa, niin mene ja tiedä.

Tänään piti hitsata reikä umpeen oikean takavalon vierestä, ja pysäyttää ruosteet takapuskurin "alta"/takaa.
Ponnahti sitten tärkeämpi asia: vetokoukku pois. Oli mätinyt vasemman päädyn puhki.
Vetokoukun hitsaaminen (korjauspala) on sinänsä kaksipiippuinen juttu, kun joku inssi on sanonut, että voi hitsata palan,
ja toinen inssi sanonut, että ei missään nimessä. Meikäläisen tapauksessa ei edes olisi pystynyt hitsaamaan, koska ei ollut tervettä rautaa mihin hitsata (paitsi pohja, ja sinne ei voi hitsata koukkua...).



Kun vetokoukku olisi uusi, ja ottaisin kuvan tästä kulmasta, niin pultteja ei näkyisi (vasen puoli).
Eli tuossa on ollut muinoin rajua rautaa. Nyt se oli sellaista, että läksi käsin irti paloina...  :buck2:
Tuo rauta, missä pultit on, niin siitäkin läksi ruuvarin kanssa kevyesti sohimalla palasia.

Oikea vetokoukun kiinnitys olikin sitten melko hyvä, paitsi, että sielläkin oli jo vähän mätää tuossa raudassa, johon pultit tulee.
Raakasti laikkasin rälläkällä veks vetokoukun (silvoin samalla kevyesti pakoputken lämpökilpeä...  :nohnoh).

Otin kotona sitten vielä takaa pohjasta ruosteita pois kuppiharjalaikalla.
Hitsatuissa paikoissa on nyt epoksi ja massa. "Harjattuihin" kohtiin vedin happomaalin ja massan.

Pitkä viesti...  :idiot2:

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #697 : 23.07.2013, 22:52:42 »
Et ajatellut tuota koukun kiinnityskohtaa ottaa irti?

Siellä alla, ja tuossa palkin ja kotelon saumakohdassa kyllä mätä muhii ellei jo ole läpi. Just viikonloppuna roplailin omasta noita paikkoja ja kyllähän siellä mätä koukun alla on jo aika pitkällään  ::) Eli jotain tuollaista..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #698 : 23.07.2013, 23:08:40 »
Et ajatellut tuota koukun kiinnityskohtaa ottaa irti?

Juu. En vaan uskaltanut vielä...  :o siellä takapäässä nyt kun on muutakin hitsattavaa, ja lisää saattaa tulla,
niin ajattelin kaikki tehdä sitten samalla kertaa kun pystyy ja pääsee, ettei tarvitse paria kertaa purkaa ja koota (laiska kun olen...  :D).



Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #699 : 24.07.2013, 18:13:20 »
Nyt kun on tullut sellainen 1000 km ajeltua rempan jälkeen, niin huomasin, että kulutus on pudonnut jonkin verran.
Ei nyt mitään huikeaa, mutta varovaisen arvion mukaan voisi mennä jopa 0,5 litraa vähempi ainetta satasella.
Täytyisi taas laskeskella kulutuksia, niin saisi oikean tai edes suuntaa antavan lukeman.

Tein tänään koulussa loppupäivästä uuden taaemman moottorinnosto korvakkeen, kun ei ollut parempaakaan tekemistä.
Vielä ei ole Biliasta kuulunut mitään laturin kiristimestä, mutta vasta 5 arkipäivää kulunut, niin en hätäile vielä.
Kai se tässä kuussa tulee, vaikkei sieltä osattu sanoa millään tarkkuudella toimitus aikaa.  ???
Samalla keikalla Biliasta voikin sitten napata mukaan öljynsuodattimen, kun meinasin kohta vaihtaa öljyt, koska sieltä on saattanut irrota vanhaa kuonaa, kun öljypohjan käytti irti.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #700 : 25.07.2013, 20:54:55 »
Laitetaas pieni update. Laskin nytten huvikseni puolesta tankista keskikulutuksen, ja sain lukemaksi 8.8 l / 100 km.
Ei voi tietenkään vetää suurempia päätöksiä tuosta, mutta nyt kun on kaksi tankillista ajanut rempan jälkeen, niin tuntuu kulutus pysyvän siinä 9 - 10 l / 100 km seka-ajossa. Itse olen kyllä pirun tyytyväinen, jos matka-ajossa asettuu 9 litraan kulutus.  :)

Pähkäilin, että jos vanhassa jakohihnassa on saattanut olla hampaan verran jako pielessä, ja sitten vanhat apulaitehihnat, ja muutama vuotava stefa, niin vaikutti kulutukseen. Pielessä oleva jakohan vaikuttaa jo merkittävästi.

Uutta vetokoukkua kanssa kattelin, niin ihan uusi maksaisi Fixuksella 200e, mutta täytyy ensiksi selvitellä jos löytyisi purkuosana ehjä.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #701 : 26.07.2013, 17:37:36 »
Vähän vielä vetokoukku asiasta: Biltemassa maksaa 130e. Eli taidan sieltä hakea sitten kun on taas sen verran ylimääräistä.

Ennen vetokoukun asennusta pitää luonnollisesti hoitaa takapään ruostepaikat kuntoon, koska olisi tyhmyyttä luoda uusi vetokoukku, ja sitten olisi jossain vaiheessa ruostereikiä pohjassa, ja olisi pakko ottaa koukku irti uusiksi...

Laitoin tänään koiranluut tilaukseen Fixukselta. Ne on tällä hetkellä varmin osa joka tarvii etupäästä leimalle laittaa.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #702 : 27.07.2013, 12:07:17 »
Jos tuo kulutuksen tippuminen johtuu siitä että kun on pakosarjantiivisteet vaihettu niin saa lambda oikeita arvoja?

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #703 : 27.07.2013, 14:52:29 »
Jos tuo kulutuksen tippuminen johtuu siitä että kun on pakosarjantiivisteet vaihettu niin saa lambda oikeita arvoja?

Todennäköisesti, itsellä ei tullut heti mieleen tuo. Sellaisen puoli litraa se kulutus tippui, viikottaisessa seka-ajossa +/- 10l / 100 km. 
On sillä nyt muutenkin mukavampi ajella koneen puolesta, kun ei vuoda öljyä, ja tyhjäkäynti on tasaisempaa, niin ei täristä autoa niin paljon esim. valoissa seisoessa.

Pitäisi vaan saada hoidettua vaihteiston öljypohjan vuoto nyt pikaisesti ennen talvea, niin pääsee tavasta lisätä ATF:ää kerran kuussa. Eilen oli päässyt vaihteisto öljy niin vähiin (tikun minimille), että laatikko täristi välillä, ja tyhjäkäynti humppasi 400 - 700 rpm...  ::).



Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #704 : 29.07.2013, 20:39:45 »


Käyty Biliassa koulun jälkeen. Kaksi viikkoa siihen meni, että sai tuon kiristimen. Ei minun mielestä mikään ihan mahdoton aika, kun ottaa huomioon, että eivät osanneet sanoa Bilassa itsekkään milloin osa tulee.

Nuo mustat tuossa toisessa pussissa on listakiinnikkeitä. Öljynsuodattimen varmaan kaikki tunnistavatkin.

Ei mikään kallis reissu, kun rahaa meni 39e tasan. Sain vielä öljynsuodattimesta 2e alennusta.
Ehkä siellä on "naamaraja", tai sitten kollaavat tilaushistorioita yms.  :D
Tälläkin kerralla oli huippupalvelua, mutta niin pitääkin.  O0

Tällä kertaa kun kävi hakemassa Volvoon osia Volvolla, niin tuntui, että oli oikeassa paikassa, kun viimeksi ajoin raihnaisella Tojolla, ja parkkeerasin sen varjoisimpaan nurkkaan...  ::)

Tänään en vielä saanut vaihdutuksi kiristintä. Jos huomenna jaksaisi, ja vaihtaisi samalla öljyt ja suotimen.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron