Jotain pientä tapahtunut. Nyt on kahtena päivänä saanut koulussa laittaa Volvoa, ja eilen aloittelin hitsaamalla runkopalkkeja.
Oli tarkoitus hitsata ainoastaan paikka lisää oikeaan runkopalkkiin, jossa tiesin olevan mätää.
En sitten muistanut kuinka paskasti kaveri oli hitsannut paikat joulukuussa kiinni...
Parhaimmillaan sauma oli noin 50%. Kaveri vielä silloin vaati, että saa hitsata, koska hänen kone.
Mutta se siitä ja takaisin tähän päivään. Piti kuitenkin paikkailla niitä kaverin tekemiä "saumoja".
Lähti mädät. Kuten kuvata huomaa, niin korroosio oli myös edennyt runkopalkin sivuihin... joku ruostereikäkin näkyy.
Paikka. 100% sauma tottakai. Joku varmaan haukkuu nyt koko homman pystyyn, että on paskaa, kun tuolleen paikkaa.
Joo, ei ole paras ratkaisu. Paras ratkaisu on
leikkata runkopalkit kokonaisuudessaan hevonv**uun, ja tehdä uudet.
Sama vanha virsi kuitenkin: aikaa, ja oma paikka, ja kaasupullo miggiin, niin vähän rahaakin tarvii matskuihin yms.
Muiden hitsattavaksi tätä en enää vie, sen opin kerrasta (tai tutulle
korjaamolle voisinkin tiputtaa, mutta siihen jo tarvitaan rahaa, ja toinen auto millä kulkea...).
Eli apparin
paremmassa runkopalkissa oli seinissä ruostetta, mutta itse auton pohja oli ehjä.
Kuskin puoli oli se mädempi silloin viime joulukuussa, niin mene ja tiedä.
Tänään piti hitsata reikä umpeen oikean takavalon vierestä, ja pysäyttää ruosteet takapuskurin "alta"/takaa.
Ponnahti sitten tärkeämpi asia: vetokoukku pois. Oli mätinyt vasemman päädyn puhki.
Vetokoukun hitsaaminen (korjauspala) on sinänsä kaksipiippuinen juttu, kun joku inssi on sanonut, että voi hitsata palan,
ja toinen inssi sanonut, että ei missään nimessä. Meikäläisen tapauksessa ei edes olisi pystynyt hitsaamaan, koska ei ollut tervettä rautaa mihin hitsata (paitsi pohja, ja sinne ei voi hitsata koukkua...).
Kun vetokoukku olisi uusi, ja ottaisin kuvan tästä kulmasta, niin pultteja
ei näkyisi (vasen puoli).
Eli tuossa on ollut muinoin rajua rautaa. Nyt se oli sellaista, että läksi käsin irti paloina...
Tuo rauta, missä pultit on, niin siitäkin läksi ruuvarin kanssa kevyesti sohimalla palasia.
Oikea vetokoukun kiinnitys olikin sitten melko hyvä, paitsi, että sielläkin oli jo vähän mätää tuossa raudassa, johon pultit tulee.
Raakasti laikkasin rälläkällä veks vetokoukun (silvoin samalla kevyesti pakoputken lämpökilpeä...
).
Otin kotona sitten vielä takaa pohjasta ruosteita pois kuppiharjalaikalla.
Hitsatuissa paikoissa on nyt epoksi ja massa. "Harjattuihin" kohtiin vedin happomaalin ja massan.
Pitkä viesti...