Samppasport  Futurez

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 378209 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #705 : 29.07.2013, 20:54:59 »
mulla on peruutusvalojen linssit ollu reilu 8kk jo matkalla, että ei se pari viikkoa paha ole. Tai itseasias toinen, muistaakseni kuskinpuoleinen oli käyttöautolle jo tullu joskus keväällä mutta sanoin että otan molemmat sitte kun toinenki tulee. Olkoot sielä venailemassa.  :D Viikon lupasivat noille toimitusajaksi, tarttee varmaan hintaa tarkistaa vähän jos se toinenki joskus tulee.  ::)

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #706 : 29.07.2013, 21:21:10 »
mulla on peruutusvalojen linssit ollu reilu 8kk jo matkalla, että ei se pari viikkoa paha ole. Tai itseasias toinen, muistaakseni kuskinpuoleinen oli käyttöautolle jo tullu joskus keväällä mutta sanoin että otan molemmat sitte kun toinenki tulee. Olkoot sielä venailemassa.  :D Viikon lupasivat noille toimitusajaksi, tarttee varmaan hintaa tarkistaa vähän jos se toinenki joskus tulee.  ::)

Eihän nyt merkkiliike saisi noin töpätä... tosin jos tavaraa ei ole, niin sitten ei voi suoraan liikettä syyttä.
Sinänsä vaan outoa, jos 1 kpl on, mutta toista ei. Kyllähän nyt maailmassa pitää useampiakin olla?  ???

Itse en älynnyt kysyä, että mistä ne mulle sen kiristäjän hommasi, kun Ruotsista oli loppu.
Mutuna heittäisin, että A: tehneet tehtaalla sitten 2 viikon sisään uuden erän, ja lähettäneet sitten eripuolille,
tai sitten ihan ufo selitys B: tilanneet Biliaan osan Saksasta, koska siellä niitä oli ainakin Skandixilla.
Itse veikkaisin vaihtoehto A:ta. Mutta hälläväliä, nyt on osa, ja se on Genuine Volvo part made in Sweden.  ;) 
« Viimeksi muokattu: 29.07.2013, 21:23:24 kirjoittanut Niko_S »

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #707 : 29.07.2013, 22:18:11 »
Mutta hälläväliä, nyt on osa, ja se on Genuine Volvo part made in Sweden.  ;)
Helppo laittaa pussi päälle.

Mikä siitä sitten rikki oli?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #708 : 29.07.2013, 22:39:37 »
Helppo laittaa pussi päälle.

Mikä siitä sitten rikki oli?

Juu, mutta muualta ei uutena Suomesta saanut kuin Volvolta, ja mieluummin ostan tuollaisia "tärkeitä" osia alkuperäisinä.

Juttu oli siten, että joku oli "korjannut" alkuperäisen kiristimen hitsaamalla sen laturin läpi kulkevaan pulttiin mutterin päähän,
kun se pultti oli poikennut (oli noin 2 cm laturin rungon sisässä pultin pää, niin mietin, että voiko joku olla ollut sitten niin hullu, että on hitsannut laturin sisään...).
Olihan se sitten pakko korjata, ja kävin kaverilla hitsaamassa sen vanhan kiristinkannan uuteen pidempään kierteeseen, mutta se uusi ei istukaan ihan 100%, mutta toimii kuitenkin.

Miinuspuolena noissa pulttien hitsailuissa on vain se, että ei ainakaan minun kokemuksen mukaan kestä kauaa, ja vaikka kestäisikin, niin eka isompi kuormitus, joka rasittaa hitsiä, niin se on ratki.
Oli siis ainakin mielenrauhalle parempi ostaa uusi, kun ihmetellä sitten tienposkessa, kun hajoaa viritys (tai metsästää käytetty jostain, mutta se tuli jo suljettua pois heti).
Ei ollut tosiaankaan paha hinta: 19,00e (Skandix: 16,91e, ja rahteineen sitten 43,09e). 

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #709 : 30.07.2013, 23:02:09 »
Asensin tässä illalla uuden laturinhihnan kiristimen. Yksinkertainen bolt-on toimenpide menikin sitten suunnitteluksi, kun huomasin, että kikkelis kokkelis, autossahan on vääränlainen laturi, jonka runko on liian paksu kiristimen lukitus pultin reiän kohtaa.
Eli uusi ja alkuperäinen osa ei sopinutkaan suoraan.

Tuumatauko. Ainoa vaihtoehto: pieni pala pois laturin rungosta. Pikkuhiljaa rälläkällä leikaten, ettei alumiini vahingossa kuumene liikaa ja ala sulaa. Lopputuloksena että toimii, skulaa ja pelaa.  :hello:
Ei pyörinyt Volvon latureita nurkissa, niin oli pikku pakko. Sen verran vähän kamaa läksi (6 mm), ettei vaikuta rungon lujuuteen mitenkään, jos joku on siitä huolissaan.



Ei mahdu mutteri päälle, jää ihan alkukierteelle, ja lähtisi ajossa pois mutteri, ja voisi tulla kipeää sitten.



Mahtuu, ja pysyy mutteri kanssa. Laitoin mutterin kiinni varmuudeksi jousiprikan kanssa.

Noita kiristimiä on kuulemma kahdenlaisia: ilmastoinnin kanssa ja ilman.
Luonnollisesti otin sen mallin, joka on tarkoitettu autoon ilman ilmastointia, koska sellaista ei tässä ole.

Aivot vaan alkoi raksuttamaan, että joku on joskus ostanut uuden laturin. Asentaessa huomannut, että oho, nyt ei sovikkaan, koska runko on liian paksu (eikä sitten ole ajateltu, että sen laturin voi jopa vaihtaa). Sitten on surutta hitsattu mutteri kiristäjän pulttiin, kun kiristin on ollut kiinni laturissa...  :idiot2:
Tekisi mieli käydä huutamassa kyseisen asentajan korvaan että URPO! Jos tietäisin että kuka ja missä.  ::) 

Eihän tässä loppupeleissä menetetty kuin laturin panttiarvo, eli vaihtolaitteeksi ei voi tyrkyttää, ellei sitten hitsaa poistettua palaa takaisin, mutta kukaan ketä tiedän ei ole niin taikuri...  :D

Koiranluut kävin hakemassa tänään kanssa Fixukselta. Ne vaihtelen tässä kun kerkiän. Pääsee sitten niiden vaihdolla etupään kolinoista terävissä kuopissa (koiranluiden kumit totaalisen loppu).

Tälläistä tänään.  :hello:

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #710 : 05.08.2013, 20:47:04 »
Jotain pikkuista tapahtunut.

Tänään tuli laitettua nurkissa "ylimääräiseä" ollut 2 kg jauhesammutin takakonttiin.
Sattui eteen, kun puuhasin muuta, ja laitoin sitten heti sen Volvoon, kun tuli mieleen.

Sain myös  eliminoitua jarruvalon vian.
Oli jopa niin vaikea, kuin että jarruvalon maajohdon liitin ei ollut täysin pohjassa.  :facepalm:
Pitää näköjään napsahtaa liitinlatan koloon. Kätevä "merkki" sinänsä, nyt kun sen tietää.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #711 : 06.08.2013, 19:31:07 »
Enpä saanutkaan jarruvalovikaa kuriin. Oli poissa koko päivän ajot (120 km). Ilmestyi kuitenkin uudestaan vikavalo, kun öljynvaihdon jälkeen laitoin käyntiin. Räpläsin sitten uudestaan sitä samaa maajohdon liitintä, mutta tällä kertaa siitä ei ollut apua...

Muistaakseni tuossa keväällä kävi samalla tavalla, että liittimen puhdistuksella sai hetken avun.
Nyt sitten mietityttääkin, jos siinä liittimessä on vikaa. Tänään en jaksanut kuitenkaan sitä liitintä alkaa enempää ihmettelemään.

Tuli siis tosiaan öljyt ja suodatin vaihdettua. Teboilin 10w-40:t laitoin.
1400 km sitten oli öljypohjantiivisteen vaihto, ja silloin meni kanssa Teboil 10w-40 koneeseen, mutta suodatin ei vaihtunut silloin.

Öljyt oli mustaantuneet kyllä jo kunnolla tuossa välissä, varmaan osaksi vanhan suodattimen syynä, mutta sieltä on koneesta on myös voinut irrota moskaa öljypohjan puhdistamisen jälkeen (tai näin luin brittiläiseltä Volvo-foorumilta siitä öljypohjan putsauksesta). Vanhalla suodattimella oli ajettu 6000 km, joten ei se nyt ainakaan puhdas ollut.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4219
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #712 : 06.08.2013, 20:01:42 »
 :idiot2: Jos putsaa öljypohjan niin öljy mustuu enemmän.. en tajuu.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #713 : 06.08.2013, 20:17:34 »
:idiot2: Jos putsaa öljypohjan niin öljy mustuu enemmän.. en tajuu.

Voi olla, että selitin vähän monimutkaisesti, mutta joka tapauksessa se öljy oli samalla lailla mustaa (hitusen läpinäkyvämpää ja juoksevampaa), kuin vaikka 7000 km jälkeen, mutta mustaa oli, että oli vissiin pessyt hyvin koneen tai jotain.
Eli en siis itsekkään tajua.  :D

Yksi asia on kuitenkin varmaa: koneen käyttöikä pitenee jos öljypohjan putsaa muutaman (jossain luki joka 5. vuosi)
vuoden välein jämäöljyistä. Kuulemma pääsee sitten yli sen maagiseen 500 000 km...  :o
En kuitenkaan usko, että sillä pelkällä putsaamisella selviää sinne asti, jos muu koneen huolto falskaisi.  ::)


Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4219
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #714 : 06.08.2013, 20:28:09 »
Voi olla, että selitin vähän monimutkaisesti, mutta joka tapauksessa se öljy oli samalla lailla mustaa (hitusen läpinäkyvämpää ja juoksevampaa), kuin vaikka 7000 km jälkeen, mutta mustaa oli, että oli vissiin pessyt hyvin koneen tai jotain.
Eli en siis itsekkään tajua.  :D

Yksi asia on kuitenkin varmaa: koneen käyttöikä pitenee jos öljypohjan putsaa muutaman (jossain luki joka 5. vuosi)
vuoden välein jämäöljyistä. Kuulemma pääsee sitten yli sen maagiseen 500 000 km...  :o
En kuitenkaan usko, että sillä pelkällä putsaamisella selviää sinne asti, jos muu koneen huolto falskaisi.  ::)
Ei varmaan tarvi aukasta vinokoneesta öljypohjaa että pääsee yli 500tkm, kokemusta on.
Jotkut on likasempia ja jotkut puhtaampia kun öljykorkista sisään vilkasee, mutta kummasti ne porskuttaa.

Huoltoja ei kuitenkaan passaa laiminlyödä siinä olet oikeessa vaikka tuommonen vinokone ei sieltä ihan nuukimmasta päästä olekaan  :)


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #715 : 07.08.2013, 19:50:45 »
Olen nyt melko varma, että löysin sen jarruvalovian. Ei ollut liitin, vaan olikin itse polttimonpidikkeessä (jos tuo on oikea termi sille missä itse polttimo on kiinni?) vika.
Jarruvalon/parkkivalon pidike oli selvästi löysemmin kiinni kuin vilkun ja pakkivalon, niin otin sen irti ja tutkin tarkemmin.

Kesti 5 sekuntia katsoa, että maajohdon liuskassa on vähän mustunut (ihan vähän siitä päästä, ei siis palanut).
Eli siitä ei ole saanut kontaktia. Hieraisin sitten tonnisella paperilla liuskan kiiltäväksi, ja vedin varovasti liuskaa vähän ulospäin.
Laitoin kiinni, ja pysyi jo paremmin paikallaan se pidike.

Jarruvalovika poistui sen jälkeen, ja nyt jännäänkin, että poistuiko kokonaan vaiko vain hetkeksi.  ::)

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #716 : 16.08.2013, 16:24:44 »
Mitään ei ole tapahtunut, mutta listalle tuli Volvon äänieristys.

Nimittäin korvat kävin tänään putsauttamassa tervarissa, kun olivat vaivanneet, ja nyt kun kuulee kunnolla,
niin kaikki kolinat ja rengasmelu häiritsee noin 100 kertaa enemmän.  ::)

Eli äänieristemattoa olisi tarkoitus lätkiä jossain vaiheessa etenkin takapyöränkaariin, niin suurimmat kontin kautta tehostetut äänet pitäisi lähteä. Motonetista varmaan ensiviikolla käyn hakemassa RS-bitumia, joka sopii paremmin esim. juuri sinne pyöränkaariin, kun sinne saattaa kertyä kondensaatio vettä.  :juhau:

Jarruvalo vika on nyt pysynyt poissa, eli sain korjattua itse syyn siihen.  :)

EDIT. Huhh, tuli lite panik, kun muistin, että jakohihnan kiristimenpultti on löysäämättä ja kiristimättä 1000 km ajon jälkeen
         vaihdosta, ja nyt oli kilsoja yli melkein 2000 km... kävin löysäämässä ja kirraamassa.  :P
« Viimeksi muokattu: 16.08.2013, 20:09:10 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #717 : 18.08.2013, 18:41:12 »
Tänään sain vaihdettua koiranluut Volvoon. Olihan ne vanhat kuluneet joo, kun yläpään kumit oli ihan halkeilleet, ja vasemmalla koiranluun alapään pusla oli vääntynyt ihmeellisesti.

Lopputuloksena, että koiranluut ei enää kolisi, mutta ei se vieläkään kovin mukava ole ajaa, koska iskarit on loppu, sekä edestä, että takaa. Hyllyy, ja iskarit on menettäneet ominaisuutensa töysyissä, kun tömisee yms.
Tuo onkin sitten sellainen remppa, että pitää jo vähän säästää, kun Motonetin iskareita en meinannut laittaa.
Jousetkin olisi tottakai fiksua uusia siinä samalla.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4653
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #718 : 18.08.2013, 18:48:54 »
Tänään sain vaihdettua koiranluut Volvoon. Olihan ne vanhat kuluneet joo, kun yläpään kumit oli ihan halkeilleet, ja vasemmalla koiranluun alapään pusla oli vääntynyt ihmeellisesti.

Lopputuloksena, että koiranluut ei enää kolisi, mutta ei se vieläkään kovin mukava ole ajaa, koska iskarit on loppu, sekä edestä, että takaa. Hyllyy, ja iskarit on menettäneet ominaisuutensa töysyissä, kun tömisee yms.
Tuo onkin sitten sellainen remppa, että pitää jo vähän säästää, kun Motonetin iskareita en meinannut laittaa.
Jousetkin olisi tottakai fiksua uusia siinä samalla.
miksi jouset pitää vaihtaa?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #719 : 18.08.2013, 18:54:13 »
miksi jouset pitää vaihtaa?

Ei niitä ehkä pakko ole, mutta koko laitos vaan hyllyy sen verran, että ihan varma ei voi olla ennen kuin sitten vaihtaa iskarit, ja kokee paljonko muuttuu ajo.

Iskarit on tärkeämmät joo, kun aiheuttaa suurimmat lyllynnät. Taakse kyllä vaihtaisin samalla kuormajouset, niin kuorman kanssa ei laskisi enää perä niin alas.

 

Kulkukoira  Proturbo