Elekma  Autoracing

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 342047 Lukukerrat

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #750 : 04.09.2013, 22:57:20 »
Tänään tuli tilattua osat Biliasta, ja laitettua kompura kuntoon.

Huomenna saa hakea osat Biliasta. Huomenissa noudan kanssa etujarruletkun Fixukselta.
ABS-antureihin sopivaa johtoa ei sitten kyllä siellä Fixuksella ollutkaan, kun kävin katsomassa...
Jos kävisi Motonetissa katsomassa josko sieltä löytyisi sopivaa kaksinapaista johdinta.

Sain tänään kanssa koululta ostettua kunnon ammattilaisten Sikkens Washprimer 1K CF happopohjamaalia. Liikkeessä maksaa 20e 400ml, sain 15e. Mastonin "happomaalia" en Volvoon laita, nyt kun sain oikeaa kamaa.

Eihän noissa ole kuin sellaisia pieniä eroja, että Mastonin maali sisältää happoa, niin vähän, ettei haise tavan spraymaalia kummemmalta, mutta Sikkens käy jo päähän ilman suojaimia (happotrippi?)...  :D
Niin, ja ammattimaaleissahan ei ole käyttöohjeita muita kuin "For professional use only".
Lesonalin 1k hapolla maalailtu enemmän koulussa, mutta tuo Sikkens pitäisi olla ihan yhtä laadukasta.
« Viimeksi muokattu: 04.09.2013, 23:00:12 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #751 : 05.09.2013, 23:01:24 »
Jatketaan yksinkeskustelua, mutta ei haittaa, koska täähän on käytännössä huoltomuistio.  :D

Mutta asiaan.
Bilasta hain osat. Sieltä sivalsin sitten Vantaan Motonettiin metsästämään sopivaa 2-napaista johtoa.
Bingo! ja löytyi, mutta tiesin, että pitää löytyä, kun katsoin eilen netistä. 10e ja 5 metriä 1,5 neliöistä, ns. autosähköjohtoa.
Motonetista tarttui mukaan kanssa saksalaisen täsmällinen äänimerkinantolaite.

Tööttä paikallaan:



Hella/Bosch on merkki, Hellan paketissa oli. Liekö sitten, että Hellan valmistuttama ns. Bosch-tyylinen?
Ei nyt takerruta siihen, mutta melkein törkysen hintainen tuo on, nimittäin 15,90e/kpl.
On se kyllä saksalaisen jämpti ääneltään. Käytetty Italian töötti ei meinannut toimia millään Volvossa, vaikka sen olin yhdestä
purkutuomion saaneesta Puntosta ehjänä ottanut.

Tuo pelittää taas molemmista painikkeista, ja suht voimakas äänikin vielä, kun on 400 wattinen.
Mutta se kehuista. Asensin pietiitillä tuon, ja käytin sitä ostamaani 2-napaista johtoa asennuksessa.
Kutistesukat laitoin tottakai liittimien ja johtojen liitoksiin, niin voi itsekin olla sitten ihan rauhassa, että varmana toimii,
kun tehty kunnolla, ja näyttää paremmalta.
Johtojen läpiviennin konehuoneesta maskin taakse toteutin moottorin imuilmaputken vierestä. Löysiä jätin melko reilusti sen takia, että on varaa vähän johdon myös liikkua,
ja toisena syynä, etten jaksanut edes mitata, vaan silmämääräisesti riittävän pitkän pätkän johtoa laitoin.

Herkutellaan vielä edellisellä töötillä, ja johtojen kauneudella ihan vaan vertailuna  :idiot2::



Täsmennyksenä vielä, että noin oli pari päivää, ja myöhemmin oli kiinni samalla tavalla kuin tuo Hella,
mutta samat räikeät johdot sieltä pilkisti.  :P

Töötin johdotkin olin vetänyt maskin taakse jäähdyttimen oikeanpuoleisen (keulasta katsottuna) muovin välistä, joka erottaa itse konehuoneen, ja jäähdyttimen ja puskurin välisen tilan. Konehuoneen puolella olin laittanut johdot keltaisilla kutistesukilla, ja kiinnittänyt nippusiteillä keulan "yläraudan" (en nyt muista osan oikeaa nimeä... , että johdot roiku konehuoneessa...  :idiot2:  Eli oli oikein "asiallinen" viritys, koska oli muka niin kiire saada toimiva äänitorvi, joka ei sitten toiminutkaan niin hyvin.

Tuli muuten tuosta ekasta kuvasta mieleen, että heinäkuussa, kun ropasin konetta, niin oli ajatuksena samalla ottaa lampunpyyhkijöiden moottorit pois, ja laittaa lyhdynlistoista reiät umpeen, mutta nuo torxit, joilla listat on kiinni on aivan ruosteessa, ja kannat paskana...  :-\

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #752 : 06.09.2013, 19:55:27 »
Pakosarja on alkanut vuotamaan 3. kohdalta (alempi katkennut "pinnapultti").
Ei ollut yllätys, mutta saattaa jopa vuotaa inasen kaikista neljästä pytystä, koska kierretanko ei näemmä kestä jälkikiristystä,
kun kerran "karkaisee" valupakosarjan hohkalla.

Isä lupasi jo reiluna miehenä silloin, kun kierretangon pätkät ruuvasin kanteen, että kustantaa uudet tiivisteet, jos nuo menee.
Se nyt siitä, mutta nyt kun ostin Volvolaiset pakosarjan pinnapultit, ja mutterit, niin ei tarvi enää arvailla, ja rukoilla.
Tämä on suurin syy miksi olen suoraan Volvolta paljon ostanut. Maksaa lähinnä sen alkuperäisyyden takia, mutta laatukin on sitten jotain muuta.

Jarruletkun hain Fixukselta koulun jälkeen. Saahan sieltäkin alkuperäislaatuisen Boschin letkun, joka maksaa reilu 22e,
mutta eiköhän tuolla juuri ostetullakin pärjää, joka kustansi 8,45e.
Mutta jos tuokaan ei kestä, niin sitten ostan törkyhintaisen Boschin.
Toivottavasti en nyt kuitenkaan maalaa piruja seinälle...   
« Viimeksi muokattu: 06.09.2013, 19:57:55 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #753 : 07.09.2013, 23:59:22 »
Sain tänään puhallettua ruosteet pois tuulilasin ympäriltä. Meinasi vaan aika ja hermot loppua.
Kompurasta johtuen meni 3 tuntia, että sai puhallettua yhteensä puolikkaan A4 kokoisen alueen.
Kompura ei nimittäin ole mikään hyvä, kun menee 20 minuuttia, että saa kerättyä maksimin 10 baarin paineen.
Sitten kun käytti välissä paineilmaa, niin tottakai kestää kauemmin...

Ei lähtenyt ihan kaikki ruoste, vaan osa oli syöpynyt niin syvään, että jäi pilkkuja vielä, ja varmaan osaltaan johtui siitä,
että kompura ei jaksa tehdä painetta tarpeeksi nopeasti...  :(
Ei voi mitään kuitenkaan tällä hetkellä, mutta luulisin, ettei se ruoste kuitenkaan enää niin helposti tule läpi,
kun vetäsin illansuussa puhallettuihin kohtiin ihan oikeaa happomaalia, enkä Mastonia. Sen päälle sitten suihkin tavan pohjamaalin. Sitten oli homma seis, kun aurinko oli jo melkein laskenut.

Sitten oli niitä ruostereikiä - tai nykyään ne on ruosteettomia reikiä...  :D  :facepalm:
Joku 4 sentin verran reikää löytyy oikeasta A-pilarista, listan alta, ns. sisäkulmasta.
Toinen reikä on nuppineulan pään kokoinen, ja aikalailla keskellä ylhäällä, listanpidekkeen tapin vieressä, ja jää myöskin listan alle.

Tällä hetkellä en noille rei'illekään pysty mitään tekemään, koska en pysty/ei ole aikaa ottaa tuulilasia irti hitsaamisen ajaksi,
ja toisaalta kun migissä on vain täytelankaa, ja sen hitsinkin lankasuutin on tukossa, niin siitä ei tulisi mitään sittenkään...
Jos taas tuulilasin ottaisin irti, niin se vaihtuisi uuteen, kun on täynnä pientä iskemää. Oikeasti kuitenkin yllättävää, ettei ole yhtäkään häränsilmää, vaikka muuten koko lasi on kuin "hiekkapuhallettu". 
 
 

Poissa -PENA-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 387
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #754 : 08.09.2013, 11:57:21 »
Tuo kompura kuulostaa tosi tehokkaalta.  :2funny:
- Volvo S80 2,4D Aut. -08
- Volvo S80 D5 Aut. -08

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #755 : 08.09.2013, 22:01:56 »
Tuo kompura kuulostaa tosi tehokkaalta.  :2funny:

Niinpä, ihan tuskallisen hidas aparaatti...  ::) isäukon mukaan ei ole uutenakaan toiminut paremmin.

Mutta tosiaan sain tänään sitten tuulilasin yläreunan, ja osan oikeaa A-pilaria maalattua.
Ei tullut taaskaan mikään täydellinen, kun kusin vähän pohjatyöt, ja huomasin liian myöhään, niin en jaksanut enää klo. 19 aikoin hiomaan kaikkea pois, koska eihän yön kosteudessa voi mitään maalata.
Sellaista pientä naarmua jäi aika paljon... meneehän se toki käyttöautossa. Mieluummin noin kuin ruosteessa.

Niitä reikiä mitä nyt oli, niin niihin laitoin lasikuitukittiä samalla, kun sitä muuallekin lätkin.
Ei paras ratkaisu, mutta ei ollut paljon vaihtoehtoja. Reikien ympärillä oli kuitenkin puhdas puhallettu pelti, niin pitäisi kestää,
etenkin kun ne reiät ovat listan alla.

Tuppaa se kaksi päivääkin olemaan liian vähän, etenkin, kun pihalla tehdessä on muuttujana ilma, tällä kertaa olisi myös
kompressori. Sitten vielä kun on syksy, niin viileä tulee nopeasti, niin alkaa hosumaan, ja homma kusee, niin kuin tälläkin kertaa.

Nythän ei voi muuta kuin sanoa "legendaariset", että voihan sen aina tehdä uudelleenkin.  :D


Ei muuta raportoitavaa tällä kertaa. 

Poissa dumppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • Volvolandia...fi
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #756 : 08.09.2013, 23:11:47 »
mikä vika lasikuitukitissä muka on :o? eikös sillä ole mainiot ruosteen esto ominaisuudet
-Team Karvavako Racing-     Puhemies

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #757 : 08.09.2013, 23:34:22 »
mikä vika lasikuitukitissä muka on :o? eikös sillä ole mainiot ruosteen esto ominaisuudet

No on, on!  :D


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #758 : 09.09.2013, 19:45:16 »
Asensin tuulilasinlistat takaisin, ja käytin luonnolisesti uusia kiinnikkeitä. Meni vaan hermo, kun sitten 3 kiinnikettä vasemmalla,
ei pitänytkään listaa kiinni, vaan vaikka kuinka löi listaa, niin aina pomppasi pois... Prkle kuinka helvetin vaikeaa voi tuokin olla!
 :tickedoff:

Johtuu varmasti itse listasta, koska on vähän kiero, ja tuskin vika niissä kiinnikkeissäkään on, koska kaikki muut ylälistan 4 kiinnikettä kyllä pitävät sen listan kiinni. Jätin sen nyt sitten irvistämään, kun alkoi v*tuttamaan niin paljon, että meinasin heittää koko listalla vesilintua, niin ajattelin lähteä sisään, ennen kuin tapahtuu peruuttamatonta tuhoa...  :(

Ennen pakkasia pitää kuitenkin olla kunnossa, ettei vesi pääse jäätymään siihen karmin alle, ja pahimmassa tapauksessa halkaise tuulilasia. Kaukaa haettu tosin, mutta mahdollista.
Onneksi noilla listoilla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä vedenpitävyyden kanssa, niin ei sade haittaa, mutta ajossa pääsee nyt vaan ärsyttävästi suhisemaan, kun ilma pyörii karmin ja irtonaisen listanpään välissä.

Kiveniskumassaa kävin ostamassa, että sillä olisi tarkoitus suihkia helmat, ja pohjasta ainakin etupalkit. Yleensäkin kohdat mihin sitä kiveä ropisee enemmän.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #759 : 09.09.2013, 21:02:59 »
Kotelosuoja sinne massan alle sit ensin.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #760 : 09.09.2013, 21:34:13 »
Kotelosuoja sinne massan alle sit ensin.

Sitäkin kyllä löytyy. Ajattelin kanssa, että kun ainakin jossain päin helmoja näin pintaruostetta, mistä kivet oli iskeneet vanhaa massaa pois, niin ne putsaisi kanssa, ja sitten happomaali siihen putsattuun kohtaan.

Poissa Mr.eikka

  • Hinnastomies
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 611
  • Aina säheltämässä sitä sun tätä
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #761 : 29.09.2013, 11:35:13 »
Jokos ne kiveniskumassat on suihkittu? Kun mittää ei oo kuulunu nyt pitkää aikaa ;)
Tässä piti olla linkki autoni projekti topickiin, mutta vuosina 2015-2018 tapahtuneet ilkivalta tapaukset autoani kohtaan aiheuttivat sen, että autostani ei tule enään saataville uusia rakentelu postauksia eikä mitään muutakaan. Rakentelu jatkuu silti, mutta tapahtuneista asioista tulee tietämään ainoastaan harvat ja valitut.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #762 : 29.09.2013, 12:54:20 »
Jokos ne kiveniskumassat on suihkittu? Kun mittää ei oo kuulunu nyt pitkää aikaa ;)

Eipä ole...  :(
Ei siitä ettei ole saanut aikaiseksi, mutta ilmat on olleet mitä on.

Kuitenkin enemmän kun niitä helmoja tutki, niin tilanne ei olekaan niin paha tilanne mitä luulin, vaan parista kohtaa oli sormenpään kokoinen kohta, mistä oli pelti näkyvissä massan alta (ja pintaruostetta). Kuskinpuolen etuhelmasta näytti, että massa olisi kokonaan pois, kun oli repaleista reunaa, mutta siitä olikin lähtenyt yksi kerrosmassaa pois...

Kyllähän ne helmat tosiaan vielä lokakuussakin massaa, kunhan ei ole liian kostea keli.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #763 : 02.10.2013, 19:01:24 »
Merkintä huoltomuistioon:

Tilasin uudet ovivalokytkimet Sruvat.fi:stä.
Ostin tänään myös Rensi kaukalomaton kuljettajan jalkatilaan (koska alkuperäinen halkesi viimetalvena virheellisen jäänpoisto-operaatin yhteydessä...).

Loppuviikosta olisi tarkoitus hoitaa helmojen massaus, kun on luvattu lämpimämpää keliä.
Samalla puhallan myös ruosteet pois helmoista (lähinnä takaa, ja pari pilkkua muistan jossain muuallakin nähneeni).

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #764 : 02.10.2013, 20:53:46 »
Jos ne ovikytkimet on niitä tarvikemallisia niin toivottavasti ostit niitä tarpeeks ei meinaa kestä kauaa kun on aivan suojaamattomia.Rasvaa kunnolla vaseliinilla yltä-päältä ni ei hapetu heti.

Itse olen kunnostanut orggiksia kun ovat ihan purettavissa ja ajatuksen kans pystyy korjaamaan.

 

Autoracing  KL-varaosat