Skruvatilta tuli tänään ovivalokytkimet. Ihan luvatussa 4 arkipäivässä, että pelasi se homma sittenkin pienen kämmin jälkeen.
Asensin sitten tuossa iltapäivällä - alkuillasta uudet kytkimet, ja nyt syttyy sisävalo joka ovesta.

Olihan noin yksinkertaisessa toimenpiteessäkin omat pienet ongelmansa, vaikka pitikin olla: "Ota vanha pois, ja laita uusi tilalle".
Aloittelin homman apparin etuovesta, jossa vanhakin kytkin toimi suurimman osan ajasta,
mutta heti siinä törmäsin ongelmaan, kun toinen liitiin päätti mennä a-pilarin sisään kytkimen reiästä...

15 minuutin kiroilulla, miettimisellä, ja kaksilla pihdeillä sain sen sitten sen pois sieltä ehjänä.

Sitten vaihdoin kytkimet takaoviin, ja ihmettelin hetken, että jumaleisson kun ei toimi.
Järki pelasi kuitenkin sen verran, että tajusin kytkimen kiinnitysruuvin maadoittavan kytkimen koriin, ja se maadoitus ei toimi, jos suojakumi on välissä.

Ei ruuvi ensin kytkimeen, ja sitten vasta suojakumi. A vot, ja toimi.

Kaikkiin kytkimiin laitoin liikkuviin osiin kanssa vaseliinia, että jos vähän niitä suojelisi, vaikka kumit onkin.
Eli uusiin kytkimiin laitoin alkuperäisten suojakumit, ja ne kävivätkin suoraan, sillä erotuksella, että noissa tarvikekytkimissä se kumi istuu inasen eri tavalla, koska tapin hahlo, johon kumi tulee, on tarvikkeessa inasen kapeampi, ja kumi laskostu oikein,
vaan jää "pönöttämään". Ainoa haitta tästä on että kytkimestä ei saa enää väännettyä sisävaloa sammuksiin (eli se ns. taksitoiminto), kun kumi pompauttaa kytkimen takaisin.
Kuskin etuoven kytkimeen uusin edellisen sepän laittamat liittimet, ja uusiin laitoin kutistesukat.
Kuskin vanhasta kytkimestä oli tosiaan, jo aiemmin juttua, että siitä oli suojakumi phaskana, niin se rikkonainen meni nyt tänään paikallee, kun en saanut sitä ehjättyä.
Kävin kuitenkin japsi raadosta ottamassa ovivalokytkimen suojakumin, ja ajattelin huomenna tutkia, jos siitä ja rikkinäisestä saa naitettua ehjän, tai jos sen japsikumin saisi modattua Volvon kytkimeen.
Kiitokset vielä nimimerkille janne81 vinkeistä noiden kytkimien kanssa.

Mutuilen nyt, että eiköhän niiden pitäisi kestää siellä kumin alla rasvan kanssa, mutta koska ei koskaan tiedä,
niin säästin 3 vanha kytkintä, joilla nyt on vielä jotain toivoa, että ne saisi jopa korjattua (mutta ei saa manata, tai "shit happens"

).
PS. Orggis öljynsuodattimen hain Biliasta, ja Teboilin 10w-40 ölpät Hong Kongista.
Ajattelin laittaa myös nyt talviöljynvaihdossa sinne Teboilin öljyä, kun samaa laitoin tiivesterempan jälkeen,
eikä se ole vuotanut ulos yhtään, niin taitaa tiivisteet tykätä siitä.