Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 341965 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #780 : 28.10.2013, 17:55:51 »
Pientä edistystä taas.

Tänään sain aikaiseksi modattua japsin ovivalokytkimen sopimaan Volvon valokytkimeen.
Eihän istuvuus 100% ole, mutta aika lähellä, eli ajannee asiansa, ja suojelee ovivalo kytkintä.

Tuossa lauantaina "kunnostin" Volvoon tulevaa ehjää ohjaustehostimenpumppua.
Ruosteet ja vanhat maalit vetäsin pois harjalaikalla. Pohjalle tuli spray-"ruosteenestomaalia", ja päälle mustaa kuumankestoa
varuiksi, että kun lämpenee pumpun pinta kuitenkin jonkun verran, että säilyisi pitempään maali siinä.

Perustava syy pumpun ulkonäön uudistamiselle oli lähinnä se, että näyttää sitten kivemmalta, kun
muuten suht puhtaassa konehuoneessa ei ole ruosteista apulaitetta, ja toisekseen, että likaisia ja ruosteisia osia on aina ikävä
asennella.  :)

Huomenna pääsee koulun lämpimään halliin nosturille, niin saa helpommin ja mukavammin vaihdettua "uuden" pumpun.


Raportoidaan taas, kun on jotain kerrottavaa.  :hello: 

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #781 : 29.10.2013, 18:45:21 »
Ohjaustehostin toimii, ja nyt on kevyempi kääntää.  *taavih->

Uudet öljyt on tottakai myös ohjaustehostimessa, ja letkuista putsaantui möhnät pois mitä siellä oli.
Hassuinta oli, että kun vanhan pumpun otti pois, niin siinä ei ollutkaan välystä hihnapyörässä,
eikä edellisen omistajan mainitsema juotosoperaatio ainakaan näkynyt ulospäin.

Romumetalliinhan se vanha pumppu kuuluu, mutta otin mukaan, kun olisi mielenkiintoista nähdä
mitä se on syönyt, koska katselin, että sen saa auki takaa...
Paska mikä paska  :D.

Oikeaan etupyörään vedin kanssa uuden ABS-anturin johdon tolpalta konehuoneeseen, mutten ehtinyt kytkemään vielä.
Johdot tinasin, ja päälle kutistesukkaa.
Huomenna toivottavasti ei sataisi, niin saisi konehuoneen puolen kytkettyä pihalla, koulun jälkeen.


Tänään olisi ollut vihdoinkin aikaa käydä pitkästä aikaa miitissä Vantaalla, mutta bensaa sitten ei...
Rahaakin saa vasta huomenna aamulla, niin ei tankata voinut.

Noh, onneksi maailma ei tuohon kaadu, ja onhan miittejä vielä tulevinakin ajankohtina.  ;)

Poissa QalaP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #782 : 29.10.2013, 18:54:15 »
Ohjaustehostin toimii, ja nyt on kevyempi kääntää.  *taavih->

Uudet öljyt on tottakai myös ohjaustehostimessa, ja letkuista putsaantui möhnät pois mitä siellä oli.
Hassuinta oli, että kun vanhan pumpun otti pois, niin siinä ei ollutkaan välystä hihnapyörässä,
eikä edellisen omistajan mainitsema juotosoperaatio ainakaan näkynyt ulospäin.

Romumetalliinhan se vanha pumppu kuuluu, mutta otin mukaan, kun olisi mielenkiintoista nähdä
mitä se on syönyt, koska katselin, että sen saa auki takaa...
Paska mikä paska  :D.

Oikeaan etupyörään vedin kanssa uuden ABS-anturin johdon tolpalta konehuoneeseen, mutten ehtinyt kytkemään vielä.
Johdot tinasin, ja päälle kutistesukkaa.
Huomenna toivottavasti ei sataisi, niin saisi konehuoneen puolen kytkettyä pihalla, koulun jälkeen.


Tänään olisi ollut vihdoinkin aikaa käydä pitkästä aikaa miitissä Vantaalla, mutta bensaa sitten ei...
Rahaakin saa vasta huomenna aamulla, niin ei tankata voinut.

Noh, onneksi maailma ei tuohon kaadu, ja onhan miittejä vielä tulevinakin ajankohtina.  ;)

Ninni täällähän mä odottelen jo mut eihän tääl ketää edes näy

Tai sit oon vääräs paikas  :2funny:
- Volvo 440 1.7 Turbo -94
- Volvo V70 D5 -06
- Volvo 855 T5 2.3 -94 RIP! - Volvo 854 T5 2.3 -96 RIP! - Volvo 440 2.0 -95 RIP! - Volvo 940 2.0 -92 RIP!

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #783 : 29.10.2013, 18:57:43 »
Ninni täällähän mä odottelen jo mut eihän tääl ketää edes näy

Tai sit oon vääräs paikas  :2funny:

Siellä koskaan ketään ennen klo. 19.00 ole. Itsekin olen kaksi kertaa ehtinyt käymään, ja ennen seiskaa kun on paikalla,
niin hiljasta on. Siinä vähän seitsemän jälkeen tulee sitten porukkaa pikkuhiljaa.  :)

EDIT. Joo eihän kaksi kertaa riitä vetämään niin suuria johtopäätöksiä,
         mutta näin siellä infosi fiksummat, että paljoa ennen seitsemää ei montaa näy.  :juhau:

EDIT2. Typoja...  :P
« Viimeksi muokattu: 29.10.2013, 18:59:47 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #784 : 30.10.2013, 19:25:18 »
Liitin tänään ABS-anturin johdon, myös konehuoneen puolelta.

Ei kyllä ole parasta tuohon hommaan littana johto, kun ei pysy jarruletkun kiinnikkeissä...
Sitä paitsi tuskin edes kauhaa pysyy tolpan pään johto kunnossa, kun on ihan anturissa kiinni liitos.

Eli tämäkin kannattaa tehdä uusiksi kunnolla.  :idiot2:

Alunperin joskus viime vuonna oli ajatuksena ostaa anturi Biltemasta,
ja sitten oikeanlaista pyöreää johtoa jostain.
Taidan tehdä ensi vuonna noin.  ::)

Skandix myy anturia johtoineen, mutta hinta on 104,90e / kpl.  :buck2:

Tärkeinhän tuossa johtojumpassa oli se, että on leimalla johto kiinni tolpassa, ettei tule siitä napinaa.
Tuolla etupyörän anturin johdolla ei ollut sen ehjänä ollessakaan mitään vaikutusta ainakaan ABS:ien toimintaan,
niin mutu onkin, että voi jopa olla rikki.

Katsastukseen täytyy kyllä ryöstää virta öljynpaineen merkkivalolta, ABS-valolle, että saa syttymään ja sammumaan
niin kuin pitää. Tänä vuonna en kuitenkaan jaksa enää jumpata enempää ABSien kanssa.
 

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #785 : 31.10.2013, 12:40:23 »
Katsastukseen täytyy kyllä ryöstää virta öljynpaineen merkkivalolta, ABS-valolle, että saa syttymään ja sammumaan
niin kuin pitää. Tänä vuonna en kuitenkaan jaksa enää jumpata enempää ABSien kanssa.
Eikö ne absit vois vaan korjata?

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #786 : 31.10.2013, 17:11:35 »
Eikö ne absit vois vaan korjata?

Voisi, ja se olisikin lopullinen tavoite, mutta tällä hetkellä ei riitä vaan mielenkiinto, eikä välttämättä aina rahatkaan.
Eikä ne käytetyt osatkaan ole ilmaisia, jos ostelee esim. ohjausyksikön ja hydrauliyksikön käytettynä,
ja anturit ja johdot sitten uusina, niin siinä on äkkiä 200e (johon opiskelijalla ei ole aina varaa).
Yksi kerrallaan pitäisi tosiaan ostaa.

Leiman jälkeen olisi varmaan jarrujen osalta sitten ensimmäinen tavoite saada vikavalo palamaan.
Sitten eliminoida rahatilanteen salliessa yksi osa kerrallaan, niin joskus ne toimii.

Olihan auton jo minulle tullessa, ABS:t olleet "korjattuna" ryöstöpiuhalla valolle, monta vuotta ja katsastusta.  :facepalm:

Eihän tämä nyt täysi pommi ole, mutta just ABS vika, mittariston sähköviat, ja ruosteet. Aiemmin kun on huonosti pidetty, eikä huollettu tai korjattu kuin pakolliset leimalle, niin tuppaa viat kasaantumaan sitten sille omistajalle, joka ne tahtoo korjata,
pakon sanelemana tai ei. Veikkaan, että suurinta osaa ihmisistä, jotka olisivat tälläisen sen ostohinnalla hankkineet,
eivät olisi edes välittäneet noista, vaan olisivat ajelleet kunhan auto liikkuu eteen ja taakse.

Toiset, kuten minä ovat taas hölmöjä, ja hassaavat rahaa autoon, ja korjaavat vian kerrallaan (moni, myös muutama sukulainen on joskus kysellet, että "Mitä varten korjaat tuollaista halpaa autoa?").
Jos ei muusta syystä, niin vähintään siitä, että auto toimisi sitten mahdollisimman hyvin niin kauan kuin sen omistaa.

Jatketaan taas myöhemmin.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #787 : 31.10.2013, 17:28:20 »
koulussa mittailet anturit oskilloskoopilla läpi, kyllä se viallinen osa siitä löytyy.
noihan on vr-tyyppisiä ja antaa sini muotoista käyrää eli liitin irti, skooppi kiinni ja rengasta pyörittämään.
tietty suattaa se vika löytyä ihan vastus mittauksella... samalla metodilla.

EI OO RAKETTITIERETTÄ

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #788 : 31.10.2013, 17:41:57 »
koulussa mittailet anturit oskilloskoopilla läpi, kyllä se viallinen osa siitä löytyy.
noihan on vr-tyyppisiä ja antaa sini muotoista käyrää eli liitin irti, skooppi kiinni ja rengasta pyörittämään.
tietty suattaa se vika löytyä ihan vastus mittauksella... samalla metodilla.

EI OO RAKETTITIERETTÄ

Kiitos vinkistä. Vastusmittaus yleismittarilla olisi kuitenkin se tämän hetken vaihtoehto, kun koulussa pääsee oman auton kimppuun harvakseltaan, eikä edes joka kuukausi.

Jos nyt oikein muistan niin piti anturin antaa luokkaa parisataa ohmia, että on kunnossa? 

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #789 : 31.10.2013, 17:49:29 »
Kiitos vinkistä. Vastusmittaus yleismittarilla olisi kuitenkin se tämän hetken vaihtoehto, kun koulussa pääsee oman auton kimppuun harvakseltaan, eikä edes joka kuukausi.

Jos nyt oikein muistan niin piti anturin antaa luokkaa parisataa ohmia, että on kunnossa?
viallinen anturi varmaan eroaa muista "edukseen" vastusarvossa.
joskus tullu vastaan umpiruosteinen absin anturikehä, rupes antamaan parempaa käyrää ihan armottomalla teräsharan käytöllä.

ja paitovei, melkein paras mitata kanssa ite absin boksin liittimestä noi arvot, anturihan voi olla ehjä, mutta kuapeli poikki jostain matkalta.  Nyt en jaksa ettiä kyseistä sähökaavioo, mutta guugle hoitaa.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #790 : 31.10.2013, 17:51:19 »
viallinen anturi varmaan eroaa muista "edukseen" vastusarvossa.
joskus tullu vastaan umpiruosteinen absin anturikehä, rupes antamaan parempaa käyrää ihan armottomalla teräsharan käytöllä.

ja paitovei, melkein paras mitata kanssa ite absin boksin liittimestä noi arvot, anturihan voi olla ehjä, mutta kuapeli poikki jostain matkalta.  Nyt en jaksa ettiä kyseistä sähökaavioo, mutta guugle hoitaa.

Ok.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #791 : 31.10.2013, 17:51:20 »
http://360.haubits.net/index.php?dir=VolvoRacing.se%2F Epäilisin että tuolta voi löytyä tarpeellinen
No kun halvalla sai.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #792 : 31.10.2013, 17:53:49 »
lissäillään yks kirjanmerkki http://www.volvowiringdiagrams.com/?dir=volvo/

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #793 : 01.11.2013, 19:20:05 »
Jumaleisson, että meinaa loppua hermot kesken koko syksyn vaivanneeseen ongelmaan.

Ongelma on, että ohjaustehostin-vesipumppu-visko hihna luistaa. Kyseinen ongelma havaittavissa, kun kone on kylmä,
tai kosteilla keleillä.

Hihna löystyy itsestään, ja 5 kertaa olen sitä kiristänyt (pois lukien ohjaustehostimenpumpun vaihto),
mutta siitä ei löydy montaa päivää kestävää ratkaisua, ja kiristin kuitenkin toimii.

Hihna on merkiltään Bosch, ja vaihdettu heinäkuussa, niin vanhuutta ei voi varmaan syyttää.
Hihnalle ei myöskään päädy nesteitä koneesta.

Ainoa mitä keksin, on että jos viskon hihnapyörä pääsisi heilumaan.
Nimittäin laitoin sinne vesipumpun vaihdon yhteydessä prikat hihnapyörän, ja laipan väliin, kun hankaa muuten jakohihnan koppaan (näkyy jälki, että hangannut joskus).
Viskon pitäisi kuitenkin kiriä hihnapyörä paikalleen.

Kenelläkään samanlaisia kokemuksia, ja ratkaisu ongelmiin?


Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3761
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #794 : 01.11.2013, 19:29:11 »
Ainoa mitä keksin, on että jos viskon hihnapyörä pääsisi heilumaan.
Nimittäin laitoin sinne vesipumpun vaihdon yhteydessä prikat hihnapyörän, ja laipan väliin, kun hankaa muuten jakohihnan koppaan (näkyy jälki, että hangannut joskus).
Viskon pitäisi kuitenkin kiriä hihnapyörä paikalleen.

Kenelläkään samanlaisia kokemuksia, ja ratkaisu ongelmiin?


prikat ku laitoit niin nythän se pyörä ei oo enää linjassaan  ???

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

 

KL-varaosat  Race.fi