Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 342023 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #795 : 01.11.2013, 19:30:04 »
Tarvike vesipumpun kanssa voi hyvinkin olla, mutta ei sekään mahdottomuus ole jos linja olisi pilalla.

Hihnapyörä kulunut tai sitten hihna on kiillottunut?

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #796 : 01.11.2013, 19:34:23 »
Mikä on sen boschin hihnan leveys?

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #797 : 01.11.2013, 20:49:11 »
Pois ne rikat, ainahan nää hankaa koppaan.. ite ainakaan jaksa enää välittää kun enemmän ja vähemmän ne turpoo öljystä ja ei istu siinä syy.

Varmistu että ei tosiaan hihna pohjaa ja linja kunnossa. Kiristys siten että tosissaan peukalolla painamalla(ei tyttöjen peukulla) painuu sen max. 10mm.

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #798 : 01.11.2013, 21:02:07 »
siis mikä niiden prikkojen tarkoitus on  ???  yhdessäkään vinokone volvossa ei ole meillä koskaan ottanu se pyörä jakopäänkoppaan kiinni, ja niitä kuitenkin on se yli 20kpl tässä ollu joista 10 edelleen pihassa ???

Onhan sulla se muovikoppa ihan oikein paikoillaan ???


ota ne prikat vaan pois sieltä  ;)
« Viimeksi muokattu: 01.11.2013, 21:03:49 kirjoittanut JoriK »

Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #799 : 01.11.2013, 21:02:32 »
Tarvike vesipumpun kanssa voi hyvinkin olla, mutta ei sekään mahdottomuus ole jos linja olisi pilalla.

Hihnapyörä kulunut tai sitten hihna on kiillottunut?

Vesipumppu on original Volvo, ja hihna on ok.

Mikä on sen boschin hihnan leveys?

10 mm, mikä on se oikea leveys, mutta se varmaan oli sinulla tiedossa.

Pois ne rikat, ainahan nää hankaa koppaan.. ite ainakaan jaksa enää välittää kun enemmän ja vähemmän ne turpoo öljystä ja ei istu siinä syy.

Varmistu että ei tosiaan hihna pohjaa ja linja kunnossa. Kiristys siten että tosissaan peukalolla painamalla(ei tyttöjen peukulla) painuu sen max. 10mm.

Täytyy kokeilla ottaa prikat pois.
Kiristys on aina todettu miesten peukalo-momentilla.

Liekö sitten valmistusvirhe tai jotain, kun hankaa koppaan  ???,
mutta mulla on ainakin tehokkain visko,eli se punainen (vaikka ei vaikuta vikaan p*skaakaan  :D). 

Kokeillaan näillä ja raportoidaan.  -H-

EDIT. Täsmennetty
« Viimeksi muokattu: 01.11.2013, 21:04:11 kirjoittanut Niko_S »

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #800 : 01.11.2013, 21:36:38 »
Jos hihna on 10mm. Leveä luistaa varmasti, omassa on tarvikehihna tehostimella ja luistaa ääriasentoon kääntäessä, sekin on ilmeisesti 11,5 mm. Leveä. ???

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #801 : 01.11.2013, 22:25:40 »
itsellä 3 kpl +300tkm vinokoneita, kaikissa edellisen omistaja toimesta raiskatut jakopäänkopat ja jonkunlaiset hankaus jäljet.   Eipä oo haitannu, eikä tullu mieleenkään tehdä mitään prikkavirityksiä linjauksen kustannuksella.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #802 : 01.11.2013, 22:44:10 »
Jos hihna on 10mm. Leveä luistaa varmasti, omassa on tarvikehihna tehostimella ja luistaa ääriasentoon kääntäessä, sekin on ilmeisesti 11,5 mm. Leveä. ???

Parhaimman muistin mukaan tuo 10mm, saattoi jopa olla 11,5 mm.
Kuitenkin ihan auton mallin ja vuoden mallin mukaan ostettu Fixukselta.

Nyt ei vaan pysty varmasti sanomaan, kun auto ei ole pihassa, ja ostokuittti on Volvon hanskalokerossa
muiden kuittien kanssa (ja se hihna on totta kai autossa kiinni).

Minullakin luistaa ääriasennossa välillä tuolla "uudella" hihnalla.
On se kuitenkin pakko olla se  115 mm.


itsellä 3 kpl +300tkm vinokoneita, kaikissa edellisen omistaja toimesta raiskatut jakopäänkopat ja jonkunlaiset hankaus jäljet.   Eipä oo haitannu, eikä tullu mieleenkään tehdä mitään prikkavirityksiä linjauksen kustannuksella.

Eihän minullekaan ne "prikka-viritykset" tulleet muuten mieleen, mutta näytti se hihnapyörän hinkkaus koppaan vakavalta,
kun tein tiivisteremppaa.

Mutta onneksi on kokeneempia Volvo-miehiä kuin minä.
Osasyynä sen takia täällä foorumilla olenkin  :)

Jatketaan tästä.



Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #803 : 04.11.2013, 17:20:58 »
No niin, eli eilein otin prikat pois viskon hihnapyörän alta, ja tänään ei vinkunut, eli ongelma on ainakin tällä hetkellä poissa.
Näköjään on niinkin herkkä, että vaivainen milli tai kaksi vaikutti...

Mutta joo, tuntuu poistuneen luistaminen tuolla "tempulla".

Muuten ei tässä mitään kummempaa autolle tulekaan tapahtumaan kuin ajoa,
mutta leimalle pitää vaihtaa oikea etujarruletku, ja mahdollisesti jumpata vähän vasenta etujarrua, kun tuppaa täristämään.

Muuten ei pitäisi olla mitään ihmeellistä leimalle.
Nopeusmittarihan nyt ei ole toiminut viime leimallakaan, mutta riippuu lähinnä insistä, että tuleeko sanomista vai ei...

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #804 : 09.11.2013, 18:32:05 »
Kerrotaan nyt ensiksi, että hihnan vinkuna ei loppunut, vaan yleensä aamun ensimmäisen startin jälkeen vinkasee.
Täytyy vaikka huomenna tutkia sitä itse hihnaa tarkemmin, koska hihna kuitenkin pysyy kireällä.

Tänään mittailin sitten etupyörien ABS-anturit. Vasemmasta tuli 150 - 200 ohmia, eli on varmaan kunnossa,
mutta oikea oli kuollut, eli se on rikki. Anturin vaihto menee kyllä kuitenkin myöhemmäksi.

Sitten tulikin joku ihme häikkä mittaristoon, että sytysvirta päällä ei pala mittariston varoitus/vikavalot,
turvavyönmuistutinta lukuunottamatta, mutta "pakkokolmosen" merkkivalo palaa koko ajan.
Sen johtohan on tosiaan poikki kepin juuresta.

Vika ilmestyi yht'äkkiä, kun laittoi virrat päälle pari kertaa.
Mittariston taustavalot katsoin, kun osa ei palanut, niin ne kyllä lähti toimimaan, mutta edellä kuvatut katosivat...  :idiot2:
Mittariston takaa ei myöskään ollut liittimiä irti tai löysällä.

Ehdotuksia?

 

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #805 : 10.11.2013, 17:49:36 »
Tänään tuli pari tuntia tutkittua vikaa. Mittariston johdoista ei edelleenkään löytynyt vikaa, ja sulakkeet ovat myös ehjät.
Tänään huomasin myös, että bensa- ja kierroslukumittarit eivät toimi.
Sitten huomasin, kun mittaristoa tutkin lähemmin, niin takaa piirikalvosta oli palanut vastuksen lanka.
Isältä kysäsin neuvoa ja sanoi, että kolvaa pieni johto väliin.

Se tehtiin, ja lähti toimimaan. Öljynpaineenmerkkivalo, ja turvavyönmuistuttimenvalo eivät kuitenkaan toimineet.
Eipä se kuitenkaan kauaa pelittänyt, kun 5 minuutin koeajon jälkeen pihaan palatessa, sieltä paloi se johto,
joka oli juuri kolvattu palaneeseen vastukseen.

Eli siellä on oikosulku jossain, mutta nyt kun olen kaikki loogiset paikat tutkinut, niin alkaa ole ideat loppu.
Nyt on vielä sekin ongelma, kun ei voi enää kierroslukumittaristakaan lukea nopeutta...  :(


s73

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #806 : 10.11.2013, 17:59:11 »
Toimiiko laturi?
Mittaristo taitaa sammua ensimmäisenä laturin hajotessa.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #807 : 10.11.2013, 18:04:40 »
Toimii laturi, latasi sellaista 14 volttia mitä pitääkin.


The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #808 : 11.11.2013, 16:13:31 »
Helpointa varmaa hakea ehjä mittaristo romikselta. Tai siis autopurkamolta. ( virhe korjattu, ennen kuin lukeneemmat vetää herne maissi paprikat nenään).

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #809 : 11.11.2013, 16:51:28 »
Helpointa varmaa hakea ehjä mittaristo romikselta. Tai siis autopurkamolta. ( virhe korjattu, ennen kuin lukeneemmat vetää herne maissi paprikat nenään).

Voipi olla. Tuskin mitään tehtävissä tuolle nykyiselle.
Kehtaa vaan pyytää purkaamot pyytää suht törkyhintoja niistä...  :buck2:

Katsoin justiinsa että ainoa mikä saattaa sopia maksaa purkaamolla 250e,
ja siinä on viimeinen numero eri, siitä mittariston mallinumerosta.

Mutta tuosta nykyisestä mittaristosta:
Piirikalvon johdin on palanut ylhäällä sulakkeen, ja alhaalla öljynpaineenmerkkivalon kohtaa, josta ottaa maan.
Vastukset oli kunnossa kun niitä mittailin.

V*tuttaa vaan, kun juuri nyt pitää hajota kokonaan, ensi kuussa saa veronpalautukset,
mutta niillä oli tarkoitus ostaa uudet talvirenkaat.

No onhan tässä kuitenkin vielä kolme viikkoa, että jos ihme tapahtuisi...

 

Elekma  Autoracing