Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 341995 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #840 : 30.11.2013, 18:29:25 »
Kyllä se antura siellä pysyy jos se on silleen hyvästi laitettu käsimomenttiin, ettei nyt ihan sormin ole kiristetty.

Tässä oli siis tieten sellainen vika että ei saanut antura kontaktia lohkoon hapetuksen takia?

Kyllä se tyhjäkäyntimoottori ehjä on jos auto käy hyvin tyhjäkäyntiä. Oisko sitten sillekkin jonku koodin pistänyt jos nakuantura ei saanu oikeaa signaalia
niin se ohjaus epäili että vikaa jossain muussakin käyntiä mittailevassa osassa?

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #841 : 30.11.2013, 21:00:44 »


Sain korjattua vian  *taavih->. Otin nakuanturin irti, putsailin liittimet, ja p800 karkealla paperilla raapasin anturin pinnat puhtaiksi.
Oli lievä kikkailu anturin momenttiin kiristyksessä, kun suurin este on ruiskun ja suutinten johdot, jotka menevät juuri nakuanturin
pultin vierestä. Sitten kun saa ne vedettyä sivuun sen verran, että saa ujutettua hylsyn ja jatkon, niin imusarjantuki ottaa vastaan.
Jos olisi ollut 1/4" momenttiavain, niin olisi päässyt lohkon ja imusarjan välistä kirimään lyhyemmällä jatkolla.
Oli kuitenkin käytössä 1/2" momenttiavain, niin ei onnistunut.

Kokeilin kyllä löysätä vasemman moottorinkannakkeen pultin, jossa imusarjan kiinnikeen alakiinnitys on,
mutta eihän se liikkunut yhtään sieltä lohkon ja kannakkeen välistä.
Laitoin sitten nakuanturin rannemomentilla kiinni. On se kuitenkin pakko olla melko lähellä alkuperäistä momenttia,
koska lenkillä kiristin, ja ei se ainakaan enempää kiristynyt, että oli silleen jämpti samalla tavalla kuin aikaistaessa.

Vaikea kuvailla, kun ainoastaan itse sen fyysisesti tuntee...  :D
Jos se momentti olisi mennyt ihan vituralleen, niin kyllä se olisi ilmoitellut vikavalolla,
ja kuuli ihan korvalla, ettei nakuta enää kovaa.
Ihan pieni nakutushan tuosta normaalistikin kuuluu, niin pitäisikin saada aikaiseksi mitattua välykset.



pakko nyt kysyä, tiedätkö mitä se nakutus tarkoittaa ja miten nakutustunnistin toimii  ???

Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #842 : 30.11.2013, 21:07:56 »
Bendix Regina Rex-I. Ecu on apparin jalkotilassa ja sytytyksenohjain ratin alla.

Konehuoneessa tulipellissä on joku värinänvaimennin, näyttää erehdyttävästi mystiseltä purkilta  ;)

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #843 : 30.11.2013, 21:13:19 »

pakko nyt kysyä, tiedätkö mitä se nakutus tarkoittaa ja miten nakutustunnistin toimii  ???

Nakutus: polttoaineen ja ilman seos syttyy ennenaikaisesti (erinäisiä syitä).

Nakutustunnistin "haistelee" moottorin nakutusta ohjausyksikölle, ja jos nakutusta esiintyy, niin yleensä ohjausyksikkö
muuttaa sytytystä, niin että nakutus katoaa.

Tiedetään, että ei välttämättä paras kiristellä siihen "rannemomenttiin" oikeiden työkalujen puutteessakaan,
mutta jos ohjauksen mukaan siellä on nyt kaikki ok, niin en ala osia vaihtelemaan.

Venttiilinvälykset pitää tosiaan katsoa, koska epäilys, että olisi tarvetta säätää.

Mutta asiaan, eli miksi kysyit?

Bendix Regina Rex-I. Ecu on apparin jalkotilassa ja sytytyksenohjain ratin alla.

Konehuoneessa tulipellissä on joku värinänvaimennin, näyttää erehdyttävästi mystiseltä purkilta  ;)

Ok. Laitetaan korvan taakse.

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #844 : 30.11.2013, 21:48:40 »
Nakutus: polttoaineen ja ilman seos syttyy ennenaikaisesti (erinäisiä syitä).

Nakutustunnistin "haistelee" moottorin nakutusta ohjausyksikölle, ja jos nakutusta esiintyy, niin yleensä ohjausyksikkö
muuttaa sytytystä, niin että nakutus katoaa.

Tiedetään, että ei välttämättä paras kiristellä siihen "rannemomenttiin" oikeiden työkalujen puutteessakaan,
mutta jos ohjauksen mukaan siellä on nyt kaikki ok, niin en ala osia vaihtelemaan.

Venttiilinvälykset pitää tosiaan katsoa, koska epäilys, että olisi tarvetta säätää.

Mutta asiaan, eli miksi kysyit?

Ok. Laitetaan korvan taakse.

kysyin siksi koska alko vaan epäilyttämään tekstin muotoilusta.  ;)

Nakutusanturihan on tarkka siitä momentistaan että se toimii oikeala tavalla, eli sitä tosiaankaan ei pitäis mitenkään käsin mennä lenkillä kiristelemään.

en nyt jaksa pitää mitään oppituntia kun sen olet suurinpiirtein ymmärtänyt, mutta lyhyesti sanottuna se nakutusanturihan on kiihtyvyystunnistin joka mittaa lohkon runkoäänien värähtelyä, jotka voimistuu kun moottori pyrkii nakuttamaan. nakuttava palaminen tarkottaa sitä että palorintaman etenemisnopeus nousee äänennopeuden tasolle, joka tapahtuu yleensä palamisvaiheen lopulla kun seos on korkeassa lämpötilassa ja voimakkaasti puristettuna. nakuttavassa palamisessa tapahtuu korkeita painehuippuja jotka ovat voimakkaina vaarallisia moottorille. ja sillonkun nakutusta tapahtuu moottorinohjaus myöhäistää sytytystä kunnes nakutus päättyy.

itse en menisi nakutustunnistinta irroittamaan ellei ole oikeasti pakko, eli olen todennut siinä olevan vikaa. kokeilitko ensin puhdistaa pelkän liittimen ennenku irrotit anturia? vikakoodit uskon että yritit poistaa ennen toimenpidettä  ???

Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #845 : 30.11.2013, 23:51:34 »
kysyin siksi koska alko vaan epäilyttämään tekstin muotoilusta.  ;)

Nakutusanturihan on tarkka siitä momentistaan että se toimii oikeala tavalla, eli sitä tosiaankaan ei pitäis mitenkään käsin mennä lenkillä kiristelemään.

itse en menisi nakutustunnistinta irroittamaan ellei ole oikeasti pakko, eli olen todennut siinä olevan vikaa. kokeilitko ensin puhdistaa pelkän liittimen ennenku irrotit anturia? vikakoodit uskon että yritit poistaa ennen toimenpidettä  ???

Momenttijuttu tosiaan selvä, eli omalla vastuulla menin kiristämään.  :nohnoh

Vikakoodit nollasin, mutta siitä ei ollut apua, ja sen pelkän liittimen yritin puhdistaa, mutta edelleen herjasi vikakoodin.
Eli tällä kertaa oli perusteltua irroittaa itse anturi.

Hyvä kuitenkin, että päästiin yhteisymmärrykseen.  :)

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #846 : 01.12.2013, 18:36:06 »
Vaihdoin tänään jarruletkun oikealle eteen.
Edellinen oli kauttaaltaan murkkeentunut. Paska Motonetin letku.  :idiot2:

Kun jarrunestesäiliön täytin, niin huomasin, että laturin maa oli irronnut omia aikojaan laturista.
Siitä oli murtunut kokonaan se kiinnitys.
Tein sitten pikafixinä uuden laturikiinnityksen pellistä. Pitäisi kyllä koko johto uusia, niin saa kunnolla laitettua "liittimet" sinne.
Kuitenkin vaikuttaa olevan alkuperäinen se maajohto.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #847 : 14.12.2013, 17:47:54 »
Kävin tänään ostamassa kaverin firmasta uudet talvirenkaat.
Ei tullut Hakkapeliitat, niin kuin ensin suunnittelin, vaan päädyin ostamaan Nordman 4:t.
Nokian kamaa nekin on, enkä nyt ole kuullut, että kukaan olisi niitä haukkunut.
Muutenhan tuo Nordman 4 on identtinen Hakkapeliitta 5:n kanssa, mutta Nordmanissa on normaali, pyöreä nasta.

Eikä olleet vanhatkaan kumit, kun paistoleima on 25/13.
Sain vielä kaverilta nuo renkaat edullisemmin kuin Vianorilta.  8)


Volvon ikkunoita kun raappasin ennen lähtöä kaverin pajalle aamupäivällä, niin pieni ketutus iski,
kun huomasin, että oikea takavalo on paskana!  :tickedoff:

Selvisi sitten, että kun Volvo oli ollut hänellä ajossa eilen, niin veli oli peruuttanut takavalon peräkärryn laitaan isän työmaan lähellä,
kun hänen piti siellä käydä... jee...
Veli ei kyllä koskaan ole ollut paras peruuttamaan autoilla (ei aja kauheasti), mutta en nyt kuvitellut että menee noin kolhimaan.  :idiot2:



Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #848 : 14.12.2013, 22:00:18 »
Eikös Nordman 4 ollut hakkapeliitta 4 mutta pöyree nasta?
Enivei, ihan hyvät renkaat mulla on ollut uudet semmoset edellisessä ysissä.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #849 : 16.12.2013, 18:53:14 »
Eikös Nordman 4 ollut hakkapeliitta 4 mutta pöyree nasta?
Enivei, ihan hyvät renkaat mulla on ollut uudet semmoset edellisessä ysissä.

On se Nordman 4 sittenkin Hakkapeliitta 4:n kuviolla.  ;)
Äkkiseltäänhän, jos kuvia katsoo, niin 4 ja 5 näyttää melkein samalta, mutta 4 on sitten oikeasti karkeampi, ja terävämpi kuvio.
Kaveri vaan muisti, että olisi ollut Hakkapeliitta 5:n kuvio.

Lumella, mitä eilen pääsi kokeilemaan, niin tuo Nordman 4 on ainakin todella hyvän tuntuinen.
Lumellahan tuo karkeampi on vain plussaa, mutta neliönasta pitää jäällä paremmin.

------------------------------

Volvo nyt on muuten toiminut ihan normaalisti, mutta yhä enemmän näin kosteammilla keleillä tullut huomattua,
että kylmänä, useamman tunnin seisomisen jälkeen, käy tyhjäkäyntiä vähän huonosti.
Vika viittaisi sitten virranjakajan kanteen, tai tulpanjohtoihin.

Joku "taikatemppu" pitäisi keksiä, että virranjakajan kannesta saisi alimman ruuvin auki, koska siitä on kanta nylppääntynyt...  *tumppuun->

1/4" momenttiavaimen tilasin tuossa viikonloppuna, koska sellaiselle ollut tarvetta ennenkin jossain ahtaissa paikoissa,
ja sillä saa ainakin sitten varmistettua nakutusanturin momentin, koska 1/4" hylsy ja jatko mahtuu imusarjan alle hyvin.
Jos vielä saapuisi avain tällä viikolla.





Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #850 : 16.12.2013, 19:26:02 »
On se Nordman 4 sittenkin Hakkapeliitta 4:n kuviolla.  ;)
Äkkiseltäänhän, jos kuvia katsoo, niin 4 ja 5 näyttää melkein samalta, mutta 4 on sitten oikeasti karkeampi, ja terävämpi kuvio.
Kaveri vaan muisti, että olisi ollut Hakkapeliitta 5:n kuvio.

Lumella, mitä eilen pääsi kokeilemaan, niin tuo Nordman 4 on ainakin todella hyvän tuntuinen.
Lumellahan tuo karkeampi on vain plussaa, mutta neliönasta pitää jäällä paremmin.

------------------------------

Volvo nyt on muuten toiminut ihan normaalisti, mutta yhä enemmän näin kosteammilla keleillä tullut huomattua,
että kylmänä, useamman tunnin seisomisen jälkeen, käy tyhjäkäyntiä vähän huonosti.
Vika viittaisi sitten virranjakajan kanteen, tai tulpanjohtoihin.

Joku "taikatemppu" pitäisi keksiä, että virranjakajan kannesta saisi alimman ruuvin auki, koska siitä on kanta nylppääntynyt...  *tumppuun->

1/4" momenttiavaimen tilasin tuossa viikonloppuna, koska sellaiselle ollut tarvetta ennenkin jossain ahtaissa paikoissa,
ja sillä saa ainakin sitten varmistettua nakutusanturin momentin, koska 1/4" hylsy ja jatko mahtuu imusarjan alle hyvin.
Jos vielä saapuisi avain tällä viikolla.
aika jännä että yleensäkään saa tommosen ruuvinpään pyöreäksi kun ruuvin koko on tuo ja ruuvi on 8mm kannalla.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #851 : 16.12.2013, 19:30:55 »
Oliko siinä ura ruuvimeissselille tai ota koko jakaja pois?  ???

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #852 : 16.12.2013, 19:53:30 »
aika jännä että yleensäkään saa tommosen ruuvinpään pyöreäksi kun ruuvin koko on tuo ja ruuvi on 8mm kannalla.

On se, ja meni silloin ihan ensimmäisellä yrityksellä.  :facepalm:
Heinäkuussa, kun sitä jakajan kantta yritin irroittaa, ja kaksi lähti helposti pois, mutta se alin, puolanjohdon vierestä oli
totaalisen jumissa, eikä herkistynyt edes irroitusaineen (CRC) suihkutuksella.

Oliko siinä ura ruuvimeissselille tai ota koko jakaja pois?  ???

Siinä alimmassa ei ole uraa ruuvimeisselille (miksi, sitä en tiedä).

Kyllä sen sieltä pois vielä saa, mutta ei se tällä hetkellä ole tämän auton suurin vika.  ;)

PS. Huomenna meinasin hakea uuden takavalon Helsingin Motonetista, kun siellä on nettisivujen mukaan 2 kpl.
      Jos joku sattuu vaikka hakemaan yhden, niin on toinen minulle...  :D

EDIT.

Kävin vielä peilin kanssa katsomassa faktat tuon virranjakajan osalta, ettei ihan muistin varassa tarvitse mennä.
Se pyöristyneessä ruuvissa olikin talttapää ura, ja kuskinpuolella. Kun "alin" ruuvi (lohkoon nähden), jossa ei ole talttapää uraa on
apukuskin puolella.

Se nylppääntynyt kanta oli vielä aivan ruosteessa.

Vaikka Tulijyrä ehdottikin koko jakajan irroitusta, niin en ihan uskalla lähteä sitä kansi paikallaan ottamaan irti,
koska jakajan asentoa ei saa merkittyä mitenkään ilman röntgen-katsetta (kun ei näe pyörijää).

Mutta tosiaan kuten sanoin, niin huonompi kostean kelin tyhjäkäynti, on tällä hetkellä pieni vaiva.


« Viimeksi muokattu: 16.12.2013, 20:24:48 kirjoittanut Niko_S »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #853 : 16.12.2013, 20:20:33 »
Ota vaan jakaja kokonaan pois, mitä sitä ahtaassa tappelemaan.
Kumman puolen valon tarviit? Mulla ois ihan priima oikee ja vasemmasta puuttuu ihan pikku pala...

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2291
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #854 : 16.12.2013, 20:57:02 »
Vaikka Tulijyrä ehdottikin koko jakajan irroitusta, niin en ihan uskalla lähteä sitä kansi paikallaan ottamaan irti,
koska jakajan asentoa ei saa merkittyä mitenkään ilman röntgen-katsetta (kun ei näe pyörijää).

Mutta tosiaan kuten sanoin, niin huonompi kostean kelin tyhjäkäynti, on tällä hetkellä pieni vaiva.
Mulla on ainakin ollut jakajassa sellainen muoviholkki siinä toisessa hahlossa ettei sitä saa väärään asentoon. Eri asia on että mahtuuko kokonaisena pois, ainakaan 16v kannella ei mahdu tulemaan ilman jakajan kannen irroitusta mutta kasitappisessa oletettavasti enemmän tilaa. ;)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

 

Elekma  Autoracing