KL-varaosat  Race.fi

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 378160 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4219
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #855 : 16.12.2013, 21:01:32 »
Jakajan akseli ei mene nokkaan kuin yhdessä asennossa.
Jakajan paikka kiinnityksestä kanteen, voi merkata vaikka tussilla ja ei edes kaikissa tosiaan pääse edes siirtymään(edellisessä -95 ja nyk.-98 on ollut ihan tiukat reiät).
8V vehkeissä se tulee kyllä kansineen välistä kun vähän taiteilee.

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #856 : 16.12.2013, 21:18:01 »
Kohdistusmerkit sinne jakajalle, ei satu vahinkoa. Muistaakseni nokassa on kaksi erilaista uraa, ei mene kun yhdessä asennossa takaisin. ???
E: Janne81 ehti ensin.
« Viimeksi muokattu: 16.12.2013, 21:20:14 kirjoittanut tulijyrä »

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #857 : 18.12.2013, 16:32:23 »
Täällä ehdittiin antaa hyviä neuvoa, ja kiitos niistä. Pitää muistaa, jos seuraavalla kerralla tulee samankaltaisia ongelmia.  :)
Virranjakajan kannen, ja pyörijän sain tänään vaihdettua koulussa. Pyörijä oli loppu, mutta alkuperäisessä Boschin kannessa ei ollut mainittavasti karstaa (kannen nyt säästin varmuuden vuoksi).

Virranjakajan tarvikekansi oli "yllätys" vähän valuvikainen, mutta hiekkapaperilla raapaisin sen suoraksi.

Oikea takavalo tuli eilen vaihdettua, ja ei sen laatu oikein naurattanut, kun vaivaa aiheutti tarvikkeen virtakampa (eli se metalliliuska,
joka yhdistää polttimonkantojen virtapiirin. Kanitti vastaan, kun polttimoita yritti asentaa), joka oli kiero, ja muutenkin onnettoman ohuesta materiaalista (ja pari mm liian pitkä). En sitä alkanut suoristelemaan, vaan otin vastaavan alkuperäisestä takavalosta. 
Värisävyä ei takavaloissa juuri ole, kun alkuperäinen oli huippukuntoinen.

Päivän tärkeimpänä uutisena kuitenkin on, että Volvoa käytin leimalla Helsingissä, ja kävi niin hassusti, että tuli vuosi ajoaikaa.
Yksi korjauskehotus kuitenkin: vasen sivuvilkku ei toiminut. Oli sopivasti kehittänyt kosketushäiriön matkalla leimalle.

Vähän suhteita piti tänään käyttää hyödyksi, ja kysäisin virolaiselta koulukaverilta, että jos hän katsoisi Virosta mittaristo tarjontaa,
koska siellä käytetty mittaristo maksaa 50e luokkaa.

EDIT.

Olin näköjään saanut etujarrut "säädettyä", kun dynossa näytti oikea 2,1 ja vasen 2,1.  :D
Takana oli taas oikea 1,6 ja vasen 1,7. Takajarruihin en ole edes koskenut omistusaikana, mutta täydyn sinne palat kuitenkin
ensi vuonna vaihtaa, kun kulutuspinta on puolessa. Käsijarru oli o: 1,1 ja v: 0,6, että sekin kaipaa remppaa.

Iskareista sen verran, että takana oli molemmat 64%. Edessä vasen oli 68%, ja oikea 63%.
Vaimentaahan ne vielä numeroiden mukaan, mutta ajossa huomaa että alkavat olla loppu, ja iskarit joka nurkkaan ovatkin ensivuoden
hankintalistalla. 
« Viimeksi muokattu: 18.12.2013, 17:11:33 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #858 : 19.12.2013, 18:06:13 »
Meinasin, että virranjakajan kannen ja pyörijän vaihto olisi ollut lääke välillä ilmeneviin tyhjäkäyntivaivoihin. Eipä ollut.
Ilmiö on sellaista, että sammuu tai meinaa sammua kylmällä koneella, kun matalilta kierroksilta laskee tyhjäkäynnille.
Tapahtuu siis alle 10+ asteessa, ja etenkin kostealla kelillä.

Itse nyt epäilen, että tyhjäkäyntimoottori voisi olla likainen.
Sitä ehtii tutkia tuossa joululomalla, ja miksei voisi myös käyttää koko imusarjan irti, putsata ja vaihtaa tiivisteen.

Huomiseksi varastin muilta töiltä sen verran aikaa, että teen Volvoon nelipyöräsuuntauksen, kun siihen tarjoutui mahdollisuus.
Auraukset nyt ainakin on "sinne päin", ja suurin syy koko hommaan, mutta samalla saa paremman kuvan alustan kunnosta,
kun tulee tarkkaa dataa, eikä perstuntumalta mitattua "ajotietoa".  :)

EDIT. Itselleni lisäten muistan tarkastaa myös tyhjäkäyntiventtiilin.
         Yleensä ei onneksi hajoile, mutta alkuperäinen VDO on hyvän hintainen... + 350e köh...  :D

EDIT 2. Huomasin muuten eilen, että joku pätevä on joskus katkaissut kaksi puolan kiinnityspulttia (vas. ylä ja oik. ala),
            ja puola on varmistettu telineeseen nippusiteellä...  :buck2:
            Voikohan vaikuttaa johonkin?

            Tuli myös mieleen, kun putki on kolissut tyhjäkäynnillä, niin yleisin vian aiheuttaja on etuputken kiinnikkeen pettäminen.
            Minun Volvosta puuttuu siitä se rauta putken ja vaihdelaatikon välistä.
            Sitä saa vielä Volvolta uutena. Siihen joutuisi vaan tekaisemaan aluslevyt pulttien ja raudan väliin, koska niitä ei saa uutena.

            http://media.skandix.de/eimg/2000401.jpg
            Eli tuo osa, ja nuo "aluslevyt", mitkä näkyvät kuvassa.
           


« Viimeksi muokattu: 19.12.2013, 19:57:36 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #859 : 20.12.2013, 15:19:04 »
Aurauskulmat säädin, ja ratin suoraan.
Oireena kuitenkin, että ajossa se ratti ei kuitenkaan ole suorassa. Samalla tavalla kävi keväällä, kun ratin sääti suoraan.
Jossain on siis pakko olla välystä, vaikka katsastusmieskään ei sellaista löytänyt.

Pakoputken kolinan sain loppumaan.
Keskipöntön etuputki tapasi pienellä heilutuksella poikkipalkkiin, ja pöntön panta otti kiinni x-runkoon.
Ongelma ratkesi sillä, että käänsin keskipönttöä hieman, jotta putken ja palkin väliin jää enemmän tilaa.
Ei se vieläkään ihan oikeassa asennossa ole,
kun putkisto on katilta asti vähän liian vasemmalla.
Välttää nyt kuitenkin... ::)

Momenttiavaimen kävin hakemassa Matkahuollosta, ja pihassa kirrasin nakutusanturin momenttiin. Ei ollut rannemomentti tarkka (yllätys),
kun tyhjäkäynnin ero on huima. Nyt ei kuulu mitään ylimääräistä! :D
En tiedä miltä uudenkarhean vinkkelin tyhjäkäynti kuulostaa, mutta voisin vannoa, että ei ole kaukana siitä. Niin kauniisti se kehrää *S.

Tänään kun auto 4-pilari nosturilla oli, niin ruiskuttelin kotelonsuojaa etu- ja takarunkopalkkeihin, koska olin ne kesällä unohtanut. Laitoin toisen kerran myös kesällä ruiskuttamiini paikkoihin, ihan vain varmuudeksi.

Vähän myös epäilyttää ettei vaihdelaatikon takastefa ole alkanut taas vuotamaan, koska on pessyt kardaanitunnelin niin hyvin.

Aika tarkalleen 2 vuotta sitten se stefa on vaihdettu.
Öljyt on kuitenkin kohtuullisesti pysyneet laatikossa,
koska tänään tarkistin ja maximissa oli.
Kerran kuussa sinne on yleensä pari desiä joutunut lisäämään, mutta ensi vuonna järjestän vaikka pakolla yhden viikonlopun vaihdelaatikon öljypohjan tiivisteen vaihtoon. Siniseltä ajattelin hakea uuden takastefan, ja vaihtaa sen sitten samalla.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4219
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #860 : 21.12.2013, 07:01:36 »
Kannattaa vaihtaa se holkkikin sinne lootaan, väljänä ei uusikaan stefa kauaa pidä.
http://www.volvoclubofbc.com/technical/tailshaft_aw71.html

N.1993 ja uudemmissa se onkin korvattu laakerilla, tunnistaa siitä että laippa on kiinni mutterilla pultin sijaan.


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #861 : 21.12.2013, 18:54:31 »
Kiitos neuvosta. Täytyy tuo holkki ja takastefa hakea tammikuussa siniseltä. Öljyjen osto sitten helmikuussa, kun on varaa. Koska opiskelija-budjetti.

Vaikka tyhjäkäynti onkin mitä parhain lämpimällä koneella, niin kylmänä edelleen kalkattaa hieman.
Ei siis nakuta, vaan kalkattaa.
Äänen paikansin kanteen, eli aika varmasti nostimet ääntää. Pitää ne venttiilinvälykset tässä mitata.

Asiasta kolmanteen. Tein tänään johdot, jotta saan  "tuplatakavalot" Volvoon.
Vielä pitää löytää kaksinapainen polttimo sumuvalolle, ja vaihtaa normaali tehoinen polttimo oikealle.



Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #862 : 21.12.2013, 18:56:30 »
Jos saat koneen nakuttamaan tyhjäkäynnillä ja nakuanturin löysääminen vaikuttaa siihen, niin haluan tietää lisää.  :D

Muuten asia topic, seurataan tälläkin  :hello:
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #863 : 21.12.2013, 19:22:15 »
Kiitos neuvosta. Täytyy tuo holkki ja takastefa hakea tammikuussa siniseltä. Öljyjen osto sitten helmikuussa, kun on varaa. Koska opiskelija-budjetti.

Vaikka tyhjäkäynti onkin mitä parhain lämpimällä koneella, niin kylmänä edelleen kalkattaa hieman.
Ei siis nakuta, vaan kalkattaa.
Äänen paikansin kanteen, eli aika varmasti nostimet ääntää. Pitää ne venttiilinvälykset tässä mitata.

Asiasta kolmanteen. Tein tänään johdot, jotta saan  "tuplatakavalot" Volvoon.
Vielä pitää löytää kaksinapainen polttimo sumuvalolle, ja vaihtaa normaali tehoinen polttimo oikealle.

muuten hyvä idea mutta jos valovikavahti on vielä ehjä ni tuolla patentilla saat sen rikottua tai se palaa aina vaan ja sit kyselet et miks se valo palaa jne jne.


kaippa ne paininkuppien vaimentimet on tässäkin volvossa jo kovettuneet ja siks vähä kolkottaa kylmänä.

« Viimeksi muokattu: 21.12.2013, 19:23:59 kirjoittanut The moose »

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #864 : 21.12.2013, 19:53:22 »
Itsekin tosiaan mietin sitä valovikavahtia, että mitä tykkää. Minulla toimii vielä se vikavahti, niin en ehkä sitten lähde paskomaan sitä ylijännitteellä.

Eli jättää tuon valomodin tekemättä.
Siitä en sitten tiedä mitä on käynyt heillä, ketkä ovat kyseisen modauksen tehneet.

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #865 : 21.12.2013, 19:57:17 »
farkuissa nostetaan jarruvalo sinne ylös niin on "ylärivi" pelkkää jarrua. ja alimmat palaa kaikenaikaa.

tiä sit miten pelais jos laittais vaan 5w polttimot ni syttyskö sit se vahti. vois olla turhan himmeet valot, mene ja tiedä.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3831
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #866 : 21.12.2013, 21:13:53 »
Kiitos neuvosta. Täytyy tuo holkki ja takastefa hakea tammikuussa siniseltä. Öljyjen osto sitten helmikuussa, kun on varaa. Koska opiskelija-budjetti.

Vaikka tyhjäkäynti onkin mitä parhain lämpimällä koneella, niin kylmänä edelleen kalkattaa hieman.
Ei siis nakuta, vaan kalkattaa.
Äänen paikansin kanteen, eli aika varmasti nostimet ääntää. Pitää ne venttiilinvälykset tässä mitata.

vai oisko tossa nyt se kuuluisa piston slap ilmiö ???

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #867 : 21.12.2013, 21:23:38 »
vai oisko tossa nyt se kuuluisa piston slap ilmiö ???

Eiköhän. No onneks ei niin vakavaa.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Niko_S

  • Vieras
Vs: Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #868 : 21.12.2013, 21:25:32 »
vai oisko tossa nyt se kuuluisa piston slap ilmiö ???

Eli suomeksi männänhelmat ovat kuluneet,
ja männät osuvat sylinterin seinään. ;)
Tiedä häntä. Kuulemma kuitenkin yleistä yli 300 tkm ajetuissa.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #869 : 21.12.2013, 21:40:53 »
farkuissa nostetaan jarruvalo sinne ylös niin on "ylärivi" pelkkää jarrua. ja alimmat palaa kaikenaikaa.

tiä sit miten pelais jos laittais vaan 5w polttimot ni syttyskö sit se vahti. vois olla turhan himmeet valot, mene ja tiedä.

Itse kokeilin niin, että otin virran parkilta ylös.
Eli olisi ns. 4 parkkivaloa, mutta jarruvalot olisivat normaalisti alhaalla.
5w polttimo ei olisi ongelma.
Pitää huomenna kokeilla sitä kirkkautta oikealla puolella 5w polttimolla.

 

RallyBaron  Samppasport