KL-varaosat  Race.fi

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 342007 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #870 : 23.12.2013, 17:44:25 »
Takavalomodin vaihtoehtoja, en eilen tutkinut, koska meni se päivä isän Mitsubishin laitossa (ja kaverilla saunaillassa  ::)).
Saunaillassa oli myös tuttu autoinsinööri, ja ohimennen kysäisin, että mikähän voi olla, siinä että Volvo välillä kuumalla koneella ei käynnisty uudestaan heti sammuttamisen jälkeen (3 kk sisällä käynyt 4 kertaa).

Itse kerroin epäileväni bensansyöttö/suihkutuslaitteisto vikaa, ja hän mietti, että jos olisikin suuttimien ohivuoto, että niissä olisi sen verran likaa, että suihkutuskuvio on vääränmällinen. Näin ollen pääsisivät tulpat kastumaan.

Parilta tutulta olen myös noita suutinjuttuja kysellyt, niin kuulemma ei puhdistuskaan auta kauaa.
Tässähän on tosiaan Siemens Deka suuttimet, eli ne oranssit. Osanumero 1389563, ja tuotto 192 cc/min @  3 bar.
850:sähän on myös samoja suuttimia ollut, ja mitä purkuosia selailin, niin 80e kustantaa sarja.
Myös tottakai tuli ihan 740:n haulla suuttimia vastaan, muttei niin paljon.

Käytettyjä ei kuitenkaan kannattane ostaa, elleivät ole hyvännäköiset?

Uusia vastaavia en sitten nyt puolen tunnin surffailulla löytänyt tässä.
Tiskiltä saa varmaan suolaiseen hintaan?

Tietääkö joku mistä uusia saisi, ja millä hintaa?
Suurempi tuottoisiahan löytyy kyllä tuning-kaupoista, mutta ei sitten vakio "pikkusuuttimia".



s73

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #871 : 23.12.2013, 19:57:38 »
Suuttimet tarvikkeena on noin 120e. Kpl. Uutena :o
hyvin harvoin niitä tarvitsee vaihtaa, penkitys, ultraäänellä pesu ja tiivisteiden voisi parempi vaihtoehto.
Bensapumpun ja suutinreleestä voisit  tuota vikaa etsiä.

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #872 : 23.12.2013, 20:11:47 »
tarvike (motonet) ruiskun lämpötila anturin vaihto aitoon boschilaiseen lopettaa tulppien kastelun.


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #873 : 23.12.2013, 21:16:13 »
Suuttimet tarvikkeena on noin 120e. Kpl. Uutena :o
hyvin harvoin niitä tarvitsee vaihtaa, penkitys, ultraäänellä pesu ja tiivisteiden voisi parempi vaihtoehto.
Bensapumpun ja suutinreleestä voisit  tuota vikaa etsiä.

Noilla hinnoilla, en uusia ala ostelemaan kun maksaa koko auton verran.  :buck2:
Täytyy sitä ultraäänipesua miettiä, kun saisi aikaa pari päivää järjestettyä aikaa (auto kun pitää olla koko ajan ajokunnossa). Tai sitten ostan käytetyt, ja käytän pesussa ne. Suuttimien o-renkaat ostaisin tottakai Volvolta alkuperäisenä.

tarvike (motonet) ruiskun lämpötila anturin vaihto aitoon boschilaiseen lopettaa tulppien kastelun.

Lämpötila-anturin olettaisin olevan ihan tehtaan alkuperäinen Bosch, kun merkit oli. Vikakoodia ei siitä ole tullut.
Voisihan sen kuitenkin käyttää irti, ja pudistella. Lämpöanturissa on kuitenkin se hyvä puoli, että tarkkaa momenttia se ei tarvitse,
kunhan on kiinni. Kylmänä pitäisi tietenkin käyttää irti, jottei korkkaa kanteen, koska kuumalla koneellahan ei saisi ollenkaan koskea kannen antureihin.

Välipäivinä otin varauksen kaverin tallin, että pääsen imusarjan tiivisteen vaihtamaan, ja tyhjäkäyntiosat tarkastamaan.
Lämpötila-anturiin en kuitenkaan viitsi koskea, koska ei ole uutta tiivistettä sinne, ja vanhalla se todennäköisesti alkaisi vuotamaan.

Voihan se tosiaan myös ruiskusuodatin vaikuttaa. Motonetista saa Boschin suodattimen hintaan noin 20e.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2291
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #874 : 23.12.2013, 21:37:20 »
Lämpötila-anturin olettaisin olevan ihan tehtaan alkuperäinen Bosch, kun merkit oli. Vikakoodia ei siitä ole tullut.

Itsellä ollut 2kpl viallisia lämpötila-antureita ja kummallakaan ei ole antanut vikakoodia. En ole varma että kuuluuko siitä edes tulla sellaista. Joka tapauksessa puolilämpimänä kastelu viittaisi aika pitkälti siihen, ainakin omissa on ollut kyseisiä oireita viallisen anturin takia. FAQ-osiosta löytyy mittausarvot anturille, ei ole iso homma. Kunhan muistaa mitata molemmat nastat erikseen maata vasten, eikä napojen välistä. Näppärä on vaihtaakin jos imusarjan käytät irti, tosin onnistuu paikallaankin kyllä.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #875 : 23.12.2013, 21:59:43 »
Täytyy samalla kaverin tallissa mitata lämpöanturi. Tosiaan ei vaparissa antanutkaan vikakoodia, vaan oli EGR-malleissa.

Lämpötila-anturi on tosiaan vielä helppo imusarja paikallaan ottaa irti, ja asennella, mutta OT, ja nakutusanturi onkin sitten v*ttumainen, ilman 1/4" momenttiavainta kiristellä imusarja paikallaan (4cm jatko pitää olla), koska 1/2" momenttiavain ottaa tyhjäkäyntisuuttimeen kiinni.  :buck2:

Pitkällä jatkolla saa melkein kirrattua 1/2" tuumaisella, mutta imusarjan tuki on sen verran tiellä ettei ilman sitä irroittamatta pysty. Ilman vasemman moottorintuen irti ottamatta, kun ei se onnistu, ja keventämättä konetta et sitä teekään...  :D

Tämäkin nakutusanturi-homma piti kokeilla että tiesi, mutta se on varmaan hyvä vaan ja kokemusta.  ;)

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #876 : 24.12.2013, 03:08:41 »
Saamari kun alkoi taas Polarikset kuumottaa kesävanteiksi. Alkuperäiset kun pitää olla.
Ei tietysti ole varaa, mutta haave...

Talvivanteena on Aries , ja made in Norway -91.
Auto on valmistettu lokakuussa -91, mutta niin kuin tiedetään, niin se olikin 1992 -malli.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #877 : 24.12.2013, 15:10:05 »
Tainnut olla tuon SE-mallin vakiokamaa nuo Ariesit? Isällä samanvuotinen alkujaan FBL-kilvillä myyty SE ja siinäkin Ariekset.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #878 : 24.12.2013, 15:26:45 »
Tainnut olla tuon SE-mallin vakiokamaa nuo Ariesit? Isällä samanvuotinen alkujaan FBL-kilvillä myyty SE ja siinäkin Ariekset.

Juurikin, niin että ovat ensiasennusvanteet.

SE-malli kuitenkin on se viimeinen hyvin varusteltu malli, tai siihen ainakin sai kaikki varusteet,
mutta ollut ensimmäinen omistaja (Kabeldon AB) niin pihi, että ei ole kuin sähkösäätöiset peilit.
Vissiin tämä on sitten lamamalli...  :D

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #879 : 24.12.2013, 18:46:23 »
Päivittelen vähäisen.

Ennen vuoden vaihdetta käyn kaverin tallissa tyhjäkäyntiosia ihmettelemässä.
Jos aikaa jää niiltä, niin pakosarjan pinnapultit ja laippamutterit vaihdan (Syyskuussa - lokakuussa kävin Biliasta hakemassa...).
Nelosen ylempi pinnapultti on tosiaan katkennut kanteen, ja vaatii eniten huomiota.
Pakosarjan laipantiiviste pitää samalla vaihtaa.

Täytyy katsoa, jos samalla tiivisteen vaihdon yhteydessä snurraisin vähän imusarjaa paremmin virtaavaksi.
Kesällä tosiaan snurrailin pakosarjaa, ja ehkä se pari hevosvoimaa vakiokannellakin kehittäisi lisää, jos imusarjan kävisi läpi.  :D
Kaikki teho on plussaa.  ::)

Menee varmaan helmikuuhun vaihdelaatikko-osien osto, kun tässä joulu - tammikuussa on sen verran rahanmenoa.
Olen kanssa miettinyt kaukosäätimen ostoa "pääavaimeen".

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #880 : 24.12.2013, 19:11:05 »
Pakovuodot ennen lambdaa saatava kuntoon ennenkuin mitään suuttimia tms. suotta uusit.
Alipainevuodoista on kans sitten pirun nuuka tämä Regina, niinkuin varmaan on jo puhetta ollutkin.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #881 : 24.12.2013, 19:29:32 »
Pakovuodot ennen lambdaa saatava kuntoon ennenkuin mitään suuttimia tms. suotta uusit.
Alipainevuodoista on kans sitten pirun nuuka tämä Regina, niinkuin varmaan on jo puhetta ollutkin.

Sen takia pitääkin pakosarjaan pinnapultit ja mutterit vaihtaa, kun kaksi sieltä on poikki. Laipantiiviste on myös huono, mutta sekin vaihtuu  ;)

Imusarjan tiivisteen vaihdan, koska sarjan käytän irti samalla, kun kaasuläppä kotelon putsaan kokonaisuudessaan.

Kyllä tämän pikkuhiljaa kuntoon laitan, vaikka kovasti olikin edelliset omistajat laiminlyöneet huoltoja.
Aina nykyään vähintään alkuperäislaatuista osaa ostan, ja paljon olen myös Biliasta tänä vuonna ostanut.
Öljynsuodattimissa en esimerkiksi edes tarvikkeisiin luota, vaan aina pitää alkuperäinen olla, eikä se edes maksa montaa euroa enempää kuin tarvikekakka.

EDIT. Imupuolen letkut ovat hyvässä kunnossa, ja niitä ei tarvitse onneksi uusia, mutta kaasuvaijerin pyörä,
         ja vipu tarvitsee kunnon putsauksen.
« Viimeksi muokattu: 24.12.2013, 19:55:55 kirjoittanut Niko_S »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #882 : 25.12.2013, 14:03:41 »
muuten hyvä idea mutta jos valovikavahti on vielä ehjä ni tuolla patentilla saat sen rikottua tai se palaa aina vaan ja sit kyselet et miks se valo palaa jne jne.


kaippa ne paininkuppien vaimentimet on tässäkin volvossa jo kovettuneet ja siks vähä kolkottaa kylmänä.
Nää tuulesta temmatut jutut on aina hauskoja. Valovikavahti vertailee puolienvälistä kulutuseroa, jotenka jos molemminpuolin tuplaat parkkien tehon (=määrän), ei sitä asia kiinnosta. Eikä periaatteessa jarruvalojenkaan, mutta 4x 21W plus mahdollinen lisäjarruvalo on aika suuri kuorma jo, noi maadotukset kun takavaloilla tuppaa olemaan vähän hentoja niin se voi aiheuttaa jo närää.

Jos valomodia tekee, itsekin tekisin kyllä jarruvalojen noston varsinkin jos ei ole lisäjarruvaloa. Itelle tein laiskana juuri tuon jarruvalot ylös-sumari alas, erottuu paremmin jarruvalot kun että ne orggisratkaisut kahdentaa ylös. Plus mitenkä ajattelit takasumarin toteuttaa jos tuplaparkit ja tuplajarruvalot? Noinkin niitä on kyllä tehty...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #883 : 25.12.2013, 17:42:09 »
Jos valomodia tekee, itsekin tekisin kyllä jarruvalojen noston varsinkin jos ei ole lisäjarruvaloa. Itelle tein laiskana juuri tuon jarruvalot ylös-sumari alas, erottuu paremmin jarruvalot kun että ne orggisratkaisut kahdentaa ylös. Plus mitenkä ajattelit takasumarin toteuttaa jos tuplaparkit ja tuplajarruvalot? Noinkin niitä on kyllä tehty...

En nyt tiedä jaksanko ollenkaan tällä hetkellä tehdä valomoodia. Mutta, jos teen, niin sillä tavalla, että jarruvalot on edelleen alhaalla, ja ylös pelkät parkit. Lisä jarruvalohan tässä on. Sumuvalo en sen suuremmin ole miettinyt, mutta varmaan kaksinapaisella polttimolla sen saisi toteutettua. Kiitos vinkeistä.  :)

Ensi vuoden suunnitelmat sain itselleni selvitettyä, ja mopo lähti keulimaan, ja näyttää että taudinkuva pahenee.
Siitä lisää aloitusviestiin, kun saan osalistan koottua.  ;)

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #884 : 25.12.2013, 18:48:34 »
Nyt olisi aloitusviestiin päivitetty suuret suunnitelmat, eli olisi tarkoitus rakentaa hieman tehokkaampi vaparimoottori.
Osia alan ostelemaan pikkuhiljaa, ja tiivisteet ensin. Jotain sieltä vielä puuttuu, mutta tärkeimmät on siinä.

Tarkoitus, että ostan toisen alakerran, ja pääsen rakentamaan konetta rauhassa.
Kauhea säästäminen, vaan käyntiin, että saa alakerran ostettua, ja sen niputtaa, ja sitten vasta hommaa kannen ja nokan.

Veikkauksen pelejä pitää myös pelata, ja toivoa, että ensi vuonna saisi myös töitä, niin lähtisi homma liikkeelle.  :)

EDIT: Alustan ja ulkopuolen suunnitelmat lisäsin aloitusviestiin.
EDIT 2. USA-keula korjattu.

Jos näillä pääsisin eteenpäin, ja tulisi enemmän motivaatiota.

Huomenna menen kuitenkin kaverin talliin ropaamaan nykyistä moottoria.
« Viimeksi muokattu: 25.12.2013, 19:09:54 kirjoittanut Niko_S »

 

KL-varaosat  Race.fi