Autoracing  KL-varaosat

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 378243 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1050 : 28.03.2014, 18:56:33 »
En löytänyt vikaa tai vian aiheuttajaa viime viikon kahtena päivänä esiintyneisiin käynnistysongelmiin...

Kaikki ruiskuosat, sytkäosat ja bensansyötön osat tutkittu ja mitattavissa olleet mitattu, niin mitään vikaa ei ole.
Ainoat vaihdetut osat olivat sytytystulpat (Bosch), ja suuttimien o-renkaat (Bosch, tiskiltä).
Osien merkillä nyt niin väliä, mutta parhaitenhan se toimii ja kestää kokemuksen mukaan ns. orggisosilla.

Täysin normaalisti toimii, eikä ole mitään käynnistymisongelmia ollut viimeisen episodin jälkeen (ke 19.03).
Kaksi pakkasaamuakin oli (-5 C), muttei mitään ongelmia.
Lohkolämmitintä en käyttänyt, koska halusin tietää, että käynnistyykö ilman "apua".

Tuohon kylmäkäynnistyssuuttimen toiminnan teoriaan olen nyt tällä viikolla perehtynyt,
ja mikään muu ei viittaisi sen toimimattomuuteen, kuin että niinä kahtena aamuna oli -15 pakkasta
(eli se lämpötila, missä ko. suuttimen pitäisi alkaa ruikkimaan lisäbensaa imusarjaan).

Virtaa tulee siis sinne suuttimen liittimeen, ja se ei vuodakaan,
jonka tarkastin samalla, kun eilen perushuoltona putsasin kaasuläppäkotelon.
Ei ollut karstainenkaan se kylmäkäynnistyssuutin.
Kuten jo aiemminkin todettu, niin vikakoodia se ei ole koskaan generoinut.

Täyden varmuuden kuitenkin saisi vasta sitten, kun käyttäisi sen suutinhuollossa testattavana.

Mutuilua kyllä, mutta nyt ei järkevämpää skenaariota ole.
Itseä jää vaan vaivaamaan tuollainen, jos vikaa ei löydy ihmisen tekeleestä,
ja sitten "taikaiskusta" toimii kuin koskaan mitään ollutkaan...

Yksi havainto nyt moottorin toiminnan parantumiseen kuitenkin (tulppien ja suuttimien o-renkaiden vaihdon jälkeen),
on sellainen, että ennen teki sellaista, että sammui tai meinasi sammua, jos +5C tai alle.
Oire tapahtui, kun käynnisti, lähti heti liikkeelle, ja pysähtyi (eli kierrokset karkeasti 1000 rpm -> tyhjäkäynti).
Aikoinaan keskustelin, että yleensä suuttimien o-renkaiden vaihto saattaisi lopettaa vaivan.







Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1051 : 29.03.2014, 00:59:08 »
Ei olis eka, eikä edes toka, jossa starttisuuttimen ohjaus olis boksista rikki, yhdessä tutkitussa vermeessä oli jopa tehty hieno nappikytkentä starttisuuttimelle eli muutettu se manuaalikäyttöiseksi. Kuitenkin starttiongelma kylmänä voi johtua yhtä lailla lämpöanturista, suuttimien o-renkaiden vaihto on 100% turhaa jollei ne kerran vuoda. En muuten ole sähköruiskuun ikinä vaihtanu niitä muuten kon irrottaessa rikottuani, k-jettiin kylläkin, jota varmaan se sun huhuskin on muistellut.

Lämpöanturilla on villin suuri toleranssi, ja vikakoodia "vähän pieleen" näyttävä anturi ei varmasti ihan helpolla tee, vaan sen tarttee olla radikaalisti mehtässä. Ja kun sytkäosiakin on uusittu isolti, voisin lotota ennemmin tuota lämpöanturia tai järjestelmärelettä, kenties myös suutinrelettä. Taas se tuttu lasikantapolttimo suuttimen liittimeen ja testaamaan tuleeko ohjausta.

PS: se -15 alkaen tapahtuva rikastuskin on höpöhöpöä, kyllä ainekin LH-versio aiheesta tarttee sen suuttimen liittimen kiinnittämisen jo nollakelissä, muuten on tosi nahkee ja pitkä startti että syttyy. Liitin kiinni ja johan hörähtää tulille. Sitäkin voi testata lampputestillä jos asia epäilyttää, tai ottaa suutin irti ja kahtoa työntääkö tavaraa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1052 : 30.03.2014, 21:44:54 »
Ok. Kiitoksia lisätiedoista.  -H-

Nyt toiminut jo yli viikon ajan normaalisti, niin jos nyt vikaa tulee uudestaan, niin tutkin nuo sitten uudemman kerran.


Eilen huomasin, että alkanut pakoputki vähän vuotamaan etuputken ja katalysaattorin liitoksesta,
mutta tänään en sitä ehtinyt korjaamaan.
 
Täytyy kuitenkin se ensi viikon aikana fiksata, koska eihän se ole koskaan hyvä, jos ennen lambdaa vuotaa.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1053 : 01.04.2014, 19:52:38 »
Tuli tänään paikattua se vuotava katalysaattorin ja etuputken laippa.
Ihan vaan "törkeästi" pakoputkenpaikka-aineella, koska katselin eivät olisi kestäneet pultit ja mutterit aukaisua...

Itse katalysaattori näyttää olevan piakkoin uusimisen tarpeessa.
Ainakin nyt mitä on katsominen katalysaattorin ensimmäistä saumaa.

Vieläkin kyllä vähän kuuluu vuoto pörinä (en kyllä löytänyt äänen kohdalta vuotoa, ja ei huvittanut auton alla maata kauempaa),
mutta sai tuon kaikkein kriittisimmän vuodon pois, niin saa mennä noin hetken.



Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1054 : 05.04.2014, 02:25:47 »
Tuli nyt vielä käynnistys/kylmäkäyntihäiriöön sellainen mieleen, joka autoa vaivaa joskus,
että viileämmillä keleillä (0 lämpöastetta ja alaspäin), niin heittää ensimmäisestä käynnistyksestä suoraan normi 750 rpm tyhjäkäynnille,
mutta yleensä sitten ryyppy päällä, eli noin 1000 rpm.

Joskus katkoo ryyppyä etenkin pakkaskäynnistyksillä (ilman lohkolämmitintä), siten että veivaa ryypylle ja pois, ryypylle ja pois.

Mietintönä, että vaikuttaisi olevan lievää häikkää moottorin lämpöanturissa.

Tutkin huomenna uudestaan sen anturin, niin saisi lisätietoa, jos se alkanut heittämään.

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1055 : 05.04.2014, 10:44:18 »
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/69048/Piispa_Ville.pdf?sequence=1

Tossa ois sulle sivulla 32 toteutuskelponen kylmäkäynnistysratkasu, kyllä lähtis  :)
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1056 : 06.04.2014, 01:42:31 »
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/69048/Piispa_Ville.pdf?sequence=1

Tossa ois sulle sivulla 32 toteutuskelponen kylmäkäynnistysratkasu, kyllä lähtis  :)

No jaa.  :)

Enivei, niin mittailin tänään moottorin lämpötila-anturin arvoja, niin olivat aivan päin mäntyä.
Eli sen perusteella sanoisin itse anturin olevan rikki.

Viime mittauksella näytti vielä arvojen mukaan oikein.
Tämän uudemman mittauksen jälkeen, kun laitoin anturin liittimen kiinni, ja auton käyntiin, niin sytytti vikavalon, ja diagnostiikka kertoi,
että moottorin lämpötila-anturissa on vikaa (koodi 1-2-3), ja lambda-arvo väärä tyhjäkäynnillä (koodi 2-3-2).

Mene ja tiedä miksei aiemmin ollut vikakoodeja (kaiken sen selvittelyn ja lukemattomien vaivattomien kylmäkäynnistysten jälkeen),
ja auton toiminta oli täysin normaalia.

Ainoa oire nyt oli se, että kikkailee väillä ryypyn kanssa kylmänä.

Eli se lämpöanturi nyt sitten olisi rikki, kun sieltä on saatu mitattua dataa, joka väittää niin.

Pitää nyt, kun kuun puolivälissä saan rahaa, soittaa lähimmälle Boschin jälleenmyyjälle, ja kysellä moottorin lämpötila-anturia.
Osanumero on 0 280 130 032, niin sillä varmasti löytyy.


Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1057 : 06.04.2014, 08:37:34 »
Antureita oon ite saanut ainakin ihan mistä vaan tarvikeliikkeistä boschin numeron perusteella. Ihan mielenkiinnosta minkälaisia arvoja anturi näytti? Omat on näyttäneet aina tosi isoja vastuksia, kun ovat menneet rikki.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1058 : 06.04.2014, 11:48:43 »
..ja miten sen mittasit?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3831
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1059 : 06.04.2014, 13:00:50 »
..ja miten sen mittasit?
ja sekin miten päättelit koneen lämpötilan ???

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1060 : 06.04.2014, 21:43:50 »
Ne lämpöarvot otin foorumiltakin löytyvästä käppyrästä.
Ulkolämpötila näytti +8 C, mutta kun laserlämpömittaria en omista, niin
sen tarkempaa lähtölämpötilaa en saanut.

Sitten moottorin käydessä tyhjäkäyntiä, mittasin sen +8 C arvon,
joka ehjällä anturilla pitäisi olla noin 3500 ohmia, niin se oli yleismittarilla mitattuna 1750 - 1800 ohmia, pinnien välillä.

Annoin moottorin lämmetä termostaatin aukeamiseen, eli +92 C, mikä nykyinen termari on.
Käppyrältä otin arvon +90 C, joka on 200 ohmia, niin vastusmittaus kertoi pinnien välillä olevan 800 - 900 ohmia.

Mittauksen tein ohjeen mukaan, että plus lämpötila-anturin pinniin, ja miinus maihin.
Maan otin laturin lisämaasta, imusarjantuesta.

Itseänikin kyllä ihmetyttää, että miksi "kylmänä" arvot olivat noin matalia,
mutta lämpöisenä pomppasi.

Kyllä se nyt kuitenkin viittaisi siihen lämpöanturiin, jos se vikakoodin antoi, ja lambdan arvot olisi viturallaan tyhjäkäynnillä.
Nyt kun mietin, niin on kuluttanut jonkun verran enemmän polttoainetta,
ja joulukuussa kun otin koululla ennen leimaa päästöjä, niin jouduin kikkailemaan happiarvon kanssa.

Suurin kysymysmerkki itselläni nyt onkin, että miten ihmeessä ei Bendix tajunnut edellisellä mittauskerralla,
noita vikakoodeja, jos vika on ollut silloinkin päällä.

Moottori on röpötellyt tyhjäkäynnillä aina välillä, joka viittasi taas siihen lämpöanturiin.

Silti vikavalon palaessa, ei ole ongelmaa käynnistyksissä, eikä kone ryji yhtään.

Eli näillä tiedoilla lähtisin vaihtamaan sitä lämpöanturia.
TVS tiesi aiemmin kertoa, että siinä lämpöanturissa on suuri marginaali.
Eihän se kuitenkaan ole tässä tapauksessa turhaa sitä vaihtaa, kun mitattu data antaa sen aiheellisen epäilyksen.

Alkanut vaan itseäni naurattamaan, kuinka hyvä moottori (vaikka alkujaan ranskalainen) tuo vinokone on, kun pikkuvioista ei niikseen välitä.

Nyt vuoden aikana kun tullut vähintään 117 km päivässä arkipäivinä ajettua,
ja yli 50 tkm on autolla ajettu omistusaikana.
Kerran se tielle jätti, kun polttoainepumppu hajosi, mutta muuten on päässyt kulutusosia vaihtamalla. :)

Nythän tuolla on rullattu lähemmäs 360 000 km.




Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1061 : 06.04.2014, 21:50:32 »
Omat rikkinäisiksi todetut anturit on kyllä näyttäneet lämpötilasta riippumatta ihan reilusti suurta vastusta, luokkaa muutamia megaohmeja. Eli ihan selkeästi jostain yhteys poikki ja boksi luulee koneen olevan jossain absoluuttisen nollapisteen tietämillä. Se anturihan tosiaan kuuluu mitata pinnin ja maan väliltä eikä pinnien välistä.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1062 : 06.04.2014, 22:46:35 »
Ne lämpöarvot otin foorumiltakin löytyvästä käppyrästä.
Ulkolämpötila näytti +8 C, mutta kun laserlämpömittaria en omista, niin
sen tarkempaa lähtölämpötilaa en saanut.

Sitten moottorin käydessä tyhjäkäyntiä, mittasin sen +8 C arvon,
joka ehjällä anturilla pitäisi olla noin 3500 ohmia, niin se oli yleismittarilla mitattuna 1750 - 1800 ohmia, pinnien välillä.

Annoin moottorin lämmetä termostaatin aukeamiseen, eli +92 C, mikä nykyinen termari on.
Käppyrältä otin arvon +90 C, joka on 200 ohmia, niin vastusmittaus kertoi pinnien välillä olevan 800 - 900 ohmia.
Tuo kylmämittaus ainakin on aika hyvin kohdallaan, jos ulkolämpö ollut +8c ja lyöt vehkeen tulille ja se siinä minuutinkin kerkiää käydä niin äkkiä nousee nesteet kannessa tuonne 25c tuntumaan mitä tuolla vastusarvolla kuuluukin olla.

Mittaas tuo lämpösen arvo uudestaan siten, että ajat autolla muutaman kilometrin lenkin ja pihassa annat käydä joutoa, samalla sitten heti mittaus, niin voi olla siellä 90c:ssä lähempänä.

se lasermittari olis kyllä poekoo.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3831
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1063 : 06.04.2014, 23:07:56 »
Toi laserlämpömittari ei ees omaisuutta maksa ja on näppärä monessakin hommassa  :)

Alkanut vaan itseäni naurattamaan, kuinka hyvä moottori (vaikka alkujaan ranskalainen) tuo vinokone on, kun pikkuvioista ei niikseen välitä.
Mistä tuon tiedon oot oikein kaivanu  ???
Tuo kylmämittaus ainakin on aika hyvin kohdallaan, jos ulkolämpö ollut +8c ja lyöt vehkeen tulille ja se siinä minuutinkin kerkiää käydä niin äkkiä nousee nesteet kannessa tuonne 25c tuntumaan mitä tuolla vastusarvolla kuuluukin olla.

Tota samaa mietin et jos mitattu koneen käydessä nii kyllä se arvo sillon muuttuu kun kone lämpee samalla...

Ja tosta vikakoodista tuli nyt kyllä mieleen yks homma... Ethän oo käyttäny konetta lämpöanturin piuha irti  ???

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1064 : 08.04.2014, 18:20:59 »
Tosiaan oli vähän kokeilu tuo mittaus. Tuli taas vaan niin epäselvästi kirjoiteltua, mutta oli kone pysähdyksissä tosiaan kun mittailin,
kun ei tuntunut sittenkään hyvältä kurotella pyörivän flektin vieressä.  :)

Annoin sen hetken jäähtyä silloin, kun oli käynyt hetken.

Otin sähkömies kaverilta lainaan Unitestin yleismittarin, kun oman luotettavuus tuollaisessa tarkemmassa mittailussa vähän epäilytti.
Heti kun pääsin kotipihaan, niin mittasin anturin vastuksen.

Taaemmasta pinnistä 288 ohmia, ja etummaisesta 293 ohmia. Keulasta päin siis.
Maan otin edelleen hyväksi havaitusta, laturin lisämaasta imusarjantuessa.

Nyt kun uudemman kerran tuolta http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=588.0 tihrustin,
niin 92 *C on jonkun verran päälle 200 ohmia (mikanin eka viesti topiciin).

Eli nyt kun on kunnollisella mittarilla mitattu, niin itse anturi vaikuttaisi olevan kunnossa?
Siinä anturissahan kuitenkin oli jonkun verran toleranssia, niin epäilen, ettei alle 100 ohmia vaikuta mitään.  ???

Herätevirtaa katsoin parhaaksi mitata nyt samalla anturin liittimestä, sytytysvirta kytkettynä,
niin mittari ei kertonut mitään. Kokeilin vielä lasikanta polttimolla, niin sekään ei syttynyt.
Eli nyt se olisi sitten todennäköisesti se ihanan v*ttumainen johtovika...  :buck2:
Ellei jopa ECU:ssa sitten.

Semmoinen vielä, että tuo lauantain ja sunnuntain poltti vikavaloa, mutta maanantai aamuna kun starttasin,
niin vikavalo oli kadonnut itsestään. Vikakoodit olivat ja ovat edelleen tallella.
Koko maanantain oli pois vikavalo, ja nyt 17 aikoin veli lainasi Volvoa, niin vikavalo syttyi uudestaan...
Joku siellä siis heittää enemmänkin, jos vikavalon aiheuttava koodi on päällä, mutta vikavalo ei välistä syty.

Eli: 1-2-3 Moottorin lämpötila-anturi
      2-3-2 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos tyhjäkäynnillä

Tuo lämpötila-anturi  kuitenkin antaa sen vikavalon, niin ei se nyt itsestään pitäisi kadota 1 1/2 päiväksi.
Tai tiedä siitä jos ECU sekoilee.
Joka tapauksessa tuo jos ECU ei saa toimivankaan anturin tietoja, niin sittenhän se säveltää omiaan,
mikä sotkisi myös lambdan?

Kuitenkin... eipä ole nyt kylmäkäynnistys huonoa, vaikka ollutkin taas aamuisin pakkasta.
Ilman lohkolämmitystä lähtee käyntiin, kuin sen kuuluisan palmun alta.

Ekana nyt ajattelin katsella josko olisi niin pieni vika, että moottorinohjausboksin liittimissiä olisi vaikka hapettumaa.



Niin ja Jogiinille vielä tuosta vinokoneen alkuperästä, kun kysyit:

Muistaakseni tarina menee niin, että Renault oli kehittämässä moottoria, ja Volvo sitten innostui tulemaan siihen mukaan,
kone olisi tehty yhteistyönä. Jossain Renaultissa väitetään olleen vinokonetta, mutta en nyt muista mikä malli.
Joku Rellu kytkös siinä kuitenkin oli.
Joskus automiehet tuollaisia puhuneet (ja haukkuneet), mutta eihän se välttämättä täysin totta ole...
Jotain uskottavuutta siihen kuitenkin tuo se, että puljut ovat tehneet sitten myöhemmin moottoriyhteistyötä.

Useamman kerran tuollaisen tarinan kuullut, mutta voihan se olla kateellisten panettelua.

Mutta se tästä.


 

RallyBaron  Samppasport