Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 342017 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1080 : 18.04.2014, 00:19:36 »
Tulipa nyt mieleen sellainen, että muuttui ohjaus vähän epämääräiseksi, kun vaihdoin kesärenkaat.
Mitä nyt pystyy harrastamaan "mutka-ajoa" tällä autolla ja alustalla, niin noin 40 km/h ylöspäin on lievää jäykkyyttä, ja etenkin vasemmalle kääntäessä.

1 1/2 vuotta sitten olen eteen laittanut Moogin alapallot, ja Lemförderin raidetangonpäät,
eli ihan laatuosaa siellä, ja olen kuitenkin ajellut niillä jo noin 50 tkm, mutta ei väljää niissä vielä tunnu.

Voisiko nyt sitten olla ihan raidetangossa väljää, kun ei rattikaan pysy suorassa, vaikka säätää auraukset kohdilleen, ja sen ratin suoraan?
Nelipyörä-mittalaitteella viimeksi säädin.




Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2291
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1081 : 18.04.2014, 07:20:25 »
Tulipa nyt mieleen sellainen, että muuttui ohjaus vähän epämääräiseksi, kun vaihdoin kesärenkaat.
Mitä nyt pystyy harrastamaan "mutka-ajoa" tällä autolla ja alustalla, niin noin 40 km/h ylöspäin on lievää jäykkyyttä

Esiintyykö jäykkyys kuljettajassa vai autossa?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3761
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1082 : 18.04.2014, 10:47:52 »
Tulipa nyt mieleen sellainen, että muuttui ohjaus vähän epämääräiseksi, kun vaihdoin kesärenkaat.
Mitä nyt pystyy harrastamaan "mutka-ajoa" tällä autolla ja alustalla, niin noin 40 km/h ylöspäin on lievää jäykkyyttä, ja etenkin vasemmalle kääntäessä.

1 1/2 vuotta sitten olen eteen laittanut Moogin alapallot, ja Lemförderin raidetangonpäät,
eli ihan laatuosaa siellä, ja olen kuitenkin ajellut niillä jo noin 50 tkm, mutta ei väljää niissä vielä tunnu.

Voisiko nyt sitten olla ihan raidetangossa väljää, kun ei rattikaan pysy suorassa, vaikka säätää auraukset kohdilleen, ja sen ratin suoraan?
Nelipyörä-mittalaitteella viimeksi säädin.
Toimiko viime vuonna normaalisti  ??? Koitas vaihtaa renkaat edessä puolelta toiselle :)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1083 : 21.04.2014, 19:57:29 »
Toimiko viime vuonna normaalisti  ??? Koitas vaihtaa renkaat edessä puolelta toiselle :)

Muistaakseni viime vuonna oli parempaa se ohjauksen toiminta vauhdissa.
Renkaat on samalla lailla kuluneet edessä, ja tuli niidenkin kanssa kikkailtua.
Tuossa 2013 joulukuussa tuli vaihdettua ohjaustehostimen pumppu ehjään, mutta sehän ei enää niin paljon vaikuta noissa vauhdeissa.

Esiintyykö jäykkyys kuljettajassa vai autossa?

Ensisijaisesti se jäkkyys on auton ohjauksessa, mutta saattaa kuskikin olla välillä jäykkä.
Kiitos kuitenkin kysymästä.  ;)
Sulta vaan puuttui hymiö tuolta, mutta ymmärsin viestin huumorin?

Tuli nyt kanssa sellainen mieleen, että ratin keskialueella on myös tunnottumuutta, tai suoralla ajaessa, ja ihan pikkaisen kun rattia kääntää.
Voihan siellä olla kanssa väljää rattiakselin nivelessä, kun eihän tämä uusi auto ole.

-------------------------------------------------------

Piti tässä pääsiäisenä nyt selvitellä lämpöanturin sähköjä, mutta se vähän jäi.
Ensinnä nyt en suurempaa selkoa kytkentä kaavioista saanut, ja toisekseen loukkasin vähän jalkaa tuossa viikonloppuna,
niin meni loppukin into hommasta...

Toimii kuitenkin muuten ilman suurempaa vikaa, niin pääsee ajelemaan.
Tulipalo kiire ei siis ole kaikkea korjata.

Tuossa perjantaina sai kuitenkin jotain tehtyä.
Volvon pesin kunnolla, ensimmäistä kertaa tänä vuonna, ja tuli kokoeiltua ATF-kikkaa puskureihin ja listoihin.



Aika selvästi erottuu käsitelty, ja käsittelemätön kohta.



Etupuskurista tuli aika hyvä.


Kuulemma pitäsi kestää ATF-käsittely pitempään kuin kuumailmapuhaltimella vedetty, koska ATF vähän imeytyy sinne muoviin.
Saa nähdä, mutta muuttui kyllä silti kivasti tälläisen enemmän patinoituneen autonkin ulkonäkö (sivulistoista en ottanut kuvia).

Täytyy vielä kokeilla puskureista muutumaan kohtaan toistaa käsitteley, koska toisissa kohtia oli imeytynyt enemmän kuin toisissa,
ja näin ollen sävyeroa.

Poissa matti kullas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1084 : 24.04.2014, 17:25:51 »
itsellä volvo 740  -91 Gl  230F ..... sammahtelee ajossa ... oottelen , niin taas lähtee , sen moottorin ohjausrele kuumenee , mikä voi yrittää oikosulkuun , tankin pumppu on uusi , ohjausrele on uusi , ja ledi sanoo että lisäilmaventt. takkuaa , puhdistin , ei vaikutusta , otin siitä piuhat irti ei vaikutusta , mikä hemmetti sitä relettä kuumentaa .... matti kullas

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1085 : 25.04.2014, 23:01:09 »
itsellä volvo 740  -91 Gl  230F ..... sammahtelee ajossa ... oottelen , niin taas lähtee , sen moottorin ohjausrele kuumenee , mikä voi yrittää oikosulkuun , tankin pumppu on uusi , ohjausrele on uusi , ja ledi sanoo että lisäilmaventt. takkuaa , puhdistin , ei vaikutusta , otin siitä piuhat irti ei vaikutusta , mikä hemmetti sitä relettä kuumentaa .... matti kullas

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24779.0

Tuolta linkistä löytää enemmän tietoa.

Itse en nyt ala arvailemaan, kun tuollaista vikaa ei ole ollut.

--------------------------------------------------------------------


Takaisin Möhköön.

Takajarrupaloilla tuli pakottava tarve päästä eläkkeelle, kun alkoivat vinkumaan.
Levyjä en tällä kertaa ostanut, mutta täytyy ensikuussa niihin sijoittaa, kun alkavat olla kuluneet.
Hassusti alkoi vasta kesärenkaat vaihdettua vinkumaan takana palat (ainakin mitä korvalla kuulee), mutta elämä on...

Tänään illalla ehdin vaihtaa palat apumiehen puolelle, ja sisempi pala oli siellä melkein loppu. Huomenna aamulla sitten kuskin puoli.
Tuo puoli menikin sitten melkein kuin Strömsöössä, ja ainoa mikä ahdisti, oli alempi satulan pultti.
Liukutapit sain vielä entrattua, ja satulakin oli iskussa, kun männät liikkuivat hienosti sisään (eikä kyllä takajarrut täristäkänytkään, eli ei siellä jumia ollut).

Täytyy nyt viikonloppuna yrittää enemmän paneutua kytkentäkaavioon, josko saisin siitä selkoa.
Ensimmäinen kerta tosiaan, kun joutuu tavaamaan auton kytkentakaavioita, niin hiljaa hyvä tulee. Toivottavasti.

Selvittelin sitten taas lisää pakopuolen vuotoa, ja edelleenkään ei ole muuta selvillä, että pakosarjasta vuotaa vähän.
Pakosarjan tiivisteet nyt ostin, niin täytyy ne tässä viikonloppuna vaihtaa.

Muuten kuulostaisi siltä, että pakoputki resonoi pohjaan (taas).
Viimeksi oli keskipönttö, ja saattaa olla taas, mutta takapäästä on liikaa vasemmalle, niin täytyy selvittää, mikä sen vääntää vinoon,
vaikka kannatinkumit ovat ehjät.



Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1086 : 25.04.2014, 23:43:41 »
Hmmm, siis takajarrupalojaki vaihtelit eteen vai miten samalla entrasit liukutapit? Ja toisaalta mikäli vaihtelit hiluja taakse, en näe myöskään syytä irrottaa takasatulaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1087 : 25.04.2014, 23:44:58 »
Hmmm, siis takajarrupalojaki vaihtelit eteen vai miten samalla entrasit liukutapit? Ja toisaalta mikäli vaihtelit hiluja taakse, en näe myöskään syytä irrottaa takasatulaa.


???
No kun halvalla sai.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1088 : 25.04.2014, 23:51:33 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)

???
Asennussarja eli sokat ja kitinäjouset, joo. Takana ei ole liukutappeja silti kuin retkuperäsissä, tai sitten on satulat vaihdettu. Liukutapit on kyllä usein riesa näissä, ja toisaalta noita asennussarjoja ei ikinä kukaan raaski ostaa niin noi sokkatapit on usein aika haperoita. Jos on se niitatuilla paloilla oleva toi jousipelti, ei kannata asentaa, ei kestä kun kuivan kesän, yksosanen jousiasia tuntuu kestävän.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1089 : 26.04.2014, 00:06:10 »
No juu nuo sokat siis. Välillä menee termit sekaisin, kun kotona pulaa useampien automerkkien kanssa.

En tosiaan siis muuten irti ottanut takajarrusatulaa kuin levyltä, ja letku oli kiinni, niin hiaisin palojen liukupinnat ruosteesta puhtaaksi,
kun kapealla kolmioviilalla pystyin tekemään männän suojakumeja hinkkaamatta.
Jarruletku oli onneksi halkeilematon, mutta pientä pään vaivaa aiheutti irronnut käsijattuvaijerin suojakumi, jonka nyt kuitenkin onnistuin asettamaan paikoilleen, jarrukilven reikään.

En minäkään kyllä älynnyt taakse ostaa asennussarjaa, mutta se jousipelti nyt ainakin vielä meni jämptisti satulaan, ja paloja vasten.
Eihän sekään tosiaan autuaaksi tee, ja kun taakse levyt vaihtaa, niin pienellä vailla sinne laittaa uuden asennussarjan.


 

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1090 : 30.04.2014, 20:19:56 »
Tosiaan tuli viime viikonloppuna vaihdettua taakse jarrupalat, ja herkisteltyä jarrusatuloita.
Oli siellä sittenkin ollut vähän jumia, kun jarrutuntuma parani pikkaisen, kun ennen remppaa, koska ennen oli välillä kovemmassa jarrutuksessa pientä töksäyttelyä.

Satulanpultit aikaisin koska huomasin että takajarrulevyissä on jo uraa.
Eli otin ne auki siksi, että saa auki uudestaan sitten, kun vaihtaa jarrulevyt.
Ettei tarvitse sitten tapella satulanpulttien kanssa, kun ne on aiemmin pienen ajan sisään auottu.

On kyllä tässä taas loppuviikon tarpeiksi pienempää remppaa.
Nyt kyllä vasta iskenyt tajuntaan, että olen omistusaikana tätä autoa niin pirusti huoltanut...
Osittain varmaan kyse siitä, että tulee paljon kilometrejä, ja osittain taas siitä, että edelliset omistajat laiminlyöneet huollot.



 


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1091 : 06.05.2014, 21:29:15 »
Jaksoin tänään tekeytyä tutkimaan ruiskun boksin liitintä, ja se oli puhdas ja siisti, ei mitään hapettumia.
Katsoin sitten samalla kertaa myös sytkän boksin puolen, joka sekin oli puhdas, ja liittiminen irroituksesta ja kiinnityksestä, seurasi uusi vikakoodi.

Nyt molemmat boksit tietävät, että lämpötila-anturin datassa on vikaa.

Ruisku: 1-2-3, lämpötila-anturi (eli tämä oli jo)

Sytkä: 2-2-4, Jäähdytysnesteen lämpöanturin signaalissa häiriöitä

Moottorin lämpötila-anturiltahan menee siis tieto molemmille bokseille.
Ennen sytkän liittimen irroitusta ei ollut vikakoodia.

Käytin sitten vielä lämpöanturin liitintä irti.
Muuta siitä ei seurannut, että kuin vikavalo syttyi mittaristoon (joka oli välissä pois 3 viikkoa).

Periaatteessa nyt kun ajattelee, niin jotain tietoahan siellä lämpöanturilta mahtaa kulkea,
ainakin pätkittäin, jos sytkän koodia miettii.

Seoshan on myös huono tyhjäkäynnillä vikavalon palaessa (koodi 2-3-2)
Vikavalo on pois, niin käy hyvin tyhjäkäyntiä, ja kun vikavalo on päällä, niin käy huonommin tyhjäkäyntiä.

Swedishbricksin mukaan Lamda-anturin vaihto ei välttämättä auta, ja Volvo mekaanikot suosittelevat ohjausyksikön vaihtoa.

Olen suorittanut sellaista empiiristä tutkimusta, että kun vikavalo ei pala, niin nollaan kaikki vikakoodit.
Sitten kun se vikavalo palaa, niin ne koodit ovat luonnollisesti aktiivisena.

Haiskahtaisi tosiaan ruiskun ohjausboksin vialta... mutta miten se sitten tekee niin, että vikavalo sammuu välistä,
ja vikoja "ei ole".  ???

Paitsi sitten jos jossain johdossa on huono kontakti tai maavika.

Ainakin nyt lämpötila-anturin johdoissa on todennäköisesti vikaa,
mutta ne johtoviathan pitää nyt ensin löytää. 

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1092 : 06.05.2014, 23:10:21 »
Anturi siitä on hajalla 99,9 % varmuudella.

Poissa sepi81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1093 : 06.05.2014, 23:45:11 »
Laitetaan se 0,1% suutinreleelle, itellä teki jotain samanlaista aikoinaan kun kaikennäköisiä palikoita vaihtelin bensapumpusta, ilmamäärämittariin. Ilmastoinnin (ei ollu aineita sisällä) ja suuttimien rele on sama, joten vaihtelin niitä päikseen ja vika ei kadonnut, vaihdoin suuttimet, ilmamäärämittarin, lämpötila-anturin, kaasuläpän-anturin, lampaadan ja miksi tein sen? Koska voin!  :pomo:

Mikään noista ei auttanut joten uutta arpaa kehiin ja releiden kimppuun takasin, uusi rele kaupasta ja laakista aina käymään tasaista tyhjäkäyntiä, oli pakkasta tai ei..

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2291
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #1094 : 07.05.2014, 06:42:42 »
Vaihda nyt ihan oikeesti se lämpöanturi. Ite oon paininu kahden eri auton kanssa samansuuntaisten ongelmien kanssa ja molemmilla kerroilla osunut lämpöanturiin. Ei oo paha vaihtaa eikä kallis...

Liittimiä irroittelemalla saat ihan varmasti vikavalon palamaan, eikä sen perusteella kannata paljon johtopäätöksiä tehdä.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2014, 06:44:59 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

 

Kulkukoira  Proturbo