Jaksoin tänään tekeytyä tutkimaan ruiskun boksin liitintä, ja se oli puhdas ja siisti, ei mitään hapettumia.
Katsoin sitten samalla kertaa myös sytkän boksin puolen, joka sekin oli puhdas, ja liittiminen irroituksesta ja kiinnityksestä, seurasi uusi vikakoodi.
Nyt molemmat boksit tietävät, että lämpötila-anturin datassa on vikaa.
Ruisku: 1-2-3, lämpötila-anturi (eli tämä oli jo)
Sytkä: 2-2-4, Jäähdytysnesteen lämpöanturin signaalissa häiriöitä
Moottorin lämpötila-anturiltahan menee siis tieto molemmille bokseille.
Ennen sytkän liittimen irroitusta ei ollut vikakoodia.
Käytin sitten vielä lämpöanturin liitintä irti.
Muuta siitä ei seurannut, että kuin vikavalo syttyi mittaristoon (joka oli välissä pois 3 viikkoa).
Periaatteessa nyt kun ajattelee, niin jotain tietoahan siellä lämpöanturilta mahtaa kulkea,
ainakin pätkittäin, jos sytkän koodia miettii.
Seoshan on myös huono tyhjäkäynnillä vikavalon palaessa (koodi 2-3-2)
Vikavalo on pois, niin käy hyvin tyhjäkäyntiä, ja kun vikavalo on päällä, niin käy huonommin tyhjäkäyntiä.
Swedishbricksin mukaan Lamda-anturin vaihto ei välttämättä auta, ja Volvo mekaanikot suosittelevat ohjausyksikön vaihtoa.
Olen suorittanut sellaista empiiristä tutkimusta, että kun vikavalo ei pala, niin nollaan kaikki vikakoodit.
Sitten kun se vikavalo palaa, niin ne koodit ovat luonnollisesti aktiivisena.
Haiskahtaisi tosiaan ruiskun ohjausboksin vialta... mutta miten se sitten tekee niin, että vikavalo sammuu välistä,
ja vikoja "ei ole".
Paitsi sitten jos jossain johdossa on huono kontakti tai maavika.
Ainakin nyt lämpötila-anturin johdoissa on todennäköisesti vikaa,
mutta ne johtoviathan pitää nyt ensin löytää.